![Money Pit](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Victor-Muller-Money-Pit-01.jpg)
“Bedankt Victor, het waren 9 mooie jaren.” – Geen enkele aandeelhouder
Als je leven niet compleet is zonder ooit nog eens een aandeel Spyker in bezit te hebben gehad, raden we je aan vandaag toe te slaan. Vanaf volgende week zijn de papiertjes namelijk niet meer vrij verhandelbaar via NYSE Euronext, maar geschiedt de handel, voor zover die er nog is, via Euroclear Amsterdam.
Dit komt omdat Spyker wegens de slechte financiële gezondheid 2 jaar geleden door de beursautoriteit op het strafbankje werd geplaatst, en de maximum termijn hiervoor bedraagt…juist: 2 jaar. De situatie is onvoldoende verbeterd, en dus moet Spyker Euronext vaarwel zeggen. Dag, beursnotering.
In het kleine decennium aan moderne Spyker-geschiedenis hebben we veel meegemaakt. Ondanks het feit dat er nauwelijks auto’s werden geproduceerd en verkocht kreeg CEO en visionair Victoire Château-Air het voor elkaar een Formule 1-team te beginnen, en een Zweedse autofabrikant over te nemen.
Voor de beurskoers mocht het allemaal niet baten: bij de beursgang betaalde je 15,50 euro voor een aandeel, in 2006 was dit op zijn top iets meer dan 20 euro waard, en daarna ging het met het aandeel harder bergafwaarts dan de kwaliteit en geloofwaardigheid van Ibn Ghaldoun. Momenteel betaal je 23 cent, of 3 blikjes Euroshopper tomatenpuree, voor een aandeel, en dat is ná de reverse stock split van 2011, waar de belegger voor elke 100 oude aandelen 1 nieuw aandeel kreeg.
De market cap van Spyker ligt overigens momenteel op 1,08 miljoen euro, zeg maar een stuk of 3 tot 4 Spykers.
Wil je een iets uitgebreider chronologisch overzicht van het reilen en zeilen van het aandeel Spyker, dan raden we het blog van Robert van den Oever en Maarten van der Pas aan.
Na de verdampte Antonov– en Youngman-miljoenen wordt het wellicht tijd voor een nieuwe geldschieter, een Braziliaanse dit keer? Bij Eike Batista valt momenteel weinig te halen (die is miljardair-af), maar gelukkig kent het land nog meer rijken.
Het doet je toch een beetje denken…Momenteel schieten de plannen voor SUV’s in het topsegment (Lamborghini, Bentley, en nu ook Rolls-Royce) uit de grond. Als Spyker nou gewoon eens één ding had aangepakt en doorgezet, en die D12/D8 had gemaakt… Maar het leven bestaat niet uit if’s en maybe’s.
Buuuh dit is echt geen artikel om in de morgen te lezen, als je de voorgaande avond gezopen hebt…
Nu zijn ze dus ECHT failliet? Was toch beetje Nederlands trots,Jammer maar iedereen zat erop te wachten.Niet waarom maar wanneer?
@Alfarobert: nee, ze zijn van de beurs. Meestal is dat goed voor een bedrijf, minder invloed van mensen met uitsluitend korte termijn belangen, minder geld verspild aan accountants, minder gezeur op autoblog en andere serieuze nieuwsmedia als je zaken wilt doen met schimmige geldgevers.
@mashell: Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over de huidige CEO; Victor “Goochelaar” Muller
@mashell: van de beurs gaan is “goed” in het geval van een overname of een management buyout. In het geval van Spyker zijn ze van de beurs getrapt door de toezichthouder omdat ze er financieel gezien een zooitje van maken.
Dit heeft als gevolg dat (kleine) aandeelhouders feitelijk gezien hun geld kwijt zijn. Ze zitten nu opgescheept met aandelen die eigenlijk onverkoopbaar zijn geworden en vrijwel niet te verhandelen zijn. Als je ze al kan verhandelen zijn daar zeer hoge kosten aan verbonden die niet in verhouding staan tot de waarde van de aandelen.
Spyker zal trouwens nog steeds jaarverslagen moeten deponeren bij de KvK en die zijn door iedereen op te vragen. Muller zat er niet op te wachten dat Spyker van de beurs werd getrapt. Dit is wel degelijk een grote tegenvaller voor hem. Het zorgt er namelijk ook voor dat het moeilijker is geworden om investeerders te vinden.
Het is eigenlijk Libertel all over again. Vodafone-Libertel deed zijn aandeelhouders toen een schofterig laag bod. Je mocht ze ook houden natuurlijk, dan had je helemaal niks.
Spyker is al niks waard, dus een evt lage overnameprijs is evident.
@robbie: ik ben met je eens dat niet natuurlijk iets heel moois is. Maar het kan goed zijn voor het verder bestaan van Spyker. Zou hij nu niet gewoon simpele MKB jaarrekeningen bij de KvK mogen deponeren in plaats van de dikke ingewikkelde jaarverslagen waar de accountants menen dat de aandeelhouders behoefte aan hebben?
@mashell: Vergeet ook niet dat Victor Muller nu zijn belangrijkste financieringsmiddel mist. In de afgelopen jaren was de beursnotering een dankbaar object om investeerders te binden. In ruil voor een kapitaalinjectie kregen ze steevast een flink pakket aandelen. Ook werden leningen veelal omgezet in aandelen (als Spyker de leningen niet kon terugbetalen). En de mogelijkheid voor Muller om via de beurs te cashen is nu ook verkeken. Muller wilde al vanaf het begin Spyker opbouwen en op een geschikt moment verkopen zodat hij als investeerder zijn winst kon pakken. (http://www.spyker-saab.blogspot.nl/2013/09/victor-muller-verliest-belangrijkste.html)
@Alfarobert:
Neerlands trots met een charlatan aan het roer die het ene na de andere konijn uit zijn hoge hoed tovert?
Oh shit, da’s natuurlijk het ” nieuwe ondernemen “
@desjonnies:
Ja, daar schijnt er wel respect voor te zijn. De timmerman, verpleegkundige of bouwvakker kunnen een wegzakker (in de stront) krijgen…
Rare wereld tegenwoordig!
Eigenlijk moet je er duizend euro inpompen en hopen dat er een keer een sjeik is die het bedrijf overneemt, of is dit sowieso weggegooid geld als dit volgende week doorgaat.
In plaats van te concurreren met Porsche, zouden ze beter beginnen bouwen aan auto’s voor “track-days”. Die Muller is meer bezig met zich zelf te profileren in de haut-finance dan met Spyker.
Of hij verkoopt de rechten op de naam Spyker aan mensen die wel verstand van autozaken hebben. Ik vermoed dat er in Nederland toch zakenmensen zijn die met de naam Spyker wel mooie dingen kunnen realiseren.
@ericc: “In plaats van te concurreren met Porsche, zouden ze beter beginnen bouwen aan auto’s voor “track-days”
Beter zouden ze überhaupt eens beginnen met het bouwen van auto’s, ipv mooie concepts en bijbehorende sprookjes…
Haha, goed stukje @smokalot
Ik heb die prijzen van de autos al nooit gesnapt. Je ziet ze ook nooit rijden. Behalve in topgear, daar heb ik er wel eens 1 gezien. Verder is het wel jammer. Er gaat al zoveel failliet de laatste tijd.