SSC gaat door het stof en bevestigt nog maar een keer dat de Tuatara eigenlijk een slome duikelaar is.
In de wereld van de hypercars is het maar moeilijk om je te onderscheiden. De afgelopen jaren zijn er op de golf van stijgende klassiekerprijzen en immense populariteit van exoten talloze nieuwe super- en hypercar merken uit de grind gestampt. Velen daarvan zijn natuurlijk gedoemd te mislukken, soms al voordat het tot een productiemodel komt. Het is moeilijk om in een dergelijke wereld het hoofd boven water te houden. SSC uit Amerika probeert het al lange tijd door zich te onderscheiden als ‘de snelste ter wereld’.
Eind vorig jaar schoten ze zich daarbij echter ernstig in de voet. Het merk gooide een aantal filmpjes online, waarbij initieel de claim was dat de SSC Tuatara ruim 500 kilometer snel was geweest. Dat bleek echter niet het geval te zijn, zoals sommige handige internet-analisten al snel doorkregen. Zoiets is natuurlijk een blamage van jewelste.
Later kwam er een soort van mea culpa van SSC eindbaas Jerod Shelby. En daarna volgde een nieuwe recordpoging, waarbij de Tuatara weliswaar het record pakte, maar met een veel lagere snelheid dan de bedoeling was. Niet uit het veld geslagen, beloofde SSC dat het nog een nieuwe poging zou doen. Die ging eerder dit jaar echter niet door omdat de vrachtwagen waarin de Tuatara vervoerd werd een ongelukje had…
Kortom, het begint erop te lijken dat de Tuatara onder een ongunstig gesternte geboren is. Doch bij SSC zijn ze nog altijd niet zo van het opgeven. Omdat een slechte reputatie op internet voor altijd voortleeft, heeft het merk er nu voor eens en voor altijd een zelfbewust statement uitgegooid over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar:
We would like to acknowledge officially that we did not reach the originally claimed speeds of 331 mph, or even 301 mph, in October of 2020.
SCC, bloedt pure waarheid
Tegelijkertijd kondigt het merk aan dat het nog altijd van plan is het gezette doel uiteindelijk wel te bereiken. Met een 1.750 pk sterke V8 onder de kap en een Cw-waarde van 0.279 moet de SSC een kans maken aldus zijn makers:
We recovered from this accident [in april], and we’re in the process of setting up a 300-mph run currently, transparently, officially, and undoubtedly.
SSC, beleeft meer persoonlijke groei dan Arnold Schwarzenegger op steroïden
Waarvan akte. Gun jij SSC een tweede kans? Of zie je liever dat Koenigsegg, Hennessey of iemand anders het record pakt? Laat het weten, in de comments!
Dank @Flyerbunch voor de tip!
JanJansen zegt
Zulke snelheden haal je niet zomaar, dat blijkt maar weer.
Iedereen die het wel lukt is een koning.
De mensheid heeft er verder niets aan, maar ach, nu de kroegen weer open zijn is het prima gespreksvoer.
HzR zegt
Laat ze een mooie snelheid neerzetten, dan moeten de anderen laten zien of ze er aan kunnen tippen. Een beetje competitie is altijd leuk.
frank2b zegt
Zo blijkt maar weer dat je niet te vroeg hoog van de toren moet tuatuuuuteren.
Negatieve tuuuter nu.
Laat die trofee maar lekker in Europa blijven.
ghini zegt
Laat ze lekker proberen, al denk ik dat koenigsegg ze verslaat..of bugatti / rimac met een nieuw aero model.. maar ik zou met geld niet aan zulke blaaskaken geven..
simonferrari zegt
Ik gun het ze van harte maar wat moet je ermee? Persoonlijk heb ik liever een auto met 400-500pk en een hoop plezierige rijeigenschappen dan een ultrasnel kanon waar je de topsnelheid toch nergens kunt testen.
tinnemans zegt
@simonferrari; Dat heb ik nou ook. Ik zou bij een volgende auto graag de 400pk grens doorbreken en een 0-100 van ergens rond de 5 a 5.5 seconden halen en dan met die auto lekker door heel Europa heencrossen. De maximum snelheid mag voor mij ook lekker begrenst blijven op 250km/u, dan kom ik ook niet in de verleiding om tussen Neurenberg en München al te veel op de linkerbaan te blijven hangen tussen de laagvliegende raketten die daar rondrijden.
Bescheiden wensdroom. 😁
civicfk3 zegt
@tinnemans: 0-100 heb je niet eens 400pk nodig, een golf R komt met 300pk al aardig in de buurt
sportabgasanlage zegt
Mijn Cayman met slechts 275 pk doet de 0-100 in 5,4sec. Maar ’t leukste is nog altijd rijden op slingerende wegen. En niet de stoplichtsprintjes die ik al verlies van een beetje EV.
tinnemans zegt
Mijn E65 heeft ook 300pk en doet 0-100 in 6.8. Ik wil wel een grote auto. 😁
flyerbunch zegt
@Jaapiyo 👍🏼 Ik vrees dat ze nog eens extra door het stof mogen kruipen en volledige transparantie moeten geven bij de volgende poging. Als je hoog van de toren blaast moet je het maar bewijzen ook dat je het beter kan! Vrees alleen dat enkel de klanten die een bestelling hebben geplaatst (en hebben behouden) nog echt zitten te wachten op dat record..
Edge zegt
@flyerbunch: Als SSC slim is, doen ze eerst een aantal geheime runs om hun auto te testen. Als je 100% zeker ervan bent dat je de beoogde snelheid gaat halen, organiseer je een heel evenement eromheen en zet je je record in de aanwezigheid van een aantal onafhankelijke experts/notarissen die kunnen beoordelen of alles netjes is verlopen, en in aanwezigheid van de pers die met eigen ogen kunnen zien/horen wat er gebeurt. En als je dan echt ballen hebt, nodig je Koenigsegg en Bugatti ook uit zodat ook hun mensen met eigen ogen kunnen zien dat een eventueel nieuw record op 100% legitieme wijze verkregen is.
sportabgasanlage zegt
Waarom zoveel gedoe? Gewoon een ge-eikte en gecertificeerde snelheidsmeter met een GoPro erop.
omarrs6 zegt
Als ze het record daadwerkelijk pakken, dan denk ik dat Koenigsegg nog wel wat marge heeft in hun modellen, om het record zo weer terug te winnen.
ceesjan zegt
Dat zou waarschijnlijk wel zo zijn ja. Wel is het zo dat Nelsonracingengines (maker van de motoren) motoren ontwikkeld van meer dan 2500 pk, welke ook nog betrouwbaar zijn. Je kan er dus vanuit gaan dat ze er vroeg of laat wel weer boven uit komen. En zo blijven we bezig natuurlijk.
rob5nismo zegt
Gewoon weer proberen. Van mij mogen ze het nog wel een keer proberen
Jantje_555 zegt
500km is veel leuker lijkt me dan die ego mannetjes die naar de ruimte willen vliegen
sportabgasanlage zegt
En die 500km/u-nastrevers zijn geen egomannetjes? Right…
mpgc zegt
Het vermogen dat je nodig hebt om 500 km/u is zeer hoog. De belasting op de banden bij dergelijke snelheden is enorm. De waarden nemen niet lineair maar bijna exponentieel toe. Het is niet voor niets dat Bugatti, een bedrijf met veel meer toegang tot technische kennis en een veel groter ontwikkelingsbudget, haar klanten alleen de beloofde 400 km/u laat rijden als de auto’s (en banden) vooraf gecheckt zijn. SSC zou dan een auto willen bouwen die nog eens 100 km/u harder zou gaan. Dat is niet alleen erg optimistisch, het riekt naar oplichting.
sportabgasanlage zegt
Bezoek eens een speed event op zo’n zoutvlakte. In de VS is dat veel meer ’n ding dan hier. Een gemiddelde Amerikaan wordt opgevoed om ergens in uit te blinken. Maakt niet uit of ’t de grootste hamburger, de langste spaghettisliert of snelste auto is…
ericd zegt
Ah, jewel. Uiteindelijk altijd handig als je ’s nachts bij de Duitse grens ontdekt dat je je lievelingssigaretten bent vergeten in Den Haag… en weer binnen het uur kan inchecken bij de (denkbeeldige) douane.
jarnobakker zegt
Dit zijn van die auto’s waar je helemaal niks aan hebt. Gewoon pikverlenger zo van , kijk mij eens. Ik haal over 3 jaar lekker weer een 7 zitter ( 4 kids). Maar dan met meer als 400 pk.
fmgarcia zegt
@jarnobakker: Je hebt tenminste bewezen dat je pik het goed doet! 20 jaar lang in een busje karren, daarna begint het leven weer😃.
schreute01 zegt
Wat een achterhaald artikel. Nieuwswaarde is dus 0,0