Goh wat vreemd, de gemiddelde auto in België rolt op steeds slechtere banden. Dat verwacht je niet met zo’n prachtig onderhouden wegennet.
Ja, dat was cynisch bedoeld. De laatste maanden ben ik een paar keer in of door België gereden en elke keer weer verbaasde ik me oprecht over de bizarre toestand van veel wegen daar. Gaten, scheuren, ontbrekende waterafvoer en nog durven te flitsen ook. Ze zouden je geld bij moeten geven om dat land per auto te bereizen. Maar goed, terug naar de banden.
De Commissie van Bandenfabrikanten van Federauto slaat nu alarm over de erbarmelijke toestand waarin vele Belgische autobanden zich bevinden. Maar liefst 560.000 auto’s (8,2 procent) van de automobilisten in België rijdt bijvoorbeeld met minder dan de minimaal verplichte 1,6 millimeter profiel op zijn of haar banden. In mei was nog 6 procent van de gemonteerde banden een winterband. En dat betekent niet per sé dat 6 procent van de auto’s met winterbanden rijdt, 3% rijdt namelijk met een combinatie van winter- en zomerbanden. Bij bijna de helft van alle auto’s (46 procent) vertoont minstens één band onregelmatige slijtage of een beschadiging.
Federauto beweert dat er 15% meer voertuigen zijn uitgerust met zomerbanden in povere conditie. De slijtage wordt steeds heftiger en bij 25% van de auto’s zouden op dit moment de banden vervangen moeten worden, aldus Federauto. In 2009 was dat bij “slechts” 20% het geval. Ach, met drie lekke banden kan je ook nog doorrijden, wat is het probleem?
joejojo2012 zegt
Gebeuren er dan procentueel ook meer ongelukken vanwege de banden dan? Wil ik wel zien, die cijfers.
De branche draait waarschijnlijk slecht en men moet toch op een of andere manier aan extra omzet komen: Persbericht de deur uit doen is dan een prima oplossing…
Megakix zegt
@joejojo2012: u is een alias van Ko Spee ?
BmwMPower zegt
Terug naar het driften met de Toyota GT86.
joejojo2012 zegt
@BmwMPower: Aha! Dat zou het kunnen zijn: Ze rijden daar
nu al allemaal Toyota GT86…dat verklaard die slicks… ;)
sdk16420 zegt
@BmwMPower: Dat is het dus:
Auto’s zijn goedkoper> mensen kunnen een dikkere wagen betalen> half België heeft een achterwiel aangedreven auto met 200+ pk.
jrk68 zegt
@sdk16420:
Zal wel meevallen half belgië rijdt diesel.
Zal eerder vrekkerigheid zijn en dan ons daarvan beschuldigen.
sdk16420 zegt
Hebben ze wel een APK in België? :p
Design_Driven zegt
@sdk16420: Jawel, en die is best streng dus ik snap niet hoe ze er mee wegkomen
elguapo zegt
@sketcher: niet moeilijk hoor. bijvoorbeeld je hebt banden op ja auto liggen waarvan je weet daarmee raak ik nooit door de keuring. effe winterbanden opleggen met weinig km en je bent erdoor. Dan terug je gewone banden er onderleggen en je kan weer verder
dnadave zegt
@elguapo: dat doen misschien een handjevol belgen , maar toch zeker niet zoveel als de percentages waar het hier over gaat
Preske zegt
@sdk16420: Ja, maar veel hangt af van het humeur van de loonslaven die ze daar te werk stellen.
jwillems zegt
Nee nee, de belgische staat is alarmerend slecht!
defqon1 zegt
Ik vind dit toch best ernstig, het is het enige contact met de weg… Darom gaan er bij mij morgen weer 4 nieuwe onder.
jzaero zegt
@defqon1: Precies dit. Banden maken een hoop verschil qua veiligheid. Ik ben dan ook van mening, ondanks dat het duur is, dat er in ieder geval goede banden onder je auto moet liggen. Het liefst ook een band die zowel comfort als grip geeft. Mijn Bridgestone Potenza’s RE050 zijn nu op 4-5mm. Voor mij dus nog geen wissel gelukkig ;)
Megakix zegt
@defqon1: ..net als gisteren dan ?
motoragent zegt
Ik bedenk me net dat me deze zomer een rit van 2 uur over de Belgische snelwegen te wachten staat.. In een 106 Rallye.
Lekker brede bandjes + een gebrek (lees: géén) isolatie, oeioeioei dat gaat mijn vriendin leuk vinden…
MARS zegt
@motoragent: Sterkte!
dbonline zegt
Ja kijk, ik rij ook tot mijn achterste banden echt op zijn, en de laatste dagen voor ze vervangen worden gaan we die op de parking her en der gewoon kaal trekken.
Maar soms is het echt wel een dilemma hoor. Door een sportieve rijstijl in de bochten en wat rondjes nürburg zijn de zijkanten van mijn banden vooraan kaal, maar de middelste hoofdgroeven zijn nog zeker +- 5mm diep. Aangezien ik net nieuwe achterbanden heb, rij ik zowiezo rustiger om deze ook wat te sparen en lijden de voorste dus ook niet meer onder hevig bochtwerk. Alleen extra rekening mee houden in de bochten bij nat weer en dan gaan de voorste nog een termijn mee tot ik ze dan alle vier vervang.
jack_abarth zegt
In België mag je ook met versleten banden rijden want het profiel zit toch al in het wegdek.
lamdi zegt
@jack_abarth: +1
weereentankleeg zegt
@jack_abarth: grinnik
E34M5Touring zegt
Ze wachten vast allemaal tot het bandenslijtagelampje gaat branden……
fep739 zegt
@E34M5Touring: neem daar een pattent op en je bent binnen de korste keren rijk
Megakix zegt
@fep739: kortrijk…ook een plaatsje in het belgiqueque
4991 zegt
zolang je er rustig mee rijdt kan dat toch geen kwaad. hier bij ons vervangen we ze pas als het echt nodig is om door de keuring te geraken. en ja ik weet er genoeg over voordat er weer iemand begint te zeuren.
Carreza zegt
Let op, de volgende stap is dat onze regering een extra belasting op nieuwe autobanden gaat uitvinden…
The360box zegt
@Carreza: Ik dacht dat er al belasting op die dingen zaten, al.
Carreza zegt
@The360box: extra belasting bovenop die belasting dan ;)
BmwMPower zegt
Puttekes hahah!
hollow zegt
Luister hè zure Nederlander met al je kritiek. Liever een putje meer in de weg dan een berg BPM, slurptax, 100km op de snelweg, …
kickass zegt
@hollow: Daar heb je helemaal gelijk in. Nu willen wij ergens over zeiken. ;)
Carreza zegt
@hollow: jammer genoeg terechte kritiek (getekend, een Belg).
4991 zegt
@hollow: haha, +1
Design_Driven zegt
@hollow: Je hebt een goed punt. Je krijgt waar je voor betaald.
He (mede) Nederlanders! Ik rijd een ruim 2,5ton zware Land Rover Discovery, ik betaal maar 560 euro belasting……per jaar! Daar rij ik graag af en toe voor door een putje.
belg zegt
Mijn winterbanden zijn idd pas in mei vervangen, dankzij de “vlotte” communicatie tussen lease maatschappij en bandencentrale.
Nu liggen de zomerbanden er weer op maar schud men stuur te hard vanaf 115, kan dat liggen aan slechte uitlijning?
Design_Driven zegt
@belg: Dat kan, maar waarschijnlijker is er een loodje van je wiel af en moeten de banden opnieuw gebalanceerd worden.
4991 zegt
@belg: laat ze is nakijken of je wielen gebalanceerd zijn.
belg zegt
@4991: thanks
the-budel-guy zegt
Het wordt tijd dat ze dit soort dingen aan banden leggen :P
Carreza zegt
@the-budel-guy: och, zo’n dingen gebeuren aan de lopende band.
autogedrocht zegt
@Carreza: zo’n discussie schept wel een band!
undifined1 zegt
het si nederland waarschijnlijk niet veel beter, hier owrdt ook veel te spastidch gedaan over het profiel van de banden bij de apk, en de leeftijd. het is volgens mij veel veiliger om met banden van 1mm profiel te rijden, dan met banden van 15 jaar oud (en er zijn veel mensen ie op hele oude banden rijden)
the-budel-guy zegt
@undifined1: zodra er droog scheurtjes op komen gaan ze meteen weg al hebben ze nog 6 mm profiel.
alleen met de kilometerstanden die mijn ouders (en voornamelijk mijn vader) maakt doen wij ongeveer 2 winters met winterbanden en 2 zomers met zomer banden dan is het profiel op het minimum
undifined1 zegt
@the-budel-guy: sommige banden van 20 jaar oud hebbennog amper droogte scheurtjes, maar ze zijn dan niet meer veilig. gewoon je dot even checken
Hupke zegt
Je kan pas over slechte wegen spreken als je af en toe de N67 Eupen-Monschau moet doen. Da’s ongetwijfeld de aller slechtste weg aan deze kant van de evenaar.
Zelfs in de jugle, marokaanse bergen tot zelfs de Russische en Alaskische ijssnelwegen hebben ze zo’n slecht wegdek nog niet gezien.
Ofwel rijd je er 5km/u ofwel 150 maar alles daartussen is onmenselijk. Zeker als je dat met de motor/zijspan/caterham doen moet overleef je het niet.
Vandaar ook de grafiti “Highway to hell”.
4991 zegt
@Hupke: dan moet je is naar sommige wegen in Algerije gaan kijken
tjorque zegt
@4991: is dat niet aan de andere kant van de evenaar?
powerofdreams zegt
@tjorque: uhh, nee!
Megakix zegt
@tjorque: lol
Hupke zegt
@4991:
Ga eerst eens op de N67 kijken, een gebombardeerde kassei-baan, een pas ontrooid bos en het puinveld van een steengroeve liggen er beter bij.
4991 zegt
@Hupke: veel te ver anders was ik er geweest.
Megakix zegt
@Hupke: nope…dat is de weg van Lloret de Mar naar Cassa de la Selva….DE TERING !!!!! :LOL:
BmwMPower zegt
@Megakix: BmwMPower belde, hij wil zijn lol-poppetje terug!
driescuit zegt
Dat zal niet beter worden, nu “pipo en de zonen van” ons zakken nog harder gaan leegzuigen. Ik als Belg, haat Belgische toestanden als dit…
dubos zegt
“Staat van Belgische wegen alarmerend slecht”
dubos zegt
*titel dus fout gelezen.
Mijn excuses
tjorque zegt
“Ze zouden je geld bij moeten geven om dat land per auto te bereizen.”
Rij samen met uw landgenoten gerust om langs Duitsland, dat scheelt voor ons heel wat file en ongevallen… ;)
Megakix zegt
Tsja…met een schuldenlast ter grootte van 110% x BBP is België nu niet echt bepaald rijk te noemen…Bangladesh heeft minder schulden èn minder asfalt ! Maar vooral het ontwikkelingsgeld overmaken naar Oom Toms Negerhutten.
Overigens is Duitsland ook keihard op weg om een 3e wereldland (2e België) te worden, qua asfalt dan…Ook daar is het geld opperdepop.
Last but not least; Amerika heeft becijferd dat ze voor 6 triljoen dollar (6000 miljard) aan wegvervanging moet doen. Daar rijd je soms op staaldraden die door betonverrotting zichtbaar zijn.
lincoln zegt
wegen moet je grofweg om de 30 jaren vernieuwen .. period ..
die achterlijke politici die dat een werkje vinden voor de volgende kabinetsperiode die kies je eind van de dag zelf .. samen met je mede aaplanders ..
toroloco zegt
Enkele jaren geleden op de Subaru trackday te Spa-Francorchamps zag ik een Nederlandse STI met semi slicks die zo hard gereden had; dat het karkas van de voorbanden zichtbaar was. De achterbanden waren ook niet nieuw. Deze chauffeur is met die banden in die conditie huiswaarts gereden richting Nederland. Of hij daar ooit geraakt is met die banden weet ik niet.
driftkicker zegt
Het probleem is niet zozeer of er voldoende aan de wegen gewerkt wordt. Het probleem is dat er altijd iemand zijn zakken vult en minderwaardig asfalt gebruikt dat na één winter kapot gevroren is.
dubos zegt
@ driftkicker
inderdaad…ze zouden zo’n systeem als in Frankrijk moeten hebben waar de aannemer voor een aantal jaren verantwoordelijk is voor schade aan het door hem gelegde wegdeg ^^