Vanochtend heeft Spyker de resultaten bekend gemaakt over het eerste kwartaal van dit jaar. En daaruit kunnen we opmaken dat ze, ondanks de economische crisis, toch nog 15 auto’s hebben weten te bouwen en af te leveren. Dat waren 13 C8 modellen met korte wielbasis (voornamelijk de LM85) en ook al 2 stuks van de gloednieuwe C8 Aileron.
In dezelfde periode vorig jaar bouwde en verkocht Spyker slechts 12 auto’s, je kan dus wel spreken van een lichte stijging. Maar wat misschien nog wel veel leuker voor ons is om te zien, is het feit dat het design van de D8 Peking-to-Paris eindelijk af is en Spyker een foto van het definitieve kleimodel in het persbericht heeft gestopt.
Op die foto valt te zien dat met name de neus een stuk langer gaat worden dan bij de prototypes die we tot nu toe gezien hebben. In die neus zal overigens een (Amerikaanse?) V8 te vinden zijn met een supercharger en niet de 6.0 W12 van Volkswagen. Spyker zegt verder dat nog dit jaar de eerste exemplaren gebouwd zullen worden en dat de officieele lancering in 2010 plaats zal vinden.
En gezien het feit dat Lotus momenteel druk bezig is met de ontwikkeling van de techniek voor Spyker zal dat best wel eens kunnen kloppen.
Ook is aan het kleimodel te zien dat de suicidedoors in elk geval ook het productiestadium zullen halen. En het lijkt erop dat de grille een stukje kleiner is geworden. Verder heeft Spyker al eerder laten weten dat de koplampen identiek zullen zijn aan die van de C8 Aileron.
Vanmiddag vind in Zeewolde overigens nog de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaats. Wie weet wat voor nieuws daar nog uit komt rollen. Het complete verslag kan je HIER lezen (PDF alert).
De Spyker D8 Peking-to-Paris mule waar Lotus momenteel mee aan het testen is
C30CDIAMG zegt
@Autoblog,
Waar ik nou eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe je er nou achter komt dat die verkapte LandRover in werkelijkheid een Spyker D8 is die getest wordt door Lotus?
Eerder was er bijvoorbeeld ook al een Viper SRT10 te zien dat in werkelijkheid dan een testmodel zou zijn voor de Mercedes SLC…
Neptukker zegt
Een auto voor de “Jetsons”zo te zien, behalve dat deze niet vliegt.
Ik hoop dat er nog heel lang rijke stinkerds geld willen kieperen in deze bodemloze put. Kan geen kunstsubsie op dit soort bijzondere creaties?
Edman zegt
Er is maar één ding enigzins leuk aan dat hele ding… Je doet als fabrikant wel echt wat verkeerd als je in een hele wagen alleen de deuren aantrekkelijk maakt.
robbie zegt
@C30CDIAMG, heel simpel. Die foto is afkomstig van Spyker zelf en die zeggen dat :D
C30CDIAMG zegt
@Robbie,
LOL. Dat wist ik niet :P
Peugeot Driver zegt
Heb het genoegen gehad om de nieuwe SSUV van spijker in het echt te zien, en het moet gezegd worden, wat een beest!! Machtige wagen, als die in je binnenspiegel opduikt, ga je wel aan de kant!
Polov zegt
Jammer dat er dit jaar nog geen Spykers in Nederland verkocht zijn :( http://www.quotenet.nl/quoto/spyker_levert_eerste_ailerons.php
911GT2 zegt
Ik denk dat spijker een beetje laat komt met een SUV… de hype is over en het economische klimaat als wel de sociaale acceptatie laten het eigenlijk niet meer toe volgens mij. Dat geld voor de VS in ieder geval, en natuurlijk ook hier in europa, hoe dat in het midden en verre oosten is weet ik niet
Rover 216i Targa zegt
@ 911GT2
Neemt niet weg dat er nog steeds een flinke markt is voor die dingen. De Porsche Cayenne en de Range Rover verkopen nog steeds als een tierelier!
primramessar zegt
Prachtig interieur.
jasje zegt
Als ik eerlijk mag zijn vind ik die mule er een pak beter uitzien dan die foto’s van het prototype.
spykerboy zegt
mmhmm die zullen hier heel groots verkocht worden in kuwait (jah daar woon ik) hier worden bijv al elke maand 20 cayennes verkocht… dus deze zal ook wel behoorlijk verkocht worden
SHFT zegt
Spyker moet gewoon massaal reclame beginnen maken in Dubai, China, Qatar en al die rijke zonde smaak landen, de cijfers kunnen er toch niet slechter op worden dan :p
Frits zegt
wat is dat toch altijd met dat PDF alert? Wat nou alert… ?
L-Fred zegt
Ik vind die mule echt waanzinnig! Die moet uitgebracht worden!!
Edman zegt
@ Rover 216i Targa
Dat heb je goed mis, de verkoop van de Cayenne is zwaar teruggelopen, eveneens die van de Range Rover. Er staan nu ook massaal occasions van die dingen, maar niemand wil die dingen meer hebben. Nouja, bijna niemand dan.
Edman zegt
@ Frits
Als je bijvoorbeeld geen Adobe hebt, gaat het allemaal weer zo traag en moet je weer 5 minuten van je leven verspillen. Dáárom.
Sorcerer zegt
Dit is werkelijk de eerste SUV die ik ook daadwerkelijk zou willen kopen. Enorm indrukwekkende looks, erg mooie bak. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
BmwMPower zegt
Die D8 is dan eindelijk de allermooiste SUV ter wereld.
Kan er niks aan doen.
daan zegt
Wat een dikke wagen!
florisw zegt
Die mule ziet er veel bruter uit. Lekker laag bij de grond. Offroaden doe je met je Spyker D8 SSUV Peking to Paris toch niet :P
Laus zegt
Ziet er gaaf uit. Erg benieuwd naar het eindresultaat.
Bart zegt
Wat een onbeschrijfelijk lelijk ding is dat! Ik heb de D12 gezien maar wat een lelijk protserig ding is dat. Nu is geen enkele Spyker het aanzien waard, maar dit is wel heel erg. Misschien dat de definitieve versie nog iets meevalt…..
rensc zegt
ik heb nog een paar aandelen van spyker alleen om ze te verkopen met winst moeten ze toch nog wel en stuk stijgen hoor !:P
Exige S zegt
Dikke Defender hoor!
Gert-JandeMan zegt
Wat heeft iedereen het toch over de D8 Peking-to-Paris!! Het is toch veel beter nieuws dat ze twee C8 Aileron hebben afgeleverd. Dat is pas een mooi ding. Al bekend waar die zijn afgeleverd??
Jan C. zegt
Het lijkt er dus op dat Spyker eindelijk doet wat ze vanaf het begin zouden gedaan moeten hebben, namelijk auto’s bouwen.
Freewarefreak zegt
Vind als je zo naar die neus van dat kleimodel kijkt dat het lijkt op de neus van een Charger uit 68.. zo met die mooie verzonken grille. Nou alleen nog de koplampen achter van die luikjes, mooi.
BananaFlip zegt
Het interieur is zoals altijd al prachtig.
En Spyker zet een mooie traditie voort:
Mooie auto’s bouwen.
robbie zegt
@Gert-JandeMan, in elk geval niet aan klanten. Nummer 1 is het exemplaar dat onthuld is in Geneve. Nummer 2 is testauto die door Lotus gebruikt wordt.
Nummer 3 & 4 zijn demo’s voor de VS. Nog geen klantenauto’s dus.