Toyota’s smaakmaker is in een trainingsoutfit gespot. Wat hebben de Japanners in petto?
Oké Toyota, we weten dat jullie de komst van een variant met meer vermogen altijd hebben afgedaan als kolder, maar kunnen jullie dan verklaren waar we hier mee te maken hebben? Dit prototype, op de gevoelige plaat gelegd tijdens een private testsessie op de Nürburgring, is voorzien van een uiterlijk dat toch wel erg sterk hint naar een pittigere straatversie. Immers, als het een model voor in de autosport was geweest, dan had er een rolkooi ingezeten. Die ontbreekt.
Wat er wel op zit is een motorkap, dak en kofferklep van carbon fiber. Daarnaast wordt de achterklep van de coupé opgesierd met een flinke spoiler, die wel wat wegheeft van het model dat Toyota’s racepartner Gazoo op de GRMN SPORTS FR Concept toepaste. Verder zien we aan de voorkant een nieuwe splitter en huizen er achter de velgen een set remschijven- en klauwen die overbemeten zijn om de 200 pk uit de huidige GT86 te beteugelen. Dit wordt ingezet voor zwaarder geschut. Tel daarbij op dat de motorkap voorzien is van koelsleuven en het zou zomaar kunnen dat de viercilinder boxermotor van een turbo en/of supercharger ondersteuning krijgt. Eindelijk de vermogensboost waar door menigeen om geschreeuwd wordt?
De fotograaf van Bridge to Gantry die de GT86 spotte kon uit het uitlaatgeluid echter geen supercharger of turbo filteren. Ook het aantal tpm lag daar te hoog. Wellicht broedt Toyota dus op atmosferische GT86 met meer vermogen. Misschien juist wel fijner dan een geblazen motor (op de CO2-tax na…)
Toyota houdt zelf de kaken stijf op elkaar over de mogelijke komst van een snellere GT86.
hansolo zegt
Wat een lelijk ding zeg…., dacht dat tuners het alleen zo konden verpesten…
lambo4all zegt
@hansolo: een zwarte motorkap en een spoiler.. Leg uit wat hier nou ineens zo verschrikkelijk lelijk aan is?
jmeverts zegt
@lambo4all: iets met een spijker en een kop
tupperware zegt
Als hij ongeblazen is ben ik voor, niet dat ik iets tegen turbomotoren heb maar ik denk dat de GT86 fijner rijdt met een lineaire vermogensopbouw.
Die CO2tax is simpel te omzeilen door het als kit televeren, zoals Fiat met de esse esse doet.
berlinetta zegt
@tupperware: En anders een supercharger? Probleem opgelost lijkt me toch of niet?
tupperware zegt
@berlinetta:
Ik heb ook helemaal niets tegen superchargers, maar het nadeel daarvan is dat ze de CO2 waarde niet bepaald gunstig beïnvloeden. Het kost nogal wat vermogen om die dingen aan te drijven, je krijgt er dan wel meer voor terug maar die weerstand kost je wel extra brandstof.
De eerste “new”Mini Cooper S had zo’n blower en dat ding klonk echt stukken gaver dan zijn opvolgers met een turbo.
Mij maakt dat niet uit maar voor de milieumaffia is het wel een rede om je beurs leeg te trekken..
berlinetta zegt
@tupperware: Dat is waar. Dan prijst deze auto zichzelf misschien de markt uit.
rotarypowah zegt
Het is dat er een DAU kenteken opzit, anders zou ik denken aan een of andere tuner.
Joerek zegt
Ik hoop maar dat er een flinke vermogensboost in zit. Want wat is dat ding een teleurstelling qua vermogen als je er eenmaal in rijdt. Vol verwachting destijds een proefrit gemaakt en gelijk afgeknapt.
StijnB zegt
@Joerek:
Hangt van persoon tot persoon af, ik was er wel erg door gecharmeerd en ik kwam van een krachtigere wagen. Dat speelse chassis en die motor die toeren wilt maken zijn voor mij een plezier om op leuke baantjes mee te boenderen…
erik_land zegt
@Joerek: Je moet zo’n ding ook in de toeren jagen, zoals je met elk respectabel blok moet.
utr1984 zegt
Jammer dat een foto van de achterkant ontbreekt.
paddoswam zegt
@utr1984: die ontbreken ook niet:
http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/spy-shots-a-prototypes/626-awesome-carbon-gt86-prototype-spotted-on-the-ring
C6_R zegt
Ik mis alleen nog drakenstickerts en neon…
mclarenf1lm zegt
@C6_R: Geen chromen vlammen stickers op de ruiten?
thomcarspotter zegt
@ricardo hoezo zou dit gaan om fabriekstuning? kan het niet gewoon door iemand zelf zijn aangepast?
tupperware zegt
@thomcarspotter:
De rood/witte plaat zou de hint moeten zijn. Ik gok ook eerder op een tuner, bij mijn weten gebruikt Toyota wel platen met rode karakters maar die beginnen met de K ven Keulen.
Maar ik weet natuurlijk ook niet alles..
ricardo zegt
@thomcarspotter: Ik sluit niets uit, maar:
1. De spyshotfotograaf claimt dat ‘ie tijdens een fabriekssessie op de Ring naar buiten kwam
2. Het Belgische kenteken begint met ‘DAU’, een combinatie die ook op talloze andere testexemplaren van Toyota zit.
thomcarspotter zegt
@ricardo: okee, dat lijkt mij inderdaad dan duidelijk. we zullen zien wat dit gaat worden!
mashell zegt
@ricardo: dat kenteken lijkt me meer een Duits tijdelijk kenteken uit de Vulkaneifel. Op de foto’s uit de link van paddoswam lijkt de letter meer een D dan een B.
ricardo zegt
@mashell: My bad. Is inderdaad een Duits kenteken.
paddoswam zegt
@mashell: “Rote Kennzeichen werden durch die örtlich zuständige Zulassungsbehörde zuverlässigen Kraftfahrzeugherstellern, Kraftfahrzeugteileherstellern, Kraftfahrzeugwerkstätten und Kraftfahrzeughändlern befristet oder widerruflich zur wiederkehrenden betrieblichen Verwendung, auch an unterschiedlichen Fahrzeugen, zugeteilt. Ein Kennzeichen mit roter Beschriftung auf weißem, rot gerandetem Grund besteht aus einem Unterscheidungszeichen und einer Erkennungsnummer, die, wie das Kurzzeitkennzeichen, nur aus Ziffern besteht und mit “06” beginnt.”
Ik het kort: Duitse tijdelijke platen voor fabrikanten.
paddoswam zegt
@paddoswam: bron: http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/LA/ueberblick-ueber-die-kraftfahrzeugkennzeichen.html
reistje zegt
Ik zou graag een 6 cilinder versie zien, maar ik denk niet dat dat gebeurt.
Op zich vind ik het “lage” vermogen geen probleem. Bij een hoger vermogen hoort namelijk ook vaak een hoger prijskaartje…
Teerdz zegt
Is het niet gewoon een nieuwe versie van TRD ofzo?
Onehp zegt
@Teerdz: idd, het TRD Griffon concept is anders een snel beestje met zijn 980kg… maar wil niet weten wat dat mag kosten…
sjaakk zegt
Gt-86 met 2jz-gte?
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@sjaakk: Dat blok is veel te zwaar, je moet niet blijven hangen in de tijd.
sjaakk zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Inderdaad er zijn betere blokken als dat oude blok……..
fremetzijnbmw zegt
Hmm wss 1 of andere leukerd die zijn gt86 tunede.. voorwat ook die verschillende velgen?? Kapot gemaakt in burnouts?? Voor de fotos getrokken wierden?? Wie zal het zeggen. (Wel leuk velgje achteraan)
TDI-goeroe zegt
anderhalve week geleden was ik daar en er kwam een GT86 voorbij die zeker meer dan 200pk had….
w0o0dy zegt
Een 2,5l mager mengsel (Atkinson?) boxer motor met wat meer vermogen, meer koppel en nauwelijks meer uitstoot? Bij mijn weten genereren die wat meer warmte dan gemiddeld.
jordy14 zegt
Yeah, de droom van elke tiener. Zeker nice.
toyotafortuner zegt
Liever een iets subtielere spoiler en geen carbonoverload graag
MullerG zegt
Video hierrr: http://youtu.be/YiQSF-6-t3M
schuimbekje3 zegt
Denk niet dat ze bij Toyota een echt snellere GT86 maken.
#1 dat is canibalisatie op de WRX STi /BRZ
#2 als dat ding in Amerika verkocht wordt dan vallen er doden bij de eerste bocht
#3 ze zouden AWD van Subaru erop moeten plakken om meer dan 200pk op de weg te houden
Als voormalig bestuurder van een BRZ (GT86 neefje) kan ik gewoon zeggen dat 200pk voldoende is… Het probleem is dat je geen turbo-kick hebt zodat het lijkt/voelt alsof je power te kort komt. Tis nog steeds binnen 8 seconden naar de 100. Een Turbo versie zou 4 seconden doen over de 0-100… Maar alleen als het droog weer is.
G-Ammo zegt
@schuimbekje3: Inderdaad.
Ik snap niet waarom mensen zo zeuren over meer vermogen, alsof ze hem dan wel zouden kopen. Ik heb ook gereden in de GT86, gewoon omdat wij vaste klant waren bij de Toyota dealer, en geloof mij; 200pk is echt meer dan zat op de openbare weg!
G-Ammo zegt
Wel super vet!