Bezuinigen, milieu, terugdringen van broeikasgassen, gelukkig heeft Heerhugowaard daar geen last van. Daar betalen ze gewoon voor (de ontwikkeling van) een teakhouten vangrail. Er staat al 950 meter.
Alles moet tegenwoordig milieuvriendelijker en schoner. Het kopje ‘duurzaam’ gebruikt men hier graag bij. Bijvoorbeeld de gemeente Heerhurgowaard. Duurzaam een stukje Kameroen ontbossen. Duurzaam het hout naar Nederland laten verschepen. Duurzaam TNO aan het werk zetten om er een veilige vangrail van te maken. Tijd om met zijn allen weer even lekker te vergeten dat ontbossing in bepaalde ‘minder ontwikkelde’ werelddelen veel meer milieuschade teweeg brengt dan heel ’s Werelds wagenpark bij elkaar. Liever plaatsen we langs een onbeduidend straatje (Westfrisiaweg) een “Rolls Royce onder de vangrails”.
Het staat natuurlijk wel leuk, zo’n houten geval langs de weg. Doet een beetje aan bos en natuur denken. Gelukkig is daar geen Europees hardhout voor gebruikt, dat was lang niet zo mooi geweest. Dat is nauwelijks beter dan een gegalvaniseerd stuk staal een likje verf geven. Trouwens wel eens naar de vangrail gekeken tijdens het rijden? (bron: noordhollandsdagblad.nl)
MrSkyline zegt
hoe kan dit in vredesnaam beter zijn dan staal? staal buigt, dit breekt en doorboort je auto (kan bij staal ook, maar de kans daar op lijkt me kleiner)
robbie zegt
@MrSkyline: vraagt dat maar aan Robert Kubica…
MrSkyline zegt
@robbie:
zinloze opmerking als je de laatste zin van mijn post had gelezen.
Megakix zegt
@robbie: wie ?
Jochempie zegt
Wat??? Wat is er duurzaam aan het slopen van bomen? Weer wat minder fotosynthese, dat helpt ^^
the-budel-guy zegt
dus we krijgen vangrail met stijl
Northwestern zegt
Staal is tenminste recyclebaar. Hout niet echt.
RickB zegt
Geeft het “boom knuffelen” een hele andere betekenis!
The_12oach zegt
@RickB: +1
mrbones zegt
haha lachen, in de winter lekker opstoken die vangrail
Donstil zegt
Wel keurig lakken elke 2 jaar he anders wordt het van dat lelijke grijze spul.
Cantago zegt
@Donstil: Ja, lekker onderhoutsvriendelijk dat hout! Straks zitten er wormen in, of houtrot ofzo, en hoe wil je dat beter maken dan een stalen vangrail? Echt onzin dit.
midasracer zegt
Goed teakhout is loeiduur. Ik ga snel even langs, altijd handig om een bankje van te maken.
Scorso zegt
Wanneer is het 1 april? :lol:
130peeka zegt
@Scorso: Over 31 dagen.
Scorso zegt
@130peeka: Bedankt voor de mededeling :P
130peeka zegt
@Scorso: haha, np
potver7 zegt
Het voordeel van hout is natuurlijk wel dat het niet na het eerste de beste ongeluk vervangen hoeft te worden. Het heeft namelijk wat meer veerkracht; wellicht moet het ‘onderstel’ vervangen worden, maar de vangrail zelf kan in sommige gevallen hergebruikt worden.
Dat het hout uit Kameroen moet komen is natuurlijk van de zotte. Natuurlijk zal er een FSC keurmerk op zitten, maar ik heb het toch niet op die keurmerken. Laat die bomen daar staan en kap een rijtje sparren in de Noordoostpolder! Zijn die te slap voor een vangrail? Moet je eens in de Alpen kijken – het gros van de bergwegen wordt beveiligd met houten vangrails. Van bomen die bij wijze van spreken pal naast de weg zijn gekapt. Ze moeten alleen het hout wat vaker vervangen… Maar iets zegt me dat die vangrails in Heerhugowaard er ook geen 100 jaar staan.
En zeg niet dat daar op die bergwegen niet zo hard wordt gereden, ik heb bij Oostenrijkers in de auto gezeten die ruim over de 100 gingen op zo’n smal weggetje.
mout zegt
Het duur is al gelukt. Nu het zaam nog
YaSo zegt
Wat een onzin is dit toch…
Uiteindelijk ben je nog milieuvriendelijker uit, dan wanneer je gewoon een stalen vangrail langs de weg zet :roll:
Alex_79 zegt
Je kunt nou wel grappen gaan maken over opstoken die vangrail en stijlvolle vangrail, maar ik herinner me een test die een busbouwer eens hield met een stuk teakhouten vang rails en een stalen rail. De stalen rail brak inderdaad toen er een oude bus hard tegenaan werd geparkeerd, de houten rail liep weliswaar deuken op en boog ver door, maar brak niet. Duurzaam? niet echt. Durabel? Dat wel
Cantago zegt
@Alex_79: Van staal kan je ook makkelijk een vangrail maken die bussen tegenhoudt, probleemloos!
snorrie11 zegt
WTF!
Ik zie dit net en wat nou zo leuk is: IK WOON IN HEERHUGOWAARD!:D
superb2009 zegt
1 april !
1 april ?
1 april !
Esprit_de_Flandre zegt
Kan best wel mooi zijn hoor, zo’n teak vangrail.
En we gaan toch niet hypocriet doen en dit de grond inboren hé? In een doorsnee woonwijk staat meer teak, verwerkt in tuinmeubelen, dan wat deze vangrail zal nodig hebben…