Zo ongeveer elke Porsche-racer (991 RSR, GT3 R, GT3 Cup, enz) kwam hier aan bod, hoog tijd voor wat Amerikaans tegenwicht, met 4 extra cilinders, en het dubbele aan motorinhoud. Oftewel: de Viper GT3-R.
Bij de grote jongens in de GTE Pro-klasse is het karig gesteld met de Amerikaanse inbreng. In het verleden vond je nog wel eens een Corvette C6.R die competetief meedeed, tegenwoordig is het Aston Martin, Ferrari, en Porsche wat de klok slaat in de Endurance Racing. Aan de andere kant: de Viper GTS-R doet dit jaar op Le Mans in tweevoud mee, maar kan nog niet echt potten breken.
Wellicht dat deze Vipert volgend jaar op de andere circuits, en een klasse lager, hier verschil in kan brengen? De basis is de straatauto, die overigens niet naar Europa komt, maar wel mondjesmaat in Duitsland via de grijze import verkrijgbaar is (voor 139.900 euro haalt Geiger Cars hem naar Teutonistan), met een aerodynamische bodykit.
Schakelen gaat via een sequentiële Xtrac zesbak met schakelflippers, ook hier is van zelf roeren met een handbak geen sprake meer. De remmerij telt zes zuigers voor, en vier achter. Hier omheen zitten lichtgewicht wielen, en aan het V10-blok is een multi-plaats-racekoppeling bevestigd.
Kortom: hij is gewoon dik, deze kleine broer van de Viper GTS-R, en dat is zijn prijskaartje ook. Vanaf 459.000 USD (ca. 350.000 EUR) worden de eerste exemplaren eind dit jaar geleverd.
heidi zegt
Hoog WAUW-factor.
lambo4all zegt
Er rijden dit jaar al vipers mee op le mans! Erg mooie wagens.
De corvette’s (c6’s) zijn niet vooruit de branden btw.
sir_smokalot zegt
Ja, scusi, dit is natuurlijk GT3, en niet GTE Pro. Zinnetje herschreven.
carmasterr zegt
@lambo4all:
Was het niet een Corvette C6 die in 2011 GTE Pro én Am won?
En vorig jaar weer Am?
Wat een slakken zeg.
lambo4all zegt
@carmasterr: ik heb het over dit jaar.. De c6 zit duidelijk aan het eind van zijn ontwikkelingsleven.
carmasterr zegt
@lambo4all:
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Maar de C7 laat vast niet lang meer op zich wachten.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Helaas de Vipers ook nog niet. De 991’s daarentegen vallen dan weer enorm mee.
timdrogt zegt
“sequentiële Xtrac zesbak” wtf?
carmasterr zegt
@timdrogt:
Xtrac is gewoon een merknaam hoor.
Niets bijzonders.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
De (Dodge) Viper is echt zo’n auto die alleen maar mooier is geworden met elke facelift.
replicant zegt
Heel erg dik zeg..
En wat jullie zeggen, eindelijk eens wat anders dan die booooling Cup Porsches..
moldauferrari zegt
Hoop echt dat de straat verzie ooit nog naar Nederland komt en dit ding is echt te gek word weer leuk op le mans dit jaar met dit ding
Carreza zegt
De nieuwe Corvette vind ik niks… deze Viper daarentegen is werkelijk prachtig. En deze gevleugelde versie doet daar gewoon nog een schepje bovenop.
xilver zegt
Zo zeg, maak daar eens snel een straatversie van… dat ding is belachelijk dik.
Hupke zegt
Maakt die gehakt van de SLS?
Zou die onderhuis veel gemeen hebben of is dat enkel wat kwatongen beweren?
ramshoek zegt
@Hupke:
Als deze GT3 gehakt maakt van een SLS, dan grijpt de organisatie in en wordt het ding afgeremd.
In GT3 draait het om Balance of performance. Aan het begin van het seizoen worden alle wagen met elkaar vergeleken door enkele door de FIA ingehuurde professionals.
Aan de hand daarvan worden de snelheden van de wagens op elkaar afgestemd middels wat extra lood hier, een geknepen airrestrictor daar of met wat meer rijhoogte voor wat minder downforce.
Het is voor de fabrikanten zaak een auto te maken die voldoende snel is maar vooral efficiënt (eind van de race nog even snel als aan het begin). En dat alles voor een maximum prijs van € 350.000
raceartbg zegt
er komt een srt viper gt3r naar nederland en als eerste in europa
deze is gekocht door het team waar ik ook in actief ben
check de link http://www.supercarchallenge.nl/nl/raceart_zet_als_eerste_nieuwe_srt_viper_gt3_r_in.html