Ook Spyker zal op het Pebble Beach Concours d’Elegance van dit jaar een nieuw model lanceren. Spraken we vorige week over de Alfa Romeo 8C Spider, deze keer is het een Spyker C12 LaTurbie. Deze oerdegelijke Hollandse wagen wordt aangedreven door een Duitser, de Audi W12 met 500pk en 600Nm.
De Spyker C12 LaTurbie heeft een topsnelheid van 196 mph (315km/u) en acceleratie naar de 100 gebeurt in slechts 3.9 seconden!
Reden voor de aanwezigheid van deze Spyker is de naam. In de vroege jaren ’20 gingen vele Spyker bezitters met hun auto’s door de heuvels bij Monte Carlo rijden. Daar werden veel pogingen gedaan om snelheidsrecords te verbeteren, zo ook door de Nederlandse Hugo Baron van Pallandt. In Maart 1922 ging hij met zijn Spyker C4 Tourer de heuvels op en beklom de Mont DE La Turbie. Hij won met een gemiddelde snelheid van 45 kilometers per uur en had enkel 11 minuten nodig. In herdenking van deze prestatie is de nieuwe 12-cilinder Spyker de naam LaTurbie gegeven. Het is al duidelijk dat Spyker de wagen in productie neemt, wereldwijde leveringen worden eind volgend jaar verwacht.
autoliefhebber zegt
Best aardige wagen, maar wat heeft hij met de vroegere Spykers te maken?
Dat was de ‘Rolls-Royce of the continent’, een limousine.
Spijker heeft behalve de eerste zescilinder wagen met vierwielaandrijving uit 1902, nooit sportwagens gemaakt.
Ik vind het allemaal een grote marketingstunt. De enige overeenkomst met het oude Spyker is dat ze ook veel verlies lijden.
olivier zegt
Met verlies heb je totaal gelijk maar ja het is wel een nederlands merk met een fantastiche auto met ene geweldige uitstraling. ze zijn trouwens ook van plan een SUV te maken wie weet komen ze ook nog ooit op het idee een limosine te maken maar ik vind model wel erg mooi ondanks dat ie nog sportiever is met een betere moter is dat nog ee plus punt.
Jan zegt
Spyker heeft wel degelijk meer sportwagens gemaakt! Overigens is de 60HP, waar autoliefhebber op doelt, gemaakt in 1903.
S zegt
autoliefhebber schrijft,
26 August 2005 om 16:39
Best aardige wagen, maar wat heeft hij met de vroegere Spykers te maken?
Dat was de ‘Rolls-Royce of the continent’, een limousine.
Spijker heeft behalve de eerste zescilinder wagen met vierwielaandrijving uit 1902, nooit sportwagens gemaakt.
Ik vind het allemaal een grote marketingstunt. De enige overeenkomst met het oude Spyker is dat ze ook veel verlies lijden.
We kunnen dus nu wel stellen dat jou bericht van toen achterhaald is.
joeri zegt
Dat is de vetste Spyker !
bastiaan zegt
Deze spyker vindt ik de allermooiste sportscar die er bestaat, inderdaad, spyker heeft vroeger geen sportscars gemaakt, dus?
Heeft iets weg van lamborghini murcielago ( sorry! ), alleen qua vorm. Deze car is natuurlijk tien keer zo mooi dan die pooierbak van n lambo
Maikel zegt
Ik vind de bolide helemaal af!!En ik denk dat we best trots mogen zijn om nederlandse fabrikant te hebben die zulke mooie wagens produceert.
Het enigste minpuntje vind ik de achterkant van de auto,met name de lichtunits die hadden van mij best iets agresiever gemogen,vind het erg simpel vergeleken met de andere schitterende details deze auto vertoont.
Maar dat is mijn mening.
Groetjes Maikel
M Freak zegt
De mooiste Spyker, samen met die SUV.
anne van der meer zegt
Ik begrijp niet dat we in NL niet apetrots op Spijker zijn. We hebben toch maar een echte autofabrikant, en niet zo maar eentje; Spijker maakt toch maar eventjes deze fantastische auto. Bij Fokker, Verolme, ABN, etc. etc. staan we te jammeren dat er Nederlandse bedrijven verloren gaan. En bij Spijker maar aandacht aan de negatieve punten; dat helpt lekker. Natuurlijk is het financieel af en toe moeilijk, maar Spijker flikt het elke keer toch maar weer. Itaslie is trots op Feerari en lamborgine, Duitsland is trots op Posrche, wat mij betreft is Spijker onze NEDERLANDSE NATIONALE TROTS!! (en dat mogen de media wat mij betreft in hun zak steken.