De Ferrari California: het is een lustobject voor meeuwen en de ultieme Lauren Verster-diss-mobiel. Maar tegelijkertijd dreigt de kleine cabrio een beetje te verzuipen te midden van het andere Ferrari-geweld, en het aankomende Ferrari-geweld. Gelukkig gaat hij alweer een tijdje mee, dus werd het toch tijd voor een update. Hierbij worden 30 extra pk’s in de wagen gepompt. Van de update hebben we nu wat spyshots weten te schieten.
Er zit nog de nodige tape op de Calipornia, en de motorkap staat a) open en b) heeft een grote wrat. Maar we vermoeden dat dat te maken heeft met de afgeknepen luchttoevoer door de tape, dus bij het productiemodel wordt dit zo gladgestreken. Het rode dakje en roosters staan hem best leuk in combinatie met de zwarte koets.
Het grootste nieuws speelt zich echter onder de kap af. Onze fotograaf heeft vanuit het motorcompartiment namelijk een turbofluit gehoord. Voor het eerst gaat de California dus drukvulling krijgen! Wat het formaat van het blok gaat zijn zullen we niet weten, maar waarom niet een stukje downsizen? Voor 30 pk vermogenswinst kan je wel met een flink kleiner blok dan de huidige 4,3 liter V8 af. En bovendien is dat goed voor Ferrari’s green credentials.
We zijn benieuwd! Een beetje naar de subtiele straktrekkerij, maar des te meer naar de motorinhoud + het aantal cilinders. Zal het misschien wel Ferrari’s eerste V6 sinds jaren worden?
mrvandelen zegt
Gaaf! :)
joeytrambel zegt
is is ?
RickB zegt
Hoe dom is Ferrari om hem half af te tapen, zo schreeuw je juist om aandacht!
joosthoeve zegt
@RickB: En wat wil Ferrari juist graag? Aandacht. Geloof mij, als een fabrikant geen aandacht wilt dan proppen zij al hun nieuwe techniek in een bestaand model zonder camouflage, dan kijkt en geen hond om. Dit is juist allemaal om momentum te creëren rondom het merk en het model.
mout zegt
@joosthoeve: Het valt bijvoorbeeld op, dat op al die spy-pics kenteken en snoet van berijders worden weggewerkt. De enige die daar belang bij heeft, is de fabrikant. Dus zal die ook de fotograaf wel betalen.
BobbyD zegt
@RickB: Jij gelooft ook nog in het “uitlekken” van foto’s en Sinterklaas?
kliko zegt
@BobbyD: Haha +1 ;)
RickB zegt
@BobbyD: Zeker wel, en jij gelooft zeker nog in een of andere god?
label89 zegt
Mooi heur
bozewolf zegt
Two-tone is wel cool, voor de rest is de California hondslelijk magoed.
Lekker subtiel logo trouwens, AB…wat proberen jullie, de auto te bedekken ofzo?
Ram-G-maN zegt
@bozewolf: De prominent aanwezige watermerken maakt het enigzins verdraagbaar. Wat een ongelooflijk lelijke auto… :|
bozewolf zegt
@AutomotiveDesigner: Met die kijk krijgt het opeens een positieve insteek inderdaad, haha.
Ram-G-maN zegt
@bozewolf: ;)
Panther zegt
@bozewolf: ze zijn precies heel fier op deze foto’s
Jesper zegt
Wat wás echt de laatste V6 dan? De Dino?
Carreza zegt
Je zou bijna denken dat het autoblog-logo deel van de camouflage is :D
xilver zegt
@AB: jullie mogen gerust dat logo iets minder subtiel op de foto zetten ;-).
bozewolf zegt
@xilver: Neen, groter! Groter!!!
amazinglaurent zegt
@bozewolf: absoluut! Ik zou veel liever dat logo zien ipv die Ferrari!
AbarthMkII zegt
@amazinglaurent & Bozewolf: Je zou er ook voor kunnen kiezen om het artikel niet te lezen/bekijken, staat toch duidelijk in de titel vermeldt waarover het gaat. ees het dan gewoon niet als je zo’n bloedhekel hebt aan de California.
bozewolf zegt
@AbarthMkII: Hey Long John McSerious. Terug van je trip naar de Onlachende Landen?
Alles humorloos?
amazinglaurent zegt
@bozewolf: humor? Wat is DAT?
xilver zegt
@bozewolf: +1 ;-)
bozewolf zegt
Ik krijg net een ad die zegt Alfa Romeo muts kado?
Enige kans dat dat over een beursbabe gaat?
raphael zegt
Op fotos is de California niet echt een mooie verschijning maar in het echt is het een van de allermooiste Ferrari’s. Heel vreemd.
norge zegt
Hele 30 peeka Wauw, 0.00000001 sec sneller naar de 100?
FlighTom zegt
@norge: 30pk meer scheelt een stuk. Kom jij nog wel achter als je oud genoeg bent om een auto te mogen rijden ;)
lambowambo zegt
ik vind de California echt de lelijkste uit de Ferrari lijn. Ik weet niet precies waarom maar vind het een beetje een vrouwenbak vergeleken met de rest. Maar dan hoor je dat geluid als hij langs rijd en dan is het stiekem toch wel genieten
mazdarx8 zegt
sorry, ik kan hem niet zien.
er staat een of ander mega groot watermerk voor.
ericc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Rsimon zegt
wow, het nice is dat detail waarbij die rode lijn van de voorstijl van het dak doorloopt naar die ‘luchtvinnen’ :p
naamloos zegt
Ferrari California TDI anyone :P
AbarthMkII zegt
@naamloos: Nee, gaat hem niet worden. Ik voorzie een problemen met Volkswagen >> VW California TDI.
Waar hebben we dat eerder bij gezien … Oja … Ferrari F150 vs. Ford, omdat de modellen zoveel op elkaar lijken.
vale46 zegt
Als de fotograaf al kon horen dat hij turbo’s had, dan neem ik aan dat hij eens goed doorgetrokken heeft.
In die situatie is het toch ook niet zo moeilijk om het aantal cilinders af te leiden?
Een V6 en een V8 klinken nu toch wel redelijk verschillend.
Anyway, ik gok op een primeurtje: V6 biturbo.
Om de verkoopcijfers wat op te boosten(letterlijk dan) en het past wel bij de wagen een iets kleinere motor.
Mijn gok: 3.5L V6 met 490pk @8500rmp (=30 pk meer)
euro95 zegt
@vale46: Hoezo zou je om de welbefaamde turbo fluit te horen, flink moeten doortrekken?
vale46 zegt
@euro95: Zo is dat bij de meeste toch, denk maar aan het flmpje van die GT2 RS. Die turbo’s komen er pas echt in als hij in de toeren gaat en vol vermogen vraagt.
Natuurlijk kan een goed getraind oor het stationair ook horen, maar zo getraind was zijn oor niet aangezien we nog geen cilinder-aantal hebben.
poeperman zegt
@vale46:
én, een turbo die 8500 rpm aankan?
vale46 zegt
@poeperman: Misschien wat veel, maar Ferrari staat bekent om zijn hoogtoerigheid, niet?
bozewolf zegt
@vale46: Als het al een turbomotor wordt zal het piekvermogen wel bij iets lagere toerentallen gegeneerd worden, hoor. 8500 voor een N/A blok is al fucking hoog, laat staan voor een turbotorretje.
w1ck3d zegt
c) testen van motorkapvergrendeling?
@poeperman;je haalt volgens mij “supercharger’ dmv riem en Turbo door elkaar want, Turbo -> uitlaat dus heeft meer te maken met het debiet niet?
poeperman zegt
@w1ck3d: mja “aankunnen” was mss een slechte woordkeuze, maar er zijn toch erg weinig productie auto’s (geen?) met turbo(‘s) die dergelijke toerentallen draaien
w1ck3d zegt
@poeperman: er moet altijd iemand de eerste zijn hé, maar idd ik kan er alleszins geen vinden. Ik zie alleen geen reden waarom het niet zou kunnen.
basjan zegt
moooi! die rooie accentjes!:)
E34M5Touring zegt
Zijn motorkap staat los, misschien iets te veel turbodruk.
spotu2 zegt
zwart-rood is eigenlijk wel een goede combo. Dit wordt als ik mij niet vergis een van de weinige ferrari’s met turbo. Dat belooft veel goeds :)