Ondanks alle doemscenarios’s voor Saab staan er wel een aantal nieuwe modellen op stapel. Nu is de huidige 9-5 ver, maar dan ook heel ver over de uiterste houdbaarheidsdatum heen en dus kijken alle Saab liefhebbers uit naar de nieuwe 9-5.
De huidige 9-5 stamt uit 1997, zeg maar de tijd dat de meesten van jullie nog geen internet hadden. Dat lijkt dan nog langer geleden en dus is het de hoogste tijd voor de opvolger. Er zijn inmiddels vele aanwijzingen (waaronder foto’s) dat de vernieuwde 9-5 gebruik zal maken van het platform van de Opel Insignia.
Toch zijn er nog amper spyshots van de 9-5 te vinden, Saab is er blijkbaar veel aan gelegen om de nieuweling nog even verborgen te houden. Ook dit prototype dat wintertesten ondergaat is hevig gecamoufleerd om juist alle kenmerkend carrosserie lijnen te verbergen. De verwachting is dat een aantal stylingelementen van het 9-4X BioPower concept worden overgenomen.
Vergeleken met zijn voorganger wordt de nieuwe 9-5 zwaarder, hoger en langer, maar vooral de wielbasis wordt veel groter. Dankzij een toename van 14 cm in de wielbasis krijgt Saabs nieuwe vlaggenschip veel meer binnenruimte. Dit prototype was uitgerust met een 2.0 turbo benzine motor met 210 pk. Ook beschikbaar komen de bekende 2.8 V6 turbo, diverse diesels en mogelijk ook een topmodel met 3.6 V6 uit de GM stal. IIn september zal Saab de nieuwe 9-5 onthullen op de autoshow van Frankfurt.
MichaelNizet zegt
Coupe type?! Beetje aflopend (dak) lijnenspel CLS – XF.
Ben benieuwd!
Laurens zegt
De laatste?
RIP.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, het is bijna zover!
Saab houdt hm nog angstvallend geheim aangezien het huidige model, zeker met BioPower, in Scandinavië nog redelijk goed verkoopt.
http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/Saab-9-5/
Deze link is een render, maar wel 90% hoe de def. versie wordt.
Dus dat beloofd wat!
plof@ zegt
“Alle Saab liefhebbers”…Alle 3?
Denk dat de echte Saab liefhebbers in dit geval liever terugblikken..
Simpson zegt
de oude al uit ’97? Toen wouter nog scooters testte? :P
man die kan wel al bijna hier naartoe:
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/article4368419.ece/We_hebben_ons_kapot_gewerkt_maar_ik_ben_er_trots_op
Fout zegt
@Svenska Aeroplan AB: 90%?! geloof dat maar niet. Gelukkig ook maar
PS het is “dat belooft wat”
markieanta zegt
Is de Saab 95 aan het downsizen dan? Een 95 is toch niet te vergelijken met een Vectra? Dat zou jammer zijn, ik vond hem altijd meer in het rijtje S60/V70 en co passen dan bij een Mondeo/Passat etc.
de sjonnies zegt
waarom wordt er toch zo negatief gerageerd op een nieuwe Saab, willen we dan gedoemd zijn om straks, zoals het eens in de DDR was, maar uit 3 auto’s te kunnen kiezen?
Ik vind het hartstikke leuk dat Saab met een nieuw model op de proppen komt, dat geeft weer keuze mogelijkheden !
rs zegt
uit 97?? die saab 9-5 met chroom rond de koplampen is toch niet zo oud?
Breinstein zegt
ik neem aan dat alle mensen die op de opvolger van de 9-5 wachten al dood en verteerd zijn? werkelijkwaar, wat duurt dat onnoemlijk lang. kan me haast niet voorstellen dat dit een succes gaat worden.
Lotus omega zegt
@ Svenska Aeroplan AB
BRUUT!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Breinstein: tja, zo is het vaker met de ‘kleine’ merken. Kijk maar naar de Volvo S60 bijvoorbeeld, of de Alfa 166, of de Jag X-type.
Zijn allemaal ongeveer even oud…
@ Fout: toch wel! En ik kan het weten…
Thomas zegt
@Svenska Aeroplan AB
Als die saab er echt zo uit komt te zien dat hebben ze met mij een absoluut geïnteresseerde koper…
jeroen zegt
ik houd van Saab. Kwalitatief, behouden, bijna Duits maar dan niet het Duitse statusgevoelige eraan, en vaak zijn de motoren ook niet mieterig.
Benjamin1 zegt
Ziet er wel vet uit die Render, toch zal het te jeugdig zijn voor de gemiddelde SAAB rijder. als Audi en BMW vechten om de rijders tussen de 25-40. En mercedes 40-70. Kan saab dan niet beter rollators en lijkwagens bouwen?
Hefmen zegt
Hoe kan het dat Autoblog de laatste tijd zoveel spyshots heeft uit de sneeuw?
Erg leuk trouwens!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Benjamin: Saabrijders zijn in de klasse gewoon gemiddeld qua leeftijd hoor! Als in: de A4 en 3-serie rijder zijn niet jonger dan de 9-3 rijder.
Waar veel mensen zich in vergissen is dat ze de klassen vergeten. Natuurlijk rijden in een A3 of 1-serie jongere mensen. De Saab-prijzen beginnen bij rond de 30 mille. Hoest dat maar eens op (of qua lease-budget uiteraard) als je 27 bent o.i.d.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lotus Omega en Thomas: ik heb de new 9-5 al IRL gezien en sowieso de voorkant is hem gewoon 100%. De achterkant loopt iets minder schuin af, dus iets minder ‘Coupé-vorm’ dan in de render, maar wel vergelijkbaar met bijv. de XF. Ook de zwarte A-stijlen (i.v.m. cockpit-look) en de grote luchthappers in de onderbumper zijn typisch
De horizontale ‘achterlichtbalk’ komt ook zeker, en wordt ook zeker wit glas. Alleen op de hoeken loopt hij in een bocht.
Wat de zijkant betreft wordt de C-stijl a-la-Saab, dus hockey-stick design in plaats van vierkant op deze render.
En oh ja, 25″ velgen worden ook niet standaard…
:D
Simpson zegt
is het niet een gigantische wagen?
concurreert hij in die zin niet meer met de ls400/s-klasse/7-serie dan met de E/5/C6-achtigen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Simpson: nou, alle nieuwe modellen worden een stuk groter dan de vorige… Aangezien dit in sept. de nieuwste auto in de klasse is, wordt hij net zo groot als bijv. de nieuwe E-klasse, die er ook net is maar weer wat groter dan de A6 en 5-serie die er al een tijdje zijn…
Ga maar na: zet een nieuwe A6 eens naast een Audi 100 ofzo, dan past die Audi 100 er 3x in!
Citrofiel zegt
“de nieuwe 905” –> Ze krijgen vast een rechtszaak van Peugeot aan hun broek. ;) Verbeter die typfout maar.
-edit: Wouter’s vingers bleven denk ik ff aan zijn toetsen plakken ;) –
@ SAAB; Hoe krijg jij het voor elkaar de 9-5 al irl te hebben gezien?! :o Als hij daadwerkelijk in de buurt van die impressie komt, wordt het echt een interessante wagen.
SJ zegt
Ik moet zeggen dat ik de huidige 9-5 – of eigenlijk van vóór de huidige facelift met de chromen neus – best een mooie auto vind, zeker in Aero trim. Hopelijk kan ik dat bij de nieuwe ook vinden.
René zegt
@Svenska Aeroplan AB schrijft:
13 February 2009 om 13:27
@ Breinstein: tja, zo is het vaker met de ‘kleine’ merken. Kijk maar naar de Volvo S60 bijvoorbeeld, of de Alfa 166, of de Jag X-type.
Volvo klein merk? Kijk even naar de verkoopcijfers in Nederland van Volvo. Volvo heeft in Nederland evenveel auto’s verkocht als Audi. Of is Audi ook een klein merk? Bovendien is de Alfa 166 nog steeds mooi net als de Volvo S60.
Maar ik ben erg benieuwd naar de nieuwe 9-5. Vind Saab nog steeds een mooi merk!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Citrofiel: lang verhaal…
@ René: ja, heb je wel gelijk in. Maar Volvo is natuurlijk nog niet zo lang een groot merk. De S60 is een beetje de eerste auto van ‘het nieuwe Volvo”. Je kunt het ook wel zien, het ‘dikke-heupen-design’ zit nog steeds in de huidige modellen. Zeker internationaal gezien was Volvo toen echt nog een kleine speler…
Glenn (citrofiel evil...) zegt
Ik hoop dat het design niet meer zo hoekig is. :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Glenn: ben je niet in de war met Volvo??
mashell zegt
Wordt het weer een hatchback net als de 9000? Dat zou fantastisch zijn, saaie Sedans zijn er in deze klasse al teveel en het heeft Saab geen goed gedaan daaraan mee te doen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mashell: nope, vanwege vooral de US en Duitse markt zal het een sedan worden.
Voor een hatchback moet je bij BMW zijn met hun PAS…
:D
nick zegt
ik vind dit een best mooie auto behalve die tape de mooiste van saab. maar niet heel goed
Hans zegt
Allemaal prachtig, die nieuwe modellen, maar dát is absoluut niet de redding voor Saab. Wil men uiteindelijk overleven, zal er uit een heel ander vaatje getapt moeten gaan worden. Met betaalbare auto’s, die de concurrentie met bijvoorbeeld de VW Golf VI en een aantal Japanners en Koreanen aankunnen.
Bij het blijven vasthouden aan het huidige gamma, valt definitief het doek voor Saab. En ik voorspel, dat Volvo, Mercedes, BMW en Audi, als ze het roer niet snel volledig omgooien, hetzelfde staat te wachten, hoewel deze autoproducenten, in tegenstelling tot Saab (lees: GM), over relatief grote geldreserves beschikken en het dus nog wel heel even kunnen uitzingen.
polini zegt
Sinds SAAB bij GM is heeft het er NIKS AAN overgehouden of aan gehad van voordeel…. de enkele die wel is bij gevaren is GM zELF
ZE hebben eindelijk turbo motoren LEREN bouwen … dankzij saab….
SAAB RUELLLZZZZZ
ik heb een 9000 2L ecopower met 260pk… er zijn nietveel BMW’s en mercedesen die meekunnen….
dus ja… Fuck bmw… =>> SAAB en gaan….
oerdeglijk, en redelijk snel ook zelfs…
grtz
Svenska Volvo Bilan. zegt
Het model ziet er veel belovend uit!
Als ze het maar redden…
Hans zegt
Degenen, die maar blijven doorzeuren over ‘snelle’ auto’s met veel pk’s, begrijpen het simpelweg niet of willen het niet begrijpen. Op bolides zit de mensheid absoluut niet (meer) te wachten. Want waarom gaat het de bouwers van superluxe, met vele honderden pk’s uitgeruste automobielen zo beroerd? Een kind kan het antwoord geven: omdat ze ze niet verkopen. En door maar met bestaande modellen te blijven doorontwikkelen, tekenen deze producenten uiteindelijk hun eigen doodvonnis. Eigen schuld, dikke bult. Dus hou op met dat geleuter over snelle auto’s, waar je sowieso in dit land met z’n dagelijkse verkeersinfarct geen bal aan hebt.
900T-R zegt
Moet met mijn (BMW) Mini Cooper toch geregeld alle zeilen bijzetten om niet onder de wielen gereden te worden door de TDI-brigade in dit ‘land met z’n dagelijks verkeersinfarct’. ;)
DrsDre zegt
Lekker hoor SAAB!
@ Hans;
Hans, toch even een vraagje, wat rij jij? Je zult altijd luxere merken houden omdat er altijd een elite is die voor kwaliteit, veiligheid, degelijkheid en vooral exclusiviteit gaat. Die zal altijd blijven bestaan.
Dus waarom moet SAAB nu de kant op van de goedkopere merken?
Dat slaat nergens op, tevens een ander standpunt van jou ook niet gegrond.
Jou standpunt over snelle auto’s of bolide’s.
Een snelle auto wordt niet gebouwd om andere auto’s af te troeven, ze worden gebouwd om te laten zien wat voor techniek het merk in huis heeft.
Maar als jij dan zo nodig in een goedkoop autootje rijd, een koekblik van een japanner, of een winkelwagen van een koreaan, gaat uw gang.
Eén punt moet ik toegeven, ze zijn betrouwbaar, maar afwerking is slecht, gebruikte materialen zijn ver onder de maat…
Verder maakt ik hier geen woord vuil meer aan, als jij de schoonheden van zweedse auto’s en zweedse luxe niet waardeert of de luxe, schoonheid of iets anders niet kan waarderen, ben je geen echte autoliefhebber…
Nismogtrpower zegt
@ hans
Drs dre heeft helemaal gelijk
zeik niet zo over mooie wagens
als je dat wel wil doen ga dan lekker naar groenlinks.blog of zo