Dat is in ieder geval wat de Amerikanen claimen.
Wat voor SSC een triomfantelijk moment moest worden ontaarde al snel in een blamage. De Amerikaanse hypercarbouwer claimde een topsnelheid van meer dan 500 km/u neergezet te hebben. Daarmee zou de SSC Tuatara met afstand de snelste auto ter wereld zijn. Bij nadere inspectie bleek deze claim echter niet in overeenstemming te zijn met de bijgeleverde beelden. SSC zat daarom opeens zonder bewijsmateriaal én ze hadden een serieus PR-probleem.
Er zat daarom niets anders op dan de recordpoging opnieuw te doen. In december deed de SSC Tuatara weer een poging de snelste auto ter wereld te worden (in het bijzijn van Robert Mitchell als onpartijdige buitenstaander). Ook dit leverde niet het gewenste resultaat op, omdat de auto te maken kreeg met oververhitting. Wederom geen record dus.
Opgeven is geen optie nu alle ogen op SSC gericht zijn. Daarom is Jerod Shelby 17 januari met zijn team naar het Kennedey Space Center getrokken om weer een gooi te doen naar het record. Nu is het eindelijk wél gelukt, aldus de hypercarfabrikant. In een persbericht laat SSC weten dat Racelogic de topsnelheid geverifieerd heeft. Waar in oktober professioneel coureur Oliver Webb achter het stuur zat, was het nu een amateur – de eigenaar van de auto – die de het snelheidsmonster bestuurde.
In een noordelijke richting werd een topsnelheid van 450,1 km/u bereikt en in zuidelijke richting een topsnelheid van 460,4 km/u. Dit brengt het gemiddelde op 455,3 km/u. Genoeg om het huidige record van de Koenigsegg Agera RS te verbreken. Dat staat namelijk sinds 2017 op 447,2 km/u. De Chiron Super Sport 300+ haalde overigens 490,5 km/u, maar dat was geen productiemodel en het was eenrichtingsverkeer. Deze variant gaat overigens wel in productie, dus wie weet gaat Bugatti nog een poging wagen.
Het opvallende is dat het verschil met de Agera opeens een stuk kleiner is dan bij het eerder geclaimde record van SSC. Toen zou de topsnelheid namelijk 509 km/u geweest. Achteraf gezien was dat eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. Totdat blijkt dat de SSC echt in staat is de 500 km/u te halen, zal dit wereldrecord toch een eigenaardig bijsmaakje houden.
Dutchdriftking zegt
Het is een enorme prestatie, maar door eerder falen ligt er toch een behoorlijk smetje op.
Jantje_555 zegt
ze hebben geluk dat ze net boven het record zitten, maar het is nog ver weg van hun 500km/u snelheid, al is de landingsbaan wel niet zo lang als een stuk weg.
hiostu zegt
Wel 9% langzamer dan hun vorige claim. Dat is nogal een verschil. Beetje deceptie op deze manier.
faalhaas zegt
Fake news, de Russen hebben een Lada Niva die op Wodka loopt, die gaat 600km/h
SimonMc zegt
@machielvdd: “Toen zou de topsnelheid namelijk 509 km/u geweest. ”
533 km/u toch? 509 km/u gemiddeld, dacht ik.
shicomm zegt
Alle drama daargelaten zijn ze nu iig officieel de snelste.
Dat is in elk geval een hele mooie opsteker voor een bedrijf dat zoveel stront over zich heen heeft gehad.
Het is misschien nog niet de 500 die men voor ogen heeft maar feit dat ze kortstondig de 460 al hebben aangetikt in niet de makkelijkste omstandigheden laat zien dat er potentie is voor meer.
Eens kijken of ome Tim de ballen heeft om dit nieuws ook te melden , kudos dat Robert ook iets meer kan doen dan SSC de grond in boren..
ghini zegt
Nogal een verschil met die eerder geclaimde 500. Ik zou om een evenredige korting vragen als ik er een had besteld..
Jantje_555 zegt
ik hoop dat ze snel op die baan van vorig jaar mogen rijden, dat stuk in de woestijn dus.
makka zegt
Tijd voor christian om weer een egg naar buiten te rollen
frank2b zegt
Ik geloof er nog steeds niets van.
gregorius zegt
Wat een enge gast is die Jarod Shelby; met z’n 1999 Oakley.
cossiekiller zegt
Op een kortere baan alsnog 460km/u halen is niet slecht. Ik zou het bij 360 al in m’n broek doen denk ik.
En op een langere baan zal die best richting die 500 gaan, geen twijfel daarover.
Wel jammer dat ze eerst moeten liegen hebben…