Het Spyker-MF team gaat volgend jaar met Ferrari-motoren rijden. Dit is vanmorgen door teambaas Collin Kolles in China bekend gemaakt. Spyker heeft hiervoor een deal gesloten met Ferrari, die voorlopig slechts voor 2007 geldt. Er zal zeer nauw worden samengewerkt, maar over de periode na 2007 zijn vooralsnog geen besluiten genomen.
Een laaiend enthousiaste Victor Muller verklaarde tegenover Autosport dat hij bijna zeker weet dat de samenwerking met het beste Formule 1 team uit de geschiedenis, in 2007 zijn vruchten zal afwerpen. Een complete verrassing is dit niet, want we wisten al dat Spyker in gesprek was met Ferrari.
TomRS6 zegt
Laten ze maar investeren in de aerodynamica, daar ligt het grootste probleem!
Maar het is vast en zeker een vooruitgang!
Rick dos zegt
Tja jammer dat ze alleen 1 jaar hebben getekend. Zal de continuïteit geen goed doen. Ten eerste moeten ze elkaar leren “kennen” en als ze dat jaar daarna weer een andere motor krijgen dan begint het riedeltje weer van voor af aan. Ten tweede zal het de focus van vele mensen volgend jaar weghalen als men niet zeker is waarmee men het jaar daarop rijdt.
Anzwoin zegt
Gaat al de goeie kant op.. nou hopen dat ze t op de circuits ook goed gaan doen…
w0o0dy zegt
Ik vind het ongelofelijk wat Victor Muller nu weer uit de hoed tovert! Hulde, dit is echt een grote stap. Ik weet niet hoe hij het voor elkaar krijgt, maar mijn respect voor de man is plots gegroeid. Heel knap, gefeliciteerd!!
ik zegt
toyota heeft het meeste geld en die kunnen zelfs nie volgen!
laat staan dat spyker dat wel kan. nie dus!!!!!!
mvagusta zegt
Ik hoop echt dat ze iets kunnen gaan waarmaken volgend jaar! Ferrari motoren is natuurlijk wel super!
Dat het team met het meeste geld wint hoeft natuurlijk helemaal niet! Het gaat erom dat je goede contacten legt en het geld wat je hebt op de juiste manier investeerd! Hopelijk gaat dat goed komen met Victor, maar als ik al naar dit gegeven kijk, met ferrari motoren rijden, dan vind ik dat al een hele stap!
Petje af!
damster zegt
Uitstekende beslissing. Getuigt van durf. Is Sauber of RB ooit consistent top 3 materiaal geweest met de Maranello krachtbron? Nou dan.
Wellicht lukt het Colles, Mol en Muller om Ferrari te overtuigen de technologische voorsprong te delen met Spijkert. Dat zou het mooiste zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen ze na ’07 op zoek naar een gelijkwaardige motorenleverancier.
Klasse uitonderhandeld, geweldige dosis lef en mogeijkheden te over; dat is mijn karakterisering van deze deal!
Je mantandrai!
Rick dos zegt
@ik
Je geeft jezelf al antwoord terwijl je het zelf volgens mij niet realiseert.
Als Toyota het grootste budget heeft en die winnen niet dan moeten teams met een kleiner budget dus wel winnen. Dus geld zegt idd niet alles. :)
Ik hoop dat ze volgend jaar in ieder geval met de subtop kunnen gaan mee doen.
ik zegt
Ferrari de technologische voorsprong te delen met Spijkert! dus ok nie he, denk mar na!
w0o0dy zegt
@ik normaal nederlands heeft onze voorkeur. Dank u.
JPM zegt
Dennis het is Spyker MF1 en niet Spyker MF zoals in de titel.
Juan zegt
Muller 4 President… Het azijnze*ken op alle vermeende onmogelijkheden gaat ook hier weer door, volgend jaar pakt Spyker punten…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
TOMRS6
Met de aerodynamica zijn ze ook bezig. Ze hebben al een van de beste ontwerpers gecontracteerd. Dus dat zit wel goed..
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om geld, ook moet je geluk hebben dat alles op de goede plaats valt.
TomRS6 zegt
@jan-jaap-karel-kees-henk-ali
Oke! goed te horen want dat was dus bij midland helemaal niks!
Rob zegt
Ik begijp niet dat Ferrari die motoren gaat leveren, je moet wel achterlijk zijn om je tcniek aan een concurrent te leveren!
Of zie ik het verkeerd?
Bas zegt
Dat leveren van motoren vind ik idd ook een beetje vreemd, misschien gaan ze oude technologie leveren of “gebruiken” ze Spyker zodat ze meer ervaring op kunnen doen. Het is ook goed mogelijk dat ze Spyker niet als een serieuze concurrent zien en daarom ook maar een contract voor 1 jaar hebben getekend zodat ze er maar weinig profijt van hebben. Ik weet niet wat voor afspraken ze hebben gemaakt, maar als je bv de motoren aangeleverd krijgt en je mag alleen commentaar leveren van : “in deze toerenband is de trekkracht toch wat laag, kan dat veranderd worden”, dan zie je zelf natuurlijk weinig van de aanpassingen die ze maken. Dus de kennisoverdracht hoeft niet zo groot te zijn, terwijl Ferrari z’n motoren verder kan ontwikkelen….
Erik zegt
volgens mij heeft sauber ook al met ferrari motoren gereden dus achterlijk zijn om techniek aan concurrent te leveren? No way!
er zal zeker wezenlijk verschil zijn met hetgene waarmee ferrari zelf rijdt, dus spyker zal net als de anderen een motor voor de verkoop krijgen die wellicht net niet datgene kan dan wat kimi en felipe volgend jaar achter de rug krijgen.
Ik meen te herinneren dat sauber, redbull of wie dan ook met een consumentenmotor toch betrouwbare motoren hebben met overall weinig problemen en die toch lekker gaan (kunnen we van andere motoren niet zeggen)
Ferrari krijgt dan mooi testdata over (wie herrinert zich nog de directe schotelverbinding tussen sauber en ferrari) hun motoren, en een extra zakcentje dat ze bij verdienen.
Ik ben erg blij dat spyker toch wel goed hun best doet om een goed team bij elkaar te krijgen, gascoyne is toch iemand die wel weet waar hij over praat, tel daarbij een goede motor, en iemand die kan rijden (albers)…. ik hoop echt dat het wat gaat worden! mijn support hebben ze in ieder geval!
Henk van der Weide zegt
Ik vind dat we positief moeten denken , en niet gelijk dit kersverse team moeten afbranden!! Ik denk dat als ze de tijd ktijgen er iets moois kan groeien. Veel succes voor het SpykerF1 Team !!
J. zegt
Ze krijgen wel dezelfde motoren als Ferrari want dit staat in de regelementen van volgend jaar. Met andere woorden, Ferrari is verplicht om Spyker precies dezelfde motor te leveren als waar ze zelf mee rijden.
Daarnaast vinden veel grote teams het ‘handig’ om een 2e kleiner team onder hun hoede te nemen, deze kleine teams zorgen namelijk voor testinformatie.
Ferrari deed dit altijd met Sauber, er was eigenlijk gewoon een deal toendertijd dat Sauber ontiegelijk veel technologische informatie van Ferrari kreeg, daar voor in ruil kon Ferrari zo af en toe eens aankloppen bij Sauber om wat te regelen voor tijdens de race. (De Saubers gingen voor Schumacher makkelijk aan de kant bij blauwe vlaggen, terwijl ze andere coureurs er nog wel eens een halve ronde achter lieten hangen).
Sauber is nu echter BMW geworden, dus daar kunnen ze niks meer mee, de relatie met Red Bull is sterk bekoeld omdat Red Bull de Ferrari motoren in de auto’s van Scuderia Toro Rosso wil leggen terwijl Ferrari zegt een contract met Red Bull Racing te hebben. Grote kans dus dat daar geen contracten meer verlengd worden, en een team als Spyker is dan mooi om onder je hoede te nemen, omdat ze genoeg geld hebben om een F1 team draaiend te houden.
Brum zegt
Ze mogen na dit seizoen de motoren niet meer ontwikkelend dus zoveel achter stand zullen ze motorisch niet hebben, alleen ze moeten kijken hoe ze kunnen zorgen dat die motor goed in die auto ligt. Jammer is wel bij de Ferrari dat de motor moeilijk gekoeld kan worden daar had Red Bull ook problemen mee
dekster zegt
het begint al goed voor spyker, albers is gediskwalificeerd
ik zegt
goed werk .. Nu de rijder nog
JH zegt
Ik lees net dat ABN de hoofdsponsor van Renault wordt vanaf volgend jaar voor 3 jaar: http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel1/neuer_hauptsponsor_bei_renault.127152.htm
Tja..moet Müller nog beetje babbelen geloof ik;-)
w0o0dy zegt
Spyker krijgt Leaseplan als (grote) sponsor (Leaseplan komt niet alleen met geld over de brug maar zal waarschijnlijk ook auto’s en busje etc kunnen leveren) voor een periode van maar liefst 3 jaar. Da’s toch wel een goede stap, lijkt me.
Misschien zit er een leuke sale-lease back deal in voor de F1 bolides? lol
autoblogger zegt
Spyker MF1 Team is pleased to announce the arrival of LeasePlan as an Official Sponsor for the 2007 Formula 1 World Championship and beyond. As part of the same 3-year partnership LeasePlan will also become an Official Supplier to the Spyker MF1 Team.
The LeasePlan logo will appear on all of the team’s race cars and drivers’ overalls together with branding on all other official partner locations. During this time Spyker’s factory race team, Spyker Squadron, will also carry LeasePlan branding throughout all of their races, tests and events. LeasePlan branding will first be seen on the Spyker MF1 Team’s cars at the 2006 Brazilian Grand Prix.
LeasePlan Netherlands, established in 1963, is a market leader in operational car leasing in the Netherlands with a total fleet of approximately 130,000 vehicles.
Colin Kolles (Team Principal, Spyker MF1 Team) said “This is a great partnership for the team, not only will LeasePlan be with us from the start, but as an official supplier they will be actively involved in the achievements of the team. LeasePlan has recognised our vision and shares the determination needed to make Spyker MF1 Team a success in 2007 and beyond.
Edward Vis (Commercial Director, LeasePlan NL) “With the arrival of Spyker MF1 Team The Netherlands will finally have their own team in the Formula 1 World Championship. This is a fantastic venture and we are very proud to become an Official Sponsor of Spyker MF1 Team. I have listened to the ambitions of Victor Muller, Michiel Mol and Colin Kolles and have no doubt that what they are planning to achieve will be both exciting and hugely beneficial to LeasePlan Netherlands.”
Victor Muller (CEO Spyker Cars NV and Spyker MF1 Team) said: “I am very proud to have this Dutch sponsor join our Dutch team and having them on board as our official supplier underlines our mutual commitment to success. I’m convinced that we will meet LeasePlan Netherlands’ expectations of this wonderful partnership.”
Franqie zegt
Mooi hoor, Nederlandse sponsor bij Nederlands team. Hopelijk gaan ze ook goed meedraaien.
fubar zegt
nu heineken nog ff jaag je familie ff uit de quote 500
Rick dos zegt
Nou, het voordeel dat Spyker zou hebben met de Ferrari motoren, over de Torro Rosso is hiermee ook weg……
http://f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/061031144143.shtml