Spyker heeft zojuist haar cijfers over het eerste half jaar van 2013 gepresenteerd. Verrassing: ze hebben extra geld nodig.
Spyker zit momenteel vol optimisme en staat aan de vooravond van een nieuw productoffensief, aldus CEO Victor Muller. We hebben dit jaar al kennis gemaakt met de B6 Venator Concept, en op Pebble Beach wordt straks de dakloze versie hiervan onthuld. Daarnaast wordt er nog steeds gewerkt aan de herlancering van een ultraluxe SUV.
Maar genoeg verhalen van Victor Luftschloss, nu de harde cijfers: Spyker kende in het eerste half jaar een omzet van 682.000 euro. Iets dat ons in de oren klinkt als: er werden amper auto’s gebouwd in Zeewolde. De deal met het Chinese Youngman is wel helemaal rondgekomen. Youngman betaalt €10 miljoen in twee etappes: €6.991.980 voor 29,9 procent van de aandelen, €3.008.020 in de vorm van een lening die later wordt omgezet in aandelen. Het operationele verlies van Spyker bedraagt uiteindelijk 5,2 miljoen euro. Iets dat onder meer wordt veroorzaakt door de rechtszaak tegen General Motors, waar ze inmiddels al bijna €2 miljoen op hebben stukgeslagen.
Er zijn meer geldzorgen. In de outlook van het bedrijf wordt subtiel gemeld dat ze extra cash nodig hebben om de B6 Venator te realiseren, maar nog niet weten hoe ze daar aan zullen komen:
Going forward, the Company will, however, need additional funding to finance the introduction, development and production of the Spyker B6 Venator and Venator Spyder, its running costs for the coming years and to continue production (including working capital). Although Spyker’s funding requirements have not yet been contractually secured, management is confident that such funding will be obtained in the short term
Zoals u leest heeft Spyker er alle vertrouwen in dat ze ergens nog een oude sok met cash vinden. En gezien het trackrecord van Spyker en diens CEO zal ze dat nog wel lukken ook. Mocht dit echter niet het geval zijn, dan is de toekomst van Spyker “hoogst onzeker”, aldus Spyker.
Maar de geldzorgen kunnen dit weekeinde even aan de kant geschoven worden, als Victor op Pebble Beach de B6 Venator Spyder zal onthullen.
Update 16-08: De B6 Spyder is inmiddels officieel. Ook maakte Spyker vandaag bekend van de beurs te zulllen verdwijnen.
bozewolf zegt
Bij de baard van Odin, laat het toch eens waardig sterven. Dat getrek aan een dood paard.
mariodv zegt
@bozewolf: Je slaat de spijker met Tors hamer op de kop. Desalniettemin hoop ik toch dat die luchtspiegeling aan de horizon een oase blijkt..
porsche928 zegt
ze bouwen n ieder geval mooie luchtdromen.
pascalbouwman zegt
Hoe lang kun je dit soort verhalen blijven volhouden. In het begin had het nog iets van een charme in zich, nu is het gewoon ridicuul.
Nog geen 7 ton omzetten en ruim 5 miljoen verlies draaien, Victor ga eens terug naar de economie les…
lincoln zegt
@pascalbouwman:
whahahaha ..
om les te krijgen van een economie-leraar zeker ..
want die zijn zo verschrikkelijk rijk ..
mezos zegt
@lincoln: “om les te krijgen van een economie-leraar zeker ..
want die zijn zo verschrikkelijk rijk ..”
Als het maar geen Keynesiaanse econoom is. Economie les is niet alleen beschikbaar in zwaar gesubsidieerde overheidsscholen.
bozewolf zegt
@mezos: Wat is er mis met zwaar gesubsidieerde overheidsscholen?
mezos zegt
@bozewolf: “Wat is er mis met zwaar gesubsidieerde overheidsscholen?”
Hoge subsidiëring kost belastingbetalers veel geld en geeft in verhouding niet evenredig betere student resultaten. Er zijn genoeg internationale studies die dat aantonen.
r1lub zegt
Ik zie het niet (meer)goedkomen!
Jammer…
rufctr01 zegt
Schitterende auto’s alleen zou ik er niet snel 1 kopen als ik een zak met geld zou hebben. Ik heb mezelf al vaak afgevraagd waarom niet. Ik denk dat de auto’s een wauw factor missen of zo.
Ik heb liever een Pagani wat ik echt waanzinnig mooi vind.
Pagani werkt een op dezelfde manier, ontzettend veel oog voor detail, een blok van een Duitse fabrikant en ontzettend duur!
fant zegt
@rufctr01: Ik zou graag een C8 spyder willen, maar inderdaad wel pas als er al een Zonda en een Huayra in de garage staan :)
rufctr01 zegt
@fant: en als er nog wat andere auto’s in de garage staan.
lincoln zegt
@rufctr01:
Pagani is dan ook een veel betere charlatan dan Muller ..
harrie zegt
@rufctr01:
Horacio heeft een passie voor design & engineering, Victor heeft een passie voor euro’s & zijn ego. Daar zit het verschil dat de een wel een succesvol en goed product op de markt weet te zetten, en de ander niet verder komt dan megalomane plannen verzinnen terwijl hij de kern van het bedrijf totaal verwaarloosd.
lincoln zegt
@harrie:
hoe komt het dan dat er bij Pagani WEL euro,s komen binnenrollen ??
rufctr01 zegt
@lincoln: dit vraag ik mij dus ook af. Wat mist Spyker, is het Muller, is het design wat het net niet is, is het de Audi motor, het idee dat het uit NL komt? Ik weet niet wat het is…
lincoln zegt
@rufctr01:
Muller heeft zijn kredietwaardigheid al flink verkloot met zijn grote smoel ..
auto bouwen doe je niet zomaar effe in je eentje (op wat uitzonderingen in de vorige eeuw na dan) ..
gebrek aan back-up dus ..
Remon zegt
@rufctr01:
Wat Spyker in mijn ogen mist is zijn bedenker, Maarten de Bruijn. Als hij nog (zij het samen met Muller voor de euro’s) aan het roer stond was het denk ik iets anders gelopen. Maarten ging het niet om het geld of de hoeveelheid modellen. Zijn passie was dingen bedenken en perfectioneren, vooral op automotive gebied.
Wat ik van hem begreep begreep is dat het zijn bedoeling was eerst de C8 te perfectioneren voordat er nieuwe modellen kwamen. Hij had liever dat Spyker klein was gebleven. Helaas had Victor andere plannen waardoor Maarten besloten heeft eruit te stappen… Wat mij betreft euwig zonde.
midasracer zegt
@lincoln: De Pagani is technisch een veel betere machine met zijn carbon monocoque. Daarnaast wordt de techniek tot in detail uitgewerkt. Een Spyker is een alu monocoque met standaard componenten. Alleen de zichtbare delen (carrosserie en interieur) zijn echt Spyker. Trek de motorkap open en het is een gewone auto met bouten, moeren en slangen. Doe dat met een Pagani en je ziet een kunstwerk. Ik zal nooit het verhaal vergeten uit een documentaire dat zelfs de onderkant van de stoelframes zijn gestyled. Want stel je voor dat de eigenaar iets laat vallen en bukt om het op te rapen. Met een dergelijke drang naar perfectie trek je blijkbaar een beter publiek en die betalen wat je ook vraagt. Overigens gaat dit verhaal net zo op voor de McLaren F1 en de visie van Gordon Murray. Van deze auto is elk deel ook een kunstwerk op zich. Alleen al het motorblok, mijn God wat een mooi ding: http://www.youtube.com/watch?v=IQ8DHtR9P7w
lincoln zegt
@midasracer:
wordt gewoon twee ton winst gemaakt op die dingen ..
Pagani zorgt echt wel goed voor zijn centjes en ego ..
beter dan Muller iig ..
rotjeknor zegt
@lincoln: Pagani BOUWT ook daadwerkelijk auto’s, en stelt modellen geen 8 jaar uit.
MLTB zegt
@rufctr01:
Pagani :)
Diep en diep respect voor dat ( relatief ) kleine merk. Past wat mij betreft nu al in het rijtje Ferrari, Lamborghini thuis.. samen met Koenigsegg.
berlinetta zegt
@rufctr01: Waarschijnlijk omdat er altijd Audi-motoren in lagen? Ik zie jou niet snel een auto met een Audiblokje kopen.
ropbp zegt
@berlinetta: dit heeft niets met motoren te maken. In de nieuwe Donkervoort zit ook een Audo -motor en die zou ik toch dolgraag hebben. Ik weet niet wat het met Spyker is…… Het lijkt allemaal veel TE veel.
lincoln zegt
mooi toch ..
alle halfjaar cijfers laten rode cijfers zien ..
en dan toch nog steeds bestaan ..
xilver zegt
@lincoln: Alles kan… Chrysler heeft toch jarenlang (ik denk zelfs 9) verlieslatend gewerkt, tot Fiat zich kwam bemoeien.
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Zeg gerust 9×9, als je de hele levensduur van Chrysler bekijkt. En ze hebben het altijd gered, ook zonder Fiat…
phaeton zegt
Het blijft ook een janboel daar hè. Met veel poeha een cabriolet presenteren terwijl je geen geld hebt om de coupé te produceren. Berichtgeving en reageren zijn al jarenlang vergeefse moeite, maar het is zojuist weer wat triester geworden.
fant zegt
Je moet wel respect opbrengen voor zijn doorzettingsvermogen. Toch lijkt het mij niet leuk meer als ik mijn bedrijf zo moest runnen, constant op de rand balancerend, bedelend om geld bij iedereen. Maar hey, blijkbaar vindt Victor het niet erg. Hij verdient er zelf via allerlei trucjes toch nog aardig aan geloof ik. Het blijft jammer dat er bijna geen Spyker’s meer van de band rollen, want het blijven hele mooie, unieke auto’s.
urquattro83 zegt
Spijker is toch een beetje het Griekenland van de autoindustrie.
Wel erg jammer, maken erg mooie exclusieve auto’s.
ropbp zegt
@urquattro83: auto’s?????? Als ik naar de cijfers kijk, hebben ze er hooguit één gemaakt afgelopen jaar.
urquattro83 zegt
@ropbp: Ja maar ik bekijk het net als Victor van de positieve kant over een termijn van meerdere jaren. ;)
mezos zegt
Spyker maakt al jaren groot verlies. Spyker zal niet meer bestaan als het zo nog een decennia door gaat. Of Spyker wordt opgekocht.
amsterdam73 zegt
Spijker zal altijd verlies blijven lijden! Reden dure productie en geen aantallen.
lincoln zegt
@amsterdam73:
ben jij een leraar in de economie ??
beerton zegt
@lincoln: Moet je dat voor zo’n simpele redenering zijn dan?
Carreza zegt
Och, vorig jaar hadden ze toch nog winst gemaakt… Kunnen ze heus wel tegen…
Muller mag dus nog eens wat geld uit China gaan halen. Is toch wel de enige persoon die er in slaagt een failliet bedrijf niet failliet te laten gaan.
Komt ie… GO Victor, go!
midasracer zegt
En toch zie ik liever dat er geld naar Spyker gaat dan naar Griekenland. In beide gevallen zie je het nooit meer terug, maar het moet toch een keer lukken met Spyker in tegenstelling tot de Ouzodrinkers.
pomoek zegt
@midasracer: Dat is natuurlijk onzin, maar dat weet je zelf ook wel. Overigens krijgt Spyker volgens mij geen staatssteun dus de vergelijking is nergens op gebaseerd.
lincoln zegt
@midasracer:
je hebt het over 5 miljoen ..
dat kost een enkele flat in de Bijlmer maandelijks ..
amsterdam73 zegt
B.T.w. Begrijp mij niet verkeerd liefst zie ik dat Spijker het haalt. Mooie auto’s en veel lef.
fastandsmall zegt
Is het niet zo dat dit nummer 500 inmiddels op rij van een concept auto of een paar stage’s verder maar die nooit op de markt is gekomen? Kan me nog wat posts van AB herinneren van een lading auto’s.
Osca zegt
Kunnen ze niet eindelijk eens de Aileron in productie nemen? Alles was al klaar met die model toch? Gewoon produceren en winst maken voor je verder gaat met wilde plannen!
Jochen zegt
En toch … Als je ooit had willen investeren in Spyker is dit het beste moment. Een Duitse rebadge van Artega, behoorlijk degelijk en een nieuwe niche met de D8 die aangeboord gaat worden. Het kans op succes is nu groter dan ooit … maar de kans blijft klein. Ik blijf hopen :-D
autobart zegt
Over Spyker gesproken, ik heb volgens autoweek begrepen dat Saab weer enkele tekenen van leven vertoont…
xilver zegt
Ze zouden beter de C8 Aileron Spyder lanceren… dat ding is 200x mooier dan deze Venator.
pomoek zegt
Ik denk dat het bouwen van een automerk 10-tallen jaren duurt. Kijk naar Donkervoort, dat bedrijf draait al sinds 1978 met een zich langzaam evoluerende Lotus 7. Het merk Donkervoort staat inmiddels als een huis. Maar Victor Muller heeft daar gewoon geen tijd voor. Hij is groot geworden in de wereld van het snelle geld, vandaag investeren en morgen cashen. Overmorgen is te laat. En dat werkt niet in het wereldje van dure sportauto’s hypercars en supercars. Potentiële kopers weten echt wel wat er te koop is in dit marktsegment. Er zullen er altijd wel een paar met open ogen in het marketingverhaal van Muller trappen, maar die truc is snel uitgewerkt. Met Muller aan het roer gaat het gewoon niet goed komen met Spyker. Dat is eigenlijk voor Nederland ook niet meer zo erg. Spyker is inmiddels net zo Nederlands als Rebecca Romijn dat is.
sir_smokalot zegt
Hmmmmm….Rebecca Romijn. Ik las eerst Robbin Robijn.
Search zegt
Tuurlijk in plaats van die aileron in productie te nemen, eerst nog een b6 ontwikkelen en waarom niet nog eens die d8. Als je helemaal geen auto’s bouwt lijkt mij logisch als je begint met het bouwen van één model, als dat aardig op de rit is lijkt mij dat je een tweede ontwikkeld en daarna pas een derde model, snap er werkelijk geen hol van dat ze bij spyker steeds met allerlei concepts en prototypes aan komen kakken en vervolgens weer geld nodig hebben, het is en blijft gebakken lucht daar in Zeewolde.
ar156sw zegt
Ik blijf hoop houden, want ik vind het mooie auto’s. En toch stiekem ook best leuk, een Nederlands merk.
Maar, om het lomp te zeggen, “niet lullen maar poetsen”, nu. Zorg dat je iig 1 auto te koop hebt, waar je winst op maakt. Dan weer verder kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, de Chinezen kunnen daar gerust nog wel 100 miljoen in pompen…
mustang750supersnake zegt
@pomoek…… T enige dat ik meekreeg was rebbecca romijn……hmmmmmmm