Het blijft rommelen in Zeewolde. Victor Muller kon op het nippertje voorkomen dat de belastingdienst de Spyker-boedel veilde, maar daarmee zijn de problemen niet voorbij.
Spyker ontkende rondom alle belasting-perikelen failliet te zijn, maar we krijgen inmiddels sterk de indruk dat het geld langzaam maar zeker op raakt. Of op is, want het Spyker-personeel hoeft deze maand niet te rekenen op salaris, zo vernamen we via onze tipgevers. Het is overigens niet de eerste keer dat zij wat langer moeten wachten op hun geld, maar deze keer lijkt er toch meer aan de hand.
Het ziet er namelijk niet naar uit dat de betreffende werknemers alsnog snel betaald zullen worden. Het wachten is op een grote investering, maar tot die tijd lijkt iedereen in Zeewolde zich bezig te houden met veredeld vrijwilligerswerk. Ze moeten het volgens onze bronnen voorlopig doen met een kilometervergoeding, zodat het tenminste geen geld kost om aan het werk te gaan.
Spyker zou de mensen die blijven een bonus hebben beloofd, die uitbetaald wordt zodra het weer over voldoende financiële middelen beschikt. Het merk wilde niet ingaan op onze vragen over de financiële stand van zaken en dat zegt vaak al genoeg.
Fotcredit: diederik888.
drijver zegt
Als ze die spijkers nou eens gingen zoeken op laag water, stond het water ze niet zo aan de lippen.
MrSkyline zegt
@drijver: Spijkers met koppen slaan is niet hun sterkste punt.
str8six zegt
@MrSkyline: daar sla je de kop op de spijker!
krizus zegt
@drijver: en dan spijkerhard volhouden dat ze niet failliet gaan.
notsobig zegt
@drijver: Ach VM weet voor elke Spyker een gat…
notsobig zegt
@notsobig: Zo hebben we alle spreekwoorden/gezegden over Spykers weer gehad nu?
stancedjetta zegt
@notsobig: een spijker valt niet ver van de boom
danmar zegt
Zodra er ook maar 1 werknemer is die een loonvordering doet, is het voorbij voor Spyker.
Toch zonde. Volgens mij had het met een minder megalomane topman een heel mooi automerk kunnen worden.
Hubert zegt
@danmar:
Dat is dan wel sneu voor die 2 andere…
Die kunnen dan naar hun centen fluiten.
danmar zegt
@Hubert: Nee daar heb je het UWV voor.
Hubert zegt
@danmar:
Jij snapt ‘m..
chimaera zegt
@danmar: En zelfs daar is het nog maar afwachten of je aan je geld komt
bofkont zegt
@danmar: dat denk ik niet, dan waren ze al gelijk failliet gegaan, die gekke VM houdt het langer vol dan iedereen voor mogelijk heeft gehouden. En voor zichzelf doet hij het heus wel goed.
viezefreddyw zegt
Zo doodzonde van het merk Spyker, want auto’s ontwerpen en bouwen konden ze wel hoor, wauw!
a3aan zegt
Goh *sarcasme modus aan* die hadden we niet zien aankomen *sarcasme modus uit*
fconderkantlat zegt
mmmm…..is er nog ander nieuws? elke keer maar weer dat ik spyker in het nieuws zie of op internet over de huidige status en bedrijfsvoering, lig ik niet meer wakker van of kijk er niet meer voor om….steeds maar weer het zelfde liedje
potver7 zegt
@arashrsf: LOL, ja, en dan las ik onlangs een artikeltje van @autoblogger die zich erover beklaagde dat concullega Autovisie ‘een enorme hoeveelheid’ aandacht besteed aan Donkervoort. Iets met pot en ketel enzo…
autoblogger zegt
@potver7: nee, iets met nieuws enzo. In dit geval is dat positief voor Donkervoort, ze werken stilaan verder en dat (lijkt) in ieder geval goed te gaan. Bij Spyker gaat het allemaal wat rommeliger en/of spectaculairder.
tupperware zegt
@arashrsf:
Ach, dat heb ik ook met de bijna dagelijks terugkerende artikelen over de Veyron, net zo.n succesverhaal als Spyker..
Diederik Lieftink zegt
Hee, leuke foto><
potver7 zegt
Laat die boel toch ploffen, dan kunnen we weer verder met ons leven. Vertel eens wat leuks over Donkervoort of zo – je weet wel dan andere merk uit Flevoland dat wél auto’s bouwt en verkoopt.
gtwillem zegt
Het hele Spyker avontuur van Victor Muller begint nu wel echt een debacle te worden. Het is een sportwagenfabrikant, maar aan de verkeerde keuzes die gemaakt zijn lijkt het eigenlijk nergens meer op. Paar voorbeeldjes:
1. F1 team beginnen terwijl je sportauto’s niet eens fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
2. Een Le Mans Squadron team runnen in een klasse met moordende concurrentie van niet kapot gaande Porsches, terwijl je sportauto’s niet fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
3. Saab kopen terwijl je sportauto’s niet eens fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
4. Een Super SUV proberen op de markt brengen terwijl je sportauto’s niet eens fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
5. Deals proberen te maken met heren die van onbesproken gedrag zijn, terwijl je sportauto’s niet eens fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
Ongeveer 15 jaar geleden begon Maarten de Bruijn met zijn Spyker Silvestris stappen te maken (dit was een voorbode voor de C8 Spyder/Laviolette). Begin 2000 kwamen er nog twee nieuwe sportauto merken om de hoek kijken: Koenigsegg en Pagani. Beide hebben meer dan 10 jaar lang hun product alleen meer doorontwikkeld. Nu zijn het gerenommeerde merken waar Spyker zeker tussen had kunnen staan. Nu is het een beetje het evenbeeld van Victor Muller: veel geschreeuw, weinig wol. Muller had een voorbeeld moeten nemen aan Joop Donkervoort. Je mond houden, hard werken en gewoon hele goede auto’s bouwen.
potver7 zegt
@gtwillem: Koenigsegg, Pagani en Donkervoort zijn alle drie techneuten en/of ontwerpers, die zich gewoon primair richten op het perfectioneren van die ene auto. Victor Müller is geen techneut, het is iemand die met veel geld merkrechten en een ontwerp heeft gekocht, de auto in de markt heeft gezet en dan denkt: NEXT! Voor het tien jaar lang doorontwikkelen van hetzelfde model heeft die man gewoon het geduld niet.
gtwillem zegt
@potver7: Dat weet ik. Dat is ook precies de reden waarom Victorm Muller Maarten De Bruijn NOOIT had mogen laten gaan (ze gingen uit elkaar over een meningsverschil hoe het aan te pakken met het merk, volgens Maarten wilde Ome Victor Spyker te protserig maken en te veel het technische vooruitstrevenheid omschrijven als ’te duur’. )
Spyker is geen BMW, het doorontwikkelen van een auto kost jaren tijd, maar doe je het goed, dan kun je serieuze bedragen ervoor vragen om dat het technisch perfect is (Koenigsegg & Pagani). Nu pakt Spyker een Artega GT (wat ik overigens een geweldige auto vind). Prima keuze: de Artega GT was volgens tests minimaal net zo goed als een Lotus Evora en Porsche Cayman. Het nadeel is dat Spyker bedragen gaat vragen die dichter bij de 911 Turbo liggen. Dan houdt het heel erg snel op…
Search zegt
@gtwillem: Je vergeet er één:
6. Een shitload aan prototypes ontwerpen en bouwen terwijl de sportauto’s niet eens fatsoenlijk zijn doorontwikkeld.
autoblogger zegt
@Search: check
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-8-spykers-die-nog-niet-in-productie-zijn-gegaan-57110
gtwillem zegt
@Search: absoluut waar. Ook daar is er geen lijn in te vinden wat Muller nu eigenlijk wilde met Spyker. Wat heel erg zonde is,want het orignele idee had en heeft wel degelijk potentie…
jwstoop zegt
Goh… interessanter is: waar konden ze al die tijd het personeel wel van betalen? Geld is er nog nooit verdiend. Het had weer een mooi merk kunnen worden, maar door een enorm wanbeleid en veel te veel blabla is het een lachertje geworden.
bmwpowerm5 zegt
@jwstoop: denk dat ze de zolder vol hadden staan met wiet planten
gregorius zegt
Ene V.M. hing net aan de telefoon. Hij melde me dat dit belachelijk is. Dat de media weer laat zien dat zij alleen op zoek zijn naar sensatie. Deze informatie slaat nergens op. Het is de media weer, met zn zogenaamde bronnen, die het voor een mooi bedrijf als Spyker alleen maar moeilijk maakt om de juiste investeerders te vinden (want er zijn genoeg investeerders, maar je wil de juiste vinden).
Hij wilde graag benadrukken dat er niks aan de hand is bij Spyker. Alle Venerator projecten lopen perfect en alle doelen zullen zeker gehaald worden. Hij melde me ook nog dat de diverse media dit keer zullen horen via zijn advocaten.
/verwachte onzin.
motoragent zegt
Ach, komt goed. Hoorde vorige week bij een of ander programma’tje dat ze elektrisch gaan. De Aileron en Venator kunnen samen met hun enorm hoge ontwikkelingskosten weer de prullenbak in en we beginnen gewoon weer opnieuw. Niks aan de hand.
lexusfan zegt
Zeker niet leuk vooral de deze topmerk in je woonplaats staat
sydney zegt
Dit bericht kan gewoon niet kloppen.RTL Autovisie had vrijdag j.l. nog de keiharde scoop dat ze met een hybride of zelfs een EV komen, als zo een fantastisch geproduceerd,origineel en bovendien vermakelijk autoprogramma zoiets beweerd,dan is dat zo.
gtwillem zegt
@sydney: Dat heb ik ook gezeien, helaas (twant enenkrommend slecht programma dat letterlijk pijn doet als je er naar kijkt). Elke fabrikant zou een hybride of EV moeten overwegen, daar zijn de tijden naar. Maar ik denk dat Spyker geen fabrikant in de letterlijke zin des woords meer is. Ze fabriceren immers niets, op gebakken lucht na…
autoblogger zegt
@sydney: lol fantastisch. Maar goed, misschien moet je je even inlezen in het onderwerp “Spykers Die Er Nooit Kwamen”? Zie http://www.autoblog.nl/nieuws/top-8-spykers-die-nog-niet-in-productie-zijn-gegaan-57110
De B6 Venator is nog twijfelachtig, maar als ze daadwerkelijk een elektrisch model gaan aankondigen dan kan die B6 waarschijnlijk ook weer in de koelkast.
Ik zou willen dat er een nieuw model komt, maar de historie vertelt ons iets anders.
pieterveer zegt
@sydney: op zich zou dat helemaal geen gek idee zijn, omdat ik vermoed dat het investeringsklimaat voor hybride en elektrische initiatieven volgens mij beter is en externe financiering is toch de kurk waarop Spyker drijft. Het aanbod van elektrische sportwagens is niet groot en ik verwacht dat de markt daarvoor gaat groeien. De vraag is echter of de Aileron en Venator zich daarvoor lenen of dat ze daarvoor helemaal opnieuw moeten beginnen.
fastcars zegt
Ik heb alle boeken van sypker die er geschreven zijn gelezen en één ding valt op. Spyker gaat altijd bijna failliete en dan komt er een reder tot dat spyker er natuurlijk echt onderuit gaat.
Hopelijk koopt een Chinees het over neemt de mensen over en bouwt speciaal voor chinezen nieuwe suprercars. Dat is gewoon de oplossing voor spyker
roppp zegt
Laatst hoorde ik hele enthousiaste verhalen van mensen die er een rondleiding hebben gehad. Vol overtuiging wisten ze te melden dat er stapels auto’s gebouwd werden (er stonden een aantal half afgebouwde showmodellen, die er vandaag nog steeds staan) en er was zelfs een verboden zone vol met prototypes. WHAHAHAHAHAHAHA. They were fooled.
MaartenD zegt
De luchtkastelenbouwer Victor M. mag zijn kennis succesvol ondernemen ook wat bijspijkeren…eeuwig zonde dat het zo door blijft rommelen….
HZW zegt
Het probleem van Spyker’s is dat het buitensporige auto’s zijn qua design, daar vind je maar een beperkt aantal liefhebbers voor.
Ondanks dat ze mooi gebouw worden zou het mijn keus ook niet zijn om te kopen.
En met een beperkt aantal liefhebbers heb je geen overlevings-kans.
rd1991 zegt
Victor houd alleen zichzelf voor de gek…
TimD zegt
Word het nou nooit eens rustig daar?
voyager zegt
Tis toch best wel verdrietig allemaal. Kan me nog herinneren dat Jan-Peter Bakellende bij de introductie op de RAI aanwezig was. Als Muller bij wijze van spreken een Warren Buffett als buurman had gehad, was het wellicht anders geweest. Ben wel nieuwsgierig of de Venator die aangekondigd was voor eind 2014 er gaat komen. Krap dag, want autojournalisten hadden ‘m dan al aan de tand hebben moeten voelen. Zonder (die ‘vermaledijde’) pers geen ruchtbaarheid dat je ‘m kunt kopen…
voyager zegt
http://www.gevederdeslang.nl/images/stadshoudersbrief_bernhard.JPG http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2007/05/potrait_vm_company_205x205.jpg
Overigens… Meer mensen die deze opmerkelijke gelijkenis is opgevallen?