Wat zeg je nou toch weer? Spyker die in een Jaguarfabriek trekt? Yep. Het zit zo: CPP, de door Vladimir Antonov overgenomen autotoko, dat op zijn beurt weer Spyker wil overnemen, heeft een koopovereenkomst gesloten voor een voormalige Jaguarfabriek in Coventry.
CPP, dat in januari Bowler overnam, probeert momenteel Spyker van Swedish Automobile los te weken. Het bedrijf heeft zo’n 250 mensen in dienst. Oprichter Brendan O’Toole en zijn compagnon Vladimir Antonov lijken dus stug van plan om met hun bedrijf in het VK te blijven. Dit zou verkwikkend kunnen werken voor de Britten, die doorgaans weinig goede ervaringen hebben met Russische investeerders.
Behalve het bezitten van Bowler en de ambities om Spyker te kopen heeft CPP ook nog een joint venture met Zagato. Jaguar zelf zit overigens sinds 2005 niet meer in de betreffende fabriek (Browns Lane). De kans is dus groot dat er hier en daar een stofje ligt, te meer omdat de originele fabriek grotendeels is neergehaald.
Antonov blijft ondertussen bezig met een enorme shopping spree. Een Goois meisje met onbeperkte credit card is er niets bij vergeleken. Behalve een voetbalteam (Portsmouth) is hij vooral in de automotive sector bezig. Hij is trouwens ook eigenaar van een productiemaatschappij (Fifth Gear). Ben benieuwd wat hij allemaal nog meer wil kopen… (bronnen oa BBC, Automotive News)
Met dank aan Svenska en anderen voor de tip!
janklaassen zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dennisr zegt
zo jammer dat spyker niet meer Nederlands is.. maar die Vladimir Antonov heeft genoeg geld zo te zien, zou hij door hebben dat saab verloren zaak is ? of was hij die gene die niet mocht mee doen aan saab.. weet het ook allemaal niet meer :lol:
amg77 zegt
Spyker koopt Jaguar ; Jaguar gaat over een paar maanden failliet :p
Emerald_Green_Jag zegt
@amg77: Even het hele artikel lezen…. niet alleen de headlines. zucht, waar moet dat heen met die jeugd van tegenwoordig? ;-)
maxx1 zegt
@amg77: waarschijnlijk voor 1 euro gekocht
porsche928 zegt
@amg77: Jaguar is volgens mij eigendom van het Indiasche Tata.
larsdbs9 zegt
Die antonov heeft nog meer geld dat alle staatsschulden bij elkaar, dus laar hem griekenland redden!! Waarom koopt hij niet mercedes of bmw ofzo, merken die er toe doen!!
trisx zegt
@larsdbs9: zoveel geld heeft antonov ook weer niet denk ik
dennisr zegt
@larsdbs9: waarom Griekenland redden, hij kan er beter wat nuttigs mee doen :)
Frankypanky zegt
Kopen, kopen, kopen!
Zijn die bedrijven nu zo goedkoop of kan Antonov zo makkelijk aan geld/mede-investeerders komen?
Het lijkt wel een trophy-wife in de PC Hooftstraat, die gast!
wimmm zegt
@FrankypankyV8: Nou ja, laten we zeggen, saab is nix meer waard; Voor spyker zal ie ook wel niet zo veel hoeven neertellen; en een fabriek die al 5 jaar stil staat en al half neergehaald is vraag je ook niet de hoofdprijs voor lijkt me…
Al met al is ie gewoon koopjes op de kop aan t tikken en hoopt ie op het geluk dat ie uit 1 van die dingen nog een flinke duit winst kan halen.
zegikniet zegt
Lezennnnn, het is niet het bedrijf Jaguar maar de oude fabriek die sinds 2005 leeg staat.
Spyker heeft hij nog steeds niet gekocht dus ze zitten nog steeds in Zeewolde …..
Freewarefreak zegt
@zegikniet: Precies. Dus eigenlijk is de titel van dit topic niet goed. Er moet staan “CPP koopt oude Jaguarfabriek (en wil ook Spyker” ..of zoiets dus. ;)
OT: Waarvoor? Wat gaat hij daar neerzetten / laten bouwen dan? Moet daar dan straks de productiestraat van Spyker gaan komen?
lincoln zegt
o,ja .. werken er 250 mensen bij Bowler ??
wel knap van Antonov .. mooi plan ..
een Fabriek in Coventry ..
Zagato vooor het plaatwerk en onderdeeltjes ..
Spyker en Bowler onder 1 dak ..
250 echte vakmensen in dienst ..
een gewaagde stap .. maar niet onmogelijk ..
w0o0dy zegt
@lincoln: Spyker had toch ook nog plannen in een redelijk vergevorderd stadium voor een S(S)UV? Zouden ze welicht denken aan platform/component/engineering synergie met Bowler? Zou eigenlijk best slim zijn. Bovendien zou je wellicht ook nog iets kunnen met de motorendeal van Spyker voor het afnemen van de Cadillac v8….
Sounds like someone has a plan.
lincoln zegt
@w0o0dy:
vakmanschap (en ik heb er best vertrouwen in dat er bij Bowler vaklui rondlopen) + een gloednieuwe fabriek ..
en alles is te assembleren ..
het enige wat dan nog nodig is is een masterplan ..
lincoln zegt
@w0o0dy:
en motoren om uit te kiezen zijn er genoeg ..
die zou voor de handigheid misschien nog beter bij Jaguar/Land rover vandaan kunnen komen ..
die hebben een mooie V8 diesel op de plank ..
en heb je ook de mogelijkheid om ietsje verder bij Ford te shoppen ..
dat Raptor blok is ook niet misselijk ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Wie weet, als het niet goed gaat, liggen de oude toolings van de E-type nog in een hoekje en van de XJ-6. (series II of II dan he) met 250 vaklieden kan dat ook leuke business worden.
Jaguars waarvan de elektriek werkt.
Jags die het doen.
lincoln zegt
@desjonnies:
“wie weet .. als het niet goed gaat” ..
sommige mensen kunnen zich niet permiteren om zo te denken ..
ik wel ..
dat is de cause and effect waarom ik Antonov,s kapitaal en verantwoordelijkheden niet hoef mee te torsen ..
anyway .. ouwe e-type,s of XJ(-C) op volledig elektriek zou ook geen straf zijn ..
of met een klein stil dieseltje ..
robbie zegt
@w0o0dy: in de droomwereld van Victor Muller waren ze heel ver.
joosthoeve zegt
@lincoln: Inderdaad, potentieel een goede combinatie! Kunnen ze wellicht de kosten een beetje drukken
bigcar zegt
kijken wat antonov nog meer wil kopen..