![](https://www.autoblog.nl/files/2021/09/tesla-model-y-grey-front-side-2021-970-1.jpg)
Er zijn telkens minder redenen om geen Tesla te kopen. De stabiele Model Y doet het uitstekend.
Over een jaartje of 50 zullen we wellicht gaan begrijpen welke invloed Tesla heeft gehad op de autoindustrie. Ja, wij houden van mooie motortechniek, snaarstrakke handling en fraaie koetswerken. Maar de impact van Tesla valt simpelweg niet te ontkennen. Uiteraard zijn er altijd kanttekeningen (afwerking, bouwkwaliteit, de Tweets van Elon, Fansla’s), maar dat worden er telkens minder.
Onlangs behaalde Tesla een ‘Ringrecord met een volkomen standaard Model S Plaid. Vandaag is het even tijd voor wat liefde en en aandacht voor de Model Y. Dat model scoort namelijk briljant in de elandtest.
83 km/u
Het befaamde KM77 onderwierp de populaire elektrische crossover aan de test. In principe is de Model Y een hoge versie van de Model 3. Dat betekent dat het zwaartepunt ietsje hoger ligt en de auto iets minder stabiel zal zijn in een elandtest. Men begon met testen op een snelheid van 73 km/u. Dat ging dermate goed, dat de Spaanse testers het ‘gas’-pedaal iets verder intrapten.
De behaalde snelheid was precies 83 km/u. Men probeerde nog harder te gaan. Bij een snelheid van 84 km/u raakte men nét een pionnetje. In tegenstelling tot de BMW M4 die laatst werd getest, heeft de Model Y veel meer last van onderstuur. Logisch, het gewicht ligt nu eenmaal veel hoger en een hoger gewicht resultaat in gewicht dat naar buiten wil, resulteert in onderstuur.
Stabiele Model Y was wel een ‘Performance’
Maar we moeten de Model Y (een massaproductie medium crossover) niet vergelijken met een prijze hardcore sportcoupé. In vergelijking met de Model 3 scoorde de Model Y exact hetzelfde. In beide gevallen werd er trouwens getest met een ‘Performance’-model, dus met de grotere velgen en plattere banden.
Maar het is niet dat die modellen significant anders zijn. Dus ook met de gewone Model Y zul je met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid prima door de elandtest heenkomen.
Via: Carscoops.
-edit: hahaha! Is inmiddels gefixt.-
Beetje vreemd dat ze niet de LR testen ipv de performance.
Wollah die model zijn niet anders, je weet zelf!
Tesla doet het gewoon goed wat dat betreft. Proberen het zwaartepunt van de auto zo laag mogelijk te houden door de accu’s in de bodem te stoppen en zo weinig mogelijk gewicht hoog in de auto te zetten, zoals een afdekking van de bagageruimte….
Zou een ID4 het ook zo goed doen?
Waarom niet kan je denken, effe testen.
Dan deed de Citroën Xantia Activa dat nog niet zo slecht in 1993. Die heeft het (officiële?) record nog altijd met 85 km/u (sneller dan menig supercar)
@(ooo–V–ooo): je was me voor.
73 kmh was de max met michelin pilot sport. Zoek op km77 en xantia en ze hebben zelf een video gemaakt over deze stelling. De Zweedse test had bredere vakken en is dus niet te vergelijken. Verder heeft de breedte en lengte van de auto erg veel invloed op de test brede supercars komen daarom niet echt met een hoge snelheid door de poortjes zonder wat om te stoten.
De Tesla Model Y heeft geen Elandtest nodig…. die Elanden schrikken vanzelf bij het zien van deze ‘Creatie’!
Ot: prima resultaat!
Dan is de Citroën Xantia nog steeds recordhouder. Hebben we nog niets verbetert op dit gebied in 25 jaar
Deze auto komt dus bij de recordhoudende Xantia in de buurt terwijl hij veel hoger is.
Dat is knap. Ook nog steeds knap van de Xantia trouwens.
Is er nog iets ‘knap’ aan die verschijning. Toch knap gedaan van Tesla.
De aandrijflijn en handling is top maar de bouwkwaliteit is dat niet altijd. Je zou er bijna een moderne Alfa in kunnen zien
Ik begrijp wat je bedoelt maar je moet toch je mond gaan spoelen.
@ty5500 Een Alfa begint toch al sneller te kraken is mijn ervaring.
@Sempiternal: liever een auto met een kraakje in het onderstel dan een auto met technische/ motorische problemen (mijn ervaring met 2 VW polo’s). Kraakje vaak op te lossen door simpel onderhoud.
@kevin1989 daar heb je helemaal gelijk in. Ik blijf zelf dan ook ver weg van VAG producten :)
Wel herkenbaar. Proefrit gemaakt en ging nog steeds uitstekend de bocht door. Vind alleen de zit echt te hoog en persoonlijk niet fijn. Ik zoek liever een laag sportieve sedan. Zoiets als een model3 bijvoorbeeld ;-)
Ik heb hetzelfde, ik hou niet van hoog. Daarnaast vind ik de Model Y bést wel heel lelijk, dat zou alsnog een dealbreaker zijn.
@pascal yup same. Maar met kids is die wel handiger. Achterkant en zijkant vind ik m best prima gelukt, voorkant zeer mwoah. Al is het in het echt wel beter.
Anyway, het is m niet geworden :-).
Voor jou is het ondanks kids de Model 3 geworden? Dat lijkt me best krap vanwege de kleine laadopening of gaat dat wel?
@pascal ik heb al 2 jaar de model3 en gaat helemaal prima. Nog nooit gehad goh, dat wordt lastig. 2 kinderwagens passen er moeiteloos in.
Ik kan vrij gemakkelijk omruilen van auto dus heb gekeken of de modelY wat is, maar het praktische voordeel weegt niet op tegenover het rijgedrag van de model3.
Ga overigens ook kijken voor een Taycan maar weet eigenlijk nu al dat die afvalt. Teveel geld voor op bijna alle vlakken een stap achteruit behalve het merk Porsche en afwerking.
En het blijven lelijke auto’s gemaakt van plastic. Dat je daar je zuur verdiende centen aan uit durft te geven zal ik nooit snappen.
@20klepper lelijk is natuurlijk subjectief, al vind ik dat van de Model Y ook. Maar wat bedoel je met ‘gemaakt van plastic’? Waar gebruikt Tesla meer plastic dan bijv. BMW? (oprechte vraag) Als ik ergens hard plastic gezien heb dan is het wel in de interieurs van m’n E87 en F30.