Blijven dit beloftes van een startup of gaan we deze auto ook echt op de weg zien?
Soms hoor je van een startup-autofabrikant die de meest wilde dingen belooft, een beetje media-aandacht krijgt en daarna alweer snel failliet gaat. De Vega leek een soortgelijke auto. Het is het eerste model van de Sri Lankaanse autobouwer Vega Innovations en werd in 2015 voor het eerst gepresenteerd. Toen moest de auto 900 pk krijgen en zou de eerste prototype snel klaar zijn.
Het duurde even, maar nu wil Vega die eerste prototype meenemen naar de Autosalon van Genève. Althans, een prototype. Want de 900 pk Vega die ze eerst wilden maken, hebben ze wat versoberd. In plaats daarvan werken ze nu aan de EVX, een elektrische supercar die ‘slechts’ 402 pk naar alle vier de wielen kan leveren en 720 Nm aan koppel tot zijn beschikking heeft.
Het zijn niet de meest bizarre specs; nul-naar-honderd duurt dan ook zo’n vier seconden. Wat de acculading is, is niet bekend. Wel kan je volgens Vega 240 kilometer rijden, al is het niet duidelijk welke norm hiervoor wordt gebruikt.
Al met al is de EVX dus geen concurrentie voor bijvoorbeeld de Tesla Roadster, maar is dat echt een probleem? Wat heb je in de ‘echte wereld’ nou aan duizenden pk’s en een topsnelheid van 400 kilometer per uur? Deze Vega lijkt meer een concurrent te zijn voor de eerste Tesla Roadster, een auto die genoeg potentie had om leuk en bruikbaar te zijn op de publieke wegen. Natuurlijk, op het circuit rijden is leuk, maar de meeste mensen rijden grotendeels op de openbare weg. En juist daar is het leuk als je zo lang mogelijk alles van je auto kan gebruiken, in plaats van af en toe een beetje.
Wanneer de auto moet verschijnen en hoeveel deze moet kosten? Dat heeft Vega nog niet bekend gemaakt. Maar misschien zeggen ze er in Zwitserland meer over. Via: Inside Ev’s.
20vtsport zegt
De 1e prototype…?
Robert zegt
Leepu, is that you?
(Ja, ik weet het, Sri Lanka is géén Bangladesh)
Als je de specs afzet tegenover het uiterlijk, dan is dit een mooie definitie van ‘schaap in wolfskleren’. En met de genoemde actieradius (NEDC of WLTP) zul je hiermee ook geen potten meer breken.
troljedemoeder zegt
Maar hoe laat log ik in voor het Teslatopic van vandaag?
trasimo zegt
@troljedemoeder: kom je die topics weer gezellig vervuilen met je incorrecte aannames en frustraties over bijtelling en EV’s? Gezellig man! Ik pak de borrelnootjes er vast bij.
troljedemoeder zegt
@trasimo: Hèhèhè! Snel op de kast fanboy. Geenszins frustraties hier hoor, maar fair enough, ik zal me een beetje gedragen. Wil niet per se de totale lul van het blog zijn. ;)
trasimo zegt
@troljedemoeder: haha no worries voel je vrij, dit blog is er voor zowel de EV-lovers als de haters (lijkt me).
soundgarden zegt
Gaan we nog eens iets aan die app doen? Geen foto’s in nieuwsoverzicht, alleen maar ab logo’s. Voor de rest alles prima
lekkerlinksrijden zegt
@soundgarden: weet je in ieder geval dat je op AB zit
vaakbenjetebang zegt
Het zal aan mij liggen, maar als ik deze plaatjes zie zou ik haast zeggen dat dit de Corvette C8 had kunnen, misschien wel moeten, zijn.
fanboy zegt
Dit is gewoon een (mooi) knutselproject denk ik, van lager niveau. 400pk en op ieder wiel een motor. Volgens mij hebben ze dan een hub motor uit China op ieder wiel gezet, dan haal je dat wel.
Vervolgens een accu pack van een kWh of 50. Dat kan vast uit waarvoor dit ding zou moeten verkopen.
Ik denk niet dat het zich kan meten met ook maar enige andere sportwagen, qua handling. Want gewicht op de wielen en vermoedelijk vrij simpele aansturing.
Maar laten we vooral hopen dat ik er helemaal naast zit.
Of dat ik gelijk heb, en dat de prijs laag is, want dan is het natuurlijk fantastisch.
Dutchdriftking zegt
Net als al het overige vega, het is het nét niet.
kratovski zegt
@dutchdriftking: Behalve Vincent Vega
Robert zegt
@kratovski: die film wel eens goed bekeken? [spoiler alert] Hij laat de dochter van de baas bijna sterven aan een overdosis, schiet de enige getuige van de oplichters van z’n baas door het hoofd en sterft tenslotte op een toilet, met z’n broek op de knieën…
Vincent Vega is de totale herdefinitie van ‘net niet’.
Esprit_de_Flandre zegt
@rrrobert: Niet met z’n broek om de knieën, hij kwam net uit de wc. Dus hij had ze aan.
intimrasiert zegt
Nu gaat echt iedereen en z’n oma auto’s bouwen. Wordt een beetje zoals de mobiele telefonie, op een gegeven moment is het overzicht weg.
lithiumion zegt
@intimrasiert: net als pak m beet 120 jaar geleden, toen iedereen en of oma’s auto’s begonnen uit te vinden. Dat betekent dat de markt relatief open ligt en nog niet door agressieve conglomeraten wordt gedomineerd. Persoonlijk vind ik dat de meest interessante fase
FieRo zegt
@lithiumion: U heeft een punt. Hoe meer mensen/bedrijven gaan pionieren hoe meer kans op innovatie..
vaakbenjetebang zegt
@intimrasiert: Ja, mooi toch? Misschien heeft iemands oma bog een paar originele ideeën. Je kunt wel stellen dat de huidige auto-industrie daar een aardig tekort aan heeft.
Esprit_de_Flandre zegt
@vaakbenjetebang: Mobility scooter met 800pk, van 0 naar 15 in 0.2 seconden…
WinkeB zegt
Mooie setting voor de video ook
joosstra zegt
En op welke markt richt Vega Innovations zich eigenlijk? In Sri Lanka moet je een jaartje of 500 werken voor je daar zo’n auto kan betalen. Dit lijkt me niet de oplossing voor het vervoersprobleem daar.
vroaaaaaaaaaar zegt
@joosstra: ze richten zich natuurlijk op veganisten…
Esprit_de_Flandre zegt
@joosstra: Sri Lanka heeft ook wel rijke mensen hoor. Iemand moet toch baas zijn van die sweat shops…