Volgens planning staat de productieversie komend jaar al te shinen in de showroom. Speciaal voor wie niet kan wachten hebben we de hand weten te leggen op een stapeltje spyshots.
Ook Lamborghini moet met de tijd mee en dus heeft VAG besloten dat er een SUV moet komen met een stier op de neus. Voor puristen ongetwijfeld een kleine ramp, voor eenieder met enige realiteitszin een hele logische stap. “Terreinwagens” zijn hot en betekenen geld in het laatje, waarmee weer de supercars gebouwd en ontwikkeld kunnen worden die we van Lambo gewend zijn. Bovendien was het merk van origine een tractorfabrikant, dus in die zin gaan de Italianen terug naar hun roots.
De Urus wordt ongeveer even duur als de Huracán en dat betekent in Nederland een prijs van rond de 260.000 euro. Verder verwacht Lamborghini zo’n 3.500 Urussen (of Uri?) per jaar te verkopen, waarmee de totale productie van het merk verdubbeld wordt naar 7.000 stuks per jaar. Daarmee komt Lambo aardig in de buurt van Ferrari, dat vorig jaar zónder SUV’s in het gamma maar liefst 8.014 auto’s aan de man bracht.
Om al die nieuwe kopers te bereiken moet een nieuwe markt worden aangeboord en dat hebben ze bij Lamborghini door. Met de Urus wordt dan ook gemikt op een vrouwelijk publiek. Desalniettemin krijgt de Urus een behoorlijk mannelijke V8 met turbo’s van Porsche onder de kap met maar liefst 550+ pk. Waarmee de hybride versie wordt uitgerust weten we op moment van schrijven nog niet.
Het uiterlijk van de concept car was reeds lange tijd bekend, maar bijgaande spyshots tonen hoe de productieversie eruit komt te zien. De aflopende daklijn kennen we van auto’s uit de klasse BMW X6 en Mercedes GLE, verder zullen de scherpe kantjes wel van het studiemodel worden gevijld omdat dat nu eenmaal altijd gebeurt.
Foto’s via Carpix
jurdespotter zegt
Jammer dat er niet gekozen is voor een v10 of v12. Dat Had ik toch wel vet gevonden.
granlusso zegt
@jurdespotter: Wat niet is kan nog komen ;)
amphiby zegt
@granlusso: ja een Urus SV, lol. 1,5 ton er vanaf schrapen en achterwielaandrijving!
wildewesten zegt
@jurdespotter: en dat zou tenminste nog onderscheidend zijn van een Cayenne, AMG suv of ///M suv.
raym zegt
Hoezo voor de puristen een kleine ramp. Lamborghini heeft toch de LM 002 gehad. Oke dat was geen massa suv zoals deze moet worden. Maar toch
rolov zegt
@raym: dit is toch gewoon een omgebouwde cayenne . Gewoon treurig . Maarja geld is geld
granlusso zegt
@rolov: Precies, iets met bedrijf en winst maken en zo.
O wee als de groenteboer ineens snoeptomaatjes gaat verkopen, dat is toch niks vergeleken bij de rest van z’n assortiment.
viezefreddyw zegt
@rolov: En de omgebouwde Cayenne is op zijn beurt weer een Q7. Het kan niet op want de Bentayga is ook gewoon een omgebouwde Q7.
rolov zegt
@viezefreddyw: klopt ben ik ook allemaal geen fan van. Maar de cayenne heeft Porsche gered dus ok . Maar lambo heeft geen redder nodig. Ze lopen goed. Komt er een vrouwen bak bij. Kan er van genieten .
viezefreddyw zegt
@rolov: Lambo heeft geen redder nodig nee. Maar nu hebben ze het platform en de middelen om een cashcow in te zetten. Dan gaat Lamborghini dat gewoon doen. Ikzelf vind het ook niets, maar ik zal dan ook een paar kilometer verderop zoeken in Maranello.
quattromeister zegt
@viezefreddyw: het gaat tegenwoordig niet meer om wat voor iets je maakt. Lamborghini badge op dit ding levert geld op dat is alles wat telt, geld. Jammer wel..
granlusso zegt
@quattromeister: Ja maar, waar doen bedrijven het dan voor? Tuurlijk de missie en visie zal de nadruk leggen op het verkopen van een droom of iets dergelijks, maar winst maken is minstens zo belangrijk. Ook om het verkopen van die ‘dromen’ te kunnen waarborgen.
sr20det zegt
@viezefreddyw: en dat is weer een Touareg.
viezefreddyw zegt
@sr20det: Hahaha inderdaad ja. Best erg als je daar zo over nadenkt….
keesieboy2 zegt
Die Urus concept is wel érg lekker hoor. Op YouTube staat een leuk filmpje. Tip
kimhung zegt
@keesieboy2: wel een tip aanraden maar geen link delen. Jammer weer
banaan7 zegt
@keesieboy2: welke dan?
Gulli zegt
De aandeelhouders mogen vast weer een feestje vieren
tkoote zegt
Hmmm onthulling in geneve…? Zou wel de klapper van de beurs zijn
granlusso zegt
Ik was heel benieuwd naar de achterkant, maar hoe spannend dichtbij het ook kwam, er kwam geen foto van de achterkant :(
bobroog77 zegt
@granlusso: die heb ik proberen te uploaden bij de spots alleen die is niet toegelaten.. wel apart dat AB dan een artikel maakt over deze camo auto en spots van dat ding niet online zetten
ablogjunk zegt
Geweldige spot…. 8 foto’s met allen 0 toegevoegde waarde.
jorden zegt
Het is dus weer een oud vertrouwd incest feestje op z’n VAG’s. Goochel lekker met platformen en motoren bij Skoda, Seat, VW en Audi. Maar in de 2,5 ton+ klasse mag je toch iets exclusiefs verwachten!? Een geblazen V8 van Porsche in een Lambo én Bentley gebruiken? Stel je eens voor…. de Chrysler Hemi V8 in een Ferrari SUV….
granlusso zegt
@jorden: Het gros van de mensen boeit het geen zak en het creëert een grote kostenbesparing, so what’s the issue?
Forzedesign zegt
@jorden: uit relaties binnen de familie komen vaak niet de mooiste kinderen en het gaat allemaal op elkaar lijken ;-)
honeyhanger zegt
Heerlijke foto’s! Allemaal uit verschillende hoeken genomen! Fantastisch!!
lekkerlinksrijden zegt
Lamborghini associeer ik altijd met over the top auto’s. Niet sierlijk maar vol op de bakkes. Bruut en luid en niet met een ander merk te vergelijken.
En toen kwam dit geval voorbij. Binnen het VAG gamma hebben ze toch zat van dit soort modellen? Overbodig in mijn ogen en een gevalletje jammer
tvr1974 zegt
@lekkerlinksrijden: ja maar die Bentayga schijnt niet echt goed te verkopen.. beetje a la Bugatti.. levert geen geld op. Dus nu maar is kijken of dat bij lambo wel kan.. en eerlijk is eerlijk het ziet er beter uit dan bovengenoemde
mercedesclk350 zegt
Zijn er ook nog foto’s van fe voorkant?
mercedesclk350 zegt
@mercedesclk350: fe=de
gerjan zegt
Nee ga porsche nou niet achter aan. Blijf gewoon 2 persoons lage snelle mooie auto’s maken en niet van die lelijke hokken zoals bij porsche.
misterdrogba zegt
Dit zou wel een succes kunnen worden voor Lamborghini, ik ben reuze benieuwd.
martijn11 zegt
Het is wachten tot Ferrari ook met een SUV komt
mrrallycross zegt
Hoop dat dit nog totaal niet lijkt op de echte carrosserie
shicomm zegt
Met een V10 had ie nog een usp gehad… nu word het de zoveelste suv met een duur logo er op..
trustmeiamanengineer zegt
Beetje laf om er voor zoveel geld een Porsche (of Audi) blok in te leggen. Niks is heilig bij VAG….
lippie zegt
Wel leuk allemaal die beschouwingen over gedeelde familietrekjes met Q7 en Cayenne maar vooralsnog lijkt ie vooral op GLE en X6 en dat zijn gewoon lelijke grafhokken. Dat is dus pas echt erg. Erger dan wat incestueuze trekjes van VAG
Arnoud zegt
Elke Lamborghini ooit heeft een hitsige motor gehad. Je moet toeren maken om echt vooruit te komen. Waarom dan nu een koppelbaas? Past totaal niet bij het merk imago.
pinut187 zegt
Nieuwe markt? Lamborghini was het eerste superwagen merk op de SUV markt met de LM002, hoe kan die nu vergeten worden? @MauritsH
Author zegt
@pinut187: Van de LM002 zijn in totaal 301 exemplaren gebouwd die voornamelijk aan oliesjeiks zijn verkocht (aldus Wikipedia). Jij wilt dat vergelijken met de Urus waar 3.500 stuks per jaar van moeten worden verkocht?
pinut187 zegt
@MauritsH: Lees de Engelse Wikipedia paginas, staat vaak veel meer en completere info. In de tijd van de LM002 waren de sjeiks inderdaad de grootste afnemers omdat het wel een leuk speelding was in de woestijn. De LM002 was eigenlijk als een militair voertuig ontwikkeld maar ze kregen uiteindelijk niet de order. Maar Lamborghini besloot toen om toch een civiele uitvoering uit te brengen en dat was dus de eerste SUV van een sportwagen werk. Dus waren ze toen al op de SUV markt. En met de Urus die 260.000 euro is het nog steeds markt waren sjeiks shoppen alleen zijn er tegenwoordig meer mensen met belachelijk veel geld. En valt nog maar te bezien of ze daadwerkelijk de geprojecteerde 3500 stuks kunnen verkopen. Is een verdubbeling van het huidige productie aantal. Dit zegt Lamborghini zelf over de LM002: With the LM 002, Lamborghini created a forerunner of the high-powered SUVs that only made an appearance a decade later.
dare2think zegt
Worden scherpe kantjes geveild of gevijld? Het verschil heeft volgens mij wel consequenties ;)
Author zegt
@dare2think: Ze komen echt onder de hamer ;) Is gefixt, dank