Hebben we het vandaag al over elektrische auto’s gehad? Nog niet he? Bij deze dan. Dat supercarbouwer SSC met een zoemende versie van de Ultimate Aero komt kwam ons afgelopen juli al ter ore, maar dat ze zulke ambitieuze ideeën hadden wisten we nog niet. Niet alleen doen ze later dit jaar met de Aero EV een gooi naar het Guinness-record voor de snelste elektrische productieauto ter wereld; ze zeggen bovendien dat de aandrijflijn op veel meer manieren toegepast kan worden. En dat de lithium-accu’s in slechts 10 minuten vol te laden zijn via een normaal stopcontact.
SSC noemt haar elektrische aandrijflijn AESP – All-Electric Scalable Powertrain – wat verwijst naar het feit dat het systeem makkelijk veel verschillende configuraties/vermogens te leveren is. Zo zou je een simpel bestelbusje kunnen voorzien van een AESP met 200 pk, en een circuitmonster van een versie met 1200 pk. De AESP onderscheidt zich verder door de compacte bouw, het lichte gewicht (minder dan 90 kg!), vloeistofkoeling en de eerder genoemde extreem korte oplaadtijd. De SSC Ultimate Aero EV heeft met het systeem een actieradius van 240 tot 320 km.
De Amerikanen willen de AESP op korte termijn beschikbaar maken voor grootschalige verkoop aan autofabrikanten, transportbedrijven en het leger. De kosten? $5.000 tot $6.000 per stuk indien je tussen de 1.000 en 10.000 exemplaren afneemt.
Dit klinkt allemaal natuurlijk een beetje te mooi om waar te zijn, zeker gezien alle moeite die grote fabrikanten als Toyota en GM al tijden stoppen in de ontwikkeling van efficiënte elektrische aandrijflijnen; en hen lukt het echt niet om een auto 300 km te laten rijden na 10 minuten laden. Maar we laten ons graag verrassen…
SSC Announces Green Technologies Revealing Revolutionary Battery and Electric Powertrain Technology
West Richland, WA January 21, 2009: Shelby SuperCars (SSC) released the details today of the revolutionary electric vehicle technology to be unveiled in the second quarter of this year. SSC will reveal its innovative all-electric powertrain in the current Ultimate Aero, the Guinness Certified “Fastest Production Car in the World,” to create the Ultimate Aero EV and will reinforce the company as a benchmark in the auto industry. But unlike other auto manufacturers, SSC’s new technology will set a new standard in the electric car industry – one of 10 minute recharges, super horsepower and ranges of up to 200 miles per charge.
While other auto manufacturers focus on producing Green technology for specific cars, SSC’s focus is on producing Green technologies for a wide range of applications for an even wider range of vehicles. SSC’s electric powertrain package, named AESP (All-Electric Scalable Powertrain) is unique due to its scalable horsepower, light weight, compact size, quick recharge time and liquid cooling.
SSC’s Nanotechnology Rechargeable Lithium Battery pack is rechargeable in only 10 minutes on a standard 110 outlet and has a 150-200 mile range on a single charge. This means that in a typical 8 hour day, the car using this technology could go 200 miles, charge for 10 minutes (the time it typically takes to fill up a tank of gas), then drive 200 more miles, charge for 10 minutes and continue on. Some other EV technologies necessitate an overnight charge creating a class of “commuter electric cars” and are not practical alternatives to gas combustion automobiles.
The AESP’s main feature is its scalability. The all-electric SUV or delivery truck is now a reality in the not-so-distant future. The AESP is scalable from 200 horsepower for economy and midsize cars, to 500 horsepower for light trucks and SUVs, and up to 1200 horsepower for delivery trucks, heavy duty equipment, buses and military vehicles. The revolutionary design proves electric-powered vehicles not only match, but also provide more linear power (electric motors have 100% torque at 0 RPM) and overall performance than internal combustion vehicles.
All-electric. No gasoline.
Light weight. Just a fraction of the weight of a standard combustion
engine (<200lbs.) Extended performance. Internal cooling systems are built into the motors. Compact size. 1/18 the space of a standard engine; significant increase in cargo room. Scalable horsepower. From 200 horsepower (one motor) to 1200 horsepower (two motors "piggy backed"). Quick recharges. Only 10 minutes on standard 110 outlet. The current AESP was designed to meet the manufacturing and quality requirements of major automotive manufacturers, transportation operators and the military. SSC will wholesale the AESP to mass production car companies, governments, and to public, private, and niche businesses. Costs for mass-produced units are $5K-$6K per unit for 1000 to 10,000 units (with further reduction in unit cost for increased production.) SSC's next milestone will be the pursuit of the "World's Fastest Electric Car" with the Ultimate Aero EV later this year.
jOnas zegt
Kijk dit is eindelijk eens iets nuttig !
Bartes zegt
Jammer dat er niet bij staat hoe ze dat opladen voor elkaar krijgen en hoe vol de accu dan ook daadwerkelijk zit. Prachtige ontwikkeling natuurlijk, het klinkt revolutionair. Maar daarom is het misschien ook te mooi om waar te zijn. Mocht dit echter de beloftes waarmaken, dan wordt het hoog tijd dat ons energienet een flinke upgrade krijgt.
sjaak1234 zegt
[quote]De kosten? $5.000 tot $6.000 per stuk indien je tussen de 1.000 en 10.000 exemplaren afneemt.[/quote]
Dat is wel heel erg goedkoop als dat ook voor de hoge hp modellen geld. Een beetje v12 kost je toch al snel enkele tienduizende euro’s.
Voor dat geld kan je er nog wel een op je fiets schroeven ook.
aston martin zegt
Als het waar is:? is dit wel de ideale oplossing voor de toekomst.
alleen nog cd met geluidjes van v8 motoren en het komt helemaal goed:P
NLBUURMAN zegt
@sjaak1234 een fiets met meer dan 1000 pk? leuk…. moet je alleen wel een goede ketting hebben (en als je die hebt dan ook banden)
DRU zegt
GM was echt niet zo hard aan het proberen hoor..
Die werden jarenlang rustig gehouden door de olielobby.
Esprit_de_Flandre zegt
@sjaak1234: Ik denk dat ze alleen de aandrijflijn bedoelen. De auto er rond moet je zelf maken. Dus om dat in een Duitse Dacia Sandero te steken, kost ie plots 2 keer zoveel.
Denk ook dat het het ‘basismodel’ zal zijn voor die prijs.
robert zegt
klinkt goed. Maar dat doet een sprookje ook. Eerst zien dan geloven! Het zou wel te gek zijn!
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Wauw, damn, zo klinkt electrisch rijden toch best aantrekkelijk!
Maar ik wil eerst zien of dit wel een betrouwbaar systeem is.
Dit zou dan de nieuwe norm kunnen worden, jammer genoeg eigenlijk…
Er gaat niks boven de diepe grommen en de keiharde schreeuwen van benzine motoren!
Nou ja dan dan maar 2 auto’s, 1 electrisch voor woon/werk verkeer + 1 benzine for fun! ;)
Simpson zegt
batterijen die goed zijn voor een dikke 200km actie in 10 minuten opladen?
en dan blijft het licht in de rest van de wijk ook nog aan?
vraag maar eens aan een gebouwenbeheerder hoeveel ampere het opladen van een rij elektrische heftruckjes en karretjes kost….
AutoInformatief zegt
Waarom krijgen allemaal die andere bedrijven met moeite een auto in elkaar gezet die binnen een paar uur oplaad, en lukt het hun dan om iets in elkaar te flansen wat in in 10 minuten opgeladen is?
Beetje vaag als je het mij vraagt.
VonStroke zegt
Klinkt veel te goed om waar te zijn, eerst zien, dan…
lincoln zegt
verkocht .. ik neem er 10.000 af .. meteen ..
@Ruben Beaten .. kom zo effe bij je afrekenen ..
StefanVTS16V zegt
Binnen 10 minuten opgeladen op 110 volt… Dat gaat dus nog wat sneller op ‘onze’ 230 volt!
Maar inderdaad geldt: eerst zien, dan geloven!
Bert zegt
Op tien minuten krijg je uit een gewoon huisstopcontact – 15 ampère @ 220 volt – hoop en al 580 watt. Daar kan je dan een kwartiertje van stofzuigen. De brandstapel op met deze bedriegers!
Frederik zegt
Kan niet, zelfs niet op 230 V. Stel dat je twee normale stoppen tegelijk zou gebruiken, dan heb je 32 A, maal 230 V = 7.3 kW per uur. In tien minuten? 1.2 kW. Een Peugeot 107 met z’n 1.0 motortje levert al 50 kW…
Merten zegt
Wat ze hier vertellen lijkt me technisch onmogelijk. De accu kan nooit genoeg energie opnemen in 10 minuten via een standaard stopcontact om de auto 240km te laten rijden.
Een standaard stopcontact staat aangesloten op standaard bedrading. Die bedrading mag je in een standaard huis gebruikelijk belasten tot 16 ampere per groep. Dan gaan we ervanuit dat je verder niets gebruikt op de groep waar je de auto mee tankt.
220v * 16A = 3520 Watt
Gedurende 10 minuten, wat 1/6e uur is, komt dat uit op 586 Wh.
De maximale totale energie inhoud van de accu is dus 0.586 Kwh na het laden.
Als we stellen dat je ongeveer 20 kW (continu vermogen van 27pk) nodig hebt om 100 km p/u te rijden in je grote sportwagen, dan doe je 2.4 uur over om de gestelde 240km te bereiken.
20 kW * 2.4 uur = 48 kWh
Kortom de energie behoefte om die afstand af te leggen met een normale snelheid is ruim 81 maal groter dan wat een standaard stopcontact kan leveren in 10 minuten.
Ik denk dat de text ergens in het proces gehusseld is, want ze (niet perse SSC) zijn er inderdaad mee bezig om accu’s te ontwikkelen die bestand zijn tegen snelladen op hoge spanning. Deze worden dan bijvoorbeeld geladen met 400v 3 fasen stroom, wat ook wordt gebruikt in industriele toepassingen. Dat komt echter niet uit een standaard stopcontact.
RubenBaeten zegt
@Merten: Dank voor de uitleg, jij begrijpt tenminste hoe het werkt met volts en ampères (ik niet). In het persbericht hebben ze het over een 110V Amerikaans stopcontact, maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel zwaarder belast kunnen worden. Ben dan ook erg benieuwd waar ze mee op de proppen zullen komen bij SSC…
MC zegt
@merten, wie zegt dat ze maar max 16 ampere gebruiken. Het klopt dat dat normaal de standaard is, maar je kunt natuurlijk ook zwaardere kabels aanleggen en er meer amperes door heen jagen.
Maar die 10 minuten is totaal niet realistisch.
slisse zegt
wie zegt er dat ze rechtstreeks vanuit het stopcontact laden en niet ergens een transformatie doen met een transformator, dan is het heel mss wel mogelijk.
Volvo_440_turbo zegt
Het gaat hier over Nanotechnologie zoals ze beweren. Ik denk dat dit ons petje wel even te boven gaat. Ik ben geen wetenschapper, wel een technieker die wetenschappelijke vakken onderwijst. Maar ik kan je wel vertellen dat Nanotechnologie wel wat mogelijkheden biedt…
Ik denk dat de meesten niet goed beseffen (ikzelf ook niet trouwens) wat er mogelijk is met nieuwe technieken en wat er bijvoorbeeld in geheime laboratoria ontwikkeld wordt. Niet alleen op vlak van technologie maar ook op vlak van geneeskunde.
Als je dat allemaal moest weten, dan waan je je in een science fiction film denk ik ;) Dit heb ik ooit iemand horen vertellen die in de wetenschap zit.
ju zegt
Wordt tijd om de meterkast hier thuis wat uit te bouwen. Mijn 70A hoofdgroep trekt dit niet.
Weer flauwekul om de media aan te trekken….
Golfke zegt
Klinkt nu als gebakken lucht, of verre toekomstmuziek. Het concept moet dan wel heel innovatief zijn als de grote autofabrikanten dit niet kunnen klaarspelen.
papa zegt
“Dit klinkt allemaal natuurlijk een beetje te mooi om waar te zijn, zeker gezien alle moeite die grote fabrikanten als Toyota en GM al tijden stoppen in de ontwikkeling van efficiënte elektrische aandrijflijnen; en hen lukt het echt niet om een auto 300 km te laten rijden na 10 minuten laden. Maar we laten ons graag verrassen…”
Al eens gehoord van de EV1 van GM?
Volvo_440_turbo zegt
ps, misschien hebben ze een manier gevonden om in de accu het chemisch proces te versnellen zonder zoveel Ampères erin te moeten stuwen?
Als dit echt zo is zoals ze beweren dan zal ik wel in de goede richting zitten.
Maar zoals altijd, eerst zien dan geloven. Doet me een beetje denken aan mooie woorden van Presidenten :p
appieflappie zegt
Damn wat een inzichtloze en conservatieve mensen hier zeg!!
Batterijen die mega snel opladen bestaan al een tijdje. Deze batterijen zullen onder andere ook in de Lightning GT worden gebruikt. De batterijen heten NanoSafe van het bedrijf Altair. Altair staat genoteerd op de NASDAQ en is een snel groeiende bedrijf die nanotechnologie in nieuwe producten verwerkt.
DOor nano technologie kunnen deze batterijen opgeladen worden in 8 tot 12 minuten. Al in 2005 had Altair een batterij ontwikkeld zoals deze de dag vandaag zullen worden gebruikt door de Lightning GT en waarschijnlijk de SSC (tenzij ze iets zelf hebben ontwikkeld).
http://tweakers.net/nieuws/36360/altair-claimt-capaciteit-accus-te-kunnen-verdrievoudigen.html
appieflappie zegt
Trouwens dat je een grote fabrikant bent wil niet zeggen dat je opeens de meest innovatie en meest vooruitstrevende bedrijf bent op het gebied van techniek en wetenschap. Er zijn heel veel studenten/afstudeerders/professoren met nieuwe ideeen, nieuwe uitvindingen, nieuwe ontdekkingen die ver voor liggen op de grote fabrikanten/bedrijven.
En vergeet niet dat de Olie Lobby enorm machtig is :)
freek zegt
[i]een beetje te mooi om waar te zijn, zeker gezien alle moeite die grote fabrikanten als Toyota en GM al tijden stoppen in de ontwikkeling van efficiënte elektrische aandrijflijnen; en hen lukt het echt niet om een auto 300 km te laten rijden na 10 minuten laden.[/i]
Dat kunnen ze makkelijk, ze kunnen tegenwoordig bijna alles bouwen naar wat ze willen, maar al gaan ze nu gelijk bouwen wat ze kunnen gaat de economie naar de klote.
Iedereen zal die uber efficiente wagen kopen en gedurende 30 jaar gewoon onderhouden(apk etc). Natuurlijk blijven er ook mensen die, omdat ze het geld toch hebben, eens iets leuks willen kopen, maar de verkopen zullen drastisch verlagen.
Daarnaast is de trage opbouw van ontwikkelingen juist een fantastische manier op geld op te kloppen. Net als ingineuze opties/gadgets in je auto; perfect om een x-procentje extra geld te trekken uit de klant. (want daar kan je bij gewilde/nodige accesoires juist wat meer geld voor vragen.)
Denk eens aan de GT-R, die heeft gigantisch veel nieuwe technologie, vandaar dat hij ook bizarre prestaties kan behalen.
Nissan was bij de productie/introductie van de GT-R gewoon de eerste op de markt die wat meer van de huidige kennis op technologisch gebied afsnoepte.
Andere merken hebben die kennis ook, maar dat willen ze niet gelijk in al hun modellen stoppen, omdat ze dan niks meer te verkopen hebben op den duur(ook hier boven beschreven).
kortom; vrees niet dat sommige merken niet ergens toe in staat zijn, de kennis is er echt wel, maar dat willen ze niet gelijk prijs geven.
Daarnaast zijn er uiteraard veel kleine merken die veel minder van die kennis hebben, maar die hebben ook minder budget.
RubenBaeten zegt
@papa: Jazeker. Kon die 300 km rijden na 10 minuten laden?
freek zegt
@ merten:
En als ze nou een katalysator in de batterijen/accu’s van de auto stoppen, die versnelt en verbeterd de reactie met de chemische stoffen in de accu.
Ik weet niet of ze dat doen hoor, maar het lijkt mij een mogelijkheid.
Ik denk dat het in principe wel mogelijk is.
Merten zegt
@Ruben – At your service.
@MC – Ze spreken over laden via een standaard stopcontact, dat verhaal bestrijd ik, en dan ben ik nog van een redelijke (voor SSC) gunstige situatie uit gegaan. Misschien als ze 81.9 groepen op elkaar aansluiten, en de kabels naar het stopcontact vuistdik maken dat het dan lukt, maar die stopcontacten heb ik hier niet in huis ;)
@ volvo 440 turbo – Er zijn inderdaad enorm interessante ontwikkelingen gaande in accu techniek maar de wet van behoud van energie is niet iets waar iemand tot nu toe ooit omheen kon.
De voorruitgang in accu techniek wordt vooral geboekt in de snelheid waarmee de accu zijn lading op kan nemen, en het gewicht tenopzichte van de totale hoeveelheid energie die meegedragen wordt. Met een hogere laadsnelheid wordt het dus mogelijk wordt om met hoge spanning en stroom te laden. Hedendaagse normale accu’s worden bij relatief langzaam laden al vrij warm, zelfs bij een lage energie inhoud zoals bijvoorbeeld je mobiele telefoon.
Merten zegt
@freek – Een accu is inderdaad een chemisch proces, en er zijn inderdaad allerlei manieren om dat te versnellen. Maar het chemisch proces versnellen houdt in sneller laden en ontladen, niet meer energie eruit halen dan erin gaat.
Het zou eventueel nog wel kunnen dat ze een tussenstof vinden in het proces waardoor je meer energie uit je accu haalt dan je erin stopt, maar dan moet je die stof ook verbruiken. Dan zet je dus feitelijk massa om in energie, die techniek wordt al gebruikt in kernsplijting(kerncentrale), en kernfusie (waterstof bom). Daar kan enorm veel energie bij vrij komen, maar die moet je dan wel beteugelen. Plus dat de restproducten van een proces waarbij massa verdwijnt meestal zeer instabiel zijn, en vervolgens vervallen waarbij ze allerlei rotzooi uitstoten (radioactiviteit). Maar theoretisch, is het een leuke mogelijkheid, alleen heet het dan niet meer een katalysator maar gewoon brandstof.
timberleek zegt
@slisse
“wie zegt er dat ze rechtstreeks vanuit het stopcontact laden en niet ergens een transformatie doen met een transformator, dan is het heel mss wel mogelijk.”
met een transformator kun je alleen het voltage veranderen. het vermogen blijft hetzelfde(in het ideale geval). het wordt dus nog minder als het zelfde.
als je van 200v 16A, 400V wil maken. dan blijft er in het ideale geval 8A over.
dus dat maakt geen verschil
en er is tot op heden in geen enkel huis de mogelijkheid om zoiets op te laden in 10 min. als voorbeeld het simpele bestelbusje met 200pk
200pk = 147kw
actieradius van minimaal 240 km
stel dat je dat bereikt als je 100km/h rijdt. dan kun je dus 2 uur rijden.
147kw*2.4 uur= 352.8kwh (ervan uitgegaan dat je het hele vermogen gebruikt)
het is nu de vraag of dit de power op je wielen is of de power verbruikt in de motor.
een elektromotor heeft een rendement van ca80% (stond op internet). dus als het het vermogen op de wielen is moest er: 352.8/0.8=441kwh
441kw in 10 min = 441*6=2646kw
met 230v bij ons heb je dus: 2646000/230=11504 Ampere
als het 352.8kw is is het: 9183 ampere.
dat trekt mijn stopcontact niet
hier zijn de verliezen in de transformator/warmteverlies in accu etc niet meegerekent
als je gemiddeld maar de helft van je vermogen gebruikt heb je natuurlijk de helft van de ampere’s nodig. maar ik heb geen idee hoeveel vermogen je gebruikt als je 100 rijd.
iemand die dit weet?
bij fouten roep maar
Supreem zegt
@ Volvo_440_turbo:
Wat dit alles met nanotechnologie te maken heeft is me een raadsel. Ik me vergissen natuurlijk, maar een direct verband is me vreemd.
Merten zegt
@timberleek –
Een bestelbusje met 200pk gebruikt niet continu alle 200, tenzij je voorbeeld gaat om een busje wat op topsnelheid rijdt. Ik nam die 20kw aan omdat dat het werkelijke vermogen wat je nodig hebt voor een middelgrote tot grote auto om 100 km/u te rijden. Dat is een gokje waar ik het rendement bij in heb genomen, je kan het echter uitrekenen met de frontale oppervlakte, cw waarde en omgevings condities.
Hoe dan ook, je strekking klopt, zelfs als het een factor 36 lager is gaat het nog niet door je stopcontact :)
Ok, het is weer mooi geweest, ik begin irritant te worden hehe
Merten zegt
Nog even een korte aanvulling, ik spreek over die factor 36 lager omdat je met 6 hebt vermenigvuldigd, in plaats van gedeeld. Er moet een lager getal uitkomen omdat het gaat om kWh, en 10 minuten is korter dan een uur, de totale energie inhoud dus kleiner.
kutkip zegt
Het kan via een tussenstation die de hele dag energie aftapt en bij het tanken in 1x ontlaadt..
lincoln zegt
@kutkip .. een soort doosje met een bliksemschicht erin ??
nope .. gaat niet werken ..
SimonMc zegt
Iedereen gaat hier van 220V-230V uit, terwijl het in de praktijk toch echt wel 240V betreft, en als je dicht tegen een hoogspanningscabine woont, zelfs 250V of meer…
Daarom dat de mensen die dicht tegen een hoogspanningscabine wonen veel meer last hebben van toestellen die sneller dan normaal kapot gaan, en vooral gloeilampen die heeeel snel stuk gaan.
Want…5% overspanning = 95% verminderde levensduur van gloeilampen !
CSL zegt
Binnnen 10minuten is zeker wel mogelijk en dit is vrijwel 100% de toekomst!
Savipe zegt
@ nlbuurman
en ook frame ;)
Dik zegt
Wat hier het probleem is, is niet de accu, maar de aanlevering van de stroom. Als analogie kun je gebruiken een groot bad. Ik kan in de reclame beweren dat dit bad in 10 minuten vol kan laten lopen, maar als het water uit een klein kraantje komt, loopt het dus nooit in 10 minuten vol.
Dus ook al hebben ze nano-tech accu’s die in 10 minuten opgeladen kunnen worden, met onze stopkontacten thuis gaat dit nooit lukken, deze leveren in die 10 minuten nooit genoeg energie om een auto 300km te laten rijden.
Cantago zegt
If it sounds to good to be true, it usually is:P
En anders zou het mooi zijn!
Chairman zegt
Welke accutechnologie ook gebruikt wordt, het is ondoenlijk om zo veel electrische energie binnen 10 minuten aan boord te krijgen, via een gewoon stopcontact. 1e klas natuurkunde is hiervoor voldoende.
Hoe leuk hoaxes ook zijn, voor je het weet gaan er allerhande dromers meepraten, bijvoorbeeld over nano-technologie. Wie weet zijn aardstralen en het aura van de bestuurder ook van invloed…
Trobken zegt
In 10 minuten kan je inderdaad de opgeladen 2de accu, die thuis x-aantal uur heeft staan opladen, verwisselen.
;-)
Bert zegt
Intussen is de tekst op de website aangepast – met de nodige excuses. Het 110-volt huisstopcontact heeft plaats gemaakt voor een 220v oplaadstation. Dat begint er al wat meer op te lijken.
Als je een beetje volgt wat er de laatste tijd op je af komt in de nano-wereld (Carbon nanotubes overal) en de ultracondenstator jungle (EEStor), zit de kans er hoe langer hoe meer in dat het groot lot een dezer dagen of weken gaat vallen.
Ed IJzerman zegt
Ik zie in het bovenstaande dat er wordt getwijfeld aan de oplaad tijd van 10 minuten.
Als we het over de Lithium-ferro batterij hebben dan is 10 minuten laad tijd geen probleem, deze batterijen zijn tegenwoordig ook te vinden in deWalt powertools en worden ook A123 batterijen genoemd.
General Motors zou de volt gaan uitrusten met deze batterijen, maar hebben daar onder invloed van andere batterijfabrikanten vanaf gezien en voor lit-ion gekozen, met een oplaad duur van 3 a 4 uur (geldkwestie).
Het leuke van de A123 batterijen is dat ze heel veel power leveren, laag gewicht hebben en na een paar keer laden steeds meer energie vasthouden en ze zijn super veilig en niet schadelijk voor het milieu.
Deze batterijen zijn echt voor de nabije toekomst en het beste wat mij tot nu toe is overkomen.
Groeten aan iedereen,
Ed
timberleek zegt
@ ed
timberleek zegt
@ ed nogmaals
(geen idee wat hij net deed)
lithium batterijen uit boormachines kun je misschien in die 10 minuten opladen. (meestal iets langer. ca 45 min). alleen gaat dit om lage capaciteit accu’s.
meestal 18v (of 12,14.4 etc) en niet zo gek veel Ah.
die zijn inderdaad prima op te laden in zo korte tijd. een auto moet echter iets (understatement) meer stroom hebben. die stroom voor zo’n accu is vele malen groter en kan simpelweg niet uit een normaal stopcontact komen.
door de veel grotere accu onstaat er ook veel meer warmte tijdens het opladen. in zo’n klein accuutje is dat niet zo’n probleem maar in een supergroot accublok wel.
en het materiaal maakt niets uit voor de benodigde stroom. welk materiaal je ook kiest er moet eerst evenveel stroom in voordat het eruit kan komen.