Asians love concept cars. Love them long time. Zo ook SsangYong, de Koreaanse toko die door het Indiase Mahindra werd overgenomen. Koud een half jaar na de lancering van hun XIV-1 komen ze al met een vervolg, die vanzelfsprekend XIV-2 heet.
XIV is een afkorting voor eXciting User Interface Vehicle (..), en dit concept moet een preview geven op een compacte crossover die later op de markt komt. Wat deze crossover anders maakt dan de XIV-1, is het feit dat het een cabrio geworden is. Dit is echter wel in de vorm zoals we die bij bijvoorbeeld de Fiat 500C zien: de stijlen staan allemaal overeind, en het stoffen dak rolt af naar achteren.
We zien hier een preview op het uiteindelijke concept, dat in Genève wordt onthuld. Hij meet 4,15m x 1,83m x 1,56m, terwijl de wielbasis 2,59m bedraagt. Het definitieve resultaat zien we over een paar weekjes in Genève, maar ik zie behalve het ontbreken van een volledig dak eigenlijk geen verschillen met de XIV-1 (of de ’13’, als je graag in Romeinse cijfers leest). Vandaar dat ze ‘m in een half jaartje hebben gecheft.
yoram106 zegt
Doet mij toch wel erg denken aan Citroën
stanny zegt
@yoram106: Inderdaad, hij heeft daar wel enkele trekjes van. Alleen maar positief voor SY.
OT:Dak open en je ziet niets meer in je achteruitspiegel?
stanny zegt
Kruising tussen citroen en de RR Evoque. Beetje praktischer maken en produceren die handel :-)
meneersander zegt
Namen bedenken is niet de sterkste kant van Ssang yong..
dafje zegt
Als je graag Romeinse cijfers leest, dan staat er 14.
sir_smokalot zegt
14-1 = 13 :)
dafje zegt
@sir_smokalot: en 14-2 = 12 ????, maar 1 en 2 zijn helaas geen Romeinse cijfers ????????
jzaero zegt
@sir_smokalot: er staat 10 (5-1) ;)
Tonnie zegt
Ik vind de naam nou niet echt logisch ofzo. Hetzelfde concept, maar dan zonder dak. Noem het dan XIV1-C ofzo? Nouja ziet er iig beter uit dan die oudere SY’s.
mellie zegt
looks goed