Onze favoriete Amerikaanse euthanasiemobiel en officieel snelste productieauto ter wereld, de SSC Ultimate Aero, is zojuist nog iets interessanter geworden. We hebben het hier niet over een elektrische versie, maar over een update van het origineel met een goede 15% extra vermogen!
Voor modeljaar 2009 is het blok goed onder handen genomen met belangrijke structurele aanpassingen en verbeterde smering, wat de duurzaamheid ten goede moet komen. 1287 Amerikaanse paardjes telt de V8 nu, en dat is zo’n 1305 peekaas. Door wat aangepaste koolstofvezel flapjes hier en daar komt er zo’n 20% meer verkoelende lucht in de radiateurs terecht. Ook heeft de auto een licht gewijzigde neus gekregen voor een verbeterde aerodynamica.
Met al deze aanpassingen moet de Ultimate Aero een topsnelheid van 270 mph (432 km/h) kunnen halen. Het huidige snelheidsrecord staat op 411 km/h, dus die lat moet makkelijk een stukje hoger kunnen.
Ook nieuw is de AeroBrake-spoiler, die bij het remmen vanaf hoge snelheid assisteert door extra luchtweerstand; een geintje dat gedoodverfde concurrent Bugatti al eerder ontdekt had. Verder is het interieur compleet aangepast, met verbeterde metertjes, een nieuwe stuurkolom, een Azentek infotainmentsysteem en veel koolstofvezel accenten. Lampjes geven aan wanneer je moet schakelen, want dat gebeurt nog lekker met de hand in deze SSC.
SHELBY SUPERCARS UNVEILS NEWLY REFINED 2009 ULTIMATE AERO, 15% HORSEPOWER INCREASE.
WEST RICHLAND, WA (12/10/2008)
After holding the “World’s Fastest Production Car” title for the past year, the Shelby SuperCars’ Ultimate Aero is receiving several refinements for the 2009 model year. The SSC engineering team equipped the 2009 Ultimate Aero with a 15% increase in horsepower, a revamped front fascia design, and an array of important interior upgrades. The most substantial change is an SSC-designed, 1-piece billet aluminum engine block. A milestone for the limited-production automobile manufacturer, the new block improves structural integrity and oiling capabilities allowing SSC to boost the power output to 1287 horsepower while improving durability.Armed with the more powerful new engine, the ’09 Ultimate Aero will be able to reach world-record speeds of 270 MPH, raising the benchmark for supercars and pushing the limits of current production car technology. In order to accommodate the ’09 Ultimate Aero’s unique fuel system requirements, SSC turned to American company Aeromotive to develop a flawless system. The aggressive nose is redesigned with enhanced aerodynamics to accommodate the 2009 Ultimate Aero’s higher top speed, and carbon fiber louvers on the side intakes draw in an additional 20% of air into the radiators for improved cooling. The improvement in overall performance will widen the already sizeable gap between the Ultimate Aero and its competitors. The ’09 Ultimate Aero also introduces the AeroBrakeTM a rear spoiler system that deploys under braking situations. Finished in carbon fiber, the rear spoilers actuate up an additional 8″ when the brake pedal is depressed. The speed of the spoiler actuation is set by the amount of brake pedal pressure. The complete AeroBrakeTM system can be disabled by the push of a button, for town driving or situations where braking and downforce assistance are not necessary.
Rounding out the ’09 Ultimate Aero’s improvements is a revamped interior. A redesigned dash prominently displays sleek, exposed carbon fiber dash halves and inset air vents. Carbon fiber accents run along the doorsills, surround the new gauge cluster, and continue onto a revised steering column, which includes an analog speedometer and tachometer with a sequential shift light integrated into the tachometer needle. The new center console incorporates a digital temperature control unit and tire pressure monitor along with an Azentek PC base Infotainment unit. The revolutionary Azentek unit offers all the capabilities of a PC and processes SSC’s onboard diagnostic software.
Laue zegt
zieke tuning, helaas vind ik het model niet zo mooi
Antoon zegt
Niet dat ik het geld heb, maar dit zou ik dus nooit kopen……..
Geen mooie auto en die theoretische 432 is niet zo interessant. Ben benieuwd of je er ook een bocht mee om komt, of dat je dan door de eerste de beste Mini Cooper om je oren gereden wordt.
Zijn er uberhaupt al auto’s afgeleverd?
Moritzh zegt
Had de McLaren Mercedes SLR ook geen spoiler die omhoog kwam bij hard remmen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah, hij is van Shelby!
Dat wist ik nog niet…
Verder behoorlijk Amerikaans nl. over the top
Bunzing zegt
bohhhh 1300 pk onder je linker voet zal wel niet zo makkelijk onder controle te houden zijn bij het wegrjiden:P
verder wel ubervet natuurlijk, wel vind ik die deense creatie (ik kom zo snel niet op de naam) wel veel, nee heel veel mooier…
Enrico zegt
Nou kom maar: wie vind dit allemaal op een R8 lijken?
Bunzing zegt
daarnaast wek je de indruk dat bugatti de eerste was met een airbrake, maar de slr mclaren had er ook al een… en wellicht hadden nog meer auto’s dit al
Oli4K zegt
Precies waar iedereen op zit te wachten in deze tijd. Benieuwd wat het brandstofverbruik van zo’n ding is. Als je moet tanken halverwege je recordrun wordt het natuurlijk nooit iets met die 432 km/u
Creative zegt
wat moet je met zoveel power? handeling zal wel weer belabberd zijn
Jochempie zegt
Stelletje gestoorden. En dat mag dan ook nog op de openbare weg? Ik zou SSC aanklagen voor poging tot doodslag.
Zoepie zegt
Is het niet zo dat hoe sneller je gaat hoe exponentieel meer pk’s je nodig hebt vanwege luchtweerstand enzo?
En zijn er al banden die die snelheid aankunnen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bunzing: linkervoet????? Dat zal niet meevallen nee, alleen op de koppeling rijden…
dotternetta zegt
Volgens mij was Kitt nog eerder uitgevoerd met airbrakes!
BennyB zegt
@ SAAB, maar niet related, vandaar dat ze ook gekozen hebben voor SSC. Om misverstanden te vermijden.
Na het zien van het filmpje op Jay Leno’s Garage heb ik toch wel meer respect gekregen voor deze auto.
Het is trouwens een driver’s car dus de buitenkant maakt niet zo uit…
dotternetta zegt
)
elcaminokid zegt
Ik vind ‘m wel vrij mooi, voor zover dat kan dan voor ’n auto zonder deftige motorkap (jaja, p*nis enzo). Alleszins beter dan wat er bij Lambo uit de deur wordt geschopt…
’t is hier weer het aloude gezeik: ’t komt uit de US en ’t is weer brol…wordt ff volwassen jongens
Mies zegt
Ja dit kan toch niet lang goed gaan!? Zijn hier btw al tests van gedaan ofzo?
Bert zegt
Wedden dat ik hem er tijdens een rondje Brussel-Centrum (of gewoon een rondje gemiddeld dagverkeer) uitfiets!
Heyhuub zegt
@Svenska Aeroplan AB
Het gaat hier om het bedrijf Shelby Supercars, dat heeft niets te maken met Carrol Shelby, degene van onder ander de Shelby Cobra.
Cantago zegt
Hij ziet er iig beter uit nu;)
En 432km/u? Daar heb je bij ons in de woonwijk weinig aan ben ik bang…
Jesper zegt
@ dotternetta: My thoughts exactly! :D
@ SAAB: Hij is in dat ding met zn linker voet waarschijnlijk sneller dan jij met je rechter in een andere willekeurige auto… tot je naar zn 2 schakelt ;)
Mr. Marteen zegt
En dit is nog steeds die 6,4 liter V8 twin turbo motor ? of is deze alweer opgeboord ?
ikke_ferrari zegt
“1287 Amerikaanse paardjes telt de V8 nu, en dat is zo’n 1305 peekaas.”
Wat mis ik hier?
Zijn Amerikaanse HP’s niet hetzelfde als Nederlandse PK’s?
ikke_ferrari zegt
Ok… ff wiki gecheckt… VERREK!
HP is inderdaad niet hetzelfde als PK:
Een Nederlandse paardenkracht (pk) is exact dezelfde als de Duitse Pferdestärke (PS), terwijl de Engelse horse power (hp) iets groter is: 1 horse-power = 1 HP = 550 ft.lbf/s ~ 745,7 watt met andere basiseenheden (1 ft = 1 foot = 0,3048 m en 1 lb = 1 pound = 0,4536 kg. lbf is de zwaartekracht op 1 pound. In Engeland werd dus een iets andere definitie toegepast.
Dat is echt nieuw voor mij… lol. Altijd gedacht dat het gewoon een andere term voor hetzelfde “ding” was.
Enrico zegt
@ikke_ferrari: Dat van die pk-hp heb ik ook nooit geweten. Wel opvallend dat 1 hp groter is dan een pk, denk dat een gemiddeld fries paard toch echt sterker is dan zo’n shetland pony of mustang :P
Bobel zegt
En toch zou ik voor een Veyron gaan niet alleen mooier, maar de degelijkheid zal ook een stuk beter zijn.
Bij die Amerikanen moet altijd alles groter, maar dat doen ze vaak zonder ergens over na te denken.
Eddy rocket zegt
Dikke bak! Hoor iedereen piepen over dat hij te snel zou zijn maar daar gaat het bij dit bedrijf niet om anders hadden ze wel van die saaie audi leasebakken gemaakt. Hele kunst om een auto tot boven 430 te laten komen. Dat ie er dan niet heel mooi uit ziet ligt dan ook aan het feit dat alles in dat ding op aerodynamica en gewichtbesparing uit komt. Wil dit ding wel eens op video zien. Zoals BennyB zegt; het is een drivers car, stelletje conservatieve hollanders.
Jan C. zegt
Leuk, maakt zijn naam waar.
jampa zegt
ik vind hem uberbruut! meesterlijke wagen, dit is zoals auto’s gebouwd dienen te worden, om zo snel mogelijk van a naar b te komen, mits dat niet het doel van een te bouwen auto is, opzouten ermee, het is geen auto. Deze bak voldoet hier natuurlijk meer als helemaal bij en is daarom een geweldig product een paradepaardje van hoe auto’s eruit moeten zien, motorgrootte en snelheid, lang leve de SSC!!
vla zegt
Oh dié SSC Ultimate Aero! ;)
Een betere ontwerper zegt
Niet echt nieuw die spoiler, de Isdera Commendatore of zo had het ook al, en de Mercedes C112 ook al natuurlijk (ook al was dat de halve achterkant die uitgeschoven werd..)
Ik zou em niet echt willen. Tis een mooi ding, maar hij doet me weinig.
RenesisHP zegt
Waarom doet deze auto mij aan dit
http://nl.youtube.com/watch?v=Jmj7Z-ZElFg nummer denken
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Precies… Niet beschikbaar in ons land…
Jan C. zegt
De Ford T had ook al een Airbrake. Al heette dat toen nog een voorruit.
vla zegt
Als de auto me aan muziek moet doen denken, dan zou het dit liedje zijn. En dat is geen compliment. Een auto die ‘right up my alley’ is, doet me eerder aan dit soort liedjes denken. Ja, ik heb tijd vandaag. :P
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Ik dacht eerder aan de zelfmoordwens die je als bestuurder van deze auto zeker moet hebben.
CrazyHenkie zegt
De originele 300 SLR-raceauto uit 1955, die met startnummer 722, had al een airbrake geloof ik? Of was dat een Le Mans-auto van Mercedes uit die tijd?
RenesisHP zegt
Het meest toepasselijke nummer voor de eigenaar van deze auto is erg voor de hand liggend.
http://nl.youtube.com/watch?v=WiX7GTelTPM
Een betere ontwerper zegt
@Crazyhenkie: ja dat was ook een airbrake. Enorm stuk plaatwerk dat omhoog kwam, volgens mij wel de ”andere kant” opgaande.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Jesper…
Ermmmm, waarschijnlijk wel
:D
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Oh yeah!! NWA is echt cool! Eazy-E muthafucka! 8) :P Net als House of Pain, Cypress Hill, Eric-B en Rakim… Het zijn niet alleen de rockliedjes uit de jaren ’80 die geweldig zijn! :) En idd, je realiseert je niet hoe bloedsnel dit is, tenzij je zelf met een (redelijk) vlugge auto rijdt. Hoewel het eerder gaat om hoe die kracht verwekt wordt en op de baan terechtkomt…
Nog 1 ding: Straight Outta Compton BITCH! Yeah, nu voel ik me cool voor de rest van de dag! :P
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Yep, jij bent cool.
De rx8 is vergeleken met deze hakbijl een figuurzaagje.
BmwMPower zegt
@ de vleaminck
Als je straks gaat slapen zul je vast wel in je bed denken: wow, ze vonden me echt cool! :P
vla zegt
0-100 in 6.4 seconden, da’s toch behoorlijk vlug als je het mij vraagt! Vanaf dat die tijd onder de 4 kruipt, zou ik zeggen ‘da’s genoeg’, soms gaan ze te hard, vooral die met ‘ouderwetse’ turbo’s, de turboboost komt veel te hard bij die auto’s (toch de auto’s die 0-100 in 3 seconden ofzo doen, het is haast beangstigend als je niet in de driversseat zit… Maar hoe het in de bestuurdersstoel is, weet ik helaas niet (ik weet hoe een acceleratie voelt als je vol op het gas een auto in de rode zone jaagt, maar ik ben nog nooit echt hard van 0-100 gegaan wanneer ik rijd).
Buyck zegt
Weergaloos geschifte wagen !!!!! Man man man en hela jongens het ergste moet nog komen… wacht totdat VECTOR met hun wagen komen!!! Ze maken brandhout van deze killer.
2,000HP and 275MPH!: http://www.vectormotors.com/
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Snelheid went. Onze rx8 is zelfs een keer onder de 6 gemeten. Er zit onderling verschil tussen(gedeeltelijk handgebouwde motor).
Toch gaat dat voor mijn gevoel niet zo snel meer. De eerste keer schrok ik er bijna van, nu is het gewoon.
Ik merk het pas weer goed als ik in de mx5 of een andere auto met minder vermogen stap. Dat gaat dan erg langzaam voor je gevoel(terwijl dat niet echt het geval is).
1 ding wat echter nooit is veranderd, het gevoel in je lichaam. Elke keer als ik volgas accelereer heb ik kriebels in mijn onderbuik. Daaraan merk ik dat ik hard ga(het duwen in de rug helpt ook wel mee).
De auto is wel duidelijk op het vermogen en de snelheid gebouwd, waardoor het gevoel van controle er altijd wel is. In langzame bochten moet je wel onthouden dat je niet zomaar even vol op het gas kan, dan sta je namelijk binnen no-time dwars(ook leuk).
Bedenk dan even dat de SSC ruim 5 keer meer vermogen op de achterwielen plaatst. En om het nog even leuker te maken wordt dit bereikt met twee turbo’s. Die zijn veel piekeriger dan een wankelmotor zonder turbo’s.
De gewichtsverdeling zal ook anders zijn.
Believe me, dit is te veel van het goede.
Als je denkt aan gas geven, sta je al dwars. Zodra die turbo’s gaan spoelen, wordt je zo’n beetje door je stoel heen gedrukt. In een bocht ben je als de dood dat de turbo’s er in slaan.
En het leukste van allemaal, burnouts met 200km/u.
Zelfs in z’n 3 kun je volgas zonder wielspin gegarandeerd vergeten.
Zo’n extreme voorstelling is dit niet.
Dit is geen Veyron, dus reken er maar op dat deze auto bijna onhandelbaar is. ;)
Jordey zegt
Aahh dat word weer gezellig op youtube….
Ary zegt
yes!! op naar de 1500
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Kriebels in je onderbuik, ik ken het gevoel! :P Laatst een T5-R (de Volvo 850 R-series dus) hier thuis gehad, ff meegereden… Nog met een oude turbo, geen variabele, dus krijg je werkelijk een slag (I kid you not! :P ) in je gezicht, de stoelen vangen het eigenlijk nog best wel goed op… Maar het leukste aan die kriebels is: de turbo slaat pas in rond 2500 rpm, soms 3000 rpm, hangt af van je rijstijl (hoeveel lef je hebt om zomaar het gaspedaal in te drukken. Er zaten winterbanden op, de tractiecontrole stond aan en nog slipte hij door in de 2e versnelling, bij nat weer zelfs nog in derde!), en als je dan rond dat aantal toeren zit, en je weet dat het gaspedaal ingedrukt wordt, joh, da’s zo vernieuwend!! Ik raakte het nooit beu! Ook: 0-100 in 6.9 seconden is best vlug voor een stationbak van 1410 kg! Maar hij heeft dan ook veel koppel, 300 Nm vanaf 2000 rpm.
Maar goed, over je RX8: heb je toevallig een grafiekje ofzo van het krachtverloop? Want van een wankel weet ik niet waar de kracht precies zit, en hoe die verloopt. En ik ben jaloers. :P Heb zelf nog in een RX8 gezeten, z’n jachtbootachtige interieur, en dat coole dashboard! En het geluid! Als je traag gaat, is hij lekker stil. Ga je hard op het gas staan, is hij meteen wakker! Luid, snel en je zit meteen goed in je stoel!
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Die grafiek heb ik niet, maar ik weet zeker dat die te vinden is, die hou je nog te goed.
Simpel gevoelsmatig vertaald. Heel erg vloeiend.
Een beetje turbineachtig. Onderin zit weinig, maar naarmate de toeren stijgen gaat het geleidelijk steeds meer omhoog. Vanaf de 4000 toeren gaat het steeds lekkerder en vanaf de 6000 breekt de hel los. Op 5500 begint het maximale koppel en bij 6000 gaan daarbij twee extra poorten open. Het gevolg is duidelijk hoorbaar. Opvallend detail van de motor is de minimale terugval na het maximale pk toerental. Dat wil dus zeggen dat je geen verschil voelt na de 8500 toeren. Hij blijft letterlijk gaan tot de begrenzer bij 9500 toeren.
Ik vind het geluid op lage toeren trouwen te zacht, zelfs met cold air intake. In de toekomst wil ik een sportkat gaan plaatsen. Iets meer geluid en zo’n 10pk meer. 8)
Ik heb een keer meegereden in een Volvo V70R.
Die is net iets sneller(300pk-400Nm). Ik snap dus precies wat je bedoeld. :D
Opvallend detail was dat de eigenaar voorheen een Audi s4 had. Hij vond de kwaliteit van de Audi waardeloos.
Terugkomend op de SSC.
Die weegt een stuk minder dan zo’n volvo. Dus als je dat al snel vind gaan,…
Bedenk eens hoe snel zo’n SSC aan voelt…. :twisted:
Ik denk dat de eerste keer een beangstigend ritje gaat worden. Daar ben ik eigenlijk van overtuigd.
Ik zie het meer als een soort van dragster die de bocht om schijnt te kunnen. ;)
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Jay’s review ervan al gezien? Het schijnt nogal een potent autootje te zijn hoor! Maar Jay gaat de wagen natuurlijk niet tot zijn fysische grens duwen.
Een acceleratie waarbij alles bovenin zit… Klinkt vergelijkbaar (wees niet kwaad!) aan een hoogtoerige diesel… (als dat soort diesels zou bestaan) Maar dan heb je natuurlijk geen leuk geluidje, bij die wankel wel! En je hebt je uitlaat dus gevonden! Precies het geluidje dat je wou? Btw en jij die bang was pk’s te verliezen. ;) Eerste ritje in een SSC, dan vraag ik de bestuurder wel zijn rechtervoet wat in te houden hoor! Ik bedoel, een lichtgewicht met achterwielaandrijving en 2 kanjers van turbo’s… Het is idd om bang van te worden! Maar stel: je rijdt zelf… Ik denk niet dat het dan zo angstig zou zijn…
Buyck zegt
@ Arie yes!! op naar de 1500…????
Al lang voorbij gestreefd kzou zeggen naar +2000hp!
RenesisHP zegt
@de vlaminck.
Uitlaat gevonden… Nope. Sportkat is een betere en goedkopere oplossing. :D
Ik heb een beetje erg veel onkosten gehad de laatste tijd. De speeltjes voor de auto moet ik dus even uitstellen.
Het verloop is overigens een heel stuk vloeiender dan een diesel. Die vergelijking gaat echt niet op.
Het is eigenlijk ook nergens mee te vergelijken. Ja, zoals ik al zei; turbineachtig.
De bestuurder van een SSC vragen om in te houden? Hm….
Hoeveel kans denk je dat hij/zij heeft om gas te geven?
Vermogen hebben is leuk, veilige ruimte om het te plaatsen is ook erg leuk. ;)
gerjan zegt
lieve lieve kerstman. graag in oranje. ik beloof dan om nooit meer ergens om te vragen!
fructis zegt
de snelste auto maar ook één van de lelijkste auto’s
Jorden zegt
De veyron heeft nog iets van klasse…
Of gaan er van de ultimate bullshit ook specials van exclusieve modehuizen komen?? :P
Patrick T. zegt
In Engeland is een blauwe afgeleverd, heb m zelf gezien en gehoord, wel een erg dik ding! Alleen interieur afwerking is niet echt geweldig
jasper zegt
Ze hadden beter het uiterlijk een boost kunne geven…
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Da’s idd waar! Dat onthoud je meestal niet als je geen sportwagen of gewoon vluggere wagen hebt (of ook gewoon een loodzware rechtervoet) (of alledrie :D ). Hoewel hier in België dat meestal wel lukt (Sint Kruis kan ’s avonds – als ik met mijn vader meerijd is het meestal avond – erg rustig zijn, kan je gas geven dat het niet meer proper is! :twisted: Twisted as hell!! :D ). Btw turbinemotoren hebben überveel koppel in de lage toeren (laag voor een turbinemotor is 25.00 rpm… :) ), dus helemaal vergelijkbaar ook weer niet… En turbinemotoren blijven altijd veel te lang in hun toeren hangen (die van Ford uit de jaren ’50-’60 deden dat meestal 2 volle seconden! Je moest je echt kunnen inhouden en je weg kennen!) Maar ik weet wat je bedoelt: het is gewoon een andere motor. Geen in-lijn, geen V8, het werkt niet eens volgens hetzelfde principe, het is een klasse apart! Is het een beetje als Japanese kunst? Beschrijft het de weg van de Ch’i? :D Ik kan het niet laten, die Kung Fu termen zijn zo cool!! :D
vla zegt
@ mezelf
Die lage toeren van een turbinemotor moeten 25.000 rpm zijn, maal 10 dus. :P
vla zegt
Nog iets: hoe start dat eigenlijk, zo’n wankelmotor? Als een viertakt, of soepeler/stroefer, of sputtert hij een beetje? En heb je ook afterburn als je hem laat uitbollen van 9.500 rpm?
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Het start iets moeizamer dan een gemiddelde motor(koude bougies). Het duurt wat langer voordat de motor op temperatuur is en onderin klinkt het een beetje als een 6 cilinder(let wel, een BEETJE). Als de motor warm is krijgt hij een hekel aan stationair draaien. Hij sputtert af en toe een beetje(wankelmotoren houden niet van stationair draaien-te weinig toeren).
Een afterburn? Nee. Wel plofjes bij het gas lossen. :twisted:
Het is een beetje Japanse kunst ja. ;)
Maar vooral totaal niet te vergelijken met de bi-turbo v8 van de SSC.
@Autoblog.
1 Wanneer krijgen we een rijtest met deze SSC Ultimate Aero?
2 Wie van AB heeft er genoeg kloten om het ding tot het uiterste te drijven?
vla zegt
@ mx5/rx8owner
Cool! Ik vind dat motoren van vandaag veel te weinig pruttelen en tegenstribbelen! Als ze eens moeilijk doen, hebben ze aandacht nodig, net als een hond! Iets dat alles doet wat je vraagt en braaf gaat liggen wanneer het moet, is een robot, en die wil ik niet als huisdier! :P Maar ik had het wel niet verwacht dat zo’n soepele motor met zo’n hoog rendement stroever loopt bij stationair toerental… Maar wat je zegt (dat hij te weinig toeren draait) klopt dan ook.
RenesisHP zegt
@de vlaeminck.
Inclusief de nukken en het een liefhebbersauto. Voor de doorsnee mensen die een A=>B auto zoeken is het geen verstandige keuze. Duur, onderhoudsgevoelig en met een gebruiksaanwijzing(eerder genoemde nukken).
Het heeft mij een half jaar geduurd voordat ik de “gebruiksaanwijzing” in de gaten had.
Tot die tijd heb ik mezelf sufgeërgerd aan de electronica die af en toe een eigen leven lijd. Een mx5 is een stuk eenvoudiger en daardoor is het een oerdegelijke auto.
De rx8 is eigenlijk zoals elke nieuwe auto volgepropt met elektronica. Storingsgevoelig dus.