Er zijn stakingen bij Audi in België omdat men bang is dat de Q4 niet gaat aanslaan.
Er is een verschil tussen anekdotisch bewijs en keiharde statistieken. Als ondergetekende elke maandag naar het kantoor in Berkel en Rodenrijs rijdt, struikel je over de Q4 e-trons. Het lijkt erop alsof Audi er niet voldoende kan bouwen.
Maar die bijna subjectieve waarneming is dus niet representatief. Het gaat namelijk helemaal niet zo goed met de compacte premium crossover. Sterker nog, de populariteit is dermate tanende (mooi woord), dat Audi misschien de productie een tijdje stil gaat leggen. Dat meldt VRT Nieuws.
Stakingen bij Audi Brussels fabriek in Vorst
Het gaat om de Audi Brussels fabriek in… nee, niet Brussel, maar in Vorst. De werknemers zijn bang dat ze zonder werk komen te zitten. Daarom gingen ze vandaag staken. Dat is iets dat lastig te rijmen valt: omdat je je werk wil behouden, ga je demonstratief níet werken.
Op dit moment wordt de Audi Q4 e-tron niet in Brussel gebouwd, maar het was wel de bedoeling dat Audi de productie ging opschalen en uitbreiden. De vraag naar het model blijkt echter nogal tegen te vallen.
Audi Q4 e-tron niet populair genoeg?
Volgens VRT Nieuws maken de medewerkers zich zorgen over een samenkomst van een bijzondere ondernemingsraad. De medewerkers zijn bang dat de productie van de Audi Q4 e-tron níet naar Vorst komt. In Nederland doet de Audi Q4 het niet verkeerd. De auto is nu al populairder dan de Q7, TT en A8. Er zijn er tot nu al meer dan 7.700 van verkocht. Op dit moment staat de teller op iets meer dan 2.000 exemplaren.
Vorig jaar werden er in totaal meer dan 3.200 van verkocht. Met de leveringsissues vanwege het gebrek aan halfgeleiders kun je niet alle verkoopjaren 1-op-1 met elkaar vergelijken. Op dit moment wordt de Audi Q8 e-tron en de Sportback-variant in Vorst gebouwd. Tot voor kort produceerde men ook de Audi A1, maar die bouwt Seat tegenwoordig voor Audi in Martorell.
Met dank aan Luc voor de tip!
Meer lezen? Lees hier de rijtest met de Audi Q4 e-tron Sportback 40!
mashell zegt
Heb hier al eens een artikel gelezen dan 40% van de nieuw verkochte Audi’s in Nederland een Q4 is, daarmee is het de best verkochte Audi in Nederland. Termen als tanende populariteit of “vraag.. nogal tegen te vallen” passen niet echt bij een auto met zo’n lange levertijd. Dat men er aan twijfelt of men een tweede fabriek opent of niet betekent natuurlijk niet dat een wagen niet populair is.
Johanneke zegt
Ik zie ze ook best vaak rijden, vind het juist bijzonder. Vrijwel iedere review die ik er over gelezen heb zegt tja matig. Matig qua bereik, matig qua prestaties, matig qua uitrusting. Nu is er overigens wel net een facelift voor de q4 en alle broertjes, zou nu sneller en zuiniger moeten zijn.
Tonnie zegt
Los van die enkele autoliefhebber leest vrijwel niemand recensies en is het hoeveel premium kan ik krijgen voor mn leasebudget dan kies ik die.
gekketurbo zegt
Nou, het een van de weinige premium opties die er ok uitzien en goede specificaties hebben. En leasend Nederland houdt van premium dat er neutraal uitziet…
mashell zegt
Hmm. De Q4 heeft een paar dingen die andere MEB auto’s niet hebben, een wat geavanceerder navigatiesysteem en een mooi instrumentencluster. Verder kun je de Q4 krijgen met een net panaromadak wat bij een ID.4 of een Tesla dan weer niet kan.
Johanneke zegt
Maar de Model Y, Mach E, de Kia’s en Hyundai’s. Ze zijn sneller en komen verder. En mooier vind ik. En ik vind een Model Y niet snel mooier dan een andere auto.
hotze zegt
Een Y mooier dan een Q4…
Jij zit zeker op de passagiersstoel naast de blindegeleidehond.
alfagtv6 zegt
Misschien omdat bijvoorbeeld een Enyaq nagenoeg hetzelfde of zelfs meer biedt voor een veel scherpere prijs?
550maranello zegt
Het is een zeer goed verkocht model geweest maar nu pist er geen hond tegenaan. Zelfde geldt voor zowat alle elektrische auto’s van VAG zoals de Kodiaq en ID modellen, maar geldt zeker ook voor andere merken. De afnemende vraag komt door minder subsidies, hogere energieprijzen, hogere rente, dreigende MRB in Nederland, oorlogen, toenemende concurrentie, agressieve Tesla strategie, tsunami aan elektrische Chinese auto’s, tja, de perfect storm…
hotze zegt
Het gros zal ws geleased zijn. Een stuk of wat van je argumenten zijn daarvoor niet van toepassing.
HZW zegt
De Q4 vind ik helemaal niets, het is een hoog, stomp. en lomp on-inspirerend model, een mislukte productie variant, van wat als Audi TT Offroad Concept, begonnen is.
Nu was die Audi TT Offroad Concept, ook niet geweldig, en had waarschijnlijk ook geen succes geworden, met welke TT naamvoering dan ook.
Daar zou de vroegere Audi Steppenwolf Concept meer succesvol kunnen zijn geworden als in productie was gegaan .
De volgende misstap wordt mijn inziens de Q6 e-tron, ook een hoog, stomp. en lomp on-inspirerend model.
hotze zegt
Jij vindt vast de Tezla Y prachtig gelijnd.
Redrum zegt
Naast het feit dat die Q4 ook een extreem lelijk hok is, blijft het subjectieve kwestie.
Objectief is de Tesla gewoon in alles de betere keuze
mashell zegt
Niet in alles. In zaken als personalisatie (opties, kleuren) of ergonomie loopt Tesla jaren achter op de rest van de industrie.
rollingstoned zegt
Leuke whataboutism. Het zijn beide lelijke hokken.
j05b zegt
Ik heb er ook voor gekeken. Maar ik haak toch af omdat deze auto’s op alle vlakken net te kort schieten. En wil je hem een beetje leuk aankleden dan gaat zoals altijd bij Audi de teller hard lopen. Je hebt dan een hele dure maar matige elektrische auto.