Deze winterse foto’s zouden zo uit de Saab folder kunnen komen. Nu is de Saab 9-3X ook al op een haar na klaar, want de nieuweling heeft zijn debuut in Geneve over drie weken.
De Audi A6 Allroad, Volvo XC70, Subaru Outback en Skoda Scout hebben deze niche-markt al een tijdje voor zichzelf, dus ruimte voor een Saab op hoge poten is er nog wel. Nu de markt voor grote SUV’s moeilijker te worden, zouden kopers weleens hun toevlucht kunnen nemen tot deze stoerdere stationwagons. De Saab 9-3X heeft vierwielaandrijving, een 30 mm opgehoogd onderstel en de obligate dikkere bumpers. Om het sportieve uiterlijk af te maken, monteert Saab ook nog eens spatbordverbreders.
Dit prototype had een 210 pk sterk blok uit de 2.0 XWD, maar zeer waarschijnlijk komt de 180 pk sterke 1.9 TTiD diesel ook beschikbaar. Alle motoren mogen hun kracht aan vier wielen afleveren via een systeem van Haldex, hetzelfde wat in de Saab 9-3 XWD is te vinden.
QRN zegt
En dit moet GM gaan redden :S
Gnermo zegt
Saab X, oftewel een verhoogde Opel.
volvoT5 zegt
wat sympatiek, op die eerste afbeelding fotografeert de Saab-rijder terug!
slk zegt
Weinig vernieuwend zoals we van saab gewend zijn.Ik denk dat saab het einde van het jaarniet haalt. Zeer spijtig.is een eigezinnig merk met mooi techniek
Rik zegt
@volvoT5
Of er staat een spiegel :P
Opzich vindt ik deze auto nog niet zo lelijk, maar hij zal wel weer te duur worden waardoor hij weeer slecht zal verkopen
Superflip zegt
@Rik
Als je goed gekeken hebt zie je dat hij fototoestel vasthoudt!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
1 ding in het verhaaltje klopt niet. Deze 9-3X is nl. de eerste cross over in deze klasse!! De XC70 en Allroad etc. zijn een maatje groter…
Audi en bmw komen wel met cross overs in deze klasse in verband met het verhaal ‘alternatief voor SUV’, maar Saab is de eerste!
Robert zegt
“Trekken aan een dood paard” kun je het noemen. Saab heeft nieuwe modellen nodig, niet een tupperware-setje! Jammer voor het excentrieke merk maar het zal R.I.P. zijn over twee jaar. Merk met veel liefhebbers, maar te weinig kopers.
Timmy zegt
Op zich vind ik het wel een leuke auto. Zou het niet erg vinden om er eentje in mijn garage te hebben.
Heb zelfs gezien wat een saab kost. Vind vooral het sobere interieur dat je in die wagens (trouwens ook bij volvo) zeer fijn. Alleen zonde dat ze echt duur zijn. Een 9-3 met een 1.9ttid kost in Belgie met een paar opties zo 40.000 euro. Vind ik toch net iets te duur voor een kleine wagen.
Ga dus moeten meegaan met de meeste hier. Saab is een fijne auto maar geen echte vernieuwingen en gewoon weg te duur. Alleen dokters, advocaten en zelfstandige vrouwen rijden er in België mee. Al de rest gaat bij de andere merken shoppen.
johan zegt
@Gnermo
word je niet moe van jezelf????
en zelf rij je zeker in een VW of opel?
Timmie zegt
Mja, moet dit GM gaan redden… GM kent niets anders dan stoere wagens…
thom zegt
Niet echt mooi. Dit gaat ook helemaal niks worden.
Mies zegt
Leuk detail voor deze bouwer van vliegtuigmotoren is het kenteken JET…. OT: beter laat dan nooit, maar de concurrentie is moordend en om dan met een interieur te zitten wat retro ’90 kan worden genoemd.
Floryn zegt
die vent in de auto maakt een foto om aan zijn vrouw te laten zien. “Kijk en dan staan er van die sukkels die toch al weten hoe de auto er uit gaat zien, omdat saab de foto’s zelf ook lekt en dan gaan ze met -40 een nacht in noord-Zweden staan wachten tot er een nieuwe auto langs komt.”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Thom: heb je het verhaal gelezen? Dit type auto gaat het helemaal worden! Kijk maar naar de andere merken, vrijwel ieder merk is bezig met een cross over in dit segment… Dat zegt wel wat!
@ Mies: sinds wanneer staat anders-dan-anders gelijk aan retro??
@ Floryn: LOL, inderdaad!
VLs54 zegt
Maar met een nieuw model komen ho maar… Jammer
marc zegt
Het valt altijd zo op dat bij het merk Saab er altijd mensen zijn die zelf niet rijden in een Saab, er denken verstand van te hebben en dan maar de boel gaan affakkelen. Ik zou zo zeggen, leen eens eender welke Aero en ga eens rijden voordat je ongefundeerd gaat lopen blaten.
Over dit model. Het zal Saab jeuken wat iemand die niet van plan is een Saab te kopen er over denkt. Deze auto is als tegenhanger van andere crossovers gemaakt en moet inkomsten genereren. dat kan snel door een auto zoals deze te maken. Gewoon met minimale middelen je palet uitbreiden.
Overigens zwerven er hier al her en der een paar lijstjes met wat Saab in de pijplijn heeft zoals de nieuwe 9-5 en de 9-4.
Toms zegt
@svenska en volgens jou is de octavia scout ook een andere klasse net als de Subaru outback. Dan is Saab inderdaad de uitvinder van dit soort auto!!
Ik hoor graag je lachwekkende commentaar waarom de 9-3 niet in de octavia en outback klasse valt.
Mies zegt
@Svenska Aeroplan AB
Het argument “anders-dan-anders” is wel een heel gemakkelijke manier om negatief commentaar wbt het interieur van de auto te weerleggen. Nu heb ik het hierbij natuurlijk niet gezien, maar ik mag aannemen dat het (grotendeels) hetzelfde is als bij de 9-3. Dat staat niet bepaald bij mij in de boeken als: vernieuwend, modern, mooi en bijzonder. Eerder simpel en ouderwets en dat misstaat hem.
BaRa zegt
@Timmy: wat bedoel je met “geen echte vernieuwingen”? Vind je dat de modellen te lang mee gaan (kan ik inkomen)? Of gaat het over technische vernieuwingen? Indien je dat laatste bedoeld, moet je toch eerst wat rondkijken. De laatste conceptcar heeft een volledig nieuw cabriodaksysteem geïntroduceerd. Daarnaast is Saab koploper op vlak van E85-moteren. Er is zelfs een hybride concept mee gebouwd (in een cabrio!). Dat lijkt niet veel, maar kijk eens naar de andere fabrikanten? Start-stop is nog zo nieuw dat bijna niemand het heeft (Citroën, BMW/Mini en..?). TFSI zit bij VAG maar komt eigenlijk van Bosch. BlueTec van Mercedes is een merkgebonden afgeleide van AdBlue, dat zelf niet gebonden is aan een automerk en al een tijdje in trucs wordt gebruikt. Adaptieve vering? De principiële voorloper daarvan zat al in de DS. Goed, nu werkt het magnetisch en is het verfijnder, maar het is niet ontwikkeld door een of andere autofabrikant, maar door de schokdemperindustrie. Dan doet Saab het met z’n recente Haldex-implementatie in de XWD (met eLSD) zeker niet slechter – zeker niet als je weet dat je hem daarmee op het niveau hebt van de meest recente Audi Quatro-modellen.
Maar goed, als je ’t over de line-up hebt, dan kan ik zeker volgen :)
BaRa zegt
@Mies: wat zijn volgens jou geslaagde interieurs? Graag ook het waarom, en eventueel toegespitst op dashboard, ergonomie, zitkwaliteit, afwerkingspeil, …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Toms: zucht… wel eerst lezen voordat je gaat piepen he! Saab is IN DEZE KLASSE de eerste met een dergelijke auto. De concurrenten van Saab zijn ook bezig met zo’n model: De A4, 3-serie, V50 etc. Outback is misschien een kleine concurrent maar ook eigenlijk niet te vergelijken. Aardappel!
@ Mies: Dat is een kwestie van smaak. Voor de typische Saabrijder is het interieur vaak van doorslaggevend belang: bijzondere cockpit-vorm, niet te vergelijken met welk ander dashboard ook (dat noemde is even anders-dan-anders), alle mogelijkheden qua multimedia die de concurrenten ook hebben, zonder dat het bij Saab 6.000,- kost en mn. topkwaliteit! En dat alles in een typisch Zweeds sober design…
Mensen die verder kijken dan ‘die kekke blauwe verlichting’ waarderen het dashboard van Saab zeker!
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ BaRa: kijk, dat is nou eens een gefundeerde mening!
Bij de vernieuwingen wil ik nog graag de Re-Ax meesturende achterwielen en de Twin Turbo V6 (2.8 uit de Aero) plaatsen. Op Turbo-gebied is Saab nog steeds meesterlijk: Turbo, Twin Turbo, Twin Stage Turbo, Twin Scroll Turbo… Welk merk heeft 4 verschillende Turbo-technieken???
Qua modellen: uiteraard. Is ook wel (voor een deel) ingecalculeerd: Saab heeft de afgelopen 2 jaar enorm geinvesteerd in de kwaliteit ipv nieuwe producten. Dat bewijst zich nu (DEKRA zegt: 9-3 meest betrouwbare auto in de klasse!). Wat niet ingecalcueerd was is de economische crises waardoor de ‘magere jaren’ ineens ‘linke jaren’ werden…
Victortje. zegt
@svenska, ieder merk, niet echt, of wel, ieder duur merk voor mensen met geld teveel (audi volvo) maar echte volks-merken niet, VW Ford, peugeuot, etc zijn er niet aanbezig, die zijn wel verstandig :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Victortje: dat klopt, dus misschien is daar dan geen vraag naar,en bij de duurdere merken wel…
Je moet niet vergeten dat er nooit zomaar een model op de weg gezet wordt. Gaat veel research van de markt aan vooraf!
Nog even een toevoeging: je moet ook niet vergeten dat dit soort auto’s in Nederland misschien niet verkopen, maar er zijn landen (mn. Scandinavie en Zuid Europa) waar dit soort types het erg goed doen!
Toms zegt
@svenska ach als we zo moeten beginnen wil ik graag gebruik maken van het woord pannekoek!
Volgens mij bestaat de klasse van de 9-3 voor jou alleen uit de 9-3. Helaas moet irl de 9-3 concurreren met de passat, mondeo, octavia en outback. Slechts op prijs wil het zich graag meten met de a4 en drie-serie. Dezelfde auto als de 9-3 is leverbaar bij Cadillac voor vele duizenden euro’s minder en dan is het nog altijd geen verkooptopper.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Toms: LOL.
Jij deelt de concurrentie-klassen in op basis van prijs. Dat is echt niet het enige waar klanten op vergelijken hoor! Een 9-3 zal zelden met een Mondeo of Octavia vergelen worden. Potentiële Saab-kopers (/leasers) komen heel bewust op het merk af. Grootste concurrent op dit moment is de C5, i.v.m. ook ‘niet-de-geeikte-passat’.
@ ‘Nog geen verkooptopper’: je moet vergeten dat de 9-3 gewoon een bijzonder goed verkocht model is! Alleen helaas wel het enige Saab-model dat goed verkoopt…
De Outback past (zoals ik al zei) ook in dat plaatje maar die is lease-technisch weer niet te vergelijken. En ook groter eigenlijk, dus ook niet echt een concurrent…
Ferdinand zegt
@ Svenska Aeroplan AB. Dus jij rekent Saab tot de premium merken??
Ik heb niks tegen Saab hoor, maar volgens mij sla jij een beetje door als Saab-fanboy. Ik vind de Octavia scout wel degelijk een concurrent, en dus is Saab NIET de eerste.
sperwin zegt
waarom zou je zo’n redelijk dure auto kopen als de helft van de bumpers van plastic is:S als ze dat mee zouden spuiten zou het nog redelijk uit zien maar nu ziet het gewoon goedkoop uit
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ferdinand: nee, ik heb bewust niet Premium gezegd… Maar het imago van Saab zorgt ervoor dat de Skoda en ook Mondeo o.i.d. geen concurrent is. Mensen komen bewust af op Zweeds, Anders-dan-anders, Saab-Comfort, etc.
Is geen verschill tussen goed of slecht, of welke andere rationele factor dan ook, is gewoon een zaak van merkbeleving…
156/2005 zegt
Ik mis de Alfa 156 Crosswagon :(
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ 156: ja! Je hebt gelijk!
Helemaal vergeten…
Dit type auto’s gaat het weer helemaal maken naar het zich laat aanzien, dus dat zou voor Alfa ook mooi zijn!
Toms zegt
Als we dan toch bezig zijn wil ik de matra rancho opwerpen als de eerste auto opgeleukt met kunstof delen en hoger op de poten gezet. Onderhuids was deze auto een simca 1100.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Matra_(automerk)
Mies zegt
@Svenska Aeroplan AB
Het is idd een kwestie van smaak, daar valt altijd over te twisten en ik denk dat we het daar op moeten houden (iedereen heeft zijn voorkeuren). Ben het met je eens dat het niet zo is dat je iets mist, maar (zoals je zelf ook zegt) het “sobere” karakter moet je aanspreken. Maar zo blijf je discussies houden (gelukkig onderbouw jij de pro’s/ con’s zonder andere met een negatief commentaar weg te zetten als “kortzichtig” enz enz).
@BaRa
Het gaat om de discussie rondom 9-3X (het hele idee achter een topic als deze is volgens mij nog steeds dat mensen hun mening kunnen geven over het onderwerp, ongeacht positief of negatief). Wanneer ik het interieur minder “spannend” vindt (om wat voor rede dan ook) gaat het er toch niet om wat ik wel/ niet mooi vindt? Anders gaan we er een “wellus, nietus” spelletje van maken waarbij het een beetje moddergooien wordt en gaat het helemaal niet meer over de 9-3X
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mies: bij sommige merken zijn dit soort discussies altijd heftiger dan bij andere… Saab heeft altijd sterke voor- en tegenstanders gekend!
Teken dat het zeker geen 13 in een dozijn merk is!
:D
BaRa zegt
@Mies: nope, geen probleem. Ik wist alleen niet waar het “weinig vernieuwende” op sloeg, that’s all. Maar nu ik het wel weet … Showtime!
Zonder dollen, ik begrijp wel wat je bedoelt met het weinig vernieuwende interieur. De kleuren zijn niet spannend, het ziet er nogal braafjes uit, de lijntjes lopen mooi in de pas, de knoppenwinkel lijkt uit de catalogus van een chinese groothandel te komen.
Maar… Laat het nu net het interieur zijn waar ik m’n hart aan verpand heb. De zetels zijn goddelijk. Geen discussie over mogelijk, dat is niet eens een kwestie van smaak. Het dashboard heeft ergonomische fouten: iedereen die knopjes (half) achter het stuur verbergt is niet goed bezig – maar ALLE autofabrikanten doen het wel.
Als je dat buiten beschouwing laat, dan wil ik graag het naar de chauffeur gericht dashboard aanprijzen. Bestaat al heel lang bij Saab, elk merk heeft het ooit wel eens gehad (vermoed ik), en elk merk flirt intussen al een decenium met het “mulitmedia”-dash voor de hele familie. Je weet wel, waarbij in het midden een flipperkast aan electronica zit, waar blijkbaar iedereen in de auto zicht op moet hebben. Wel, dat is gewoon gevaarlijk. Als ik rijd, dan wil ik controle over het voertuig. Dus ook over radio, GPS en consoorten. En dan moet het naar mij gericht zijn.
Bovendien is het lekker zwart. Geen reflectie in de ruit, en het reflecteert zelf ook heel weinig. In combinatie met het Night Panel (alleen de op het moment zelf noodzakelijke lampen aan) is dit zeer ontspannend om ’s nachts te rijden. Ik heb met voldoende andere auto’s gereden om te kunnen vergelijken, en het werkt écht.
Dus ja, Ik begrijp wat je bedoelt. ’t Is een beetje zoals alle Zweeds design. Er moet een reden zitten achter de vorm. Je mag een schoen mooi vormgeven, maar je mag nooit vergeten dat die ook orthopedische redenen van bestaan heeft. Hij dient namelijk om je voeten te beschermen, niet om ze te mollen. Hetzelfde geldt voor mij voor een dashboard. Dat ding heeft een functie, en flipperkast zijn hoort daar niet bij. Al zouden ze dat spuuglelijke chroomrandje wel van rond dat dash mogen halen, in die opgefriste 9-3. Dat is zo on-Saab.
blokker5 zegt
Zien jullie ook een 2009 trend? Spyshots in de sneeuw?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Blokker5: inderdaad! Of misschien het dat het winter is???
:D
Ok, flauw ik weet het.
Maar veel worden gespot bij de koude-tests in Lapland.
Ik zit er komende week ook, zal mn camera meenemen!
:D