Autovisie heeft een exclusieve preview van de Spyker SSUV, die volgende week dinsdag officieel zal worden onthuld in Genève. En ik moet zeggen, de concurrent voor de Porsche Cayenne heeft indrukwekkende specs…
De Spyker D12 Peking-to-Paris moet uiteindelijk het belangrijkste model worden van Spyker. Eind 2007 komt de auto op de markt, met een geschat prijskaartje van minimaal 300.000 euro. Dat maakt Spyker de enige aanbieder van een SUV in dat segment en ze zijn meer dan welkom. De concurrentie lijkt ook plannen te hebben (oa de Bentley SUV en Lamborghini SUV) maar Spyker zal de markt als eerste betreden. En dat is goed nieuws!
Volgens autovisie, die tijdens een exclusief bezoek aan de fabriek in Coventry de eerste foto’s maakte, heeft de D12 Peking-to-Paris een lengte van ongeveer 5 meter in combinatie met een breedte van 2- en een hoogte van om en nabij 1,70 meter. Met zulke afmetingen is het gewicht van de SSUV opmerkelijk laag: 1850 kilo! Vergelijk dat met een Porsche Cayenne Turbo van 2355 kilo… De winst lijkt men te halen uit een eigen gemaakt spaceframe, gefabriceerd van aluminium. Onder de kap van de Peking-to-Paris ligt een Audi W12 (voorin geplaatst). In de A8 levert de twaalfcilinder 450 pk, maar CEO Victor Muller belooft een vermogen van minimaal 500 pk. Deze krachtbron wordt trouwens ook geleverd in de Volkswagen Touareg, de auto waarmee de nieuwe Spyker zijn aandrijflijn deelt.
Om de instap te vergemakkelijken, gaan de achterste van de vier portieren naar achteren toe open. Suicide doors dus, een verwijzing naar het roemruchte verleden van Spyker, waaraan de D12 ook zijn naam en vierwielaandrijving dankt. Spyker leverde in 1903 namelijk de eerste vierwielaangedreven auto (toen nog met een zescilinder motor) en reed er mee van Peking naar Parijs. Voor een herkenbare look zorgt het front van de La Turbie (zie afbeelding hiernaast), dat logischerwijs wat hoger in de binnenspiegel zal verschijnen. De SSUV staat op kolossale 24-inch ‘aeroblade’ wielen.
Remco zegt
Ik ben benieuwd!
Maar ik vrees het ergste!
Een sportwagen hoort laag te zijn, niet hoog. Dat het een Nederlands product is, maakt natuurlijk een hoop goed, maar ik heb het niet zo met de SUV-rage. Hopelijk is het een rage, en gaat het over.
Jeremy zegt
Ben ik het voledig met eens Remco. Zou de Amerikaanse markt hier niet voor iets tussen zitten????????? ;-)
JPM zegt
Mij hebben ze nog niet overtuigd. Die lucht inlaat aan de voorkant vind ik bijvoorbeeld veeel te groot. De achterkant is een beetje vaag mja ik wens ze sterkte.
Rits zegt
Ik zal/kan pas een oordeel geven als hij helemaal klaar is.
Franqie zegt
Ik zou hem inderdaad wel eens willen zien als tie af is… Heb het normaal ook niet zo op SUVs, maar dit lijkt me tog wel een gaaf karretje;)
Donny zegt
Dit is toch helemaal geen SUV?? Of ligt dat nu aan mij…:-?
dekster zegt
ik denk dat het niet zo mooi gaat worden
bart zegt
de voorkant ziet er wel goed uit, maar de achterkant dat kan gewoon niet waar zijn! en waar zijn de 2 achterste deuren? maar ik ben nog benieuwd hoe die gaat worde
Sander zegt
Hij wordt supermooi, ik heb de foto’s er al van gezien via een kennis en hij kon me zelfs vertellen dat er al orders waren voor de auto en dan hij er zeker gaat komen!
bart zegt
@sander, heb je die foto s voor mij? je kunt ze sture naar [email protected]
stiggie zegt
@sander als je ze nog hebt zou ik ze dan ook mogen [email protected]
dekster zegt
@sander je mag ze naar mij ook altijd sturen [email protected]
çasper zegt
sander ik zou die fotos ook wel graag willen [email protected]
casper zegt
laat maar sander, ik heb de fotos van de ssuv al gevonden,
ze staan gewoonhierboven rechts bij spyker.
Jan zegt
De achterkant (en voorkant) heeft duidelijke familietrekjes en daarom doet men dat ook. Ik zou daar wel eens een testritje in willen maken…