Speciaal voor Autoblogger en Wouter die helemaal weg waren van de WZ Concept presenteer ik hier het uiteindelijke productiemodel. De Chairman W. Ik vraag me serieus af of ze er nu nog steeds zo over te spreken zijn. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat dit een van best uitziende SssangYong’s is sinds, uhh, ooit.
Het vorige model Chairman was nog gebaseerd op de W124 E-Klasse en leek een beetje op de Helmut Kohl S-Klasse, kortom niet echt aantrekkelijk. Maar dit nieuwe model moet volgens SsangYong toch echt de strijd aan kunnen gaan met auto’s als de Lexus LS en Audi A8.
Daarom vinden we onder de motorkap dan ook een 5.0 V8 met ongeveer 350 pk die afkomstig is van Mercedes en tevens is gekoppeld aan een 7-traps automaat. En voor klanten die genoegen nemen met iets minder vermogen is er ook nog een 3.6 liter V6. Verder is de Chairman W onder andere voorzien van 4WD, Harman-Kardon premium audio system, tien airbags en Active Cruise Control. Alleen jammer dat er van dat lelijke nephout in zit ;) . (via: The Car Blogger)
Alexander zegt
Lijkt toch meer op de nieuwe C-klasse van Mercedes….
Tijmen zegt
Jammer, ik had toch wel wat meer verwacht, na zo’n concept.
Dat interieur mogen ze ook wel opnieuw stylen, maar niet slecht. Het gaat de goede kant op met Japans design, Maar ik denk niet dat dit écht een concurent gaat worden voor Audi’s A8; ze missen nog wel een beetje imago.
Thomas zegt
Chique bak hoor.
Natuurlijk is het van een merk met een wat mindere naam, maar als dit kwalitatief erg goed in elkaar steekt, zal het zeker een zalige auto zijn. Moet je die luxe achterin zien.
Majinstar zegt
Wie gaat zo’n auto kopen ?
Racer X zegt
Gaaf, een uitgerekte C klasse… Kom eens met wat origineels, en dan niet zo’n gedrocht als de Actyon pickup.
Frank deH zegt
@ Tijmen Ja, die Japanners uit Zuid-Korea worden steeds beter.
Niet slecht, ze zijn er nog niet maar maken wel grote vorderingen. En de prijs zal ook wel wat aangenamer zijn.
Patrick zegt
@Tijmen: Japans design? Dit is Koreaans!!!! wat een kenners hier zeg !!!
JH zegt
Niks Koreaans, Chinees zullen jullie bedoelen (want de eigenaar van SsangYong is een Chinese firma)
Alwood zegt
KAPOT! echt ik zeg het je! :P de concurrentie is moordend maar ssangyoung gaat naar de top. Jammer dat ook in lijnen de wagen zo afwijkt van het concept.
Ziet er verder redelijk uit, ik zou em naast die nieuwe Genesis zetten, looks van allebij de wagens zijn acceptabel en je krijgt best veel voor je knossels.
Overigens vond ik de 1e generatie Rexton ook nog wel acceptabel :P hebben ze later alleen van die afschuwelijke koplampen opgezet…
Patrick zegt
@JH: Jaguar is binnenkort Indisch.
Stephan zegt
Tja imago is het probleem denk ik… Als je moest kiezen tussen een A8 of een chairman W….
Brammeh zegt
Vleugje Avensis, vleugje Audi, vleugje Merc, Vleugje BMW… en zo komen ze er wel :)
Je kan er bijna een Contest van maken, zoek de 5 donor-auto’s :P
SR zegt
idd sephan, maar toch is dit gewoon een mooie auto vind ik. dik in orde
Loek zegt
Lijkt me een beetje een krappe wagen ivm een A8.
Jorden zegt
Kom maar op met die rechtzaak mercedes!!!
Frank deH zegt
@ JH Let op, leest het onderstaande maar eens, dan beweer je zodadelijk nog dat ze eigenlijk een Duitse auto bouwen
@ Jorden Zal wel meevallen gezien de jarenlange samenwerking…
In early 1990s, Mercedes-Benz AG made a capital investment in SsangYong Motor to establish a strategic alliance and make cooperation in technologies, management and distribution. The technical affiliation embraced light commercial vehicles (’91), diesel engines (’93), luxury passenger cars (’93), and gasoline engines (’93). Through the technical and management innovations and the distribution channels that grew out of this alliance, SsangYong Motor had technological competence to develop vehicles employing advanced technologies and launch them in global markets.
Arnoud zegt
Kan je ook alleen die Harman Kardon set afnemen?
Jorden zegt
@ Frank deh
Dan kan ik er met me pet niet bij dat mercedes dit uiterlijk goedkeurd!
Dit doet de mercedes ontwerpers toch pijn aan hun ogen!
MrSelected zegt
Zeker niet slecht van Ssangyong. Hij ziet er fatsoenlijk uit, interieur ziet er goed uit en er zit Mercedes-techniek in. Alleen jammer dat in deze klasse zulke auto’s nooit zullen slagen. De Phaeton was een superieure wagen maar sloeg niet aan, omdat het een VW is. In dit geval kennen de meeste mensen het merk niet eens.. laat staan dat dit verkocht gaat worden. Hoe concurrerend de prijs ook is.
babbaloerie zegt
Een Audi met een Mercedes grill, wie zit hier op te wachten?
JH zegt
Sorry FrankdeH wat bedoel je? De grootste eigenaar van SsangYong zijn Chinezen. Het design wordt overigens meestal uit Europa gehaald (ken een paar die voor SsangYong opdrachten gedaan hebben) dus echt Koreaans kan je ze niet meer noemen…en Mercedes levert de techniek maar heeft niks met het design te doen en dat is waar ik over praat…aangezien Chinezen de baas zijn zal een Chinees management ook de beslissing nemen welk design in productie gaat, hoewel de design director wel een Koreaan is. Ingewikkeld? Dacht het wel ;)
Majinstar zegt
Later op de boulevard van Scheveningen.
Yeah kijk mij . Ik rij een Sang Yoeng !!!!
Jorden zegt
Je gaat als mercedes toch geen geld steken in een bedrijf dat schaamteloos kopiën maakt van jouw modellen! :P
TomRS6 zegt
@ frankDeh.. kom jij niet uit zutphen? ;)
Robert.P zegt
Lijkt inderdaad op de mercedes c-klasse maar ze staan ook al even in de schoenen van mecedes.Ook de lexus 430 lijkt er veel op.Het is maar te hopen dat de prijs mee zal vallen en er vraag voor zal zijn .
Aan luxe onbreekt het niet zoals het hoor met een limo klasse.
En komt deze wel naar nederland i.v.m. slurp tax??
Greg zegt
Ssang Young is gewoon zo slecht niet. Gewoon een Aziatische Mercedes Benz. Letterlijk en figuurlijk. Kwalitatief zijn het retegoeie auto’s.
Het is vooral de vormgeving en naamgeving van Ssang Young die wat mij betreft zwaar klote is.
Hier in West Europa heeft deze Chairman even veel kans als een KIA Opirus om maar wat te noemen… 0,0% dus. Maar wereldwijd kan dit wel een succesvolle limousine worden.
Bas zegt
@Jorden:
Het is heel erg duur om een nieuw model te ontwikkelen, dat bepaalt de prijs van een auto en verklaart ook een beetje de lage prijs van de SsangYong. Mercedes doet niks anders dan hun verouderde techniek verkopen (zou ook nog kunnen dat SsangYong een dochter is van Benz en dat het een dumpplek is voor oudere techniek). Er worden helemaal geen kopieen gemaakt, het zijn gewoon “oude” mercedessen die er een beetje anders uitzien met een SsangYong badge.
Jan C. zegt
“ooit”: Hoe lang is Ssang Yong actief? Hoeveel van alle de auto’s die ze produceerden heb je gezien?
Willem zegt
klassebak, mooie afwerking tot in de puntjes perfect, ja wouter … rijtest toeglaten :D
JH zegt
Ze gebruiken oude Mercedes techniek (en betalen daarvoor) en het is zeker geen Mercedes dochter. Bij de ontwikkeling van de motoren helpt een Mercedes dochter(-bedrijf). Kwaliteit kan je niet vergelijken met Mercedes, alles plastic troef
audi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
hans zegt
Denk aan Samsung en Sony enz.Toen dachten ook dat grundig beter was.Zo gaat het ook met de autos .(rij zelf B M W en HONDA)
Yakitate zegt
Dit zal dus echter nooit naar Nederland komen. Hoor net het verhaal dat Ssangyong al hun huidige auto´s naar Duitsland heeft geexporteerd om de slurptax te ontwijken. Alleen ging het grapje niet op en moeten ze invoerrechten betalen wat die auto´s wel heeeeeel duur gaat maken. Moet dit verhaal nog bevestigd horen vanuit Ssangyong. Maar de bron die ik heb is wel betrouwbaar.
Job zegt
@ Brammeh,
Dan komt het midden van het dashboard zeker uit een Renault Laguna ofzo… Beetje jammer van dat middengedeelte, want ik vind de rest best netjes. De neus en achterlichten had wat minder Mercie gemogen naar mijn smaak.
Patrick zegt
BMW vinden jullie mooi.
Mercedes vinden jullie mooi.
Audi vinden jullie mooi.
Waarom is dit dan niet mooi?
Een bijkomend voordeel is dat de SsangYong geen arrogante zakken imago heeft zoals de BMW, geen Taxi imago heeft zoals de Mercedes en geen gepimpte Skoda imago zoals Audi.
Frank deH zegt
(nee, niet uit Zutphen)
Trouwens wel heel veel Ssang Yong kenners hier… Ik niet, alleen maar “wijsheid” via het internet. Af en toe zie wel eens een Rexton rijden, maar voor de rest weet ik er ook niet veel van. Dit nieuwe model ziet er wel heel aardig uit, hoe de kwaliteit is weet ik ook niet uit ervaring (maar dat weet ik ook niet van een Phantom, Bentley, Phaeton, A8, S-klasse, 7-serie et cetera. Trouwens, gebruikt Chrysler ook niet onderdelen van de oudere Mercedes modellen? Zo’n 300c is toch ook niet een heel slechte auto toch? En verkoopt volgens mij ook niet zo heel slecht in zijn klasse (afgaande op de aantallen die ik rond zie rijden).
rider zegt
die koreanen worden steeds beter. eerst hyundai en nu Ssangyong. welk koreaans merk volgd?
G. de Groot zegt
Stuk minder lomp dan de vorige (http://robson.m3rlin.org/cars/wp-content/uploads/2007/05/ssang-yong_chairman_cm600l_2006.jpg)
Deze wagens kloppen jammer genoeg alleen maar in Azië, in Europa staat het merk gewoon niet goed. In Seoul rijden deze dingen bij bosjes rond, hier in Europa zullen ze gewoon te veel opvallen.
RenJie zegt
volgt
OT: de prijs moet dan echt aan de lage kant zijn.. ik denk dat mensen toch een duitser of luxe japanner boven dit kiezen.
Patrick zegt
Renjie: dus de redenering is dat indien een product overpriced is dat het ook beter zal verkopen?
Silverarrow zegt
Ziet er leuk uit, maar ik snap het idee van een budget-limo niet echt ;)
lincoln zegt
mooier dan de concurentie .. en omdat Ssang Yong zich maar wat graag wil bewijzen .. waarschijnlijk ook veel beter ..
WG zegt
dit is een chinese afhaal duitse auto…
wat een klucht..
Phoenix zegt
Ik vind dat hij ook wel wat wegheeft van de Dodge Charger/Chrysler 300C
Ben zegt
Wat een mislukte C klasse kopie..
Jongens, zoek een leven daar in Korea.
DennieFR zegt
Weinig vrees voor Audi dus,want de mensen die Audi rijden,rijden hem toch om de status,en die heb je met een SsangYong niet,als is ie nog zo dik.
eMilt zegt
Hahahahaha… next!
Tombnolz zegt
“SsangYong gaat Audi kapot maken met de Chairman W”
—> beste autoblog titel ooit! :) :)
Baloni zegt
Voorkant van een audi A6/A8 en achterkant van Mercedes C-Klasse :P
lincoln zegt
gelukkig is nederland totaal geen belangrijk land voor welke autofabrikant dan ook ..
SsangYong bestaat sinds 1954 en zal zeker weten beter dan elke nederlander weten wat goed voor hun is ..
ELB zegt
Geniaal die titel! Kapot!
Die Chinezen gaan echt een stuk sneller vooruit dan wij hier in Europa. Ik denk dat we meer van zulke verassingen gaan krijgen.
RA999 zegt
Tsja, de Kia Opirus moest eens opgevolgd worden…
Patrick zegt
@DennieFR: als audi rijders om hun status geven………….waarom rijden ze dan audi?????
schnitzerken zegt
-edit: zeer nutteloze bijdrage-
Patrick zegt
schnitzerken, dan heb jij een probleem en niet de Chinezen, hahahaha
Timmy zegt
Mooie wagen, als de prijs dan nog meevalt zo ronde de 35.000 dan gaan ze nog een pak clienteel vinden. Kijk maar naar de skoda suberb. Kost ook “niks” veel binnenruimte en rijdt lekker.
Die Koreaantjes zijn goed bezig. Worden de nieuwe Japanners zeker. Kijk maar naar hyundai (staat voor de moment op de nummer 2 met minsten mankementen per 1000auto’s geloof ik. Lexus voorbij gegaan) en KIA is ook goed bezig.
Met die jongens moet rekening gehouden worden als ze nog verfijnder interieur uitbrengen. Hou ni zo van hout. Maar das dan weer persoonlijk.
Rick dos zegt
@schnitzerken
Moet je maar niet Chinees eten…..vraag me af of je daar de tering van kan krijgen……maar goed.
Deze Z KOREAAN dus……helemaal niet slecht. Vooral gezien de reputatie van SsangYong en hun (hmmm hoe zal ik het noemen…) aparte :?: s designs….
Vind de Koreanen het trouwens beter doen dan de Japanners.
Ari_M6 zegt
Dat gaat hem niet worden.
K zou liever een BMW , Audi of Lexus ofso kopen en dan wat meer betalen dan die SsangYong.
Heel erg veel zullen ze volgens mij niet verkopen want heel veel mensen kennen het merk niet eens !
ferdinand zegt
die tien airbags zal je wel nodig hebben…
fr@nk01 zegt
Veel in Korea geproduceerde motoren- en andere onderdelen worden in Duitsland voorzien van de nodige fabrieksspecificaties, afgetuned en in hun premiumauto’s gemonteerd.
SSangYong levert motoren en monteerd ze tevens in hun eigen modellen, de kwaliteit van hun producten zijn van hoog nivea en dat is duidelijk te merken na een proefrit,
heb ik enkele weken geleden aan
den lijve ondervonden met de Actyon.
Voor 30k een supervoordelige aanbieding.
De Rexton is, zonder overdrijving(!), gewoon de M-klasse van Mercedes -technisch identiek- onder een ander(mooier) jasje en(frisser) interieur, tja…en voor het geld dat overblijft, tov de Mercedes, heb je bv ook nog
een Mitsubishi Pajero erbij !
fr@nk01 zegt
Ja rick, niet voor niets liet een CEO vanToyota weten tijdens een interview, alleen beducht te zijn voor de Koreaanse merken als hun énige werkelijke concurrent !
Patrick zegt
Ari_M6 , is het dan niet de bedoeling van velen om miet iets exclusiefs rond te rijden, van de 50 zilvergrijze 5-reeks die ik per uur tegenkom krijg ik slaap.
Dan toch maar echt exclusief en een Ssangyong?
mercedesfan zegt
Voor een SSangYong ziet hij er niet slecht uit (als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld de Rexton). En het is waar dat Mercedes techniek levert aan SSangYong, bijvoorbeeld is de SsangYong Chairman (een populaire taxi in Korea) is voledig gebaseerd op de oude Mercedes E-klasse (W124).
Bas zegt
@fr@nk01
En heb je het dan over de laatste nieuwe M-klasse of over het vorige model M-klasse?
Helemaal niet slecht lijkt me….al vind ik de meest SsangYong heel erg pijn aan mn ogen doen. Deze doet minder pijn en laten we ff wel wezen…als ze dit voor onder de 25 rugg€n kunnen aanbieden is het helemaal geen slecht idee.
fr@nk01 zegt
Bas, ik citeer simpel TG…afgelopen maand.. :-)
espace v6 zegt
als er een mercedes logo op was dan zou iedereen zeggen waaaaaaauwwwww
rotorhead zegt
Voorteken?
rotorhead zegt
Verdamt, plaatje dut ’t nie.
robbie zegt
@rotorhead, voorteken voor wat?
DuoPenose zegt
Prachtige auto. Helaas zijn er alleen een heleboel mensen die denken aan een bepaalde status. Waardoor ik bang ben dat zo’n auto nooit kan concurreren met bijv. Audi of Lexus.
Maar indien de prijs echt concurrerend zal zijn? Zou ik er wel 1tje willen hebben.
fr@nk01 zegt
Dus Mercedes maakt Audi kapot, niet SsangYong…eeuh, was het andersom?
Wie maakt wie kapot?
Merc. levert aan Ssang om..huh?, nee verkeert om toch!, Audi gaat kapot omdat Ssang levert aan Merc., dan
gaat Merc. toch ook kapot?
Wie levert dan die streek?
Duitsland kapot?, nah nee die hebben
een record op hun nation.betalingsverkeer genoteerd van
200 miljard netto !
Ze hebben ons een streek geleverd…wij betalen voor hun auto’s 2 x zoveel
dan ie waard is, ja zo kan ik óok snel rijk worden, en notabene over mijn rug? :-(
MFX zegt
Jammer van de mercedes techniek ;)
Patrick zegt
MFX, inderdaad, Mercedes techniek hoort in een taxi thuis.
robbie zegt
@mercedesfan, dat staat ook al in het artikel ;)
PS Nooit gedacht dat er zoveel aandacht zou zijn voor de Chairman :D
fr@nk01 zegt
Dat die Koreanen het uitstekend doen bewijst het bij je thuis.
althans in mijn huis…
Heel vroeger(20 jr geleden) bestond een b-merk genaamd Goldstar…later gingen zij een fusie aan met een ander Koreaan en noemden zich voortaan LG …
Nu staat bij mij thuis oa. een mob.tel., zo’n platte TV- en beeldscherm, een dvd-video recorder, etc. en een prachtige zilv.metalic. was- en droogmach.combi. die hier blijkbaar als beste koop was getest notabene !
…en dan hebben we nog maar met de helft van dat land te maken, laatstaan…
Patrick zegt
Inderdaad, en de Chinezen gaan de zelfde weg op. Nu wordt er wat lacherig gedaan over hun auto’s. Ze staan nog ver weg van het Europees niveau, daar is geen discussie over. Maar de lachers vergeten dan wel dat de meeste Europese merken er minsten 50 tot 60 jaar over gedaan hebben om te staan waar ze nu staan. En dan wordt er van de Chinezen dat ze op 5 jaar tijd hetzelfde presteren waar de Europeanen 50 jaar over gedaan hebben, en dat is behoorlijk naïef.
robbie zegt
Meer foto’s (speciaal voor de fans)
robbie zegt
Meer info: http://www.chinacartimes.com/2008/02/19/the-new-ssangyong-chairman/
Patrick zegt
Ik ben een fan, bedankt voor de mooie foto’s.
lincoln zegt
leuk .. net als toen de eerste lexus op de markt kwam ..
een mercedes copy .. maar dan net effe aantrekkelijker ..
mede omdat het GEEN mercedes is ..