Het financiële moeras waarin Spyker zich bevindt lijkt de autofabrikant steeds verder naar beneden te trekken. Werknemers worden niet meer betaald, een faillisementsaanvraag dreigt, en Spyker moet wel heel creatief worden om nog aan onderdelen te komen.
Dat Victor Mullers bedrijf al enige tijd op het randje van de afgrond balanceert mag bekend zijn: enige tijd geleden werd het aandeel Spyker van de beurs gehaald (wie nu nog Spyker-waardepapieren wil kan zich wenden tot Jordan Belfort), uit de meest recent gepubliceerde cijfers kunnen we opmaken dat er nauwelijks nog geproduceerd wordt in Zeewolde, en Spyker voorkwam in juli ternauwernood een beslaglegging op het meerendeel van de boedel.
Van de B6 Venator roept Spyker dat deze productierijp is, maar de auto kan zich net zo goed nog in de prototype-fase bevinden. Het laatste dat we hierover van CEO Muller hebben gehoord is dat er op een introductie in 2015 wordt gemikt.
Faillissementsaanvraag
Interne bronnen meldden aan Autoblog dat een faillissementsaanvraag van schuldeisers op handen is. Voor vandaag staat een toespraak van Muller aan de werknemers in de planning, die ongetwijfeld is gelardeerd met regenbogen en roze eenhoorns. Feit is dat het personeel van Spyker nog steeds op zijn salaris van augustus wacht, wat betekent dat de betalingsachterstand na vandaag tot 2 maandsalarissen oploopt.
Omdat het personeel niet betaald wordt, zit dit grotendeels thuis, waaronder de complete engineering-afdeling en enkele losse krachten.
Onderdelenschaarste
Dat het water Spyker aan de lippen staat wordt even treffend als treurig geïllustreerd door het volgende: leveranciers worden niet meer betaald, en leveren dus ook niet meer. Het gevolg is dat medewerkers boutjes en moertjes nu bij lokale bouwmarkten kopen.
De koplampen die in de Aileron worden gemonteerd zijn nog steeds prototypes, omdat het in productie nemen van de koplampen te veel geld kost, en Spyker nog een rekening open heeft staan bij het bedrijf dat ze levert. Het positieve dat we hier uit kunnen halen, is dat er kennelijk nog wel enige vorm van productie plaatsvindt. Dat Spyker hierbij creatief moet zijn blijkt uit onbevestigde verhalen dat er oude chassis worden hergebruikt voor nieuwe modellen.
Werkplaats Zeewolde leeggehaald
Spykers hoofdlocatie aan de Edisonweg in Zeewolde is volgens een andere bron ‘opvallend leeg’. De aanwezige spullen zijn verspreid over diverse panden in Zeewolde, wat het vermoeden doet rijzen dat men de bui voelt hangen, en onderdelen aan het zicht van schuldeisers wil onttrekken.
Reactie Spyker
Wij belden voorafgaand aan publicatie met de woordvoerder van Spyker, voor een reactie op bovenstaande punten. Helaas gaf hij op voorhand aan geen commentaar te willen leveren.
Ook dat is een reactie natuurlijk.
bluesbrother zegt
is er nouw misschien eindelijk een keer iemand die Victor Muller hoofdelijk aanspraakelijk steld voor wanbeleid.
wat een prutser van een ondernemer.
clioracing zegt
@bluesbrother: Wat een typisch Nederlandse opmerking weer! Laat jij dan maar zien dat je het beter kan!
Hij heeft in ieder geval zijn nek uitgestoken en geprobeerd om er wat van te maken! Helaas is het anders uitgepakt.
gtwillem zegt
@clioracing: Op een gegeven moment moet je wel de realiteit onder ogen zien. Spyker had gewoon de auto’s goed moeten bouwen en ontwikkelen, dan hadden ze zeker een kans van slagen.
clioracing zegt
@gtwillem: @MrSkyline: Eens! Maar toch begrijp ik niet helemaal waarom het merk nooit echt is aangeslagen. Bijna iedere autojournalist was lyrisch over Spyker, inclusief Jeremy Clarkson.
De formule 1 en Le Mans was, los van het financiële plaatje, op zich geen gek idee. Het is (afhankelijk van de prestaties) goede promotie. Echter denk ik dat ze veel te vroeg in de racerij zijn gestapt, als je daar al in zou willen stappen. Maar het is een keuze en onderdeel van de strategie. Achteraf weet je altijd pas of het de juiste was…
Over all denk ik dat Victor Muller gewoon te snel wilde groeien. Als hij het op dezelfde manier als Pagani had gedaan, dan was het nu gewoon een gezond bedrijf geweest. Alleen waarschijnlijk niet met het rendement wat hij in zijn hoofd heeft gehad…
Maar kijk eens naar Aston Martin en hun financiële geschiedenis. Uiteindelijk is het na veel vallen en opstaan toch gelukt.
Wil dat bij Spyker nog lukken dan is er alleen wel een hele grote investeerder nodig…
gtwillem zegt
@clioracing: Er zijn vele redenen voor geweest. Clarkson was niet lyirsch erover. Hij vond het een geinig ding, meer niet.
Het grote probleem zijn de auto’s zelf. De C8 Laviolette was een behoorlijk goede basis om mee te beginnen. Klein, licht, wendbaar en snel door de V8 van Audi. Prima. Alleen zijn er daarna allerlei andere ballonnetjes opgegooid door Victor Muller waaronder:
– Turbo’s voor de Spyder T en Laviolette T die niet voldoende ontwikkeld waren (zijn er niet veel van, als ze er al zijn)
– V8 motoren van Mader (zijn complete racemotoren uit de ABT TT-R DTM auto) voor de Spyker Double 12. Ding was gewoon levensgevaarlijk om mee te rijden.
– W12 motoren
– Een SSUV op basis van een Touareg met een Corvette LS6 V8
– Meedoen aan Le Mans in een klasse die gedomineerd word door Porsches GT3
– Midland F1 overnemen en het Spyker F1 noemen. En zeldzaam slecht presteren door te kort aan financiele basis en ontwikkeling.
– Meer moeite steken in de verkoop van Spyker kleding in plaats van Spyker auto’s.
Ze hadden gewoon met de C8 Laviolette moeten beginnen. Die perfectioneren. Telkens verder. Niet compleet anders, maar net zoals Pagani en Koenigsegg hebben gedaan. Dat zijn fantastische auto’s omdat ze zo zijn doorontwikkeld.
Ik denk ddat de allergrootste fout die Victor Muller heeft gemaakt dat hij een groter fan is van Victor Muller dan van Spyker. Kijk naar Christian von Koenigsegg, Horacio Pagani, Ron Dennis, Charles Morgan (beetje lastig nu), Joop Donkervoort en Alois Ruf. Dat zijn heren die helemaal bezeten zijn van hun auto’s. Die constant bezig zijn de auto nog perfecter te maken. Die geloven in hun visie. Victor Muller heeft gewoon een automerk nodig om naar Pebble Beach te kunnen. Vind ie schitterend. Die andere heren, met ECHTE automerken, zitten liever in de garage, tekentafel of nog beter, in hun eigen auto’s die ze zelf bouwen.
motoragent zegt
@gtwillem: Je slaat hier de spijker op zijn kop (no pun intended). Victor is een beetje megalomaan.
sydney zegt
@gtwillem: Ik kan het hier niet anders dan helemaal mee eens zijn.Victor had lekker in de offshore moeten blijven.Maar daar staan de schijnwerpers zo ver weg hé!?
oranginas zegt
@gtwillem: Precies.
Daarnaast inderdaad, te snel, te veel. Je kan met luchtfietsen niets kopen en uiteindelijk komt het toch wel bovendrijven. Zie bijvoorbeeld wat er terecht is gekomen van al het dromen van Danny Bahar.
MrSkyline zegt
@clioracing: De opbouw van het merk, financiele keuzes van de afgelopen jaren en het aanbod van de juiste modellen hebben allemaal te maken met het beleid. Het gaat er niet zo zeer om of iemand dit zinkende schip boven water zou kunnen houden maar om het maken van de juiste keuzes voor er ook maar enig gevaar op de loer ligt.
Het is naar mijn idee van het begin af aan al een onbegonnen zaak geweest en iedere keer was er weer iets anders dat het bedrijf zou moeten redden. Iedere keer weer een verkeerde keus. Ik denk dat je niet eens zou moeten willen dit beter te doen. De markt voor dit soort auto’s is klein, als je de verkeerde keuzes maakt is het afgelopen. Iedere keer dat Victor Muller in het nieuws komt is het omdat hij een of ander radicaal idee heeft opgevat of omdat een van die ideeen glashard heeft gefaald.
roppp zegt
@MrSkyline: hij begint wat weg te krijgen van Peter Jan Rens.
toniominestrone zegt
@clioracing:
De man is een luchtfietser met een groot ego hele gezinnen zijn de dupe van meneers grootheidswaanzin, inderdaad hoofdelijk aanspraakbaar stellen voor hij weer een project opzet met alle gevolgen van dien.
Hubert zegt
@clioracing:
Onzin.
Als iemand van iets een puinhoop maakt mag je daar best opmerkingen over maken zonder meteen om je oren geslagen te worden met de opmerking : doe het zelf dan maar.
Müller is aangenomen / aangesteld om de boel op te bouwen en te leiden.
Hierin faalt hij behoorlijk en mag dus best aansprakelijk gesteld worden.
eifelracers zegt
@clioracing: IDD. Muller is topkerel vind ik
bimmerfanatic97 zegt
@bluesbrother: zet jij eens even een merk op met dusdanige publiciteit bij introductie van een nieuw model (met name c8)? Zoek AL zijn succesvolle ondernemingen eens op, ben je morgen nog niet klaar
donvincenzo zegt
@bimmerfanatic97: Noem dan eens drie succesvolle ondernemingen die hij zelf heeft opgezet?
sydney zegt
@bimmerfanatic97: Hij heeft het niet in zijn eentje gedaan hé.Maarten de Bruijn had het meeste werk al gedaan; een auto gebouwd bijvoorbeeld en Wijsmuller was al vele decennia oud en onderdeel van Maersk(ok, dat is maar een kleintje) Hoe het met McGregor ging weet ik niet meer behalve dat o.a. Boekhoorn het weer van de beurs gehaald heeft.Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor zijn zakelijk doorzettingsvermogen en zijn talent om investeerders naar zich toe te trekken.Ook de marketing rond Spyker was gewoon ijzersterk.Ik zou het ‘m niet na kunnen doen.Maar zijn handelswijze getuigt iedere keer weer van korte termijnvisie,waarbij vele mensen uiteindelijk de dupe van zijn geraakt.Behalve Victor uiteraard.
bofkont zegt
@bluesbrother: VM is allesbehalve een prutser, is altijd zeer succesvolle ondernemer geweest in verschillende branches van kleding tot berging en heeft daar erg veel geld verdiend. Het hele Spyker / Saab verhaal verdiend geen schoonheidsprijs, maar ach de zakenwereld is nu eenmaal bikkelhard.
En wat heb jij gepresteerd bleusbrother??
rolov zegt
@bofkont: ach hou toch op. Spyker hafd zo mooi kunnen zijn als vm geen grootsheid waanzin had gehad. Want dat Was het probleem. F1, gt3 prototypes die er nooit kwamen maar wel beloofd waren. Eeuwig zonde. Had gewoon de auto’s gebouwd en je bekendheid had wel gekomen. Denk je echt dat jlo of Lewis autosport keken en zo bij spyker kwamen? Nee. Hij heeft een prachtig merk plus auto verkloot.
rolov zegt
@rolov: protos die er wel waren maar nooit in productie gingen bedoel ik hè ;)
bofkont zegt
@rolov: Ach de beste stuurlui zitten aan wal zeggen ze wel eens ;)
rolov zegt
@bofkont: ze zeggen ook wel eens: zijn ogen waren groter dan zijn maag.
toniominestrone zegt
@bofkont: Oud compagnons hebben geen goed woord over voor dhr. Muller, onbetrouwbaar en eigen gewin stond altijd voorop.
bofkont zegt
@toniominestrone: Oh ongetwijfeld, ik zeg ook niet dat VM een zuivere jongen is.
Maar slim is hij zeker wel.
g40freak zegt
@bluesbrother: Victor zijn ondernemings skills zijn waarschijnlijk net zo goed als jouw nederlands.
DennisS65B40 zegt
@g40freak: ja tuurlijk ondernemings skills.. OndernemERS
grandmasterb zegt
@bluesbrother: leer eerst eens nederlands schrijven
rene-mini zegt
Hoop dat er een goede(!) oplossing komt, ben altijd wel trots als het op youtube/topgear/5thgear enz over de Spyker gaat.
Al vindt ik de acherkant minder, maar maakt het magnifieke interieur helemaal goed.
bosje zegt
Echt heel erg jammer dit. Hopen dat het overgenomen wordt en weer auto’s gaat bouwen, want dat is een van de dingen die ze wel kunnen!
mashell zegt
@bosje: Maar wie zou het moeten overnemen? Ze (de echte autofabrikanten) hebben TVR, Artega, Wiesmann etc ook niet overgenomen. Allemaal nog wat grotere namen dan Spyker. Aston Martin en Lotus gaan ook slecht. Dus de grote merken hebben er geen zin in en als ze dat wel zouden hebben is er wel leukers en legendarischer dan Skpyer te koop.
motoragent zegt
@bosje: “…en weer auto’s gaat bouwen, want dat is een van de dingen die ze wel kunnen! ”
Oh, echt waar? Ik dacht dat ze voornamelijk heel goed waren in prototypes bouwen om ze daarna onder een kleedje in de hoek van de fabriek te dumpen…
trustmeiamanengineer zegt
Zonde. Maar zo door emmeren kan ook gewoon niet meer. Dus als er niet nog een rijke Rus/Chinees/Jurk met een grote zak geld komt aanzetten kan het wel eens definitief het einde zijn.
imba zegt
Opgeruimd staat netjes.
marussia zegt
@imba: wat een domme opmerking als een (echte??) autoliefhebber!
johndoo zegt
Ontzettend goed nieuws. Opruimen die kittcar-producent met een Audi blok uit de jaren 70 erin.
Alleen niet vergeten beslag te leggen op het privé vermogen van de boef VM.
Niets om trots op te zijn, een schuur achterin Zeewolde (want dat is het letterlijk) weg ermee. Duitsers mogen pas trots zijn op hun auto-industrie.
carmasterr zegt
@johndoo:
Een Audi V8 uit de jaren ’70…
Ja hoor.
Zeker wel.
gtwillem zegt
En zo gaat de soap weer verder. Fantastisch hoe VM de ‘Dweilen met de kraan open award 2014′ weer binnen weet te halen, maar is het niet een keertje tijd de stekker eruit te trekken? De auto’s zijn veel te duur en veel te onderontwikkeld, de naam is door alle schulden bezoedeld en niemand gelooft er meer in.
Doorzettingsvermogen is goed, maar dit is gewoon een bord voor de kop hebben. En wanbeleid voeren. Spuitje voor Spyker dus, helaas.
bazzelijn zegt
Kan er niet iets van een kickstarter project opgezet worden om die B6 in productie te laten gaan? Iedere (ook buiten Nederland woonachtige) liefhebber een tientje.
Donstil zegt
@bazzelijn: Met vijftien keer een tientje bouw je geen auto’s he.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@Donstil: Muller wel hoor.
rolov zegt
@bazzelijn: een c8 aub die b6 is gewoon jammer.
gearhead zegt
Opgerot met die drollen van die financiële goochelaar. Muller is helemaal geen autoliefhebber. Het is gewoon een ondernemer die geen idee heeft hoe de autowereld werkt. En daarmee velen dupeert.
deladude zegt
Goh, deze zagen we nog niet aankomen…
Iets met schepen die zinken enzo. Maar dan héél langzaam
clarkson zegt
Waarom zou je een nieuw kaarsje aansteken als hij toch weer opbrand?
bertorelli zegt
Ik woon zelf in Zeewolde en kom nog wel eens langs dat pand van ze.
Kan me niet herinneren dat ik het afgelopen jaar nog enige bedrijvigheid gezien heb daar.
Maar het blijft wel jammer, want het had toch wel wat zo’n Spyker in het dorp.
lexusfan zegt
@bertorelli: ik woont ook in zeewolde en fiets soms ook langs staat soms een Spyker. Laatst zag ik een man in witte jurk daar lopen misschien iemand met geld?
Als er een deur openstaan zie binnen nog heel wat staan :)
Joost zegt
Kan een Spyker nog zo’n mooie auto zijn (wat overigens subjectief is; ik vind er niet veel aan), met zo’n besmet imago is het mooie er wel helemaal af.
Over en sluiten dus. En zo netjes mogelijk afhandelen.
sydney zegt
@iJoost: O wacht. i.p.v het mannen in witte pakkencomplot kom jij nu even door de bocht met een rijke mannen in witte jurkensprookje.
Eventjes wachten nog, het is nog geen 4 oktober.
sydney zegt
Sorry @iJoost: Die was niet voor jou bedoeld, maar voor je buurman boven je; @bertorelli met jouw reactie ben ik het namelijk wél eens.
nvn1993 zegt
Dit slaat gewoon helemaal nergens meer op.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Stuur de rijdende rechter op die Muller af zeg!!! Dit is de zoveelste keer dat hij zich aan misleiding schuldig maakt. En betaal het personeel maar uit je eigen diepe zakken Muller. Je bent toch zo’n sjieke meneer. Gedraag je er dan ook eens naar!
Jammer van het merk Spyker. Dat is een feit. Zucht…
motoragent zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: Inderdaad, was een prachtig merk totdat Maarten de Bruijn er uit gebonjourd werd en Victor in de soep ging roeren. Spyker had iets moois kunnen worden als Victor ‘hé laat ik eens een Formule1-renstal kopen’ Muller niet zo’n megalomane ideeën had, maar het geheel gewoon rustig had opgebouwd.
bofkont zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: rijdende rechter?? dat is een tv programma met geen enkele juridische verplichting verder, ook beide partijen moeten meewerken anders komt er niet eens eens tv uitzending. Wil je iets zul je toch echt een zaak moeten aanspannen via een rechtbank.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@bofkont: mijn remark betreffende de zogenaamde “rijdende rechter” was niet als serieuze optie bedoeld voor wat betreft de mogelijke aanpak van sprookjesverteller Muller. Uw toon is echter serieus van aard. U bent werkzaam bij het juridisch loket?
bofkont zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: Nee nee was ik maar zo slim :)
Nerekop zegt
Wat een raar nieuws dit! Ik dacht dat het goudeerlijke Spyker een florerend en uitstekend gemanaged bedrijf was. -Einde van dit cynische bericht-
Dhr. Victor M. is idd een luchtkastelenverkoper van de bovenste plank voor wat betreft auto’s. En wederom weet hij de pers te halen. Het leek allemaal best leuk op het begin en ik vond het item bij Top Gear ook wel geinig zeg ik heel eerlijk. Maar Spyker is passé, heel erg passé. Opruimen die boedel en wegwezen uit autoland zou mijn advies zijn aan Dhr. Victor M. Leuk geprobeerd. Een merknaam gekocht, deze proberen opnieuw te ‘laden’ terwijl het natuurlijk HE-LE-MAAL niets te maken heeft met het originele Spyker. Spyker gaat kopje onder (ondanks hun duur klinkende slogan dat geen enkele weg onbegaanbaar is voor de volhouder). Saab was al een fail en om nog maar te zwijgen van Spyker F1 (hoe haalde je het in je hoofd?!?!)
Al lang niets te zien. Eindelijk doorlopen aub.
grandmasterb zegt
@Nerekop: ooit van Bugatti gehoord? Die maakten beeldschone auto’s, nu is de merknaam in bezit van VW en die maken nu oerlijke auto’s als de Veyron.
gerjan zegt
zonde!! laar er snel iemand met geld komen !! Dit merk mag niet verloren gaan!! Super mooie auto’s!! Dit is rijden in stijl en klasse!
Arno's zegt
Ja duh…….Spykers moet je nu eenmaal bij de bouwmarkt halen
noah_deheer zegt
Ik zou meneer muller wel willen vervangen heb al wel een aantal goede ideeen
bofkont zegt
@noah_deheer: Erg simpel koop je in met een grote zak geld, je bent van harte welkom denk ik ;)
series2 zegt
Zo jammer! Ik heb de aileron een keer gezien, en wat een verpletterende indruk maakte dat! het is een soort supercar gran tourer (middenmoter) hij ziet er ook echt als iets anders uit in tegenstelling tot de invicta’s, arinera’s en vencers van deze wereld. Helaas……
motoragent zegt
@series2: Is die Aileron eigenlijk nooit daadwerkelijk in productie gegaan, of wilde gewoon niemand hem hebben? Zijn er volgens mij maar een handje vol van gebouwd.
series2 zegt
@motoragent: tja dat weet niemand… degene die ik zag was wit met zwart interieur en had groene platen!
ghost zegt
Victor Müller zou moeten investeren in Business Intelligence, zodat hij investeert op basis van cijfers en niet op basis van onderbuikgevoel en eigen ego.
TimD zegt
Welke rijke Chinees gaat het overnemen ?
lexusfan zegt
Echt jammer vooral dat dit in je dorp staat :( ga maar een keer langs om te kijken hoe Het eruit ziet daar
pikes83 zegt
Op doeken die zooi het was mooi zo lang het duurde, maar het word nu tijd om de handoek in de ring te gooien.
hplh zegt
Het hele bedrijf spyker is vanaf het begin af aan al een dood paard.
Het is een godswonder dat Victor muller het bedrijf zolang overeind houd.
Alleen de mensen die waarschijnlijk zelf niks presteren zitten op die man te zeiken!
jrsmoke zegt
Anders zouden we Bob Lutz moeten vragen om Spyker over te nemen.
Hybrids zullen er niet komen, maar het merk zal best snel goed lopen.
maru zegt
Gisteren nog een racetruck van Spyker zien rijden. Zeker flink wezen shoppen bij de bouwmarkt.
exclusieviteitsfreak zegt
Als ik niet naar het geld moest kijken, dan zou ik eerder opteren voor een Pagani, die is gewoon leuker, en geeft een aangenamer gevoel in het rijden, voor zover geweten, en is letterlijk een automobiel Kunstwerk te noemen, hetgeen van Spyker spijtig genoeg niet echt kan gezecht worden, ook al doen ze hun best om het geheel er leuk te laten uitzien, het zijn de details die het ‘m uiteindelijk doen.
We zijn dus met z’n allen benieuwd wat het verdict zal, tenslotte hebben wij Victor Muller zijn portofeuille niet.
grandmasterb zegt
@exclusieviteitsfreak: “gezecht”: ben je een buitenlander of heb je gewoon een belabberde kennis van de nederlandse taal?
Pagani’s zijn bijna onbruikbaar, veel te breed, niet mooi en ook niet erg origineel omdat ze een mercedes AMG motor gebruiken
exclusieviteitsfreak zegt
@grandmasterb: hé man, maak jij af-en-toe geen typfouten misschien ?
mafjah zegt
Ik wil de beste man (Victor Muller) in eerste instantie wel kosteloos meehelpen om het merk Spijker te behouden.
Weet iemand hoe ik met de beste man in contact kan komen?
Auto`s is mijn grootste passie en ik heb momenteel zeeën van tijd.
Spijker moet blijven!