Vandaag plofte er een bericht van Spyker op de deurmat met daarin de cijfers over 2011. Je zou verwachten dat Spyker geen best jaar achter de rug heeft, aangezien het Zeewoldense bedrijf amper auto’s maakte en CEO Victor Muller vooral bezig was met Saab. We weten allemaal hoe dat is afgelopen, maar niet iedereen is daar slechter van geworden.
16 miljoen euro
Zoals eerder bekend werd gemaakt is het de Spyker-topman gelukt om circa 130 miljoen euro aan schuld om te zetten in 270 miljoen nieuwe aandelen Spyker N.V. (voorheen SWAN). Spyker is daarmee -op een kleine lening voor wat gereedschap na- helemaal vrij van schulden. Wel is er in 2011 een operationeel verlies geleden van 13 miljoen euro, maar dat wordt teniet gedaan door een eenmalige bate waardoor er onder de streep een winst van, hou u vast, 16 miljoen euro overblijft! Spyker meldt letterlijk dat deze som geld verkregen is door het faillissement van Saab Automobile. Well played, Victor. Exacte details over dit financiële wonder werden overigens niet vrijgegeven.
C8 Aileron in productie
Verder is het opvallend dat Spyker meldt de eerste C8 Aileron ein-de-lijk aan een klant te hebben afgeleverd. Dit zou in de eerste week van april zijn gebeurd. De rooskleurige verwachting is dat er dit jaar maximaal 40 C8’s worden gebouwd én afgeleverd, want de totale productie voor dit jaar zou al uitverkocht zijn. We namen een korreltje zout en lazen vervolgens dat er in 2013 nóg meer sportbolides aan de man moeten worden gebracht. Spyker zou wel meer kunnen verkopen, maar het bedrijf dat de body’s bouwt, het Engelse CPP, is failliet verklaard en om die reden zijn ze gelimiteerd in de hoeveelheid die ze kunnen bouwen daar in Zeewolde. Bepaal zelf hoeveel waarde u hecht aan deze claim.
SUV-plannen
Spyker is duidelijk weer uit zijn kunstmatige coma gehaald (nadat VM de toko vorig jaar nog probeerde te verkopen, onder meer aan deze luchtfietser) en de plannen omtrent de SSUV Spyker D8 Peking-to-Paris zijn weer springlevend. Wel nog even die voorkennis-boete betalen, Victor.
Jokkebrok zegt
Well played, sir, well played!
bigcar zegt
Ik begin deze soap Stiekem best wel leuk te vinden ;) haha :lol:
rechercheur zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bigcar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rechercheur zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
The360box zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
baap zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
baap zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rechercheur zegt
Plagiaat is wel een nuttige bijdrage ? …
SCscreamGT2 zegt
Hatsjoe!
baap zegt
@baap: Autoblog is een nutteloze bijdrage..
sir_smokalot zegt
@baap: Snappy comeback bro
baap zegt
@sir_smokalot: Tis toch zo.. alles maar als “nutteloos” bestempelen!! 80% van de artikelen zijn nutteloos en 20% gaan over de Bugatti Veyron.. blablabla!!
Vanquish zegt
Eén ding is zeker: Spyker is nooit saai, zelfs als de productie gestopt is weet Victor me te boeien.
spykerboy zegt
tja, als dat echt zo is was ie misschien toch wel slim bezig?
C6_R zegt
Hahaha! IN YER FACE ex Saab-werknemers!
Carreza zegt
Enkele auto’s verkopen en 16 miljoen euro winst maken, enkel Victor kan dat! :D
Carreza zegt
@Carreza: m’n vaste slotzin nog vergeten…
“GO Victor, yes you can!” :D
yannick-s zegt
Dat hele saab verhaal was dus gewoon om Spyker te redden. Slim slim slim…
wantthegreen zegt
Haha wat een held
jordy14 zegt
Ik ben blij dat Spyker blijft bestaan. Ze maken echt hele mooie auto’s.
lambo4all zegt
Die Aileron is echt ongelovelijk mooi!erg indrukwekkend in het wit en met die prachtige velgen.
bsxc2 zegt
Eerst was volgens jullie VM een bedrieger en nu weer een held? Jullie zijn echt niet goed bezig, want hij kruipt over andere mensen hun rug naar de top. Kijk eens wat hij de medewerkers van Saab in Tröllhattan heeft aangedaan.
Zababa zegt
Ben ik de enige die dit intens verknipt vind? Puur vanuit een ethisch opzicht: je kunt toch niet bedrijf A naar de knoppen helpen + een enorme schuld achterlaten, en dan ook nog hierdoor bedrijf B er met winst vandoor laten gaan? Dit kan toch niet?
Laue zegt
@Gionni:
Gebeurd dagelijks. no big deal.
@victorMuller, NICE ONE!
Zababa zegt
@Laue: Vertel mij wat, dat is m’n punt niet. Maar dat het dagelijks gebeurt wil niet zeggen dat het correct is ;-)
mashell zegt
@Gionni: ja dat is gewoon fout.
premiumtap zegt
@Gionni: A) Victor heeft Saab niet naar de knoppen geholpen. B) Hij is er dag in, dag uit mee bezig geweest in een poging de boel weer te reanimeren.
premiumtap zegt
@Gionni: C Nogal een omslachtige manier om 16 mil. aan budget te versieren, wat overigens peanuts is in de auto-industie. Als het om die 16 miljoen te doen was geweest, was daar wel een eenvoudiger en snellere manier voor te vinden om dat bij elkaar te krijgen.
mazdarx8 zegt
steve miller band – take the money an run
mazdarx8 zegt
zo dan?;
norge zegt
Aha Spyker heeft de techniek van het niet produceren van auto’s verkocht aan Saab .Knap gedaan hoor VM ,op naar de volgende lozer die zijn geld kwijt wil.
The360box zegt
@norge: loSer, anyway ik denk toch echt dat Spyker Saab gekocht heeft voor de techniek. Toen het niet lukte om het draaiende te krijgen wilde die Chinezen Saab natuurlijk weer overnemen. En echt niet voor de leukigheid maar voor de techniek…
agera zegt
Een gave bak en Spyker is Nederlands trots tussen al die supercars.
Ik vraag me af of het merk op den duur het niet moeilijk zal krijgen om te kunnen opboksen tegen andere merken.
agera zegt
@agera: Autowereld is laatste tijd heel goed te vergelijken met het voetbal. Net als in het voetbal waarbij een paar clubs zo invloedrijk, machtig en rijk zijn kunnen ze doen wat ze willen. Dat geld eigenlijk ook voor de automerken.
Ik hoop gewoon oprecht dat merken als Pagani en Spyker financieel gezond en stabiel blijven zodat ze niet ten prooi vallen aan een VAG bijvoorbeeld.
The360box zegt
@agera: Denk toch dat Spyker niet in vergelijking kan staan met de wereld van Pagani’s, Ferrari’s enz. Spykers zijn in verhouding ontzettend duur voor wat je in feite krijgt. In de C8 komt nu bijv. een V8 van GM wat voor de nodige paardenkrachten zorgt maar hetzelfde verhaal als bij Saab: alleen de echte bikkels kopen auto’s als deze.
meneersander zegt
What if: VM bought SAAb so he could make money for SPYKER?
The360box zegt
@meneersander: Denk je nou echt dat Mr. Muller Saab kocht om het in leven te kunnen houden? Alleen nu pas komt de aap uit de mouw en heeft hij op de een of andere manier nog geld kunnen loskrijgen van Saab. Zelf snap ik echt niet waar hij dat geld vandaan getoverd heeft.
Hij heeft met geld gekocht, van wie? En toen failliet laten gaan en geen drol verkocht?
meneersander zegt
@The360box: Je moet altijd van het positieve uitgaan :)
Alfaxa zegt
En wat gaat er gebeuren met Spyker Squadrom? Het race team. Ze zouden dit jaar een nieuwe GTE versie hebben op basis van de C8 Aileron, maar die is er nooit gekomen. Ben benieuwd…
The360box zegt
Rare constructie. Die 16 miljoen zal wel met de nodige haken en ogen zijn want volgend jaar gaan ze weer keihard op hun bek. Dat die C8 eindelijk in productie is mogen ze zo wel houden anders heb je volgend jaar een winst van -16 miljoen i.p.v. plus…
mashell zegt
We kunnen in het volgende Seizoen van de Saab soap dus spannende afleveringen met aanklachten van de Zweedse overheid in zake van onbehoorlijk bestuur en faillissementfraude verwachten?
kaasboerin zegt
En dan !!! 10.000 !!! euro boete. Dat moet pijn doen! Not. Goed gedaan AFM, wat een stelletje kut ambtenaren daar. Voorwetenschap kan immense bedragen opleveren..
zegikniet zegt
Eerst is wordt Victor hier een bloedhond genoemd, en nu is hij een held……
Als Victor saab niet had overgenomen dan waren de mensen van saab al veel eerder werkloos geweest.
amg77 zegt
Dure auto die best snel kan gaan zonder airbag. Fck urself spyker.
rijbewijzer zegt
Typerend om te zien dat zoveel meelopers eerst zeggen dat die zo’n beetje de grootste lul in autoland is, en vervolgens wordt die de hemel ingeprezen als bekend wordt dat meneer Muller een winst heeft gemaakt met het Nederlandse spijker, ten koste van Saab dus.
Hij is gewoon een echte ondernemer en daarnaast ook zeker niet de domste, dat blijkt in ieder geval!
Esprit_de_Flandre zegt
Hollanders draaien blijkbaar met de wind. Eerst probeert VM Saab te redden, en iedereen noemt hem een oplichter, bedrieger en leugenaar. Dat plan mislukt en de boel gaat dicht, maar blijkbaar maakt hij daar toch nog winst aan, en dan is dat natuurlijk een slimme zet van die brave jongen…
Je zou verwachten dat de Mening des Volks in omgekeerde volgorde zou verlopen…
anakiet zegt
@Esprit_de_Flandre:
Klopt alle Hollanders hebben 1 dezelfde mening…..
Esprit_de_Flandre zegt
@anakiet: Dat had ik al door ja … :P
potjak zegt
Als VM dit plan van te voren bedacht had… Het zo mij niet verbazen, over de rug van een ander op een slinkse wijze. Daar is hij goed in dat heeft hij al vaker bewezen en dat verdient geen respect.
Ik heb hier al vaker gezegd:’deze man handelt enkel en alleen uit eigen belang.’ Het belang van zijn medemens, werknemers en partners boeit uhm niet.
premiumtap zegt
Wat een hoop dom gelul hier.
premiumtap zegt
Met een kortere wielbasis ziet de Aileron er een stuk beter uit.
http://www.flickr.com/photos/57829852@N08/5919205112/
Justawheelchairguy zegt
@premiumtap: Ferrari 458 Italia velgen!
kempenaer zegt
Wat een charlatan is die Mller toch.
Een tweedehandsautoradioverkoper straalt meer betrouwbaarheid uit.
spotu2 zegt
Daar heeft ie ook weer geld aan verdiend ja. Ik heb liever een spyker dan een saab. Maar zonder saab moeten alle tandartsen lopen. :-D
mellie zegt
goh er si dna eindelijk een beetje goed nieuws van spijker. dnek wel dat ze de productie moeten opschroeven om te blijven voort bestaan