In Genève leek het allemaal nog zo mooi met de onthulling van de C12 Zagato en de pre-productieversie van de D12 Peking-to-Paris, maar het lijkt erop alsof er achter de schermen het nodige aan het rommelen is. Zo is sinds afgelopen donderdag de beurskoers van Spyker met ruim 8,5% omlaag geschoten. Op die dag werd namelijk niet alleen de C12 Zagato onthuld maar maakte vermogensbeheerder Go Capital ook nog eens bekend dat ze hun belang in Spyker drastisch terug gaan brengen. De geruchten gaan zelfs dat ze het hele belang van de hand doen.
Ook verscheen er vorige week een artikel in de Volkskrant en in dit artikel wordt Spyker er van beschuldigd dat ze minder auto’s verkopen en produceren dan ze zeggen.
Hij twijfelt zelfs aan het aantal Spykers dat is afgebouwd. Dat waren er vorig jaar 96. ‘Victor kon met veel enthousiasme vertellen hoeveel auto’s er waren verkocht. Maar ik wist hoeveel slangen er waren geleverd en dat klopte niet met elkaar. Mijn vraag is: hoeveel auto’s zijn er in werkelijkheid gebouwd? En hoeveel zijn er in werkelijkheid verkocht?’
Die twijfel is ook elders te beluisteren – al willen de critici niet met hun naam in de krant. Het woord ethiek valt. Er is vrees dat Muller zo snel schakelt, dat hij de grenzen niet alleen aftast, maar ook moedwillig oversteekt. En dat degenen die het zien de andere kant opkijken om de droom niet te verstoren. Er wordt gewezen naar McGregor, waar Muller met zijn twee partners op justitie stuitte, omdat ze de beurskoers van het bedrijf zouden hebben opgepompt. Muller werd niet vervolgd, maar compagnon Jeroen Schothorst kreeg een boete van twee ton.
Het verweer van Spyker topman Victor Muller is dat Spyker een beursfonds is en dat alles door accountants word gecontroleerd, maar hoeveel waarde kan je daar tegenwoordig nog aan hechten in een tijd dat het ene beursschandaal het andere opvolgt. Een klein rondje langs de websites van de Amerikaanse Spyker dealers leert in elk geval dat er nog minimaal 14(!) nieuwe Spykers op voorraad staan. Deze auto’s staan dus allemaal nog te wachten op een eerste eigenaar.
Het verhaal leek ook bijna te mooi om waar te zijn, in slechts een paar jaar uitgroeien van jongensdroom tot een beursgenoteerde autofabrikant met een zeer uitgebreide productrange, een eigen Le Mans team en ook nog eens een Formule 1 team. Het lijkt er nu dus op dat de Spykermotor een beetje begint te haperen en er harde resultaten verwacht worden. Misschien dat de presentatie van de jaarcijfers op 30 maart aanstaande wat meer duidelijkheid kan geven?
stefen zegt
In mijn ogen zijn ze erg sterk bezig. Een koersdaling en een aandelenverkoop maakt nog geen zomer.
Weer zo’n hobbeltje waar ‘de aanhouder’ weinig van merkt.
Succes Spyker.
Dude zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
robbie zegt
@stefen, heb je de moeite genomen om het hele artikel te lezen?
Noid zegt
Whaaaaaa! Nooooooooo! Niet Spyker :(
Sebas zegt
Dat was een beetje te verwachten, als je het aan mij vraagt lopen ze iets te hard van stapel
Steffel zegt
Jammer dat Spyker dit overkomt, maar ze gaan/willen wel heel snel groter worden. Ze moeten het wat langzamer aan gaan doen.
m5 zegt
de f1 nekt ze
Reddingius zegt
Dat lijkt me ook weer voorbarig. We zien wel.
Jellert zegt
Ze gebruiken toch al een Volkswagen motor he? Is het niks voor Volkswagen om de belangen over te nemen? Hebben ze mooie collectie exlusieve auto’s in de aandelenbeurs. Volkswagen zit toch ook nog niet in de F1 ofwel.
robbie zegt
@Jellert, VAG is al eigenaar van Bentley, Lamborghini en Bugatti een 4e luxe merk lijkt mij een beetje teveel van het goede :D
Ejay zegt
Je kunt op twee manieren groeien als bedrijf. Of gewoon op eigen kapitaal gestaag groeien investeren met je winst en het daarbijbehorende risico of een investeerder zoeken en groeien met onstuimige groei en de ellende die dan in het nieuws komt. Spyker groeit ontzettend hard, maar verliest wel zo een beetje de core business uit het oog. Exclusieve auto’s bouwen. Ze moeten snel de D12 in productie nemen om de cash flow weer op gang te brengen en zo aandeelhouders overtuigen.
Danny zegt
Mijn inziens heeft Maarten de Bruijn zijn eigen jongensdroom, zijn kindje, veel te vroeg verkocht, voordat het rijp was voor de snelle, echte wereld. Victor Muller, ik heb veel respect voor hem, maar hij beschouwt Spyker als een speeltje, om de mooie wereld van snelle auto’s in te stappen, te pochen met zijn vriendjes. Het zal mij niets verbazen als Muller zijn eigen belang al lang en breed heeft veilig gesteld, en binnen no-time aankondigt de hele toko te verkopen, en dat Spyker geen meter verder komt…
bramwillemse zegt
tsja, verbazingwekkend klinkt het mij niet in de oren.. maarja, je komt er ook niet zomaar. De naamsbekendheid is groot en ze hebben een uniek product. Hier moeten ze toch goed uit kunnen komen.
ben benieuwd!
PieterA zegt
@M5: mee akkoord, wat een onzin om in de F1 te willen gaan. Hadden ze beter niet gedaan. (ook al zeggen ze nu al de kosten terug gewonnen te hebben, wat ik ten sterkste betwijfel)
robbie zegt
@Ejay, heb je enig idee hoe moeilijk het is om een auto “snel” in productie te nemen? Bij de grote concerns gaat hier al 2 tot 3 jaar overheen incl. testen etc. Spyker zal er dus zeker de nodige tijd in moeten steken, zeker als ze kwaliteit willen leveren!
Alec zegt
Ik denk dat het allemaal wel mee valt,
het kan voor bepaalde mensen natuurlijk goed zijn dat er slechte publiciteit voor spyker naar buiten komt.
Het is voor spyker heel erg goed te doen wanneer ze in de formule1 en in le mans racen.
Dat trekt zoveel nieuwe kopers aan….
Nieuwe kopers -> meer auto’s.
Zo simpel is het.
Maar het kan ook fout gaan, dat duurt denk ik iig nog een maand of 3.
jasper zegt
yes eindelijk dat wannabee merk weg!
Y. zegt
Ik heb het twee jaar geleden al voorspeld: http://www.intuh.net/autorai2005/img_5929.htm
ford freak zegt
het is veel te moeilijk voor een klein automerk dat op zich zelf wil verder gaan vol te kunne houde. ga samen werke met andere raad ik ze aan, maar eigenwijs doen moete ze zeker nie! greetzz
mattie zegt
tja hard lopers zijn dood lopers!!!!
Pieliej zegt
@ Jellert; nee, ze gebruiken de motoren van Audi.
Tombnolz zegt
Ja Sebas, ik vind ook dat ze daar bij Spyker wel erg hard van stapel lopen. Een F1-team én een Le Mans team… en dat voor zo’n petieterig klein automerk. Dat zou wel heel veel van het goeie zijn geweest.
Koen zegt
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat Robbie met deze post serieus solliciteert naar een baan bij Story, Prive of Weekend. Een quote van een enkele slangenleverancier uitvergroten tot het uiteenspatten van een potentiele zeepbel. Wat een tendentieus verhaal!
Het Volkskrant artikel is een stuk genuanceerder dan uit dit verhaal blijkt en past wel hoor en wederhoor toe.
august zegt
@Pieliej; weet waarover je praat;)
de C12 (+Zagato) en D12 maken gebruik van een Volkswagen W12-motor.
mattie zegt
koen
dan is het toch vreemd dat er meer leveranciers zijn die nog een heleboel geld krijgen en ook niet meet leveren aan dit bedrijf op sommige goed zakken na dan!!!en is audi niet het zelfde als volkswagen
robbie zegt
@Koen, ik heb nog geen ambities voor een baan bij Story, Prive of Weekend, misschien in de toekomst ;) . Natuurlijk breng ik het nieuws met een bepaalde invalshoek, al is het alleen maar om de discussie op gang te brengen. Het feit dat er gelinkt wordt naar de verschillende bronnen zorgt ervoor dat iedereen zijn eigen mening kan vormen op basis van de informatie die voorhanden is. Zo tendentieus en ongefundeerd is het dus helemaal niet (in mijn ogen althans).
Koen zegt
@Robbie: Het tendentieuze zit met name in het zinnetje: Het verhaal leek ook bijna te mooi om waar te zijn. Daardoor lijkt het alsof je al afscheid neemt van het merk.
De laatste cijfers van Spyker waren prima te noemen. De overname van het winstgevende Midland F1 met het oog op de komende veranderingen in de F1 reglementen (met name de nieuwe verdeling van TV gelden en restricties mbt. het motorontwikkelingen) duidden op slim ondernemerschap.
De samenwerking met Zagato vind ik getuigen van een uitstekende visie, die doet hopen op herleving van de tijden waarin koetsbouwers als Figoni en Falaschi het ene na het andere meesterwerk aan de autohistorie toevoegden.
Muller was al lang voordat hij met het Spyker avontuur begon een bevlogen autoliefhebber. Hij combineert dat nu met zijn ondernemerschap.
@mattie: Kun je specificeren wie er nog meer op centen zitten te wachten?
mattie zegt
koen
karman,ellermeyer,een engels bedrijf waar ik even de naam niet van weet(deze heeft trouwens de de ssuv en de zagato gemaakt) etc…. en dan te weten dat ze bij de einde jaars telling de auto’s allemaal naast elkaar zetten en de gene die niet af zijn achteraan zetten zodat het net lijkt of ze er zoveel gebouwt hebben …zeg mij genoeg
Koen zegt
@mattie: Je noemt een paar leveranciers. En volgens mij leveren die nog allemaal netjes hun onderdelen, dus neem ik aan dat de facturen ook betaald worden. Wat weet jij wat wij niet weten? Waaruit blijkt dat zij niet betaald worden? Je maakt we wel nieuwsgierig namelijk.
mattie zegt
koen,
laat ik het zo zeggen ik behoor tot de goedzakken die er niet meer in gelooft dat het goed gaat komen!!! en ik denk de Maarten op tijd is weg gegaan.
joep zegt
zou het niet zomaar kunnen dat die slangenleverancier aan de kant gezet is ten gunste van een andere en nu probeert z’n gram te halen? Het lijkt me aannemelijk dat hij niet de enige is die slangetjes voor een spyker kan leveren…
TimMR2 zegt
@august, volkswagen en audi gebruiken dezelfde motoren is allemaal van de VAG (volkswagen audi gruppe), de TDI’s, V8, W12, V10, FSI’s etc. worden door volkswagen en audi gebruikt weet waar je over praat.;)
robbie zegt
@mattie, je doelt denk ik op Coventry Prototype Panels (CPP), http://www.covproto.com
Tarzan zegt
“”Maar ik wist hoeveel slangen er waren geleverd en dat klopte niet met elkaar. Mijn vraag is: hoeveel auto’s zijn er in werkelijkheid gebouwd?”””
MIjn vraag is: Hoeveel denk meneer de slangenleverancier dat er gemaakt zijn? 10? Dan is muller inderdaad een paljas. 40? Ook dan is het geen mooie score maar zeg 69 of 78? Dan heb je het in mijn ogen goed gedaan.
Maar verder lees ik weinig cijfers terug in dat artikel van de Volkskrant en zou ik even wachten met ene mening vormen tot de cijfers op 30 maart boven tafel komen. Ik heb wel vaker vreemde verhalen in de Volkskrant gelezen.
Overigens ben ik verre van een Spijker-fan. Foeilelijke autos met een motor van Audi. Maar als we Muller gaan kruisigen graag met inhoudelijk sterke argumenten en geen hearsay intervieuws aub.
august zegt
@TimMR2; ik weet over het algemeen, zodra ik hier iets neerplemp, wel aardig waar over ik plemp. De W12 is van oorsprong een VW-motor, en daarmee niet doelende op VAG. Gebaseerd op de Golf-VR6, gemaakt voor de W12 Coupe proto uit 2001. Mijns inziens dus meer VW dan Audi. Mijn eerste opmerking was slechts ter nuancering van Pieliej’s ‘reprimande’ naar de and’re gast waarvan ik de naam niet ga opzoeken:)
Pieliej zegt
@ August;
Zoveel weet ik er niet vanaf, maar ik doelde niet op de W12, maar op de V8 van de C8. Die is toch van Audi?
kor zegt
ja
august zegt
:)
Ejay zegt
@ Robbie. Spyker is een merk dat exclusieve wagens bouwt. Talloze procedures die voor normale autos 100.000x worden uitgevoerd gebeurt niet. Er worden geen 80 studiemodellen gemaakt waarvan degene met de meest EuroNCAP sterren genomen word.
Hetgeen wat het meeste tijd kost is de productielijn opzetten. Bij een groot automerk betekend dat de hele robotmeuk opnieuw programmeren etc dat kost inderdaad wel een tijdje. Bij Spyker betekend dat ruimte maken in de fabriek en je suppliers zo je stock laten aanvoeren dat het qua tijd allemaal goed zit. Dit kost wat minder tijd. Het is toch vreemd dat na een jaar de D12 amper veranderd is en nog steeds concept is?
Niels zegt
Vrienden,
Vraag hun jaarverslag 2006 even op. Neem vervolgens even de moeite om het door te lezen,en kom er dan achter dat zo’n klein 38,5 procent van de aandelen in handen is van arabieren….. Investeringsmaatschappijen van enkele oliesjeiks…
Die personen zijn verzot op spyker,
Maak me dus geen zorgen over het bedrijf!
w0o0dy zegt
Als er daadwerkelijk minder auto’s gebouwd zijn dan dat er gerapporteerd zijn dan heeft Spyker wel een probleem. Dat ze het niet voor elkaar krijgen meer auto’s te bouwen dan ze doen, dat is ook een reden tot zorg. Hoeveel procent van de aandelen hebben/hadden de zeurkousen van Go capital? Zolang Muller vriendjes is met mensen als Boekhoorn (Kent iemand een telecom bedrijfje dat Telfort heet? Dat heeft hij gekocht een beetje gesaneerd en toen tegen een leuke premie doorverkocht) en Michiel Mol kan hij nog wel wat steun optrommelen als het nodig is… En een aantal (olie)arabieren die helemaal gek zijn van dit soort bedrijven wil ook vast de knip wel trekken als er aandelen op de markt komen.
autoblogger zegt
@Niels: Spyker en Arabieren? Je meent het…
matt zegt
Inderdaad niet sterk om dit verhaal op te hangen aan een opmerking van een slangenfabrikant. In het Volkskrant-artikel stelt Muller dat hij uiteraard zijn slangen niet bij slechts één leverancier vandaan haalt. Zit wat in.
Of het waar is, zal nog wel eens blijken.
robbie zegt
@Niels, heb je voor mij misschien een kopie van het jaarverslag over 2006? Dat wordt namelijk pas op 30 maart gepresenteerd! Ik heb zo het idee dat jij je baseerd op het verslag uit 2005, ondertussen zijn er extra aandelen uitgeven en is het belang van de Arabieren ernstig verwaterd. Michiel Mol is met 30% van de aandelen namelijk grootaandeelhouder geworden.
Jottem zegt
Wat Robbie vergeet te melden is dat deze hele tag is opgehangen aan een berichtje in de Teleklets van zaterdag. Die Go Capital-boys zouden het heeelemaal gehad hebben met vic muller. Groot gelijk!
autoblogger zegt
@Jottem: wat bedoel je met de hele “tag”? En wat stond er in de televaag?
Bovenstaande links zijn overigens via dft en volkskrant, van eerder deze week…
Martin zegt
Misschien is deze mededeling van persbureau Reuters van 2 maart jl. ook wel interessant om mee te nemen in al deze speculaties:
ZEEWOLDE (ANP) – Spyker Cars heeft een kredietovereenkomst
gesloten met de Luxemburgse investeerder Trafalgar Capital. Dat
heeft de fabrikant van luxe sportauto’s vrijdag bekendgemaakt.
Onder de overeenkomst koopt Trafalgar gedurende drie jaar
voor maximaal 25 miljoen euro aandelen Spyker als de
autofabrikant daarom vraagt.
Lagonda zegt
Wel jammer dat het er op lijkt dat Spyker alleen maar financiering is. Dat is niet echt gezond. Dat er delen gefinancierd worden is natuurlijk onvermijdelijk, maar hier is het wel heel erg lijkt het. En dan idd ook nog de F1 ingaan. Zelf zou ik eerst het ene gezond maken voor ik aan het andere begin. Overigens ben ik geen Spyker fan, ik vind ze echt niet mooi. Maar ik hoop wel dat e.e.a anders zal verlopen. Er zijn al zo weinig autobouwers die niet van een grote jongen zoals Ford of VW zijn. En hier gaat het ook nog eens om een echt Nederlands product, mooi of niet mooi, wel iets om trots op te zijn.
MaximaalBenut zegt
Ze moeten 1 ding doen met de spijker een hele grote boom opzoeken en daar zich inboren een spijker hoort immers in een stuk hout.
Al die auto’s van hun zijn afschuwlijk lelijk en smakeloos.
Kijk naar het gamma van italie en hun babes! Ik zie liever een mooie auto met stijl die met liefde wordt gemaakt waar de dames helemaal geil van worden Abarth babes bijv.
Dan smakeloze oude balle van kerels met een veel te grote studenten bek en een stuk plaatwerk wat over hun eigen buik is gerold.
Lustigson zegt
Als ik me niet vergis, wordt Spyker F1 Team niet gefinancierd door Spyker Cars, maar staat het volledig op eigen benen. Kan ook niet anders, want Spykers Cars draaide vorig jaar toch hooguit een paar miljoen euro winst? Daar run je geen Formule 1-team van, natuurlijk.
Christoph zegt
Wat in het artikel naar voren wordt gebracht is een goed punt opzich, ware het niet dat alle Beursgenoteerde bedrijven dezelfde technieken toepassen om de resultaten boekhoudkundig mooi te houden, binnen de grenzen van de IFRS.
Het feit dat er meer slangetjes ingekocht zijn dan er verbruikt is ( voorraad + ingekocht – gebruikt ) zegt nog niks over mogelijke mallafide praktijken, het is zo dat binnen de IFRS er verschillende boekhoudkundige manieren van voorraad waarderen gebruikt mogen worden, er mogen onafgemaakte producten meegeteld worden waarvan de grondstoffen bij het begin van het proces al in 1x toegevoegd worden etc etc.
Je kan beter eind maart eens kijken naar het cash-flow statement dan nu al conclusies trekken.
SugarFree zegt
@ Tarzan
Mee eens. Eerst inhoudelijke argumenten én meer feiten en cijfers graag. Tot 30 maart blijft het grotendeels speculeren (maar da’s niet leuk voor de indianenverhalen en verdachtmakingen, da’s waar ;) ).
bas zegt
spijker slaat dit keer dus de spijker NIET op zen kop???
robbie zegt
@Lagonda, de kern van het probleem ligt volgens mij ook gelegen in het feit dat Spyker zoveel verschillende investeerders kent. Deze personen/bedrijven willen op zeer korte termijn goede resulaten zien. Arabieren kunnen dan nog zoveel geld zien, hun investering moet wel iets opleveren. De druk zal dus ook extreem groot zijn op Spyker om constant met nieuwe producten te komen en om de productie op te schroeven. Dat kan niet heel lang goed gaan.
@Lustigson, het Formule 1 team is eigendom van Spyker Cars NV, en draagt dus ook bij aan de winst/verlies. En als we Spyker mogen geloven heeft het F1 team over 2006 een winst gedraaid welke ervoor zal zorgen dat het bedrijf als geheel 2006 ook winstgevend heeft afgesloten.
@Christoph, natuurlijk moet Spyker zich houden aan de internationale boekhoudregels, maar het gaat er niet om dat er meer slangen zijn ingekocht dan gebruikt (dat zou niet zo erg zijn). Het probleem is juist dat er minder slangen zijn ingekocht dan dat er auto;s geproduceerd zouden zijn! De conclusie die daaruit geetrokken zou kunnen worden (als het waar is!) is dat er dus minder auto’s gebouwd zijn dan Spyker zegt.
robbie zegt
@SugarFree, idd op 30 maart zullen we weer iets meer inzicht krijgen :D
J. zegt
Ik denk/hoop dat het F1 team voor genoeg marketing kan zorgen zodat die 14 auto’s de winkels uit gaan vliegen.
Als er eenmaal één rapper over de dam is volgt de rest vanzelf ;)
Lagonda zegt
@Robbie Ben het helemaal met je eens.
Verder maar wachten tot de officiële jaarcijfers bekend gemaakt worden voordat er conclusies getrokken worden.
Js zegt
Ik zou het zonde vinden als Spyker verdwijnd, maar ben het eens met de mensen die zeggen dat het allemaal veel te snel gaat.
IK heb ook mijn twijfels over hoeveel Spykers er nou echt worden verkocht. Het is en blijft een behoorlijk duure auto voor wat je uiteindelijk krijgt. En er is natuurlijk een saturatie punt voor de aantal mensen die er eentje zullen kopen alleen voor exclusiviteit.
Trouwens, even off topic; Ik vind die F1 neus op de C12 Zagato helemaal niet Spyker. De achterkant is nog wel unique (om “mooi” niet te gebruiken) maar de voorkant vindt ik gewoon niet passen bij de rest van de auto. Ook die lucht in/uitlaten op het achterdeck vind ik totaal nergens op slaan. Lijken net afgezaagde spoiler brackets.
dieter zegt
hou de beurs maar eens in de gaten. Elke dag 1 a 2 percentjes van de aandelen af.
Het zal niet lang meer duren op deze manier.
De gedrochten die in geneve stonden geven ook een niet al te goede indruk
Schiedam-Zuid zegt
Ter verduidelijking:
In de productie-modellen met een 8, ligt een gemodificeerde Audi V8. In de productie-modellen met een 12, de Volkswagen W12-motor. In principe dus allebei Volkswagen-motoren (VAG-groep).
In de bedrijfsconstructie staat het F1-team aqls aparte tak. Op zo’n manier dat faillissement van de een niet direct dat van de andere inhoudt. Het Spyker Squadron valt wel direct onder Spyker Cars.
Klassiekerrally zegt
Ik denk dat Victor Muller iemand is die iets dat (nog) niet bestaat kan verkopen.
Het is te hopen dat hij daarin niet te ver is doorgeschoten…
Klassiekerrally zegt
Bij mijn vorige opmerking bedoelde ik vooral dat VM ideeën kan verkopen aan banken en investeerders…
Jan zegt
Michiel Mol is ingestapt vanwege het Spyker F1 team. De naam Spyker is enkel aan het F1 team geplakt vanwege publiciteit, het geld kwam ergens anders vandaan.
Over de productie en werkelijke cijfers werd al eerder gespeculeerd. Dit bleek toen een leverancier te zijn die niet blijw as dat ie aan de kant was gezet. Ook de beursdaling lijkt me in dit licht dan eerder met onbevestigde geruchten van doen te hebben dan van een daadwerkelijk probleem.
Bij mijn weten presenteerde Spyker op Geneve de productierijpe D12, maar misschien had ik dat verkeerd begrepen. Het Zagato prototype geeft aan dat er vraag is naar de producten van Spyker. Wellicht geinspireerd door de F1.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan wat hier staat, maar het lijkt me een samenraapsel van oude geruchten, een kleine beursdaling en wat gespeculeer. Om dit zo te presenteren is nogal Telegraag-achtig.
Bart zegt
ik vind die Victor Muller een misselijk mannetje, die denkt dat heel wat is. Hij loopt ordinair zen zakken te vullen en zen collega kan voor de boetes opdraaien. Laat die blaaskaak er nu eerst maar is voor zorgen dat spyker eindelijk is winstgevend wordt, is misschien ook leuk voor de aandeelhouders.
Praatjes vullen geen gaatjes meneer Muller.
Kafka zegt
Heerlijk toch, Spyker-bashen? Een aandeelhouder verzilvert zijn winst tegen koers van 18 euro nadat het aandeel op 10 gestaan heeft. Een klein fonds als Spyker wordt snel beinvloed door een stevige verkooporder. Waar maakt men zich druk om? En waarom wordt er bij voorbaat vanuit gegaan dat Muller liegt? Typisch azijnpissen, omdat er weer een Hollander boven het maaiveld uitsteekt.
Bart zegt
@kafka
Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik wil alleen zeggen dat Victor Muller hoog van de toren blaast met een merk dat tot op heden nog geen cent winst heeft gemaakt. Ik vind het prachtige wagens.
Stylez zegt
Afgelopen week heeft de grootste waardevermindering in jaren plaatsgevonden op de AEX, hij is hiermee gedaald met 32 punten. Dat komt neer op een gemiddelde daling van 6,2 % per aandeel.
Aangezien Spyker nog maar kort op de beurs zit en het nog niet bekend staat als een waardevast aandeel was het te verwachten dat dit aandeel iets zwaarder zou gaan dalen dan het gemiddelde.
Al met al: 8,5% valt best wel mee gezien de omstandigheden op de beurs.
Paul zegt
Een eigen auto-fabriek inclusief F1-renstal. Een jongensdroom toch?
Voor alle loonslaven onder de reaguurders: elk businessplan van elke startup is gefundeerd op verwachtingen. Muler krijgt vermogende partijen zo ver dat ze geld in zijn plannen willen steken. Wat Viktor Muller doet is marketing en business van de hoogste plank.
Dus hou nu op met dit angsthazige, “azijnpissende” en afgunstige commentaar te leveren. Te beginnen met “Robbie”, de plaatser van dit bericht. Bah, misselijkmakend Volkskrant-gekwaak in dit kikkerland.
Muller en consorten: helden in ondernemersschap!
Bart zegt
Allemaal leuk en aardig maar Spyker valt niet onder de AEX maar onder de zogenaamde ” lokale markten”. Vadaag staan ze op het moment weer 4,5% in de MIN. dus dat valt niet echt mee gezien de omstandigheden op de beurs!
joep zegt
ten eerste: HUh?!? nog een joep?
ten tweede: @timMR2, wanneer je in een post iemand verwijt niet te weten waar hij over praat, om vervolgens in die zelfde post VAG als Volkswagen Audi Gruppe te vertalen, vind ik het moeilijk je post serieus te nemen.
Ten derd en ot: Ik denk dat ik er te weinig van af weet om wat zinnigs over de toekomst van spyker te zeggen, dus doe ik dat ook maar niet :)
autoblogger zegt
@Paul: deze gelezen? http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/31/spyker-en-f1-muller-en-verstappen
Ik vind het ook fantastisch wat Victor doet (of probeert te doen) maar indien er negatieve geluiden zijn te horen dan moeten we daar natuurlijk ook over berichten. En zoals je ziet komt er in de reacties alweer wat extra info naar boven… Prima artikel robbie!
Stylez zegt
Heerlijk al die korte termijn speculanten…
@Bart
Ik zou zeggen checken de beurzen in Amerika, Japan, etc eens.
Enne… ” lokale markten”?
LOL, het is gewoon Euronext hoor,
Bart zegt
@styles
check dit nu maar gewoonhttp://www.iex.nl/stocks/default.asp?beurs=nl&Group=7
DIt is gewoon een makkelijke verzamelnaam, hier zitten alle kleine fondsen die een te klein volume hebben voor de AEX/AMX.
Euronext is een beursorganisatie.
Stylez zegt
“This is the share price of Spyker Cars as listed on the Amsterdam Exchanges (AEX)”
http://www.spykercars.nl/?pag=100
Paul zegt
@autoblogger
Wat wil je bewijzen met de link? Dat autoblog.nl ook positief over Spyker bericht? Dat wist ik. Daarom valt me de toonzetting van het item ook zo tegen. In de Volkskrant staat een hele story over de achtergrond van Muller, hoe hij zo ver is gekomen etc. Autoblog.nl belicht alleen “de kritische opmerkingen” van één van de toeleveranciers. Hoog roddelgehalte. Autoblog.nl onwaardig mijn inziens.
autoblogger zegt
@Paul: bedankt voor je compliment, als ik het zo mag opvatten ;)
Ik denk dat juist de kritische opmerkingen bij de Volkskrant nieuwswaardig waren, die hoor je namelijk niet zoveel. Het verhaal van Victor kennen we inmidels wel. Maar dat is slechts mijn mening…
Bart zegt
@stylez
http://www.iex.nl/stocks/default.asp?beurs=nl&Group=7 Hier staan alle fondsen van de AEX in
http://www.iex.nl/stocks/default.asp?beurs=nl&Group=1 hier alle fondsen van de AMX
Ik zal wel gek zijn maar zie SPYKER toch echt niet in de AEX of AMX lijst staan
glo95 zegt
Dit is echt gewoon gelul van een stel critici. Kijk maar naar dat filmpje van de spyker op top gear, dat zegt al genoeg, Ik wil wedden dat spyker de komende jaren gewoon helemaal uit verkocht zijn!
glo95 zegt
waar zijn die sites eigenlijk waar da op zou staan dat spyker nog 14 auto’s heeft staan? Ik zou eigenlijk wel bewijs willen zien. Anders wordt hiermee alleen maar bewezen dat deze spyker critici dit uit hun duim zuigen, je kan dr wel mooi omheen praten, maar het draait uiteindelijk tog om bewijs!
J. zegt
@Js
Spyker is niet zo heel duur hoor, als ik me de aflevering van Topgear over de Spyker herriner stonden ze daar ook verbaasd te kijken toen ze het prijskaartje te zien kregen.
Voor een merk dat zich zo exclusief wil profileren, en de concurrentie aan wil gaan met merken als Aston Martin en Ferrari kost zo’n Spyker een schijntje.
corrent me if i’m wrong want ik weet het nie zeker ;)
Bart zegt
@J.
in vergelijking met een ferrari kost de spyker geen” Schijntje” de beginprijs is 216.500,- MEt die prijs kunnen ze zeker concurreren maar echt goedkoper zijn ze niet
Paul zegt
@ autoblogger
Haha! Ja hoor, steek die veer maar in je…! Erg gecharmeerd van autoblog.nl, maar dat moge duidelijk zijn. Ik blijf het echter niet eens met jullie suggestieve insteek i.c. “spat de Spyker-zeepbel uit elkaar”? Einde discussie
robbie zegt
@glo95, u vraagt wij draaien!
Hierbij de lijst van links.
Nieuwe Spykers die te koop staan bij dealers in de VS
Spyker of Pompano Beach
http://autosport.usa.ebizautos.com/detail-2006-spyker-c8_spyder-autosport_usa-1351282.html
Spyker of Pittsburgh
http://www.auto-palace.com/Spyker%20C8%20Spyder/Spyker.htm
Spyker of Manhattan
http://www.autobase.com/cgi/info.exe?bc=3050826&dealer=manmotor
http://www.autobase.com/cgi/info.exe?bc=2942963&dealer=manmotor
Spyker of Portland
http://www.inventory.gpimports.com/webdetail.aspx?iid=1208422
http://www.inventory.gpimports.com/webdetail.aspx?iid=1451355
Spyker of Las Vegas
http://www.lamborghinilasvegas.com/mainpages/carpage.php?cid=169C
Spyker of Newport Beach
http://www.newporteuropean.com/details.html?VID=1-18l1161309345
http://www.newporteuropean.com/details.html?VID=1-18l1169858364
Spyker of the Desert
http://www.deserteuropeanrollsroyce.com/details.html?VID=1-19l1163802653
Spyker of San Diego
http://www.symbolicmotors.com/vehicledetail.php?id=89
Spyker of Scottsdale
http://www.motorsportsofscottsdale.com/cardetail.asp?carId=702
http://www.motorsportsofscottsdale.com/cardetail.asp?carId=701
Spyker of Atlanta
http://motorcars-of-georgia.ebizautos.com/detail-2006-spyker-c8_spyder-the_bimmer_store__motorcars_of_georgia_llc__-1362273.html
In Europa
Spyker of Switzerland
http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.aspx?from=infopage&wl=1&lng=fra&id=4112054&qs=id%3d64634%26register%3d8142&page=2&row=3
Dit zijn maar liefst 15 gloednieuwe Spykers die te koop staan bij dealers. Ik twijfel er niet aan dat deze auto’s door Spyker verkocht zijn aan de dealers, of ze ook al direct betaald zijn weet ik niet. Grote kans natuurlijk dat er sprake is van uitgestelde betaling. Het is opvallend dat na een simpele zoektoch blijkt dat ruim 15% van productie uit 2006 nog onverkocht bij dealers staat! En dat voor een merk waarbij de auto’s niet aan te slepen zouden zijn.
Hoe weet ik dat het hier gaat om auto’s die allemaal in 2006 zijn geproduceerd en niet bijvoorbeeld een maand geleden? Een simpel rekensommetje geeft daar antwoord op. Allereerst zijn de Amerikaanse dealers zo vriendelijk om de chassisnummers te vermelden van de auto’s die te koop staan (in 90% van de gevallen). Deze liggen allemaal onder de 150. Een beetje rekenwerk leert ons dat Spyker in de periode 2000 (oprichting) tm eind 2006 maximaal 200 auto’s heeft geproduceerd en zou het hoogste chassisnummer dus 200 zijn. Aangezien de chassisnummers van de gevonden auto’s hier ver onder liggen (zelfs lager dan 150) kan er gesteld worden dat alle auto’s geproduceerd zijn voor de eerste helft van 2006. Deze auto’s staan dus allemaal al zeker een half jaar oud en wellicht zelfs ouder.
Ook is het vreemd dat de C8 Spyder die te koop staat in Zwitserland een Amerikaanse specificatie heeft (check de rode reflectoren aan de achterkant).
marcel zegt
En deze geruchten doen de ronde naar aanleiding van een verkocht aantal slangen?
Kunnenn we misschien het aantal geleverde schroefjes ook nog even gaan tellen, en het aantal LEVERANCIERS die de rest van e slangeen zouden hebben geleverd ook nog even vragen?
Wat en azijnpisserij zeg…
Kafka zegt
Tja, Robbie, wat je vergeet is dat dealers in de VS enorme voorraden hebben omdat men daar niet gewend is een auto te bestellen. Als J-Lo morgen in een clip een Spyker rijdt, is de dag erop de helft verkocht. Daar houden de dealers daar rekening mee.
Waarom is er maar 1 enkele Spyker in je lijstje in Europa te koop? Omdat die auto’s stuk voor stuk op maat gemaakt worden…
Gek he, wat een cultuurverschilletje al kan opleveren. Blijft dus gewoon azijnpisserij, sterker nog: verdachtmakingen aan een beursgenoteerd bedrijf die niet gefundeerd zijn. Spyker zou je kunnen aanklagen (als ze er geld voor hadden of het belangrijk zouden vinden).
Klassiekerrally zegt
Gek he, wat een cultuurverschilletje al kan opleveren. Blijft dus gewoon azijnpisserij, sterker nog: verdachtmakingen aan een beursgenoteerd bedrijf die niet gefundeerd zijn. Spyker zou je kunnen aanklagen (als ze er geld voor hadden of het belangrijk zouden vinden).
In Amerika zouden ze dan misschien ook nog een kans maken. Hier lijkt me dat sterk.
Gek he, wat een cultuurverschilltje al kan opleveren ;)
floris zegt
de prijs van de c12 zagato viel me al op. ruim 9 ton voor een auto met een carosserie van alluminium en een motor met 500 pk. ook vond ik gek hoe Victor Muller zich in het nieuws opstelde tegen pessimisten over de actie om een formule 1 team te kopen. jammer dat nederlands trots zo ten onder moet gaan
glo95 zegt
Heel leuk die lijst, maar dit zijn 2e hands auto’s;), dus ik denk dat dat argument wegvalt.
supercarlover zegt
Laten we hopen dat het goed gaat met Spyker. Ze zetten Nederland weer op de autokaart. Succes Spyker!!
JPM zegt
Hahaha wat een enorme onzin heb ik hier voorbij zien komen!
De toekomst ziet er juist goed uit voor Spyker! Bijna 200 orders voor de D12 en 24 stuks à 400.000 euro van de Zagato al verkocht. Daarbij komt nog dat de F1 ontzettend veel geld opleverd? Veel? Ja veel ja. Spyker zet met de F1 bijna 60 miljoen om. (18mln tv rechten, 28mln coureurs, 14mln sponsoring) De uitgaven zijn iets lager waardoor alleen daar al 5 miljoen mee wordt verdient. In 2008 worden de tvgelden voor Spyker verdubbeld. Ook merchandising zorgt voor een enorme cashflow. Bij FerrariF1 is dat zelfs meer dan de helft van het inkomen (200mln.)!
Daar komt ook nog eens bij dat SpykerF1 op een stand alone basis is gefinancierd, dus als SpykerF1 failliet gaat heeft dat nul komma nul invloed op SpykerCars!!!!!!! Die twee zijn financieel onafhankelijk, behalve bij een positieve balans van SpykerF1!!!!
De markwaarde van Spyker zit rond de €130 miljoen euro. Midland F1 kostte $106,6miljoen. Het F1 team zit dus niet eens in de waarde van de beurskoers opgenomen itv een eventuele verkoop van de F1.
Spyker behaalde een omzetstijging van 40% in 2005 en 30% in 2006. Die zogenaamde nieuwe Spykers die in de VS tekoop staan zijn allang afbetaald. Want waarom zou Spyker ze daarheen brengen ‘waar ze niet verkocht zouden worden’ terwijl er tientallen wachtrijen zijn in China en het Midden-Oosten?
Ik vind het geweldig dat de beurskoers van Spyker daalt. Des te meer reden voor mij om aandelen te kopen. Ik zie Spyker als langetermijn investering, kijk eens naar andere beginnende luxesportwagenfabrikanten. De beurskoersen van die bedrijven zijn door de jaren heen soms vervijfvoudigd, dat levert heerlijke rendementen op. Daarbij komt ook nog eens dat de markt voor luxeproducten nog nooit zo groot was! Dit gaat zeker goedkomen.
Nulla tenaci invia est via!
lincoln mark8 zegt
ja ja en gisteren waren we nog zoooo trots op ons nederlandse spyker…..
meneer Muller ik wens u goede zaken.
nulla tenaci invia est via.
Klassiekerrally zegt
@ JPM: dat is interessante info!
@ lincoln mark8: trots is wat mij betreft niet het juiste woord: ik vind de Spykers super kitscherig. Maar goed, VM heeft het al ver geschopt en dat is knap.
En dat ‘Nulla tenaci invia est via’: ik heb al mijn Asterix en Obelix albums er op nageslagen, maar kan niet vinden wat het betekent. Wie vertaalt ’t even voor me?
JPM zegt
@ Klassiekerrally
‘Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar’
Wie had gedacht dat ik nog wat aan mn latijn zou hebben :P
Klassiekerrally zegt
@ JPM: dank, ik kwam niet veel verder dan ‘via’. Mijn Latijn laat te wensen over :)
Is in elk geval een heel passend credo dat door VM volgens mij met harde hand wordt nageleefd…
frank zegt
Snel een Spykertje kopen voor ze failliet gaan… (misschien Frans Brommet langssturen voor een interviewtje… dus als ik het goed begrijp kan je je rekeningen niet meer betalen Victor, en wat ga je nu doen?). Ik vind het wel wat, een klassieker waarvan er maar een paar honderd gemaakt zijn, heeft de prijzen van de de Lorean ook geen kwaad gedaan.
maribelle zegt
Komt tijd komt raad!
Martijn Toby zegt
Al dat gezeik van iedereen kots ik aan alle kanten uit. Is er eens iemand die echt zijn nek uitsteekt (Lees Victor Muller). Iemand die Nederland op de kaart zet, maar dat mag niet in Nederland. Stel je toch eens voor dat Nederland een succesvolleautofabriek van ultieme sportwagens zou hebben, en jaaaaa hoor hij ie is er!! Hiep hiep hoera! Nee natuurlijk niet, lekker met zijn allen boeeee! roepen, Victor Muller is een boef, Spyker moet kapot, het zijn oplichters, valsheid in geschrifte!!! Wat je wat pas valsheid in geschrifte is? Die -edit- van de Volkskrant die het nodig vindt om -edit- te schrijven over Nederlands trots. Ophangen aan de hoogste schandpaal die je kan vinden. Die -edit- zit waarschijnlijk in het weekend trots te doen met zijn Kia nep Touareg, een beetje op te scheppen over alle fakesletten die hem nakijken op een terras vol met randdebielen en neppooiers. Ja man ik ben die gast die boos heeft geschreven over Spyker, ik heb onderzoek gedaan zoals het een goed journalist betaamt, die Victor Muller doet zijn broekie vol van mij, ik ben die megadarm, die zijn droom naar die klote wil helpen. Was het maar alleen zijn droom, dan kreeg je geen last van mij, ranzig stuk endeldarm. Het is toch de jongensdroom van het overgrote deel van de wereld. Een sportwagenfabriek, een formule 1 team, een le mans team!!! De hemel in prijzen, op je knieen en halluluja roepen. Ik wordt ronduit kotsmisselijk van die kutmentaliteit van een groot deel van Nederland. Voor de rest die wel trots en enthousiast is!! Kom van je bank en pleur die ettervliegen van hun voetstuk. Ook Peter Noordermeer, die vol trots tegen al zijn vriendjes heeft geroepen, ” ik ben diegene die Spyker heeft groot gemaakt met mijn high performance slangetjes” Hij moest ie even waarschijnlijk wachten op zijn geld, en nu een beetje met naam en toenaam moeilijk lopen doen bij zijn pestpleurusvriendje van de Volkskrant. -edit-. Ga wat nuttigs doen met je leven. Lang leve Spyker en de -edit- met al die antihelden. Victor Muller doorknallen en winnen!! Ik kom wel weer eens kijken bij je. grtn Martyn Toby
Wat ik doe? Ik verkoop spykers ( spijkers )
-edit: heerlijk stukje onderbouwde kritiek!-
robbie zegt
@Kafka, ik ben er van op de hoogte dat er een duidelijk verschil is tussen de manier waarop Europese en Amerikaanse dealers te werk gaan. In de VS is het inderdaad zeer gebruikelijk om auto’s te kopen die op voorraad staan terwijl ze in Europa bereid zijn om er een paar maanden op te wachten (Maybach heeft zich hier ook op verkeken). Het punt dat ik probeer te maken is voornamelijk gelezen in het feit dat de auto’s verdacht lang te koop blijven staan. Minimaal een half jaar en voor mijn gevoel sommige nog wel langer.
@glo95, waar basseer jij je op als je zegt dat het tweedehands Spykers zijn?
mashell zegt
Tja Spyker, ze maken mooie producten en ze worden ook steeds mooier maar ze pakken het wel heel groots aan. En misschien wel te groot, maar vooralsnog geef ik ze het voordeel van de twijfel. Maar er is wel twijfel…
crown sports zegt
de Spykers in Amerika zijn geen 2ehandsjes!! de kilometerstanden van deze auto’s staan op maximaal 100 mijl (160 km) en niemand rijd zo weinig met een auto.
Arno zegt
Ik vind dat spyker goeie deal heeft gesloten met ferrari voor die motors maar het had wel een langer contractduur kunnen zijn dan 1 jaar.:(
Ze zullen beter presteren dan volgend jaar maar het zal niet veel zijn enkele keer een puntje pakke messchien maar verders nog niets daar is het nog te vroeg voor
Maatman zegt
Om aan alle suggestieve berichtgeving een eind te maken: lees het Financieel Dagblad (offline) van vandaag. Hoogstaand stukje onderzoekjournalistiek waarin de financiële backbone van Spyker wordt ontrafeld. Samengevat: veel Quote500ers met connecties met gefortuneerde Arabieren.
Dan kom je financieel gezien “een heel end”.
robbie zegt
@Maatman, bedankt voor de tip! Ben gelijk het FD maar even gaan halen. Het is zeker een interessant artikel, maar je moet niet vergeten dat het voornamelijk gaat over de financiers van het Formule 1 team en de coureurs Albers en vd Garde.
robert zegt
Net zoals andere bedrijven zal de Spyker F1 ( volgens mij een bedrijf geregistreerd in Engeland) en Le Mans team buiten de Spyker autos( beursgenoteerd) bedrijf opereren. Niemand gaat hun fabriek op het spel zetten door de racerij.
Ferrari corse is anders dan Ferrari autos.
Spyker bouwen niche autos dus nooit grote volumes. Bijzondere styling hebben ze wel maar hoe goed zijn ze kwa uitrusting, weggedrag enz. Volgens mij hadden de eerste last van “understeer” en na veranderingen last van “oversteer”.
Productie cijfers, levering cijfers zijn een ding maar belangrijkste is hoeveel zijn geleverd aan de eindgebruikers. DAF trucks gingen kapot mede door leveringen dat DAF zelf financeerde toen ze nog bij de dealers zaten.
Tarzan zegt
Hmmm Albers 0 – Deutschland rookie 1. Het begint wel erg naar de nadagen van Verstappen te ruiken. Pluspunt dat Sutil niet ver van de Torro Rosso qualificeerde.
Coorop zegt
Ik zou zo snel mogelijk proberen van je aandelen Spyker af te komen. Alle nieuwe modellen en het formule 1 avontuur leiden namelijk af van de vraag: hoe gaat het nu eigenlijk met Spyker? Hoeveel auto’s zijn er werkelijk gefabriceerd en werkelijk verkocht? Zijn alle gefabriceerde auto’s ook verkocht of staan er een aantal stiekem opgeslagen? (dit laatste zijn geruchten)
Victor Muller is een rasoptimist en weet zelf koud weer als warm weer te verkopen. Maar er is duidelijk in het diepst van het bedrijf iets vreselijk mis. Spyker kan nauwelijks aantonen waar de auto’s die geproduceerd zijn aan zijn verkocht. Creatief boekhouden? Waarom lopen de commisarissen toch zo blindelings achter Muller aan en vertrouwen ze ieder woord. Een leek kan aanvoelen dat hier iets niet klopt.
autoblogger zegt
Victor Muller is kritiek op Spyker zat…
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=43330
Ook de berichtgeving in deze krant over een mogelijk vertrek van de productie naar de Britse Lotus-fabrieken, waarmee Spyker overnamegesprekken zou voeren, valt volgens hem onder kwaadsprekerij. “De productie, ik bedoel assemblage van Spykers, blijft altijd in Nederland. Altijd. Ik heb bij Lotus slechts een expression of interest neergelegd. Niets meer.” “Net als twintig andere geïnteresseerde overigens. Maar het zou fantastisch zijn om hun auto’s aan onze line of business toe te kunnen voegen.”
Even later trekt hij alle deuren van de locaties in Zeewolde open. Hij wil het gerucht ontzenuwen dat er minstens twintig Spykers onverkocht op voorraad staan. Van alle Spykers die in de loodsen staan, tilt hij de beschermhoes op. “Ahh… Wauw! Een van onze allereerste producties.
Toegegeven, hij ziet er niet meer uit, maar die komt in het toekomstige museum te staan. En dit hier is een wagen die gebruikt is voor een crashtest. Die moeten we bewaren voor de Amerikaanse autoriteiten. In totaal staan er hier dus, even tellen, vijf Spykers die klaar zijn voor aflevering. Die zijn al wel verkocht, maar om de een of andere reden nog niet bij de klant terechtgekomen.”
Jan zegt
En wat lezen we vandaag? Precies, Spyker heeft winst gemaakt en bijna 100 auto’s afgeleverd!!! Toegegeven, de winst was 800.000 euro tegenover een verlies van 2 miljoen euro vorig jaar, maar de trend is goed.
Dit is typisch een negatief bericht zoals dat vaker met de Nederlandse auto-industrie is gedaan.
Jan zegt
Tarzan: Jij bent wel erg. Er is één race verreden, waarbij Albers afgeleid was door een loszittend oordopje (als je geen teamberichten meer ontvangt is dat best afleidend, zou ik zo denken) en crashte toen hij het probeerde te corrigeren.