Vandaag is het Bijltjesdag in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Wiebes (Financiën) mag uitleg komen geven over de opbrengsten van de accijnsverhoging. Of beter gezegd: het gebrek aan opbrengsten. Want er komt weer eens veel minder binnen dan verwacht.
Er is minder verdiend aan benzine-accijns
We weten sinds deze week dat er vorig jaar veel minder is getankt in Nederland, omdat je auto volgooien over de grens een stuk aantrekkelijker is geworden. De vraag is nu wat dat voor effect heeft op de accijnsopbrengsten. Wel, Wiebes weet zijn cijfers als vanouds weer lekker rooskleurig op papier te zetten. Over de eerste elf maanden van 2014 is aan de accijns op diesel en LPG daadwerkelijk meer verdient. 96 miljoen euro meer dan het jaar ervoor om precies te zijn. Echter, als we naar de accijnsopbrengst uit benzine kijken, dan zien we een daling van 45 miljoen euro ten opzichte van het jaar ervoor.
Maar Autoblog, komen we dan niet uit op een plus van 51 miljoen euro? Jazeker, maar in september hield Wiebes het land nog voor dat de accijnswinst 150 miljoen euro zou zijn. Andere ramingen wezen zelfs op een extra opbrengst van 200 miljoen euro. [Sadtrombone.mp4]
De SP en het CDA – met accijnshat0r @PieterOmtzigt in de voorhoede – maken uit de cijfers van Wiebes op dat er tussen mei en november juist 27 miljoen euro minder aan brandstof-accijnzen zijn binnengekomen. Zij vinden dat hij de cijfers te rooskleurig presenteert.
Hoe verder?
Dat vroeg Pieter Omtzigt zich op Twitter ook af, nu blijkt dat de accijnsverhoging op benzine een averechts effect heeft. Gaat de regering het terugdraaien? Maar natuurlijk niet! In plaats wat aan zijn eigen faalbeleid te doen, hoopt De Wieb dat België de dieselaccijns verhoogt in een poging de over-de-grens-tankers te dwarsbomen. De PvdA wil op zijn beurt bij Luxemburg hetzelfde verzoek neerleggen.
Tot slot nog even de dalende brandstofverkoop in beeld. Omdat Wiebes de cijfers niet wilde geven, heeft het CDA ze zelf maar bij het CBS vandaan geplukt en in een grafiek gezet. En natuurlijk op de sociaalmedia gedeeld. Trololol. Om met de woorden van Omtzigt te spreken: hoe duidelijk kan het zijn?
mrrallycross zegt
Ja de rest moet zich maar aan ons aanpassen, hé wiebes?
LJ zegt
@mrrallycross: hij blijf een rare kWiebes
gtwillem zegt
@mrrallycross: dat aanpassen zint mij niet helemaal. Zeker niet wat betreft de verzoeken aan de buurlanden om óók de prijzen te verhogen…
Als Heineken, InBev, Grolsch en Bavaria afspraken maken over de prijzen, heet het kartelvorming, maar als de Benelux landen en Duitsland de prijzen kunstmatig hoog gaan houden met afspraken hierover is het democratisch beleid…
m4ple zegt
@gtwillem: van de week was nog een gevalletje in het nieuws… betere kippenlevens voor net iets duurdere eitjes. .. maar oh dat was kartelvorming terwijl ze hier gewoon een nieuw type kippenhok hadden wat een paar cent per ei duurder was….
Maar de overheid mag alles
series2 zegt
Als spyder ziet zo’n R8 er al helemaal niet bijzonder uit!
schellekens006 zegt
@series2: zeg dan nix
moresie zegt
@series2: Als je hem op een foto ziet valt het misschien wel mee, maar ga er maar is naast staan dan denk ik dat je er wel anders over denkt;)
sr20det zegt
@moresie: en als je er in zin praat je helemaal anders
moresie zegt
@sr20det: Hoef je mij niet te vertellen;) Ik heb er eentje staan ^^
vingers zegt
Maar dan zeg je als Wiebes toch gewoon dat dit een gevolg is van de regeringsstimulatie maatregelen voor zuinige hybride/elektrische auto’s is? Dit is dus gewoon een teken dat Nederland minder brandstof verbruikt.
Het gaat om politici he en die hebben altijd wel (nietszeggende) tegenargumenten.
6cilinder zegt
@vingers: ze weten gewoon niet meer waar ze voor zitten en hebben allemaal hun doelstellingen, die vaak tegenstrijdig zijn.
donvincenzo zegt
@vingers: Precies, hoe minder er getankt wordt, hoe beter voor het milieu. Het gaat juist kei-goed…
potver7 zegt
@vingers: Dan had hij dat zo moeten zeggen toen hij de accijns verhoogde.
ArnoldH zegt
Goh echt, serieus, je meent het, had ik nou echt niet verwacht dat er minder getankt ging worden.
Auto’s worden ook alsmaar zuiniger en verbruiken dus minder. Het wordt zo duur gemaakt dat je wel op het verbruik moet letten wil je geen 2e hypotheek…
En ik blijf lekker doorrijden met mijn 24 jaar jonge auto met een 2L. motor, dan maar een keer minder een plezierrit
frenkkz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kobus1967 zegt
Wiebes is gezakt voor de verplichtte rekentoets!
viezefreddyw zegt
@kobus1967: En voor de nationale iq test een lage score gehaald denk ik.
FlighTom zegt
@viezefreddyw: Hoop dat Wiebes geen analfabeet is, kan hij het in ieder geval zelf op zijn buik schrijven.
m550d zegt
Ik was al bang dat het overheidsbeleid een positieve wending zou nemen… Het waren, het zijn en het blijven een stelletje prutsers zonder langetermijnvisie.
Het vervolg moge duidelijk zijn: de omringende landen gaan hun accijnzen niet verhogen. Dat betekent maar één ding, waarde automobilisten: nóg dieper bukken.
Niet alleen wordt studeren voor de elite, het autobezit eveneens. Als de wereldeconomie er niet voor zorgt dat we in een “crisis” terechtkomen, zorgt onze overheid er eigenhandig wel voor.
philipf zegt
Nogal wiedes, eehhm.. Wiebes
gforce zegt
Zoals altijd weer kortzichtige “oplossingen” van de overheid. Ik weet ook al hoe ze het op gaan lossen, namelijk door de accijns verder te verhogen.
Ff serieus, iedereen die hiermee bezig is geweest binnen de overheid mogen wat mij betreft ontslagen worden. Als je zo incompetent bent dat je dit niet ziet aankomen hou ik m’n hart vast voor de overige zaken die deze mensen bedenken.
Rob zegt
@gforce:
1400 mensen (volgens wikipedia) werken er in Den Haag op het Ministerie van Financiën.
Ik heb het gevoel dat de enige medewerker die zijn werk daar goed doet de koffiejuffrouw is….
Ik zou er smakelijk om kunnen lachen, als het niet zo in en in triest zou zijn…..
stationcar zegt
Wat een hypocriet, die Kwiebus! Of België even wil verhogen!! GAST!! Wat was je denkende toen je dat liet opschrijven!?!
Flapdrol.
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer genoeg gaat die Wiebes van jullie vast nog gelijk krijgen, en zal de accijns ook in B verhogen…
motoragent zegt
@Esprit_de_Flandre: Ben je gek. Belgie lacht zich in het vuistje nu al die Ollanders bij hun komen tanken en boodschappen doen, daar willen ze niet van af.
Esprit_de_Flandre zegt
@motoragent: Als B met accijnsverhogingen alle NL’ers weer verliest, dan maken ze nog steeds veel meer winst op de Belgen. Daarnaast kunnen ze het ook licht verhogen, zodat het nog steeds een stukje geodkoper is dan in NL.
En aangezien onze nieuwe SuperDuperRegering van RechtsLiberale Walen en RechtsLiberale Zogezegde Flaminganten ondertussen alles aan het kapotbesparen zijn, twijfel ik niet aan de juistheid van mijn stelling…
imdoctorbob zegt
Dit was toch de bedoeling van al die subsidies, oldtimer regelingen en bijtelling gedoe? Minder CO2 uitstoot en beter mileu? Missie geslaagd zou ik zeggen: er wordt veel minder brandstof verbruik, veel minder autos verkocht en er rijden minder 190E diesels rond.
carmasterr zegt
@imdoctorbob:
190E diesels rijden er sowieso niet rond.
6cilinder zegt
Ze zouden de overheid als bedrijf moeten runnen, daar kijk je ook eerst naar je eigen processen inplaats van de verkoopprijs (belasting) te verhogen.
kasplant zegt
Iedereen die vorig jaar een hippe ‘Flexifuel’ o.i.d. heeft gekocht, tankt nu weer gewoon benzine. En dan ook nog de LPG-accijns willen verhogen, want anders levert het niks op… Kortzichtige banjo’s daar in Den Haag!
zippy1964 zegt
en dan hebben we het nog niet gehad over de pomphouders aan de grenzen die het afgelopen jaar de nek omgedraaid zijn… Ook zo goed voor de Nederlandse economie nietwaar?
jpoers zegt
Waarom zou België zijn accijns verhogen? Die hebben nu juist extra inkomen omdat ze het juist niet verhoogd hebben.
Tonnie zegt
Wat een prutsers. Als ze nou eens ietsje minder aan t milieu denken en iets meer aan de economie. Duurdere en onzuinigere auto’s moeten goedkoper, accijnzen omlaag, wegenbelasting meer gelijktrekken. Dan gaan we echt wel weer meer tanken.
Rob zegt
Joh, je meent het meneer Wiebes, helder licht. En dan ook nog hopen dat België haar accijns verhoogd. *hele diepe zucht*
Hoe is het toch mogelijk dat er zoveel incapabele beleidsmakers zijn in dit land? Onvoorstelbaar. Dan al dat glasharde liegen; ze nemen gewoon letterlijk iedereen in de maling. En waarom komen ze er steeds maar weer mee weg? Waarom wordt je niet gewoon op straat gezet als je de Tweede Kamer en de gehele Nederlandse bevolking bedonderd? Bijv.: Ik hoor het Dijsselbloem nog zo duidelijk zeggen: “Ja voorzitter.” op de vraag of hij kan garanderen dat Nederland geen naheffing van de EU krijgt.
https://www.youtube.com/watch?v=kzbGhJQfrm0#t=121
Waarom zitten dat soort lieden nog steeds op hun plek?! Ontslaan, per direct. Geen bedankje, geen wachtgeld. Gewoon doei.
desjonnies zegt
@Rob:
Waarom ze ermee wegkomen? , simpel omdat we zelf zwakke knieën hebben.
Ik was een jaar of twintig geleden in Venezuela, waar de benzine prijs wilden verhogen van D.fl 0,13 naar D.fl 0,18, er reden tanks door de straten van Caracas.
Alleen al het feit dat de PvdA ” wil vragen of Luxemburg de accijns niet wil verhogen ”
is hetzelfde als je buurman te vragen of hij zijn BMW M5 niet wil wegdoen, omdat jouw eigen wagen er zo karig bij afsteekt……….
Carreza zegt
Ik denk nog altijd dat Wiebes een Nederlander is, en die heeft niks te zeggen over België of Luxemburg. Houden zo!
Als zuiderbuur volg ik jullie Nederlandse politiek niet echt, maar hebben jullie echt geen betere politieke partijen om op te stemmen? Het kan toch niet dat iedereen zomaar akkoord gaat met die linkse rakkers…?
Rob zegt
@Carreza:
Het zijn allemaal lullemeijers daar in Den Haag. Over de gehele linie, van links naar rechts, stuk voor stuk.
Eigenlijk zouden ze allemaal ontslagen moeten worden. Allemaal, beginnen we gewoon opnieuw, maar dan met capabele mensen. Kans is wel aanwezig dat Nederland dan failliet gaat aan het betalen van wachtgeld ;-)
desjonnies zegt
@Carreza:
Waarom denkt u dat de PVV met Wilders zo populair is, de meesten weten heus wel dat de man en zijn partij zelf weinig klaar kan maken door zijn anti-alles-houding, maar door iedere andere politieke partij in het spectrum van links naar rechts worden we als Nederlanders keihard genaaid.
w0o0dy zegt
Helemaal grappig dat dit wanbeleid van een VVD’er ( dat is een liberale/rechtse partij voor de velgen onder ons) in de schoenen wordt geschoven van “de linksen” en dat de overheidsuitgaven en het aantal ambtenaren met maar liefst 0,2% (=264 fte!!!! Hahaha) is afgenomen maar de kosten voor extern advies die daling in kosten meer dan compenseert (ja zo kun je ook ondernemers helpen, je vriendjes inhuren, Nice going VVD!)….
Alleen de kosten voor it projecten ging al met 10+% omhoog.. 264 miljoen voor it adviezen alleen…
Ja goed bezig die politiek en wij maar betalen… Thanx people, maar stem in t vervolg wat anders oké? En nee, niet PVV want dan gaan we nog veel meer financiële ellende over ons land afroepen. Geen beleid, geen visie, geen idee.
Rob zegt
@w0o0dy:
“stem in t vervolg wat anders oké?”
Ja maar, ja maar, op wie dan? SP, PVDA en GL, begin ik niet aan. D66 vind ik eng. Partijen met een religieuze basis stem ik uit principe niet op: exit CDA, CU en SGP. Ik ben nog geen 50plus en om nu op de Dieren Partij te gaan stemmen….. Dussssss, tsja.
Doet Johan Vlemmix nog aan politiek? Denk dat ik daar de volgende keer dan maar op stem ;-)
lekkaah zegt
@Rob: Kuzu & Ozturk! :’)
w0o0dy zegt
@Rob: zal ik me verkiesbaar stellen?
lekbak zegt
@w0o0dy: de tijd dat de VVD rechts was is al lang geweest. Een rechtse partij hebben we niet meer want de PVV is gelijk aan de sp met een vleugje racisme. VVD is ook niet meer voor de ondernemers en zelfstandigen. Die worden door de VVD net zo hard tegengewerkt als de andere partijen.
Tegenwoordig is er bijna geen verschil meer tussen de politieke partijen. Tuurlijk hebben alle partijen hun eigen specialisme maar doordat ze allemaal politiek correct zijn (het toppunt van zwakte) en allemaal aan polderen doen zit er verdomd weinig verschil tussen de partijen.
De enige partij die op veel dingen nog een gezonde kijk heeft is de SGP maar die compenseren dat ruimschoots met allerhande godsdienstelijke onzin.
850t5r zegt
@w0o0dy: van links in de schoenen geschoven? Markie Mark is zo liberaal links als de pest, juist het huidige kiesstelsel zorgt ervoor dat je te veel keuzes hebt en inherent daaraan maak je dit land relatief onbestuurbaar doordat alles op compromissen aankomt want er is nooit een absolute meerderheid. Is die er wel dan is die verkregen door vriendjespolitiek en het deels inwilligen van 1 van vriendjes eisen omdat als er niet op de eis word ingegaan geen meerderheid is om die ondoordachte plannen er door te krijgen.
berlinetta zegt
Een aanslag op de regering klinkt soms zo gek nog niet. Zijn we tenminste van ze af en kunnen we overnieuw beginnen (voor de gevoelige mensen onder ons, dit was een grapje. Of toch niet?)
zakar36 zegt
@berlinetta:
Ik begin liever opnieuw :)
Maar ik snap je punt wel hoor soms heel soms lijken ze daar gewoon om te vragen inderdaad..
dejviisz zegt
Wiebes op wieberen
w0ut zegt
Belgie is juist wel aan het overwegen om accijnzen te verhogen. We hebben al een cliquet systeem waarbij prijzen minder snel dalen aan de pomp omdat een gedeelte van de prijsverlaging wordt opgevangen door een “accijns verhoging”. Men is nu (lees deze en volgende week) aan het stemmen om dit nog feller te laten doorwegen. Er zouden wel marge worden ingebouwd dat bij een prijsstijging de “extra’s” weer verdwijnen. Een soort van stabielere accijns inkomsten voor de overheid dus.
neroprovocatore zegt
Kabinet list en bedrog, het is ongekend wat ze allemaal verzinnen en uitvoeren. Een ieder, capabele boer had zich kunnen indenken dat je door verhoging minder brandstof verkoopt…
Maargoed, aangezien we iedere keer de hand boven het hoofd van deze nietsnutten houden in Den Haag, komt er (gok ik) voorlopig nog geen einde aan… En hoe naïef kun je zijn, verwachten dat omringende landen ff de accijnzen moeten verhogen..
@w0ut: ik denk dat, mocht België de accijnzen verhogen, het voor Nederlanders toch nog verdeliger blijft om even naar de “buren” te rijden.
kobus1967 zegt
De politiek in Nederland is niet links of rechts maar slinks of slechts! En dit riepen Koot en Bie al 30 jaar geleden er is dus al die tijd niets veranderd.
TDI-goeroe zegt
heel de omgeving tankt hier in D of B, en maar volhouden, die politici…
sacha zegt
En de gederfde BTW? Reken die er ook maar bij (=af dus)
850t5r zegt
Vraag dan ook meteen even of ze sigaretten/drank/huizenprijzen/auto’s/levensmiddelen/zorgpremies/loonbelasting willen verhogen over de grens. Of geeft juist Wiebie met zijn fantastische ideeën aan hoe fout we hier in NL bezig zijn…
PolarWolf zegt
https://www.youtube.com/watch?v=2Svwm_k9hYk
9000cse zegt
Volgens NU.nl/ANP beweert Wiebes het volgende: “…Het verschil in benzineprijzen met België is 5 cent per liter.” en “Een gesprek met de Duitse buren is niet nodig, omdat de benzineprijs daar ongeveer 1 cent lager is.”.
Officiële brandstofprijzen vandaag, 22 Januari zijn:
NL: Euro 95: € 1.549 diesel: € 1.263
B: Euro 95: € 1.331 diesel: € 1.182
D: Euro 95: € 1.269 diesel: € 1.119
Iedereen kan zien, dat Wiebes de Tweede Kamer en ons een rad voor de ogen draait! Ik vind dit regelrechte volksverlakkerij! En dan heb ik het nog niet eens over de verschillen in werkelijkheid:
In België zijn er momenteel pompen, waar Euro 95 wordt verkocht voor € 1.131 en diesel voor € 0.982! (zie: brandstofprijzen.vroom.be )
Mijnheer(?) Wiebes: Kunt u eens uitleggen, waarom u goochelt met de cijfers en de boel gewoon besodemietert? Ga eens kijken hoelang de rijen wachtende Nederlandse auto’s aan de Belgische en Duitse pompen in de grensstreek zijn! En kijk vervolgens op de terugreis eens hoeveel dat er zijn aan de pompen aan deze kant van de grens. Denkt u nou werkelijk, dat Nederlanders gek zijn en voor een prijsverschil van resp. € 0.01 of € 0.05 daar in de rij gaan staan?
Ik heb stellig de indruk, dat u al zeer lange tijd niet meer zelf bent gaan tanken voor eigen portemonnee. Maar, afgezien daarvan, kom eens onder die Haagse stolp vandaan en houdt u eens bezig met de werkelijkheid! Het zou zeer verhelderend voor u kunnen zijn. En let dan tevens eens op de verdere omzetten die Nederland misloopt, omdat zoveel brandstofkopers ook in die 2 landen hun inkopen doen. Zet de pootjes weer eens echt op deze aarde, want u leeft echt in een schijnwereld! En dat is héél erg slecht voor een politicus en de Nederlandse economie!
Was getekend: Een Nederlandse realist, die niet onnodig laat stelen uit eigen protemonnee!
9000cse zegt
@9000cse:
Kleine correctie:
De door mij aangegeven prijzen in Duitsland zijn niet de officiële brandstofprijzen, maar de gemiddelde brandstofprijzen.
lincoln zegt
LOL ..
45 miljoen .. dat kost de Bijlmer per dag ..
gejank in de marge om een belastingverhoging af te dwingen ..
knipperlichtje zegt
‘There are lies, damned lies and statistics’ – Mark Twain
Kijk eens wat het CDA doet in hun grafiek, 60% als ondergrens nemen zodat een daling van 35% overkomt alsof de vraag inmiddels bijna nihil is.
mick09 zegt
Ik ben eerlijk gezegd enorm blij dat dit gebeurd is. Zelf denk ik niet dat de accijnzen worden omgedraaid op korte termijn. Wiebes heeft erop gegokt dat de Nederlanders meer in Nederland zouden tanken nu de brandstofprijzen zijn gedaald. Jammer maar bedrijven gaan hun vrachtwagens niet meer tanken in Nederland. Het verschil is te groot geworden. De regering heeft het voor elkaar gekregen om een inelastisch product, elastisch te maken. Dat is bijzonder knap te noemen.
Toevallig tanken de vrachtwagens het bedrijf (met voornamelijk als bestemming Frankrijk) van een maat van mij tegenwoordig niet meer in Nederland maar in België. Ze tanken gemiddeld per jaar rond de 1 miljoen liter diesel. Als de prijs al 5 cent zou verschillen met Nederland, scheelt hem dit 50.000 euro per jaar.
purepet9000 zegt
Het zal toch een keer niet zo zijn…
bennyyy zegt
De omringende landen lachen ons uit Wiebes, lekker doorgaan zo.
hillegaar zegt
de mededingingswet verbiedt kartels