Waar komt Victor Muller nu weer mee op de proppen?
We horen al een tijdje niets van Spyker, sinds de plotse samenwerking met Koenigsegg. Terwijl de Zweden vrolijk bezig waren met het breken van verschillende records, hoorden we bijzonder weinig van de formatie van Victor Muller. Nu het bedrijf eindelijk met nieuws komt, weten we echter niet precies of we erom moeten juichen.
Met het einde van de C8 Aileron in zicht, die meer dan 7 jaar geleden zijn debuut maakte, besluit Spyker om er nog maar even drie unieke modellen uit te knallen. Sterker nog, deze drie zullen de laatste van deze generatie zijn, voordat de sportwagenfabrikant er vanaf ziet. We wisten niet eens dat er nog Spykers gemaakt worden, laat staan dat ze afgeleverd worden. We nemen dit bericht dan ook met een korreltje zout.
Maar goed, de drie wagens worden elk in een eigen kleurstelling aangeboden en krijgen de LM85 trim. De eerste van de drie wordt gekleurd in Jet Black en krijgt rode accenten, terwijl de tweede deze kleurcombinatie juist omkeert. De derde en laatste maakt zich herkenbaar door eveneens gebruik te maken van Jet Black, al zijn de accenten hier goud in plaats van rood.
In het bericht over deze laatste drie wagens stuurde Muller nog wat woorden de wereld in:
“Every Spyker we ever built is unique and exclusive, but the last three Spyker C8 Aileron’s that we will build truly demonstrate the level of bespoke craftsmanship that the Spyker brand is all about. It is a dignified departure of the Audi powered Aileron’s and a worthy step toward the third generation Spykers, the Spyker C8 Preliator. We designed these three cars in partnership with Milan-Morady of Luxembourg and the result is exceptional.”
Zoals Muller zelf al aangeeft zullen dit voorlopig de laatste door Audi aangedreven Spykers zijn. Blijkbaar had men nog een drietal blokken over, evenals een drietal bodies… Het betekent echter dat de drie auto’s net zoals voorheen gebruik maken van de supercharged 4,2-liter V8, die goed is voor ongeveer 525 pk en 600 Nm aan koppel. De C8 Aileron schakelt via een zestraps automaat en doet er 3,7 seconden over om de 100 km/u te bereiken.
Overigens is dit bericht hoogstwaarschijnlijk niet iets waar eventuele klanten op zitten te wachten. Het is allemaal heel leuk en aardig dat Spyker nog even snel een drietal overgebleven wagens de wereld in slingert, maar waar blijft die opvolger?
Met dank aan Wouter voor de tip!
adamdaga zegt
???
Breinstein zegt
Ze hebben deze keer niet eens meer geprobeerd om een oud lijk op te warmen en zijn niet verder gekomen dan wat knip en plak werk in Paint.
donvincenzo zegt
@breinstein: Ik denk wel dat dit een bijzonder gelimiteerd productie-aantal gaat worden. Ik gok op een limited edition van 0 exemplaren. Exclusiever kan niet!
Breinstein zegt
@donvincenzo: je krijgt ‘m straks als gift in Need for Speed, zodat toch nog iemand dat ding heeft kunnen gebruiken.
viezefreddyw zegt
Oh man. Dit had toch een stuk mooier gekund? Zeker voor Spyker zijn doen. Onlangs nog het filmpje van Doug Demouro bekeken over de Spyker C8 en toen bedacht ik me weer eens wat een mooi ding dat eigenlijk is. Dan is bovenstaande gewoon een belediging.
tenaci zegt
@viezefreddyw: Jep, same here. Alles is ‘allumenum’….. ?
viezefreddyw zegt
@tenaci: Haha precies! Hij weet dat toch heel goed en leuk te presenteren. Veel humor. Droge humor vooral.
MaartenD zegt
@viezefreddyw: alleen wel jammer van het ontbreken van het spyker stuurtje in het demuro filmpje
dondeboer zegt
@viezefreddyw: helemaal mee mee eens. Echt heel jammer dat er niks gebeurt met de unieke en ontzettend herkenbare designtaal van Spyker. Spyker zou het Nederlandse Pagani moeten zijn.
centric zegt
Heeft die man nou niemand in zijn omgeving die hem (terug) in de realiteit kan brengen? Dit is niet eens per se een lelijk ontwerp, maar er is gewoon onvoldoende interesse in zijn product(en).
centric zegt
’truly demonstrate the level of bespoke craftsmanship that the Spyker brand is all about’
Laat me niet lachen, ik me foto’s herinneren over de lelijke afwerking, en de berichtgeving over de werknemers die naar de bouwmarkt werden gestuurd om boutjes en moertjes te kopen om dat ding in elkaar te knutselen omdat de leveranciers niet meer wilden leveren vanwege betalingsachterstanden
freeze zegt
Dit zijn dan ook de enige 3 geproduceerde Ailerons?!
yellowcab zegt
Als het écht ‘bespoke craftmanship’ is, mag je toch zeker zelf wel uitzoeken in welke lelijke kleurstelling je je Aileron wil..?
harrie zegt
Geld voor zijn volgende luchtkasteel is op, dus nog snel ff drie oude lijken opwarmen en cashen.
jaso013 zegt
Jammer van de auto’s maar we kunnen en willen deze man toch niet meer serieus nemen?!
berlinetta zegt
Die laatste, een gouden grille… De sjeiks zullen hier wel allemaal een bollend jurkje van krijgen. Als het geen fotosjop was, stond dit ding nu al in Dubai te shinen.
2wheeler zegt
@berlinetta: bollend jurkje :’)
pjotr zegt
Het verbaast mij dat daar ueberhaupt nog auto’s gebouwd worden?
ikschrijfookoverautos zegt
@pjotr: Nou ja.. gebouwd? Voorlopig zijn het gewoon photoshopjes ;)
lodewijkeb zegt
Waarschijnlijk hadden ze nog 3 auto’s onder een dikke laag stof staan…. Hadden mooie barnfinds kunnen zijn over 50jaar ?
Jochempie zegt
Die laatste drie auto’s zijn waarschijnlijk nummer twee, drie en vier.
trustmeiamanengineer zegt
Prachtige wagens, maar niet in deze wanstaltige kleurstellingen… Gelukkig blijft het (voorlopig) bij een goedkope render. Ik ben wel echt benieuwd of er nou ooit nog een wagen (of vliegtuig ding) van de band gaat rollen. Én of Christian von Koenigsegg al spijt heeft…
potver7 zegt
Ben wel benieuwd in welk opzicht deze drie exemplaren gelimiteerd zijn…?
Edge zegt
Is er buiten de beursvoeren en demowagens om ook maar één C8 Aileron gespot? Overigens wel jammer dat zo’n prachtige bolide zo’n graflelijk uitzwaaimodel krijgt. En die opvolger is ook al een stuk minder mooi…
mashell zegt
Als je nadat je al voldoende in minder risicovolle dingen zoals Staatsobligaties van Venezuela en Bitcoins hebt geinvesteerd dan zou je gok kunnen wagen om een aanbetaling te doen op een van deze wagens.
shadowbroker zegt
@mashell: Een aanbetaling van een euro kan die krijgen
poes zegt
Doozonde dat Spyker op z’n ‘idiote’ manier bestuurd werd. De Aileron had naar mijn mening absoluut potentie. Echt afwijkend van al het andere. Ik vond het een pláátje!
Moet je de details zien, is toch prachtig…
http://www.spykercars.com/media/sample-interior-6.jpg
gregorius zegt
@poes: Jij ziet details.
Ik zie een standaard ijzeren-plaat waar je makkelijk gaatjes in kan boren zodat je er aftermarket klokkies, roostertjes en knopjes in kan hangen.
Maar goed, zelfs met die trucs heeft Spyker het niet gered.
Jochempie zegt
@gregorius: Ik vind het een gave look, maar qua r&d heeft het inderdaad geen reet gekost.
tenaci zegt
@gregorius: ho ho, niks standaard knopjes en roostertjes, alles werd uit massief aluminium gefreesd!
berlinetta zegt
@gregorius: Haha als je het zo stelt. Ik vind het zelf erg fraai, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het geen drol kost om dit te maken.
Jochempie zegt
@berlinetta: Om te maken wel, om te ontwerpen niet.
viezefreddyw zegt
@poes: Het kan nog mooier als je het mij vraagt. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/a2/81/20/a281202b16ebf8a8c52b115c44f7e919.jpg
pindakoning zegt
Normaal ben ik redelijk optimistisch, maar als ik iets over Spyker hoor denk ik altijd: eerst zien dan geloven
gregorius zegt
Als je op de website kijkt van die Milan-Morady, zie je (behalve wat niet-werkende links) voornamelijk lederen spullen van dieren die eigenlijk niet voor lederen spullen gebruiken zouden moeten worden.
En..
… iPhone hoesjes met glimmend Mansory achterop.
Verklaart een hoop!
tenaci zegt
Lijken wel screenshots uit zo’n racegame van vroegah, waar je zelf je ‘decals’ kon kiezen.
Dutchdriftking zegt
Ze hadden nog 12 banden over uit 2009?
connielingus zegt
Ff ombouwen tot Spijkstaal. Daar zijn misschien nog wel 3 klanten voor te vinden.
MaartenD zegt
Ik begrijp dat Victor M. het boek photoshop voor dummies gekocht heeft?
sameshitdifferentday zegt
Als er nou een koenigsegg motor in gehangen werd…. dit is zo geen waardig afscheid van het verleden.
peterpann3nkoek zegt
Okee, iedereen vind em lelijk, doe mij maar de zwarte met rode accenten, graat voor 100 euro aangezien zo te horen toch niemand em wil. Ik rij wel als reclame voor spyker. Bellen mag, whatsapp ook, ben nog jong dus vergeet elke dag op mn mail te kijken. Alvast bedankt victor
peterpann3nkoek zegt
@peterpann3nkoek: graag*
krissie zegt
Met de verdiende cash gaat vm schoon schip maken met z’n toeleveranciers. Oh wacht…
cloverleaf zegt
Misschien omdat ik dronken in de apres ski sta… maar ik vind die rooie met zwarte accenten übergeil!!!
schreute01 zegt
Tja. Moeder Muller was het zat. Die 3 motorblokken in de schuur. De kinderfietsjes konden er niet eens meer bij. Na 5 jaar zeuren stelde ze een ultimatum: die blokken er uit of ik er uit! Dit was het compromis van Vic. Wéér een paar jaar gewonnen. Handige knul!
Regenpijp zegt
Voor m’n gevoel kan er zoveel meer uit Spyker gehaald worden. De C8 en haar afgeleiden concepten (C12 Zagato/La Turbie) waren stuk voor stuk unieke auto’s. Daar kon men echt op voortborduren. Nu blinkt Spyker uit in luchtkastelen.
martijndh zegt
Net als zo velen vraag ik me af. Is er daadwerkelijk ook maar 1 de weg op gegaan. De wagen vind ik erg mooi. Zonde dat het zo’n zooitje is geworden