Het persbericht van Spyker roept vooral vragen op. Wij doken in het Spyker-nieuws.
Robert van den Oever en Maarten van der Pas zijn Spyker-correspondent voor Autoblog. Zij volgen voor ons al jaren het sportwagenmerk en zijn zakelijke beslommeringen. Ze hebben zelfs twee boeken over Spyker geschreven.
Spyker verraste op de laatste dag van 2021 de autowereld met de mededeling dat het investeerders heeft gevonden die het sportwagenmerk nieuw leven in willen blazen. Er werden meteen ook plannen gepresenteerd om weer Spykers te gaan bouwen: de Spyker C8 Preliator, de super-SUV D8 Peking-to-Paris en het ‘instapmodel’ B6 Venator. En er komen service centers aan de Franse Côte d’Azur en in de Benelux.
Spyker-CEO Victor Muller spreekt van een ‘startpunt’ om Spyker opnieuw op te bouwen. Zijn dit concrete aanzetten tot – wederom – wederopstanding van Spyker of zijn het loze beloften? Flikt Victor Muller het dan toch weer of is dit een laatste wanhoopskreet voordat het laatste restje Spyker uit zijn handen valt?
Vooral vragen
Het persbericht roept vooral vragen op. Er zijn – zoals altijd bij Spyker – mooie woorden en plannen, maar het blijft allemaal op hoofdlijnen. Geen woord over hoeveel geld de Russische investeerders Michail Pessis en Boris Rotenberg in Spyker (willen) investeren. Niks over de afwikkeling van het faillissement van Spyker NV en Spyker Services BV en nakomen van het crediteurenakkoord met de curator. Ook niks over hoe Spyker denkt de genoemde modellen in productie te nemen.
Het persbericht doet sterk denken aan een soortgelijk persbericht over investering- en productieplannen met hetzelfde Russische duo uit augustus 2020. Daarvan is toen niks terechtgekomen.
Spyker heeft inmiddels een rijke historie aan plannen en beloftes die nooit werkelijkheid zijn geworden, dus proberen we te duiden hoe realistisch deze nieuwste aankondiging is. Daarbij is het goed te beseffen dat Spyker momenteel alleen op papier bestaat. Er zijn geen productiefaciliteiten, geen gereedschappen, geen personeel, zelfs geen bedrijfspand. Om Spyker weer op te bouwen, is veel meer nodig dan alleen een zak geld.
Schuldeisers betalen
Het eerste wat Muller, Rotenberg en Pessis moeten doen als ze weer Spykers willen maken, is het crediteurenakkoord met curator Dennis Steffens nakomen. Steffens handelt de faillissementen van Spyker NV (de voormalige beursgenoteerde holdingmaatschappij) en Spyker Services (aftersales) af. Daarvoor heeft hij een akkoord met Muller gesloten waarin de Spyker-topman zich heeft gecommitteerd om de schuld van 1,45 miljoen euro van Spyker aan zijn schuldeisers te voldoen. Komt Muller de afspraak niet na, dan kan Steffens de merkrechten van Spyker verkopen om met de opbrengst daarvan de schuldeisers schadeloos te stellen.
Steffens zegt tegen Autoblog.nl dat er op moment van schrijven (nog) geen geld voor het crediteurenakkoord naar hem is overgemaakt, en dat hij niet betrokken was bij het persbericht en de plannen die daarin worden ontvouwd: “Ik wacht af of er geld komt en intussen ga ik door met waarmee ik bezig ben.” Dat is het voorbereiden van de verkoop van de merkrechten van het merk. Steffens heeft die voorbereiding enkele maanden geleden in gang gezet, nadat Muller meermaals zijn beloftes dat er geld zou worden gestort niet nakwam. Aanvankelijk had de curator een deadline gesteld voor eind april 2021, maar toonde zich vervolgens mild door Muller toch meer tijd te geven.
Maar de tijd voor Muller om aan het crediteurenakkoord te voldoen is bijna op en de verkoop van het intellectueel eigendom moet genoeg geld opleveren om de schuldeisers genoegdoening te geven. Het gaat dan onder andere om technische gegevens, ontwerpdata en software en de rechten op de modelnamen. Steffens wil dat alles gedegen en inzichtelijk samenstellen en compleet presenteren aan kandidaat-kopers.
Het mag duidelijk zijn dat Muller er alles aan zal doen om verkoop van de merkrechten van Spyker te voorkomen. Dan glipt het laatste beetje van zijn onderneming uit zijn handen en heeft hij niet meer dan een lege huls, een onderneming op papier zonder bezittingen. Toch lijkt dat scenario dichterbij dan een investeringsplan zoals het persbericht uiteenzet.
Om Spyker weer op te bouwen, is veel meer nodig dan alleen een zak geld.
Bekende zakenpartners
De beoogde investeerders Michail Pessis en Boris Rotenberg die zeggen Spyker weer op weg te willen helpen zijn bekende zakenpartners van Muller. Pessis is eigenaar van Milan Morady en R-Company en mede-eigenaar van SMP Racing.
Het Luxemburgs/Duitse Milan Morady ontwerpt en maakt naar eigen zeggen exclusieve producten voor auto’s, jachten, gebouwen, mobiele telefonie en paardrijden. Eerder verbond het bedrijf zijn naam aan een limited edtion van de C8 Aileron. R-Company handelt in exclusieve auto’s en is gehuisvest in Duitsland.
SMP Racing is al jaren breed en op hoog niveau actief in de autosport. Het team reed bijvoorbeeld een aantal jaren tot en met 2019 in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship met de BR01-prototype, vernoemd naar Rotenbergs eigen bedrijf BR Engineering. In dat langeafstandskampioenschap sponsorde het tevens het Ferrari-fabrieksteam in de GT-klasse. Daarnaast sponsort SMP jonge Russische coureurs in de Formule 2 en Formule 3, de opstapklassen naar de Formule 1.
SMP Racing is opgericht door entrepreneur en miljardair Boris Rotenberg. Hij is oprichter van de Russische SMP Bank en samen met zijn broer Arkadi bouwde Rotenberg een zakenimperium in de olie- en gasindustrie. Volgens RTL Nieuws is Rotenberg een goede bekende van de Russische president Vladimir Poetin. Dat is handig als je in Rusland zaken wilt doen. Rotenberg bezit ook enkele Spykers waaronder een Aileron en het prototype van de D8 Peking-to-Paris.
Met niks beginnen
Het is belangrijk om de plannen van Muller, Pessis en Rotenberg in perspectief te zetten. Ze moeten van voor af aan beginnen, want Spyker leidt een comateus bestaan. Zonder bedrijfspand, machines, gereedschappen of personeel is het lastig auto’s maken. De inboedel met onder meer prototypes en onderdelen is verkocht, waarbij een deel naar Pessis en Rotenberg is gegaan. Spykers zijn er de afgelopen jaren niet meer gemaakt.
Het vergt een investering van vele miljoenen euro’s om weer Spykers te kunnen produceren. Eerder becijferde het merk dat het 180 miljoen euro nodig heeft. De modellen die Spyker in productie wil nemen zijn inmiddels verouderd en moeten nodig worden opgefrist.
De C8 Preliator is de opvolger van de C8 Laviolette en de C8 Aileron en werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève in 2016. De B6 Venator, een compacte en goedkopere Spyker, stamt al uit 2013 toen hij in Genève aan het grote publiek werd getoond. De super SUV D8 Peking-to-Paris is nog ouder en verbaasde de autowereld in Genève in 2006.
Spyker kwam als eerste automerk met het idee van een ultra-luxe, snelle SUV, nog voordat de Lamborghini Urus en Bentley Bentayga op de weg kwamen. Maar de kleine sportwagenfabrikant had niet het geld en de technische middelen om het showmodel van de D8 door te ontwikkelen en in productie te nemen. En is inmiddels ingehaald door andere sportwagenmerken met een luxe SUV.
Een vraag is bijvoorbeeld welke motor de Spykers gaat aandrijven? De C8 Preliator zou een 5,0 liter V8-motorblok van Koenigsegg krijgen. Deze motorendeal tussen Spyker en het Zweedse sportwagenmerk Koenigsegg werd in 2017 aangekondigd maar motoren zijn er nooit afgenomen door Spyker, omdat het toen al geen auto’s meer bouwde.
In de B6 Venator zou een VR6-blok van Volkswagen met 300 pk moeten komen. De D8 Peking-to-Paris heette oorspronkelijk D12 en het idee was dat het twaalfcilinder W12-motorblok van het Volkswagen-concern de auto zou voortstuwen. Maar VW wilde die motor niet leveren waardoor Spyker noodgedwongen op een achtcilinder uitkwam, zonder dat een concrete leverancier werd genoemd. Deze opsomming geeft aan, dat Spyker voor essentiële onderdelen voor zijn auto’s opnieuw moet gaan winkelen.
Productie: hoe en waar?
Een andere vraag is waar Spyker zijn auto’s wil gaan maken? Het persbericht van oudjaarsdag spreekt van een nieuwe productie-onderneming met Victor Muller aan het stuur. De assemblage van Spykers zal zeker in Nederland plaatsvinden, aldus Spyker, als hommage aan de geschiedenis van het Nederlandse sportwagenmerk en om gebruik te maken van Spyker’s professionele werknemers. Dat laatste is curieus, omdat Spyker geen monteurs meer in dienst heeft. Misschien verwacht Muller dat hij personeel van toen, dat in 2014 ten tijde van een eerdere faillissementszaak werd ontslagen, weer in dienst kan nemen.
De aftersales en service-afdelingen worden ook onderdeel van het nieuwe Spyker-productie-onderdeel. De afgelopen jaren is Jasper, ofwel Spykerenthusiast, in het gat gesprongen om de pakweg 265 Spykers die er zijn gemaakt te servicen. Hij levert onderdelen aan Spyker-bezitters en onderhoudt en restaureert Spykers.
Spykerenthusiast kocht het showmodel van de B6 Venator uit de boedel van Spyker en heeft dat doorontwikkeld tot een rijdende auto. Daarmee is de Venator op dit moment de meest concrete Spyker. “Ik heb die B6 voor mezelf gebouwd. Maar ik wil vol enthousiasme meedenken over hoe Spyker de productie een draai kan geven”, antwoordt Jasper op de vraag of hij een rol gaat spelen in Spyker’s nieuwe productie-afdeling.
Flinke dosis scepsis
Het ‘nieuwe’ Spyker schetst zich als een internationale onderneming. Naast de assemblage in Nederland zullen carbon-carrosseriedelen in Rusland wordt gemaakt, de engineering vindt plaats in Duitsland en Rusland en de financiële afdeling zit in Luxemburg, zo is het voornemen. Hier brengen Pessis en Rotenberg volgens het persbericht hun eigen ondernemingen in.
Het klinkt allemaal heel fraai, maar de historie van Spyker, vol plannen die nooit zijn uitgevoerd, zorgt voor scepsis. In dat perspectief en van de actuele, in praktische zin niet levensvatbare staat van de onderneming, valt het sterk te betwijfelen of Muller met zijn Russische kompanen de plannen nu wel werkelijkheid kan laten worden.
maotje zegt
Iets met trekken aan een dood paard. Verspilde moeite, gaat hem gewoon weer niet worden.
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Goed stuk en analyse. Ik vroeg me al af hoe het zat met het faillissement. Op zich moet een bedrag van anderhalf miljoen toch wel op te hoesten moet zijn voor een miljardair? En zelfs die 180 miljoen om de productie weer op te kunnen starten moet niet zo’n probleem zijn. En toch gebeurt er maar niks.
harrie zegt
Spyker wast witter dan wit.
Robert zegt
Ik heb ook vernomen dat er inmiddels ook een werkmaatschappij is opgericht onder de naam Spyker Real Estate BV. Gespecialiseerd in de verkoop van luchtkastelen.
[/sarcasm]
Werkelijk waar, die Victor Muller heeft ongeveer net zoveel geloofwaardigheid over als Trump op een biechtstoel. Wie is er nog bereid om die man te geloven? “Misschien verwacht Muller dat hij personeel van toen, dat in 2014 ten tijde van een eerdere faillissementszaak werd ontslagen, weer in dienst kan nemen.” Ik bedoel maar… Het feit dat Muller opnieuw wordt voorgesteld om de functie van CEO in te vullen zou op zich al alle alarmbellen moeten laten afgaan.
Autokenner zegt
Niet eens mooi, next
tmenges zegt
Ondanks dat ik er geen reet van geloof dat die fabriek weer gaat draaien zou het toch wel mooi zijn als er weer wat gebouwd en vooral verkocht gaat worden qua auto’s, je kan lullen wat je wil over Victor maar het waren toch machtig mooie auto’s met een heel eigen uiterlijk. We gaan het meemaken!
potjak zegt
@tmenges: nou is het kenmerkende uiterlijk nou net hetgeen waar Victor zich niet mee bemoeid heeft. Dat was de medeoprichter die het al snel voor gezien hield en nu heel verdienstelijk mooie speedboten ontwerpt en bouwt.
ghini zegt
dat van die speedboten was ook snel klaar, zijn er een handvol gebouwd, vorig jaar kon je nog de mallen en rechten kopen icm met een boot.
bernoulli zegt
Wat een mooi artikel. Compliment.
Eind vorig jaar was een tweeluik te zien bij RTL Autowereld over Spykerenthusiast. Erg gaaf wat hij doet. Wat een klus om Spykers te servicen en te verbeteren zonder onderdelen (los van de ingekochte onderhuidse techniek). Bijna alles zelf maken. Het ombouwen van conceptcars tot rijdende auto’s is helemaal bizar complex.
michaelras zegt
Ja, Spykerenthusiast hadden we een half jaar geleden ook inderdaad al door goed speurwerk van Maarten en Robert: https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-rijdend-spyker-b6-venator-906091
bernoulli zegt
Dank!
Robert zegt
@bernoulli: ik kende ze niet, dus uit nieuwsgierigheid heb ik ze even opgezocht. Gaaf hoor.
Deel één: https://youtu.be/z2xGkZnZ3nQ
Deel twee:
https://youtu.be/-8Ean7NKfBs
rwdftw zegt
De merkrechten gaan in de verkoop als er niet betaald wordt. Dat was al lang duidelijk. Als Victor het merk Spyker kwijt raakt kan hij er niets meer mee. Er zal een reden zijn waarom hij die 1.5 miljoen niet ophoest. Dan is hij van alle gedoe af.
Dit is gewoon een laatste rookgordijn om te voorkomen dat hij nu moet betalen en te voorkomen dat de merknaam verkocht wordt. Je kan met van alles zwaaien en Victor doet dat met een ronkend persbericht. De rest is fake, rook, fantasie. Ik kan me niet voorstellen dat iemand nu zit te wachten op een model van meer dan 10 jaar oud.
Als ik de curator was ging ik nu gewoon vrolijk door en wordt de merknaam verkocht. Dat is het enige wat nog substantieel waarde heeft.
Joost zegt
@rwdftw: wat zou de merknaam, of het intellectuele eigendom, waard zijn? Die benodigde 1,5 miljoen?
De naam wordt niet echt geassocieerd met succes (understatement), de techniek is niet up to date, of ze qua looks nog kunnen is subjectief.
rwdftw zegt
@joost : Het gaat om het gebruik van de naam Spyker. Er zit niks tastbaars aan vast omdat dat is weggesluisd of verkocht. Dit is het laatste stukje waarde wat nog aan het bedrijf hangt.
Als ik de loterij had gewonnen had ik die 1.5 miljoen op tafel gelegd. Doe mij die naam maar. Victor, als je je naam terug wilt : 15 miljoen!
Het is wat de gek ervoor geeft. Ik hoop dat iemand het wil hebben zodat we van Victor en zijn luchtkastelen af zijn.
ghini zegt
Voor de mensen die het hele persbericht zelf willen lezen:
https://mailchi.mp/0ba3fc1de60d/spyker-enters-into-a-major-collaboration-agreement-5006861?e=944cf0a26a
De meest opvallende zin vind ik dit:
“As soon as a written agreement has been reached and the use of the trademark rights has been formally secured, activities can finally restart. ”
Er lijkt nog nergens iets getekend. Dit hele bericht lijkt mij een soort drukmiddel om andere geïnteresseerden die de naam en rechten willen kopen af te schrikken. Of om bij de curator weer tijd te rekken.
@ Robert en Maarten: Leuk dat jullie Jasper hebben gesproken! Toch mis ik eea, Misschien kunnen jullie nog wat duidelijkheid verschaffen.
In dit bericht staat dat Boris eigenaar is van het prototype van die D8 Peking to Paris. Maar Jasper heeft dat ding staan en is het rijdend aan het maken. Ik heb zelfs een video gekregen waarop te zien is dat ze een test ritje maken, zonder ramen geloof ik interieur ontbrak etc, en dat er een W12 in ligt. Erg gaaf dat Jasper zo’n project aan gaat trouwens.
Daarnaast heeft hij dus de enige B6, ook zelf rijdend gekregen trouwens. In een video van RTL autowereld zegt Coronel dat Jasper ook de mallen en modelrechten heeft gekocht. Hebben jullie daar naar gevraagd? Want VM zou die dan moeten terug kopen of een andere deal sluiten. Niet dat ik denk dat het zo ver komt maar toch een interessante vraag gezien de uitspraken van VM.
Op 15-1-2022 zal de curator weer een update plaatsen in het faillissementsverslag, lijkt me dat daar dan wel iets over dit persbericht in moet staan.
Hier het verslag met als laatste updates van 15-10-2021:
https://insolventies.rechtspraak.nl/Services/VerslagenService/getPdf/16_mne_20_133_F_V_13
frank2b zegt
Spyker.
Het merk dat maar niet ten onder wil gaan.
Ultimora zegt
Ik heb geen verstand van de waarde van een merknaam, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze merknaam nog een waarde van 1.5 miljoen euro heeft.
Kan VM dan niet gewoon afwachten en de merknaam (allicht via een omweg) tegen een marktconforme waarde kopen als die merknaam op de markt komt?
ghini zegt
Er wordt onderzoek gedaan naar onbehoorlijk bestuur van VM. Meerdere redenen, staat in faillissementsverslag. Ik denk niet dat de curator het vertrouwen heeft het aan dezelfde persoon te verkopen als die de ellende heeft veroorzaakt. Of het uberhaupt zou mogen weet ik niet, ben geen jurist.
Ik ben wel benieuwd of er al geïnteresseerden contact hebben gehad met de curator. Dat VM met zo’n persbericht komt doet mij vermoeden van wel. Hij zal er alles aan doen de verkoop van die rechten te voorkomen of te vertragen.
Wat betreft de waarde, dat is altijd lastig, wat de gek er voor geeft gaat deels op. Een basis is dat er ruim 250 rijdende autos zijn verkocht. Er zouden er nog 240 rijden en die hebben onderhoud en af en toe onderdelen nodig. Daarnaast blijft een merknaam ondanks alle ellende en teleurstellingen wel waarde houden. Een nieuw merk waarde geven is lastiger dan een bestaande te her introduceren. Het blijft de geschiedenis van het oude Spijker, wat leuke en interessante dingen heeft gedaan en gebouwd (eerst 4wd met 6 cilinder, 2e in Peking to Paris race, eerste auto met aero vormgeving), dan het Spyker wat ruim 250 gave luxe sportwagens heeft gebouwd. Het is jammer dat de naam is besmet door de idiote F1 en Saab avonturen maar dat wist het andere niet uit. Marketing technisch is er genoeg om mee te werken zullen we maar zeggen. Wij Nederlanders en helemaal mensen die Spyker nieuws volgen en verder kijken zijn kritischer dan de gemiddelde man of vrouw die gewoon een gave auto willen en kunnen kopen. Amerikanen zijn daar heel anders in bijv. Als je die verteld dat Spyker in F1 heeft gereden en meerdere keren LeMans dan vinden ze dat prachtig, ook al was het geen succes. En ergens vind ik dat ook wel terecht. Zorg maar eens dat je de strijd überhaupt aan kan gaan, dat je er staat. Anyway, dit hele persbericht lijkt mij iig weer een zet van VM om tijd te rekken en andere kopers af te schrikken. Ergens ben ik wel benieuwd wat iemand anders met het merk en de rechten zou doen. Eigenlijk verdient het merk gezien de historie een vervolg.
mavre zegt
het zou mij niet verbazen als Christian Von Koenigsegg de merknamen en intellectuele rechten zal opkopen.
De motoren zijn al ontwikkeld en voor Koenigsegg is het een eitje (pun intended) om de huidige platformen door te ontwikkelen met eigen technologie. Koenigsegg heeft voldoende kapitaal beschikbaar om 1,5 miljoen af te lossen.
Ik zie het wel gebeuren dat CvK Spyker als een meer op luxe gericht tweede merk, onder Koenigsegg wil positioneren. Niet de hardcore prestatie gerichte aanpak van Koenigsegg, maar meer de mondaine luxe die Spyker altijd heeft nagestreefd. Beide merken zouden prima naast elkaar kunnen bestaan, complementair, en bovendien zou Spyker op basis van Koenigsegg tech kunnen worden gebouwd, wat weer scheelt in productie en ontwikkelingskosten.
Die render die Koenigsegg de markt in heeft gegooid, wie zegt dat dit een Koenigsegg is? Er is zeker iets van de Preliator te herkennen in het lijnenspel.
Misschien heeft VM lucht gekregen van deze plannen en doet er nu dus alles aan om dat te voorkomen, met dit persbericht als laatste redmiddel.
potjak zegt
Investeerders aantrekken, schuld af betalen, paar nieuwe renders laten maken om de investeerders tevreden te houden en de rest verdampt als sneeuw voor de zon (in één of ander vaag investment fund van de heer Muller zelf). Witte boorden crimineel, niets meer en niets minder. Als je van je geld af wilt dan zeker met deze meneer in zee gaan.
flyerbunch zegt
Het is jammer dat dit de naam zoveel naar beneden heeft gehaald. Vele luchtkastelen later is er nog steeds niks concreets en uiteindelijk lijkt het er meer op dat die 2 andere heren straks alles voor een appel en ei overnemen.. daar sta je dan Victor.
antwaarpeneir zegt
Ben benieuwd wat ze het langst gaan rekken, de wederopstanding van spyker of de fast&furious saga
cthijs zegt
Het gaat met spijker dezelfde kant op als DeLorean
RM zegt
Prachtig verhaal mannen, Mooi geschreven.
Ook wil ik deze Quote van Spykerenthousiast aanhalen:
‘Spyker heeft een reputatie opgebouwd van dingen beloven, maar niet waarmaken. Daarom wil ik niets beloven. Ik doe dingen, en laat ze pas zien als ze echt klaar zijn. Dat is het ultieme bewijs.’
Dit klinkt als een minstens geschikte man en juist wat er nodig is om Spyker met mooie moves ergens heen te brengen.
Ik zie een hele mooie toekomst tegemoet.
ghini zegt
@RM: ja eens, wie het ook doet, als er een nieuwe spyker komt dan moet er echt een rijdende auto getoond worden, niet het zoveelste design zonder motor of zonder werkend cabrio dak etc etc.
dragonforce zegt
Ik hoop dat Victor Muller het voor elkaar kan krijgen. Het zou leuk zijn om naast Donkervoort toch nog een nederlands automerk te krijgen.
Maar gezien de geschiedenis moeten we het zien… Er zijn gelukkig wel spykers gebouwd, dus Victor Muller kan het wel.
mavre zegt
Dit is het zoveelste fantoom verhaal van VM.
Zijn strategie is duidelijk; met een weinig zeggend persbericht probeert hij de curator te paaien en zo het vertrouwen aan de curator te geven dat hij alsnog de boedelschuld zal inlossen. Dit is niks meer dan een strategie van tijd winnen, zodat hij toch nog wat extra tijd heeft om via een achterdeurtje iets te organiseren met een andere potentiële (dubieuze) geldschieter.
Het lijkt me zeer sterk dat de beoogde geldschieters in kwestie deze keer wel gaan dokken. Daar hadden ze tenslotte al in augustus 2020 de tijd voor. Het zou mij niets verbazen als dit een eenzijdig persbericht uit de koker van VM is, en er helemaal geen overeenkomst is getekend met de betrokken geldschieters.
Verstandig van de curator dat hij gewoon doorgaat met de voorbereidingen voor verkoop. Mij zou het niet verbazen als Christian von Koenigsegg zou azen op de boedel. 1,45 euro voor overname van merkrechten en alle technische tekeningen lijkt zeker niet te duur. Spyker heeft altijd nog goodwill in de supercar markt en Koenigsegg heeft zowel het geld en de midddelen (motoren zijn al klaar) om er wel iets van te kunnen maken.
Persoonlijk hoop ik erg op dit scenario. VM zal dan zeker buiten spel worden gezet, en dat is maar beter ook.
ghini zegt
Haha wat een fantasie. Waarom zou Christian betalen voor een merk wat niet verkocht, achterhaalde techniek, ondertussen slechte naam etc terwijl hij zelf een succesvol automerk heeft met vooruitstrevende techniek, eigen motoren etc?
mavre zegt
Er is helemaal niks fantasie aan. Ik had verwacht dat jij hier wel intelligenter op zou hebben gereageerd, aangezien je alles uitpluist m.b.t. Spyker, VM en het faillissement. Valt me wat tegen.
Ik zal het je uitleggen. Het is heel simpel; CvK koopt de merkrechten en tekeningen. Die tekeningen heeft hij niet veel aan (inderdaad verouderde techniek) maar het merk des te meer. Ik ben ervan overtuigd dat Spyker altijd nog een sterke merknaam heeft met voldoende goodwill in de supercar/exotics/luxury sports car wereld. Ik geloof weinig van VM maar wat ik wel geloof is dat er wel degelijk marktvraag was voor de producten van Spyker. Een behoorlijke marktvraag zelfs. Alleen kreeg VM het niet voor elkaar om de productie goed op gang te brengen en koos hij er liever voor om geldverslindende fantasie projecten aan te gaan (24h Le Mans, FIA GT racing maar bovenal Formule 1). In plaats van zich te concentreren op de ontwikkeling van de bestaande modellen besloot hij nieuwe modellen te introduceren. Het is uiteindelijk het megalomane karakter van VM dat Spyker de ondergang bracht, niet het gebrek aan vraag naar bestaande modellen.
CvK heeft ondersteltechnieken (eigen productie van carbon fiber chassis/monocoque/onderdelen), motoren en technieken om eenvoudig Spykers op te kunnen bouwen. Hij hoeft dus geen gigantische investeringen te doen omdat de basis er al ligt. Hij heeft nota bene zelfs een volledige motor ontwikkeld voor de Preliator, waar hij tot op heden niks mee heeft kunnen doen.
Het is vrij eenvoudig beredeneerd voor CvK dat hij Spyker ziet als een luxe sportwagenmerk dat juist helemaal niet hoeft te concurreren met zijn eigen producten. Het kan qua techniek en prestaties eenvoudig onder Koenigsegg worden gepositioneerd. Waarbij ook het type klant anders is. Het kunnen wel dezelfde klanten zijn maar de reden dat iemand kiest voor een Koenigsegg of Spyker zijn verschillend. De merken zijn anders gepositioneerd. De Spykers kunnen zelfs in Zweden bijna volledig worden opgebouwd bij Koenigsegg, op een andere productielijn, en in Nederland worden afgebouwd (made in NL, goed voor de marketing). Zo kan ook de productie zoveel als mogelijk worden gecentraliseerd en gestroomlijnd.
Het zou juist een hele slimme zet van CvK zijn om zijn bedrijf te kunnen uitbreiden, zonder gigantische kosten te hoeven maken (gedeelde techniek en ontwikkeling), voortbordurend op een bestaand merk met een vrij unieke marktpositionering en nog altijd met goodwill en zonder dat het zijn eigen merk schaadt. Beide merken kunnen, vanuit marketing oogpunt, prima naast elkaar bestaan.
Het is dus helemaal niet gek beredeneerd.