Op 8 september aanstaande onthult Jaguar de XE, een middelgrote sedan die zich in het vaarwater van de 3 Serie en consorten gaat begeven. Wat weten we allemaal al over de ‘kleine’ Jag?
In tegenstelling tot met het C-X17 Concept pakt Jaguar door met de XE: geen jarenlang voortraject met concepten, maar gewoon een aankondiging en een vlotte lancering. Boem. De nieuwste XE-uitbreiding binnen het concern bevindt zich onder de XJ en de XF; wat slecht is voor de winstmarge, maar goed voor de afzetcijfers. Als het publiek hapt althans.
Aan de hand van 3 ‘A’s proberen we de kern van de XE te vatten:
Aluminium
Zowel gegoten als gesmeed neemt dit lichte metaal een centrale plaats in. Moederconcern Tata riep het 5 jaar geleden al, en op de auto van nu wordt minder gewicht steeds belangrijker. Niet alleen de plaatdelen, maar ook voor- en achtervering maken gebruik van alumnium componenten, zoals te zien op onderstaande infographic (opklik voor volledige resolutie):
Achterwielaandrijving
De basis voor de auto is een layout met de motor voorin, en de aandrijving op de achterwielen. Dit doet de credentials van een ‘rijdersauto’ alleen maar goed.
All Surface Progression Control (ASPC)
Dit is PR-speak voor een systeem dat de nadelen van RWD moet temperen. Met name onder winterse/gladde omstandigheden ben je slecht af met achterwielaandrijving, maar volgens Jag vangt hun nieuwe snufje dit af: ‘ASPC can gain traction woth far less drama than a human driver can achieve and without the driver using the pedals‘. Dat klinkt als een heel slim differentieel met veel computerberekeningen erachter.
Maar wordt het ook een verkooptopper?
Dat is de hamvraag, en afhankelijk van twee zaken: motoriseringen en afschrijving. Het exemplaar dat mierenneuker op de Groene Hel spotte is een dikuitvoering met 3.0 liter V6, die we al eens eerder op video tegenkwamen, maar er komt ook een viercilindermodel. De vraag is echter of Jaguar de XE ook met superzuinige diesel kan uitrusten, want hier ligt het volume in de Europese markt.
Daarnaast moet de aloude gesel van een niet-Duitse D-segmenter onder handen worden genomen: de afschrijving. Op een Jag boek je per jaar nog steeds fors meer af dan op een vergelijkbare auto van het continent. Voor de prijskoper is dit een rode vlag, waardoor je uiteindelijk alleen nog maar de liefhebber als klant overhoudt. Hoe leuk je auto ook is, voor de cijfers schiet het niet op.
Vergelijk bovenstaande bijvoorbeeld met de Cadillac ATS: alom gelauwerd als een prima auto, maar hij verkoopt (hier) voor geen meter.
Over de Jaguar XE weten we spoedig meer. In de aanloop naar de onthulling zal het concern heel gedoseerd allemaal brokjes informatie vrijgeven, waarover we niet allemaal gaan schrijven. Over het eindresultaat natuurlijk wel. Tot die tijd hebben we het dik ingepakte testmodel in het blikveld. Foto’s op autojunk.nl.
UPDATE: nog meer foto’s van de XE staan HIER!
knipperlichtje zegt
Ik denk dat het wel wat wordt met deze XE. Hij zal bij lange na niet zo veel verkocht worden als een willekeurige Duitser, maar dat komt omdat jaguar geen 136 pk ecodiesel erin hangt en de XE dus alleen gekocht wordt door mensen die anders een 330d o.i.d. hadden gekocht. Dat is wel een relatief klein hoekje van het segment. Gelukkig heeft de XE wel de juiste badge op de neus, want volgens mij is dat reden nummer 1 waarom de ATS niet verkoopt
2cool4school zegt
@knipperlichtje: ze gaan er juist wel een 4 cilinder in hangen.. Dus concurrent van een 320d in de toekomst?
super zegt
@knipperlichtje:
cadillac ats heeft geen diesel, dat is de voornaamste reden dat het niet verkoopt denk ik.
tupperware zegt
@super:
Het zou mij niet verbazen als je die überhaupt niet mag leasen, dan wordt het in deze klasse erg moeilijk.
OT:
Ik hoop dat de XE het X-type debacle snel doet vergeten, Jaguar is goed bezig sinds de overname door Tata. Nu op basis hiervan nog een 4 serie concurrent.
lincoln zegt
@tupperware:
LOL .. de basis is Ford ..
Tata doet louter de cosmetische meuk ..
en de X had de allerbeste restwaarde die een Jaguar ooit gehad heeft ..
je stelling staat werkelijk haaks op de waarheid ..
guusboum zegt
En nu gewoon de vijf liter V8 erin lepelen met de volle 550pk! Daar zullen die Duitsers wel van leren!
tvklarenbosch zegt
Die dikke 6 cilinder uit de F-type mag ook. Wel hetzelfde uitlaatsysteem gaarne
ar156sw zegt
Nu nog een station, een coupe (met andere naam), een 4-deurs versie van die coupe, een shooting break en een opgehoogde hatchback versie maken, dan komt het wel goed! Oh en plug-in Hybrid verse van allemaal natuurlijk.
BJ zegt
Ik hoop/zie het nog wel gebeuren met die Jag. Maar goed, misschien redeneer ik teveel als liefhebber. Voor Jaguar geldt voor mijn gevoel hetzelfde als voor Alfa Romeo, Dat zijn merken die in het gat kunnen springen wat BMW langzamerhand aan het creeëren is. En als ik een priemiejum prijs betaal voor een auto, wil ik er graag eentje die ook nog een beetje uniek is. En bij Audi/BMW is dat al heeeel lang niet meer het geval, in een beetje modale straat stikt het gewoon van de BMW’s en Audi’s, veelal schrapers. Als je een sportieve auto wil moet je standaard het M-onderstel aanvinken. En wil je dan nog 1,5 keer zoveel betalen voor een beetje bovengemiddeld gemotoriseerd (330d, 328i etc) die zich maar moeilijk onderscheidt van de mindere broerders. Het zijn auto’s geworden met een premium prijs, maar dan voor de massa. Wordt nog erger met die 2 active tourer waarbij wederom een stukje merk DNA overboord gaat.
Maar ja… zo zullen de meeste auto kopers/leasers wel niet denken….
strating zegt
@BJ: Na een heel relaas klaar te hebben gezet zie ik dat het er al staat, onder een andere naam. Geen toevoegingen dus van mij vandaag. Dank BJ
heer zegt
Nice, laat maar komen. TATA Is goed bezig.