• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Staking! Er worden geen MINI’s meer gemaakt bij VDL

Auteur: ricardo, gepost 26 juni 2015 om 12:49 – 123 Reacties

Staking! Er worden geen MINI


De tweede grote staking bij Nedcar sinds VDL de toko van de ondergang heeft gered. Why?!

Weet u nog, hoe Neerlands enige onafhankelijke autoproducent in 2012 werd gered door MINI en Wim van der Leegte met zijn VDL Groep? Hoe half Born zonder werk zou komen te zitten als de autofabriek na het vertrek van Mitsubishi op de fles ging. Wel, werknemers in diezelfde fabriek hebben vandaag gehoor gegeven aan een oproep van vakbonden FNV en CNV om 24 uur het werk neer te leggen. We hadden ergens de ijdele hoop dat het een massaprotest was om feit dat MINI de achterlichten van de nieuwe Clubman had verprutst, maar dat bleek niet het geval. Ze strijden voor een betere cao in de metaalsector. Net als in 2013. De medewerkers van DAF Trucks gaven er eveneens gehoor aan, aldus ED.nl, en produceren vandaag een stuk minder.

VDL Nedcar bevestigt dat er sinds vandaag geen MINI’s meer van de band rollen in Born. FNV-bestuurder Janny Koppens zegt dat er zo’n 500 VDL Nedcar-medewerkers gehoor hebben gegeven aan de oproep, waardoor er te weinig mankracht is om de productie vandaag te hervatten. Werkwilligen zijn daarom naar huis gestuurd.

Wim van der Leegte zegt teleurgesteld te zijn. Hij zou gisteren nog een bemiddelingspoging hebben gedaan:

“Ik heb mijn best gedaan en hou er mee op”

Classic Wim. De nuchterheid zelve.

De bonden eisen als sinds begin van dit jaar een loonsverhoging van 3 procent en willen dat werknemers meer zeggenschap krijgen over hun werktijden. Werkgevers gingen er niet in mee, waardoor dit al de vijfde stakingsweek is in de metaalsector, die nu ook VDL raakt. De immers strijdvaardige bonden laten weten dat ze in september meer stakingen willen optuigen.

BMW en MINI hebben nog niet gereageerd op de stakingen. Die zijn waarschijnlijk druk met het onderzoeken van de arbeidsethos in andere delen van de wereld. Lees: overal behalve West-Europa, waar autofabrikanten de laatste jaren met bosjes sluiten.

Maar FNV ain’t care. Die staan vandaag lekker in het zonnetje VDL-werknemers het gevoel te geven dat hun contributie aan de vakbond zinnig is.

GA EENS AUTO'S BOUWEN

Ook interessant!

  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat
  • Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
    Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan

Nieuwste artikelen

  • VinFast biedt frisse keuze op de Europese EV-markt met betaalbare B-segment SUV
  • Gaat de Volvo XC60 al te lang mee? #test
  • Iconische Ferrari is stiekem vernoemd naar Brigitte Bardot
  • Opvolger Nederlandse Bugatti one-off kent zijn klassiekers
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, MINI, nedcar, vdl

Vorig bericht: « De Kia Cee’d heeft nieuwe looks gekregen
Volgend bericht: De nieuwe Opel Astra: dit kost hij [20% bijtelling] »

Lees Interacties

Reacties

  1. crainn zegt

    26 juni 2015 om 12:51

    Jah wat valtcer te zeggen?

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      26 juni 2015 om 12:56

      @crainn: Kennelijk meer dan er valt te spellen. Ik zou het voortaan toch gewoon zeggen. ;-)

      Login om te reageren
      • crainn zegt

        26 juni 2015 om 13:13

        @sketcher: staken is nooit goed. Het bedrijf doet verlies en daar moet je toch weer voor opdraaien de dagen na de staking.

        Login om te reageren
        • purepet9000 zegt

          26 juni 2015 om 13:55

          @crainn: Maar met betere CAO.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            26 juni 2015 om 22:21

            @purepet9000: het zijn gewoon een stelletje ondankbare hufters die nu durven te staken. Als VDL de boel niet had overgenomen, hadden ze nu voor de deur van het UWV staan rondjesdraaien. Stank voor dank. Als ik VDL was, zou ik ze er meteen uit gooien en met een gemotiveerde club verder gaan.

            Login om te reageren
            • purepet9000 zegt

              27 juni 2015 om 19:37

              @roppp: Daarom zit jij nu hier en niet op de golfbaan.

              Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 juni 2015 om 13:07

      @crainn: actie! actie! Wij voeren actie!

      *nee ikzelf niet…maar ik schat in dat de FNV aan oude waardes vasthoudt.

      Login om te reageren
  2. bohica zegt

    26 juni 2015 om 12:51

    Jammer dat ze vergeten dat deze man vele banen in Nederland heeft gered of gecreeerd.
    Dus nu laat je hem maar vallen .

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 juni 2015 om 13:00

      @bohica: Poen poen poen poen… In Griekenland stemt het volk toch ook op een extreemlinkse totaal malloot die geen meter richting zijn schuldeisers wil toebewegen.. En dan gelijk EU-hitler-vergelijkingen maken.. Tóch haalt het Griekse volk wel al hun centjes van de bank af ondertussen, want bang voor faillissement, dat dan weer wel.
      M.a.w. men handelt altijd naar eigen portemonnee, deze hierboven ook.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        26 juni 2015 om 13:11

        @lekkaah: Nou nou die gekke Grieken toch .. In NL was de belofte van een rooitje al genoeg ..

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          26 juni 2015 om 13:17

          @lincoln: heb geen kritiek op dat volk hoor want het is overal hetzelfde.. hier had exact hetzelfde gebeurd, dat zeg je goed.

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        26 juni 2015 om 13:14

        @lekkaah: Die linkse rakker heeft een ding wel goed bekeken, namelijk dat ‘ie Europa kan chanteren omdat ze Griekenland niet willen laten vallen. Nu wordt zelfs Amerika een beetje nerveus en dat zouden wij Europeanen dan misschien weer kunnen omzetten in wat hulp van die kant, maar ik denk dat Dijsselbloem cum suis voor een ‘politieke overwinning’ gaan op onze kosten. Blijft ook een PvdAer natuurlijk.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          26 juni 2015 om 13:20

          @jaapiyo: Ha, ya.
          Is gewoon handjeklap joh, tsipras is intermediar

          Login om te reageren
        • bimmerfanatic97 zegt

          26 juni 2015 om 15:12

          @jaapiyo: europa wil ze alleen niet failliet laten gaan omdat ze er 324 mld in hebben zitten, ik neem aan dat we er niet vanuit compassie geld naar toe blijven sturen. Amerika is alleen angstig dat het onder invloed van rusland na een mogelijk bankroet

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            26 juni 2015 om 17:20

            @bimmerfanatic97:

            Welnee man, dat geld dat zijn cijfertjes op een stuk papier

            Angela Merkel zei het zelf, ze gaf zelf DE clou :

            ” De Euro is het symbool van de Europese éénwording ”

            Daar gaat het om, om gezichtsverlies te voorkomen bij een bepaalde groep Eurofielen mag er heel wat geld over de balk gegooid worden.

            En die Grieken, die weten dat !

            Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    26 juni 2015 om 12:53

    Welke VDL medewerker had dat kunnen dromen een paar jaar geleden toen de hut op slot ging. We gaan staken! Man man man,

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juni 2015 om 13:16

      @alfablog: wat dan ?? Dat die labbekakken weer vroeg moesten opstaan zeker ..

      Login om te reageren
  4. sjeppie156 zegt

    26 juni 2015 om 12:53

    Je eigen graf graven?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juni 2015 om 14:10

      @sjeppie156:
      Met een bulldozer !

      Login om te reageren
  5. BJ zegt

    26 juni 2015 om 12:54

    Lage lonen landen here we come! Ik gun iedereen een goede boterham, maar dit lijkt me niet zo handig, van een afstandje bezien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juni 2015 om 14:02

      @BJ: dit dient er voor om te voorkomen dat Nederland ook een lage lonen land wordt.

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        26 juni 2015 om 14:10

        @mashell: Leuk gevonden, maar helaas zal dit niet zo werken. Niet iedereen kan in hoog betaalde banen in de dienstensector werken. Sterker nog, ik heb sterk de overtuiging dat in een economie van significante omvang (een land dan wel groep samenwerkende landen) zonder sterke maak-industrie een dienstensector niet of slechts beperkt kan bestaan. Een dienstensector (en ook bv de overheid) wordt in the end voor een groot deel “betaald/gefinancierd” op basis van daadwerkelijke productie en tastbare economische waarde, hoe cryptisch dat misschien ook klinkt. Uitzonderingen zoals kleine staten daargelaten zoals Luxemburg e.d. Al je maak-industrie verpatsen aan lage lonen landen zorgt uiteindelijk voor minder productie hier, toenemende werkloosheid terwijl de welvaart in het andere land stijgt, de lonen zullen stijgen en je uiteindelijk net zoveel betaald, maar dan wel met hogere werkloosheid omdat je voor een deel van je populatie gaan passende arbeid meer hebt.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          26 juni 2015 om 14:30

          @BJ:
          ik kan je wel zoenen !

          Login om te reageren
          • BJ zegt

            26 juni 2015 om 14:52

            @desjonnies: Hell Yeah!! Ehmm.. say whaaaa?!? ;-)

            Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          26 juni 2015 om 14:43

          @BJ: Hey kijk, iemand op AB die vroeger economieles heeft gehad. +1

          Login om te reageren
          • BJ zegt

            26 juni 2015 om 14:50

            @lekkaah: Tsja.. Op zich is de boodschap in de basis ook niet zo moeilijk en zou iedereen met een beetje gezond verstand die logisch nadenkt de punten moeten kunnen verbinden. Maar ik vermoed omdat de boodschap vaak niet zo leuk is, teveel verantwoordelijken hem niet durven uitdragen of de punten gewoon maar niet verbinden… Het verkoopt nou eenmaal lekkerder om op een roze wolk luchtkastelen te bouwen in teletubbieland.

            Login om te reageren
        • wif1 zegt

          26 juni 2015 om 22:15

          @BJ: Het is alleen jammer dat het altijd de productieve mensen zijn die in moeten leveren, terwijl ze al niet veel betaald krijgen. De improductieve laag, lees management, levert eigenlijk niks op maar ook niks in, leg hun salaris eens langs de meetlat van de lage lonen landen…

          Login om te reageren
          • parker zegt

            27 juni 2015 om 07:51

            @wif1: klinklare nonsens, je luistert teveel naar vakbondsprutsers en SP idioten

            Login om te reageren
            • wif1 zegt

              27 juni 2015 om 12:51

              @parker: In tegenstelling tot jouw kan ik wel heel goed mijn eigen mening vormen, daar heb ik niemand voor nodig. Gezien jouw reactie laat jij je inderdaad meevoeren door de VVD visie maar besef je niet dat jij zelf niet tot hun segment behoort qua verdiensten.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 juni 2015 om 11:59

          @BJ: en precies daarom moet we juist het uitkleden van de productiesector tegengaan. Dat doe je niet door de concurrentie aan te gaan met de lage lonen landen door ook hier maar lage lonen te betalen. Want het kenmerkende verschil tussen Nederland en een lage lonen land is dat in de lage lonen landen de kosten van levensonderhoud ook lager liggen. Het is daarom technisch onmogelijk om met lage lonen landen op prijs te concurreren. Een starter kan nu al amper een huis kopen in Nederland. We maken de mensen zo het leven onmogelijk. Minder betalen kan gewoon niet. Hebben onze voorvaderen daarvoor zo hard gewerkt, zodat wij de welvaart kunnen verkwanselen door een kansloze strijd te gaan voeren?
          Dus moet je op iets anders gaan concurreren: kwaliteit. Daarvoor heb je goed geschoolde gezonde productiekrachten nodig, die je ook fatsoenlijk betaald zodat ze normaal kunnen leven.
          Duitsland is het economisch sterkste land van Europa (wel gevaarlijk afhankelijk van de autoverkopen in China) en heeft nog echte maakindustrie. Na jaren van loonmatigen eisen de bonden daar gewoon >5% loonsverhogingen. Omdat ze zich realiseren dat productie gewoon waarde heeft. Nu Duitsland ook eindelijk een minimum loon heeft (wat opmerkelijk genoeg juist in de diensten sector (taxi, hotel business) maar niet in de productie sector tot gedoe heeft geleid) lopen ze opeens op ons voor in arbeidsrechtelijke zin. Ik ben dus van mening dat we in Nederland de afbraak van arbeidsvoorwaarden moeten stoppen, de doorgeschoten flexibilisering moeten stoppen (bijvoorbeeld door ZZPers veel zwaarder te belasten, het ontslaan weer moeilijker maken) en inzetten op kwaliteit.
          Duitse producten zijn goed, Nederlandse nog een tikkie beter, was altijd al zo en dat moeten we gewoon gaan vermarkten. Als handels natie moeten we dat gewoon kunnen.
          In Nederland leven we nog met het achterhaalde idee dat als we maar flexibel zijn en inleveren we de concurrentie met de lage lonen landen wel aankunnen. In Duitsland hebben ze de neo conservatief liberalen uit het parlement gestemd, dat moeten mij ook doen willen we nog een kans hebben.

          Login om te reageren
  6. m3gtr zegt

    26 juni 2015 om 12:55

    Prima joh en morgen weer de barricade op omdat productie plant in NL gesloten wordt.

    Login om te reageren
  7. spec zegt

    26 juni 2015 om 12:56

    Ik heb deze fabriek een jaar of vijf geleden bezocht, nog nooit zo een zooitje ongemotiveerde figuren bij elkaar gezien. Dit is hun dank voor het feit dat VDL ze weer in dienst heeft genomen.

    Login om te reageren
    • spottert zegt

      27 juni 2015 om 01:31

      @spec: flapdrol

      Login om te reageren
  8. oranje123456789 zegt

    26 juni 2015 om 12:56

    Laat die arbeiders plz bazen uren draaien, van 6 of 7 tot 9 opstaan met de problemen, en er weer mee gaan slapen, ahja, alweer de zoveelste kapitalist zeker?

    Login om te reageren
    • oranje123456789 zegt

      26 juni 2015 om 12:57

      @oranje123456789: lap, 21 uur * ’s avonds dus, walk on, with hope in your heart …

      Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    26 juni 2015 om 12:59

    Die limburgers mogen blij zijn dat er nog werk is, man man man voor hetzelfde geld was heel zuid-limburg een groot roompot vakantiepark geworden. (heb niks tegen limburgers kom er vaak maar dit soort idiote praktijken….)

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      26 juni 2015 om 13:09

      @henkhupelschoten: Haha baas!

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 juni 2015 om 13:15

      @henkhupelschoten: Ik moet je wel gelijk geven. Ik kom zelf uit Limburg, maar woon ondertussen in de randstad. En de werkmentaliteit in Limburg is toch heel anders dan in de randstad kan ik je vertellen.

      Login om te reageren
      • hallobanaan zegt

        26 juni 2015 om 14:03

        @berlinetta: gelukkig blijven de Limburgers wel bespaard van hipsters met baarden op bakfietsen die van de ene biologische coffeebar (met hippe barrista) naar de andere biologische 3cm2 urban farm fietsen.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          26 juni 2015 om 14:23

          @hallobanaan: Ja, daar heb je wel een goed punt. Buiten Maastricht na zie je dat soort hippies eigenlijk niet of nauwelijks. Maar in plaats van zo’n hipster zie je wel weer zo’n kansloos figuur dat niet wil werken van een jaar of 30 in een scootmobiel voorbij komen, of een jonge knul (vaak van buitenlandse afkomst) in een auto, vaak op Duits kenteken, die zelfs een universitair afgestudeerd iemand niet op zijn 25e kan betalen.

          Login om te reageren
          • granlusso zegt

            27 juni 2015 om 01:25

            @Edge: Jij komt vaker in Hoensbroek/Heerlen begrijp ik :)

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      26 juni 2015 om 14:18

      @henkhupelschoten: Ik ben Limburger, en ik ben het volledig met je eens

      Login om te reageren
  10. Dizono zegt

    26 juni 2015 om 13:02

    Limburg ligt nu eenmaal dicht(er) bij Frankrijk… Ze kunnen beter Mini’s gaan bouwen in de provincie Groningen. Grond is daar schokkend goedkoop en daar klagen ze naar mijn idee een stuk minder.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      26 juni 2015 om 13:16

      @dizono: schokkend..goedkoop. pun intended?

      Login om te reageren
      • ukbob zegt

        26 juni 2015 om 13:36

        @ricksmits: if so, dan is t een briljante comment!

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          26 juni 2015 om 19:57

          @ukbob: Schudden van het lachen? ;)

          Login om te reageren
  11. thierryvth zegt

    26 juni 2015 om 13:08

    de eerste staking was dacht ik al voordat er ook maar 1 auto gebouwd was, vakbonden leven nog in de 70’s

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2015 om 13:08

    Ja nee dat is echt heel verstandig…..

    Login om te reageren
  13. jollykart zegt

    26 juni 2015 om 13:12

    Misschien moet de FNV eens kijken wat hun soortgenoten in Engeland hebben bereikt in de jaren ’70. Maar harder schreeuwen betekent meer leden en daar gaat het de FNV om. Het lange termijn belang van de leden staat in praktijk slechts op de tweede plaats. De werknemers daar laten zich opjutten door zo’n schreeuwlelijk. Straks zijn ze hun baan kwijt en zijn ze blij met de FNV omdat ze een paar tientjes extra ontslagvergoeding hebben weten te regelen.

    Login om te reageren
  14. antoonniels zegt

    26 juni 2015 om 13:13

    Zou het gezicht van die gasten wel eens willen zien als ze op maandag komen en de fabriek dicht is. “Nee sorry het management staakt. U krijgt niet betaald vandaag.”
    Ze hebben gelukkig weer werk en dan krijgen we dit weer. Wat dat betreft kan je de FNV ook niet enig gevoel voor de situatie verwijten. Olifant in de porseleinkast.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    26 juni 2015 om 13:14

    De FNV wil alles veranderen in een sociale werkplaats ..

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      26 juni 2015 om 13:21

      @lincoln: als ze doorgaan met dit soort acties is de fabriek in Born één grote sociale werkplaats…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 juni 2015 om 16:53

        @gtwillem: ik denk dat ze zelfs in een sociale werkplaats wel snappen dat staken het laatste is wat ze momenteel willen bij nedcar. En ze dat zijn de werknemers.

        Login om te reageren
  16. mgmgb zegt

    26 juni 2015 om 13:15

    MINI heeft al een keer Leyland-taferelen overleefd. Moeten ze nu echt hun geluk gaan testen en ook proberen deze fabriek kapot te staken?

    Login om te reageren
  17. autoblogfan zegt

    26 juni 2015 om 13:17

    Niet wetende of ik goed gerekend heb maar: 3% van pak en beet € 2250.- is € 67.50. Met 42% belasting blijft er € 39.15 over. Ervanuit gaande dat ze ook 3% krijgen i.p.v. een compromie. Maar ze betalen al jaar en dag € 16.- per maand contributie. Dus blijft over € 23.-

    En kost staken de werknemer nog loon? Geen arbeid, geen loon zou ik zeggen.

    Laat ze blij zijn dat ze werk hebben.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juni 2015 om 14:12

      @autoblogfan:
      Opruier !
      Je kunt rekenen !
      Het gaat hier keihard om RECHT !

      Login om te reageren
    • danmar zegt

      27 juni 2015 om 10:30

      @autoblogfan: Nee dat kost geen loon. Als je staakt, krijg je geen salaris. Dat betaalt een vakbond dan, als je aangesloten bent.
      Je rekent het mooi voor. Het gaat dus echt nergens over. Als ze hiervoor al het werk neerleggen… Dat zal BMW toch wel onthouden als het contract afloopt.

      Login om te reageren
  18. gtwillem zegt

    26 juni 2015 om 13:19

    Via een detacheringsbureau maar even een blik Polen opentrekken…

    Dat je het recht om te staken hebt, prima. Dat je een hoger salaris wilt, volkomen begrijpelijk. Maar kijk er niet van op als anderen wel het werk willen doen.

    Soms lijken mensen het niet te begrijpen. Ik sprak laatst met de broer van mijn zwager (inderdaad, van mijn lelijke zus), meneer ‘werkt’ op een scheepswerf als assistent monteur en verdiende iets van 1.700 netto, 36 uur per week, Niveau 2 MBO en vervoer wordt voor hem betaald (bus). En maar klagen dat zijn baas een tiran is, dat hij wordt uitgeknepen en dat hij ook lid van de bond gaat worden om te kijken of hij tegen dit ‘onrecht’ wat kan doen.

    Zet 500 van zulke jongens bij elkaar, die elkaar maanden lang ophitsen over hoe slecht ze het wel niet hebben, en je lijkt dit soort taferelen te krijgen…

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 juni 2015 om 13:40

      @gtwillem: Typisch.. in NL mag een ander NIET meer hebben dan jij.. zet samsom 5 jaar aan ’t roer en iedereen eindigt met 150 euro contant aan het eind vd maand, maakt niet uit hoeveel werk en wat voor werk je doet.

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        26 juni 2015 om 15:26

        @lekkaah:
        Gelukkig is iedereen collectief negatief over dit soort stakingen. Zo krijgen ze zo min mogelijk hun zin en voorkomen we dat soort shit.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          26 juni 2015 om 15:28

          @mgmgb: Helaas niet. zelfverklaarde “slachtoffertjes” winnen het altijd in NL.

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        26 juni 2015 om 22:28

        @lekkaah: Nee dan moet je die achterlijke communisten van de SP hebben.

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      26 juni 2015 om 14:27

      @gtwillem:

      Wat voor leeftijd heeft de broer van jouw zwager.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        26 juni 2015 om 14:49

        @jack_abarth: 20 of 21. Hij is ergens in de zomer jarig.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          26 juni 2015 om 15:19

          @gtwillem:

          Ik zit zelf in de staalbouw, en er is geen enkele van die leeftijd met zo’n netto salaris. Die zitten eerder op dat bedrag, maar dan bruto.
          Dus inderdaad, denk niet dat hij mag klagen.

          Login om te reageren
    • t1mothys zegt

      27 juni 2015 om 14:40

      @gtwillem: helaas als er bij een werkgever gestaakt wordt mag een intermediair daar geen personeel uitzetten :)

      Login om te reageren
  19. jaapiyo zegt

    26 juni 2015 om 13:21

    Het ergste is je weet al lang dat het gaat gebeuren. Altijd al ellende geweest daar dus waarom zou het opeens anders worden…

    Maar ik lees tussen de regels door een beetje dat FNV een hele sector wil laten staken en daar Born als een soort ‘boegbeeld’ graag bij betrekt? Tsja hun leiders moeten zich ook profileren voor een mooie topfunctie bij de roverheid natuurlijk. Dat ze hiermee de lange termijn van hun ‘beschermelingen’ op het spel zetten boeit ze waarschijnlijk weinig. En veel van die beschermelingen denken natuurlijk mooi dagje vrij en misschien krijg ik extra centjes.

    Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    26 juni 2015 om 13:23

    Limburg, blijkbaar een provincie van Frankrijk. Lekker staken, BMW trekt de productie weg en dan kun je naar het UWV. Daar staken…

    Login om te reageren
  21. bofkont zegt

    26 juni 2015 om 13:31

    Ontzettend dom !!
    Mini/bmw kan ook besluiten de productie verplaatsen naar goedkope loon landen.
    En dan?? beter is in deze onzekere tijden je werk doen en verder niet teveel zeggen.
    Tijden worden vanzelf weer beter, tenminste mag ik hopen.

    Login om te reageren
  22. gop1 zegt

    26 juni 2015 om 13:35

    Dichtgooien die fabriek en verplaatsen naar een lagelonenland.

    Login om te reageren
  23. motoragent zegt

    26 juni 2015 om 13:41

    Wat een ondankbaarheid in de richting van Wim en BMW/Mini…

    Login om te reageren
    • maxhunter zegt

      26 juni 2015 om 15:56

      @motoragent: Helemaal mee eens. Bijna iedereen heeft het recht te staken en dat is mooi. Maar als je net met al je collegae bij het uwv bent weggeplukt door VDL ism BMW/Mini dan ben je wel heel kortzichtig door nu het werk neer te leggen voor een paar tientjes meer in de maand. Je laat je misbruiken door de vakbond om de media te halen. Ik zou me braaf elke dienst melden als VDL medewerker en rustig afwachten wat er uit de onderhandelingen komt tussen vakbond en werkgevers en vooral de eerste jaren eerst maar eens hard werken om die fabriek draaiende te houden.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        26 juni 2015 om 16:10

        @maxhunter: je weet hopelijk wel waar de c in CAO voor staat? De werkgevers hebben ooit samen met de bonden geregeld dat er een afspraak ging gelden voor iedereen in dezelfde soort werk. Dat maakt het voor werkgevers makkelijker om tot afspraken te komen en voorkomt problemen omdat de voorwaarden bij het ene bedrijf veel beter of slechter zijn. Verder zorgt het ervoor dat werkgevers er minder last van krijgen dat medewerkers weglopen of dat een bedrijf moet concurreren tegen anderen met een slechtere concurrentie positie ook als het al slecht gaat.
        Die werkgevers weigeren al sinds april om inhoudelijk stappen te zetten…. Dan is het dus niet zomaar zo dat Born weer eens staakt… De mensen die allemaal horen onder dezelfde CAO voeren dus gezamenlijk actief.

        Login om te reageren
        • maxhunter zegt

          26 juni 2015 om 16:20

          @w0o0dy: Helder verhaal maar je blijft verantwoordelijk voor je eigen beslissingen en acties. Ik zou er specifiek als VDL medewerker voor kiezen om even niet te staken. De Overeenkomst in CAO is misschien wel Collectief maar je wordt maar door 1 baas betaald en als hij of zijn opdrachtgevers besluiten te stoppen met jouw bedrijf en baan dan houdt het voor jou persoonlijk op. Ook VDL is gehouden aan de CAO dus zo gauw die wordt aangepast heb jij er ook last/profijt van. Ik zou dus iedereen adviseren zijn eigen persoonlijke afweging te maken of staken in zijn eigen persoonlijke omstandigheden verstandig is. Als zojuist “gered” medewerker zou ik me even rustig houden.

          Login om te reageren
  24. trustmeiamanengineer zegt

    26 juni 2015 om 13:59

    Man man man, ben blij dat je werk hebt. Hup aan de slag! Anders zou ik als Wim een paar bussen Polen laten komen.

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    26 juni 2015 om 14:07

    Mensen hebben wel een slecht geheugen… Hoeveel stakingen hebben we de afgelopen jaren in Duitsland gezien? http://www.welt.de/wirtschaft/article139949585/Willkommen-in-der-Streikrepublik-Deutschland.html

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    26 juni 2015 om 14:10

    Terecht! In Nederland worden de rechten van de arbeiders steeds meer uitgehold. Velen zijn zelfs gedwongen ZZPer te worden. Als we op deze weg doorgaan keert de slavernij weer terug, 6 dagen lang 12 uur werken voor een honger loontje, net als in China. En Mark Rutte maar roepen “Hardwerkende Nederlanders”. Maar onderaan de streep is dan niemand nog gelukkig behalve de directeur en de aandeelhouders. Zoiets levert gewoon geen fijne maatschappij op.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 juni 2015 om 14:24

      @mashell: Serieus…
      Op welke roze wolk ben jij opgegroeid?
      Kom is uit die kraakpand en ga is aan de bak, net als iedereen dat doet.
      NL kent geen armoe. Jij vind niet naar gran canaria kunnen en geen iPhone 6 hebben armoe zeker..!!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 juni 2015 om 12:16

        @lekkaah: kraakpanden. Daar heb je zoiets. In Nederland staat misschien wel een 3e van de kantoorpanden leeg, daar wordt gebouwd voor leegstand. De woningbouwverenigingen bouwen ondanks wat hun naam doet vermoeden amper woningen terwijl er veel vraag naar is omdat ze liever gaan beleggen met de pot met geld.
        Het land gaat niet kapot van het linkse sociale samenlevingsdenken maar juist van rechtse neo conservatief liberale bankiers denken. Ze zijn allemaal bezig met geld harken en hoegenaamd investeren maar niet met hun eigenlijke taken.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juni 2015 om 14:28

      @mashell:

      Misschien he Mashell, misschien als de Staat der Nederlanden zich eens bezig kunnen houden met datgene waar ze voor zijn, in plaats van op alles maar dan ook alles belasting te heffen, het zou prettig zijn als de Staat der Nederlanden overwerk minder zwaar zou belasten in plaats van de verkeerde gedachte uit te gaan dat een bedrijf dan meer personeel in dienst neemt.
      Het zou prettig zijn als de Staat der Nederlanden zich zou bezig houden met gezondheidszorg in plaats van dit uit te besteden aan een stel boekhouders, het zou fijn zijn als de Staat der Nederlanden zich zou bezig houden met Openbaar Vervoer of onze energie voorziening in plaats van deze NUTS bedrijven te verkopen en vervolgens de opbrengst te verbrassen
      Het zou fijn zijn als de Staat der Nederlanden zich zou bezig houden met het onderwijs en integratie van vreemdelingen in dit land.

      Daar is de Staat der Nederlanden namelijk voor en voor jouw veiligheid.
      De Staat der Nederlanden hebben we nooooit opgericht om iedereen willens en wetens, linksom of rechtsom te naaien.

      Hef namelijk eens minder loonbelasting, schei eens uit met die neuk -sorry- kinderbijslag, stop eens met al die onnozele geld verslindende subsidies voor problemen die er of niet zijn of die zichzelf oplossen en laat de economie het maar zelf uitzoeken

      Uiteraard hebben werkgevers rechten, maar zeer zeker het recht om niet BEROOFD te worden van hun loon dmv allerlei debiele opgelegde toeslagen !
      Schaf voor mijn part de AOW af, laat mensen ZELF sparen voor de oude dag, maar ja, als de staat der Nederlanden ziet dat je netjes gespaard hebt, proberen ze dat van je af te pakken.
      Het zelfde geldt hier voor een hypotheekvrij huis, kom jij in de problemen kun je eerst je huis opeten terwijl de ander die van hetzelfde geld gehoerd en gesnoerd heeft, vrolijk zijn hand kan ophouden.

      Met andere woorden Mashell: Onze eigen overheid is één van de meest onbetrouwbare partners die er bestaan !

      Je kunt nog beter zaken doen met ‘Nigeriaanse Prinsen’ die ff een half tonnetje nodig hebben om bij hun “leggende gelden” te komen

      Nederland WAS, het was het land waar IEDEREEN een Opeltje Kadett had, een Philips TV en altijd geld op de SPAAR REKENING, en toen kwamen de bank-jongens en die, die zijn echt de baas.
      In heel Europa !

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 juni 2015 om 12:22

        @desjonnies: ik ben het helemaal met je eens. Gisteren zag ik bij de lokale Jumbo een kraam van de voedselbank. De noemen zichzelf de snel groeiende bank van Nederland. Is er dan helemaal geen schaamte meer? De voedselbank moet juist dicht! De voedselbank is namelijk helemaal niet iets goeds, het is een uitwas van een falend sociaal systeem. Doodgewone mensen krijgen te weinig inkomsten om doodgewoon boodschappen te kunnen doen. Dat moeten we niet repareren door voedselbanken op te richten, dat moeten we repareren door het sociaal systeem te corrigeren. Voldoende inkomen voor de werkenden moet toch gewoon normaal zijn?

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      26 juni 2015 om 14:28

      @gtwillem: is @mashell: toevallig die broer van je zwagert?

      Login om te reageren
    • silenro zegt

      26 juni 2015 om 17:02

      @mashell: Ik ben het helemaal met je eens! Als ik zie hoe slecht we het wel niet hebben in Nederland! Ook ik ben een ZZP’er, weliswaar niet gedwongen, maar kan inmiddels wel zeggen dat als je het slecht hebt in Nederland je het bijna altijd aan jezelf te danken hebt.

      Want hoe kan het dat ik op mijn 24ste een hoekwoning kan betalen, op vakantie kan gaan en er 2 knappe auto’s van kan rijden? Niet omdat ik in een hoekje ga liggen huilen dat ik het zo slecht hebt, maar omdat ik bereid ben ergens mijn handen voor uit mijn mouwen te steken!

      En daar hoef je geen universitaire studie voor te hebben, want ik val ook in de categorie “schoolverlaters” zoals ze dat zo netjes noemen.

      Dus dat gezeik altijd dat er meer bij moet in Nederland is compleet van zotten, we zouden eens wat aan ons arbeidsethos moeten doen, dat zou al heel veel schelen.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        26 juni 2015 om 17:11

        @silenro: yep .. Maar jij bent van het kaliber drop-out .. Geboren om voor jezelf te kunnen en willen zorgen .. Meeste NLers zijn daar gewoonweg te dom voor ..

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        26 juni 2015 om 17:17

        @silenro: maar willen natuurlijk ook dat hoekhuis 2 auto’s en op vakantie .. Heb je tenslotte recht op met een havo diploma ..

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          26 juni 2015 om 17:44

          @lincoln: ik ben opgevoed met de instelling dat als je iets wilt bereiken je ervoor moet werken, als je iets wilt kopen je ervoor moet werken en als je leuke dingen wilt doen je er ook voor moet werken.

          Maar dat schijnt tegenwoordig een soort doodzonde te zijn, als je ergens op een verjaardag laat vallen dat je elke week minimaal 55-60 uur werkt kijken ze je aan alsof je polio hebt..

          Maar dan wel vol afgunst reageren omdat ik een nieuwe auto en een huis kon kopen in een jaar tijd.. Want waar zou die het toch van doen hè!

          Dat is Nederland, liever afgeven en zeiken op iemand die wel z’n eigen boontjes kan doppen in plaats van zelf de handen uit de mouwen te steken..

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            26 juni 2015 om 17:59

            @silenro: nice 1

            Login om te reageren
          • lincoln zegt

            26 juni 2015 om 18:18

            @silenro: is niet van tegenwoordig .. In de jaren 80 ontstaan door de mogelijkheden van toen .. Half NL had last van zijn rug .. Dat gezwel waart nog immer rond .. Want je moet toch ook kunnen genietaaaaaaahhh ..

            Login om te reageren
            • silenro zegt

              26 juni 2015 om 19:06

              @lincoln: http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-06-2015/mentaliteitsprobleem-bij-rotterdamse-werklozen#.VY2FDqB670o.facebook

              Dus dit. En dan nog wel uit m’n eigen geboortestadje..

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                26 juni 2015 om 19:33

                @silenro: @w0o0dy wil deze graag in loondienst .. Dan kan hij ze tenminste een eerlijke kans geven .. Waar ze uiteraard recht op hebben ..

              • w0o0dy zegt

                26 juni 2015 om 19:45

                @lincoln: geloof dat je niet goed hebt opgelet toen je de dingen las die ik schreef.. Ik heb niets met luilakken. Ik heb alleen wel aangegeven dat het maar een klein percentage is. Veel van die lui in de bijstand zijn 1) te oud, dus geen hond die ze aanneemt 2)herstellende van een psychische ziekte (geen hond die ze aanneemt) 3)totaal kansloos door geen opleiding, geen talent en geen ervaring (geen hond die ze aanneemt).

                Daarmee is niet gezegd dat ze vrijgesteld zijn, dat het niet hun eigen schuld is of dat ze er meer aan moeten doen… Maar kansloos zijn ze wel. Geen enkele korting op de uitkering verandert daar ene zak aan.

                Dus.

              • lincoln zegt

                26 juni 2015 om 20:02

                @w0o0dy: 4 van de 40 geselecteerden .. Enig idee hoeveel administratie en man-uren die lui gekost hebben .. Conclusie .. Uitkeringen zijn voor dat volk veelste hoog ..

              • w0o0dy zegt

                26 juni 2015 om 21:24

                @lincoln: ja als we kunnen vaststellen dat deze lui niets mankeren maar gewoon niet willen dan moeten werken wel andere maatregelen treffen. Dat is wel iets anders dan mensen die kansloos zijn lastigvallen en in de problemen helpen. Schuldsanering en alles daar omheen kost ook kapitalen.
                Waarschijnlijk is er een grote groep die naast uitkering ook nog andere inkomsten heeft… Misschien is dat een beter startpunt.. Als mensen op die manier aan een flink inkomen komen dan is er totaal geen prikkel/geen noodzaak dus die gaan idd niets anders doen.

                Ze ophalen en aan het werk zetten is misschien een idee..
                Als ze geen tijd hebben dan hebben ze ook weinig lol van geen baan… Kunnen ze net zo goed iets zoeken wat ze beter vinden dan verplicht werken.

              • silenro zegt

                26 juni 2015 om 23:15

                @w0o0dy: Dat is inderdaad een idee ja, ’s morgens op laten halen en dan heel de dag bezig laten zijn. Hoeft geen hoog productief werk te zijn, maar als men geen tijd heeft voor eigen klusjes dan gaan ze van armoei wel zoeken naar een echte baan.

      • imba zegt

        26 juni 2015 om 23:39

        @silenro: GroenLinks heeft Mauro. De VVD heeft jou.

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          27 juni 2015 om 09:18

          @imba: Dat mochten ze willen bij de VVD ?

          Login om te reageren
  27. Edge zegt

    26 juni 2015 om 14:15

    Ik zou zeggen, wees blij dat je werk hebt! Er zitten genoeg mensen thuis die graag voor het huidige salaris Mini’s in elkaar gaan schroeven. Om nog maar te zwijgen hoe ondankbaar het is tegenover Wim en BMW-Mini. Wederom; wees blij dat die mensen in ‘jouw’ fabriek geinvesteerd hebben en ga lekker werken. Als je vindt dat je betere arbeidsvoorwaarden verdient, moet je maar ingesprek gaan. Dit lost niks op. Dit is al even onzinnig als dat clubje politieagenten dat de start van de Tour wil verkloten. Nogmaals; je mag best vinden dat je meer verdient en je hebt ook het recht dat kenbaar te maken maar dupeer anderen er niet mee.

    Login om te reageren
  28. drijver zegt

    26 juni 2015 om 14:29

    Je zou toch denken dat die gsten na al die maanden vloerenvegen bij VDL blij zouen zijn dat ze weer kunnen werken. Op naar de volgende sluiting!

    Login om te reageren
    • drijver zegt

      26 juni 2015 om 14:29

      @drijver: *zouden

      Login om te reageren
  29. viper zegt

    26 juni 2015 om 14:30

    Wtf man die cao van de metaalsector is al heel erg goed,, voor de werknemers dan

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    26 juni 2015 om 14:41

    Als iedereen nou FF ademhaalt en zich realiseert dat dit een van de acties is in het langlopende conflict tussen bonden en werkgevers in de metaal… Vandaag staken er 4000 van de 425.000 mensen die in de metaal werken. 1% dus. Maar in het totaal hebben er 12.500 mensen meegedaan.. 3% dus. Acties zijn niet per se onterecht. Als opbrengsten wel stijgen maar de lonen niet terwijl de lasten wel stijgen dan loopt het scheef en kun je op acties wachten. Als de bestuurders dan ook nog zichzelf 13% of meer loonsverhoging toekennen maar roepen dat er geen geld is dan houdt je de boel voor de gek. Althans dat probeer je dan… En dan krijg je gezeik.

    Niet dat ik voor staken ben maar aan de andere kant.. Er vallen geen doden, ze fikken de auto van de directeur iet af… Het is maar een staking. Volgende week wat harder werken, geen kip die er een euro minder om verdiend.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      26 juni 2015 om 14:59

      @w0o0dy: Zo is het ook weer

      Login om te reageren
  31. Neptukker zegt

    26 juni 2015 om 14:57

    Hoe dom kun je zijn als personeel door je zo voor het karretje te laten spannen door de vakbond. Limburgse loosers!

    Login om te reageren
    • imba zegt

      26 juni 2015 om 23:45

      @Neptukker: Leer eens spellen…loser.

      Login om te reageren
  32. fit4fun zegt

    26 juni 2015 om 15:39

    Slechte mentaliteit daar in het corrupte Limburg. Geen wonder dat die fabriek al een paar keer failliet ging. En de kwaliteit was volgens Duitse autobladen ook onder gemiddeld. Gooi die stakers maar op straat

    Login om te reageren
  33. VeniVidiVici zegt

    26 juni 2015 om 16:11

    Stelletje verwende zeikers! Dat die werknemers gewoon blij zijn dat ze überhaupt nog een baan hebben in Born!!

    Login om te reageren
  34. mrrallycross zegt

    26 juni 2015 om 16:12

    Slim! Heb je eindelijk werk omdat er iemand zo gek is om met alle staatssteun dat bedrijf open te houden. Ga je nog lopen zeiken. Iedereen wilt meer geld

    Login om te reageren
  35. jippie zegt

    26 juni 2015 om 16:31

    Stelletje labbekakken! De Middellandse Zee zit vol met dobbernegers die dat werk met alle plezier komen overnemen, voor een kwart van jullie salaris.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juni 2015 om 16:42

      @jippie:

      Ben jij echt zo naïef dat je denkt dat die mensen hier komen om te werken ?

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        27 juni 2015 om 13:47

        @desjonnies: nee hoor. Ik ben eerder realistisch: ze komen met zulke enorme aantallen deze kant op dat er ook wel wat bij zitten die inderdaad komen om te werken. Zoals ze zelf zeggen.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juni 2015 om 16:53

      @jippie: dan zit met een fabriek vol universitair afgestudeerde vrouwen en kinderen .. Die het verschil tussen een schoenveter en wc papier al niet kunnen vatten ..

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        27 juni 2015 om 13:52

        @lincoln: alles valt te leren.

        Login om te reageren
  36. vos115 zegt

    26 juni 2015 om 16:59

    Schandalig. VDL steekt zijn nek uit voor de werkgelegenheid in de streek.
    Veel afgedankte arbeiders konden weer aan de slag en dan is dit het arbeidsmoraal?
    Als Mini het morgen in de kop heeft gaat de productie naar Zuidafrika of de UK. Staan we weer met lege fabriekshallen.

    Nee, we moeten geen tweede Frankrijk worden qua stakingsdrang.

    Login om te reageren
  37. allesmetturbo zegt

    26 juni 2015 om 17:17

    Domme actie. Scheitvakbonden. Zo kost t alleen maar meer geld dus kan een bedrijf alleen maar minder uitbetalen

    Login om te reageren
  38. larsyboy1997 zegt

    26 juni 2015 om 17:32

    Nou lekker dan. Zorgt VDL voor werkgelegenheid door een fabriek te starten, krijg je een staking als dank. Eigen graf graven dit. Zo jaag je Mini weer naar de lage loon landen…

    Login om te reageren
    • spottert zegt

      27 juni 2015 om 01:35

      @larsyboy1997: Wat heeft VDL precies gedaan? Ken je feiten…

      Login om te reageren
  39. ghost zegt

    26 juni 2015 om 18:05

    Als ik Wim was…ooooh boy!

    Login om te reageren
  40. Carreza zegt

    26 juni 2015 om 18:30

    Psssst BMW, hier in België staat nog een Ford-fabriek in Genk leeg …
    Oh wacht, hier hebben we ook van die mongolen die staken bij ideaal terrasjesweer.

    Login om te reageren
  41. speed911 zegt

    26 juni 2015 om 19:40

    Niet normaal! Personeel moet blij zijn dat VDL de overname heeft gedaan anders hadden ze nu allemaal bij Willem Wouters (WW) aan de deur gestaan. Heb eens respect voor van der Leegte!

    Login om te reageren
  42. xxxheidi zegt

    26 juni 2015 om 20:01

    Het is maar goed dat May zijn flutprogramma in de engelse fabriek opneemt. Aan de andere kant…

    Login om te reageren
  43. t1mothys zegt

    26 juni 2015 om 20:14

    Serieus, wtf…. Iets met gegeven paard niet in de bek kijken…

    Login om te reageren
  44. thisguy zegt

    27 juni 2015 om 13:06

    Even vanuit het andere perspectief, ik werk zelf in die sector en voor een VDL bedrijf.
    Dat het elke keer over 3% gaat is met dank aan de media. Dat is NIET het punt. Die 3% zal de meeste van ons aan de derrière oxideren. Alleen zijn alle media te lui om het hele verhaal uit te leggen en pakken ze dus maar terug naar die 2 puntjes van loonsverhoging en inspraak op werktijden.
    Wat er werkelijk van toepassing is: De werkgevers in de metaal sector (en dan vooral de kleinere bedrijven, maar de VDL groep eigenlijk ook wel een beetje) willen enorm gaan beknibbelen op het recht op opleiding, op de inspraak op werktijden (“als ik zeg dat je in ploegen nachtdiensten moet gaan werken dan doe je dat, anders ben je ontslagen”. Of “Tja, jammer dat je al 10 jaar ploegentoeslag krijgt, het is niet meer nodig dus ga je uit de ploeg en verlies je de ploegentoeslag. Niet mijn probleem als je dan niet meer rond komt in de maand”) en op velerlei andere regelingen en rechten (ouwe lullen dagen, atv dagen, etc).

    De werkgevers doen alsof alles koek en ei is door wat de neuzelen over onderhandelen op loonsverhoging ed, maar ondertussen willen ze aan de achterkant een heel groot deel van de oude regelingen en afspraken slopen waardoor in de praktijk heel veel mensen er ontzettend op achteruit gaan. En laten we maar niet beginnen over hoe ze het recht op training en opleiding willen regelen…

    Login om te reageren
    • thisguy zegt

      27 juni 2015 om 13:10

      @thisguy: Wat ik nog vergeet te melden: Ja, bijna elk VDL bedrijf heeft te maken met “oude cultuur” die moelijk is te doorbreken. Ik ben het er niet mee eens dat de hele fabriek is plat gegaan door de staking, een minimale bezetting had toch geregeld moeten kunnen worden. Aan de andere kant wordt er al sinds april onderhandeld en is er door de werkgevers nog geen mm toegegeven.

      PS: Ik heb zelf niet gestaakt. “Mijn” bedrijf heeft het al moeilijk genoeg zonder dat er klantcontracten worden gebroken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North