Het blijft rumoerig rond Spyker. Het luxe-merk uit Zeewolde is de laatste tijd alleen maar negatief in het nieuws. De laatste episode in de soap rond de Nederlandse sportwagenfabrikant: carosseriebouwer Karmann eist miljoenen van Spyker. Naar het schijnt stond er nog voor 3 miljoen euro aan rekeningen open bij Karmann en de Duitsers wilden geld zien. Volgens DFT, dat zich baseert op ‘goed ingevoerde bronnen’ binnen Spyker had het bedrijf van CEO Victor Muller tot gisteren de tijd om met het geld over de brug te komen.
Karmann, gevestigd in Osnabrück, schijnt ontevreden te zijn over het betaalgedrag van Spyker, wat deze claim getriggerd kan hebben. Victor Muller zelf noemt de verhouding met Karmann “buitengewoon oké”. Volgens hem zijn alle geruchten onzin. Niets aan het handje dus als we Muller mogen geloven.
Karmann is in ieder geval niet een leverancier die Spyker tegen zich in het harnas wil jagen, het bedrijf bouwt het chassis en koetswerk van vrijwel alle Spyker-modellen. Het bedrijf haalt een jaaromzet van 1,9 miljard euro en is dus niet bepaald afhankelijk van (de positie van) Spyker. Dit is de tweede keer in korte tijd dat een leverancier van Spyker het bedrijf lijkt af te vallen, in een eerder bericht twijfelde een leverancier van high-performance slangen al aan de handel en wandel van Spyker.
Volgens onze bronnen heeft Karmann alle ontwikkelingskosten van de body’s voorgeschoten, en nu willen ze opeens geld zien. Het ligt voor de hand dat er om de een of andere reden een vertrouwensbreuk is ontstaan. Over de oorzaak hiervan houdt iedereen de kaken echter stijf op elkaar. Het wordt ondertussen maar niet rustig rond Spyker, is er sprake van een lastercampagne door mensen met kwade intenties of hebben Muller en co. de zaken gewoonweg niet op een rij?
Update 10:00u: En we hebben een persbericht! Volgens Spyker Cars is de relatie met Karmann stabiel en vruchtbaar. ‘De ondernemingen hebben volledige overeenstemming over de uit te voeren betalingen van Spyker aan Karmann.’
…All right people, move along, nothing to see here!
UPDATE 25/04:
ADDITION TO EARLIER STATEMENT ON COOPERATION SPYKER AND KARMANNZeewolde, 24 April 2007 – Spyker Cars N.V. would like to add to this morning’s press release that the claim as referred to in De Telegraaf newspaper was settled amicably and that currently the parties are in agreement on payment terms in respect of services rendered by Wilhelm Karmann GmbH to Spyker Cars N.V.
MurcieBoy zegt
ik denk inderdaad aan een vertrouwensbreuk als karmann een jaarlijkse omzet heeft van 1,9 miljard snap ik niet waarom ze ineens die 3 miljoen willen hebben dat is (voor karmann) wisselgeld vergelijken met 1,9 miljard
Integrale EVO zegt
Ja, en de beurskoers doet lekker (negatief) mee met de geruchtenstroom. Koers in jaar tijd van €22 naar €15. Auw.
Sven zegt
Ik hoor het net op RTL7…heftig!
Hoop dat ze er bovenop komen
sjaak lombok zegt
Heb ook net een analyse van Spyker gedaan als opdr8 voor mn studie… staat er niet al te best voor! en niet alleen financieel
MRDP zegt
Hoop dat het maar geruchten zijn. Zou jammer zijn als Spyker over de kop gaat
666 zegt
wanneer gaat de volgende info over spycker terug over hun auto’s gaan? Elke keer als ik er hier iets over lees, gaat het over hun beurskoers. Ze moesten maar niet zo dom zijn om miljarden te gaan investeren in de F1. Ze zien het veel te groots, en net dat gaat hun ondergang betekenen
MarcO zegt
Mmmm. Dus eigenlijk maakt Karmann lelijke auto’s… Geen wonder dat Spyker moeite heeft om ze te verkopen.
Bramzel zegt
666, financien van het F1 team staan los van de financien van de autofabrikant. Dus dat heeft hier niks met elkaar te maken.
chris zegt
spyker is auto merk wat is opgericht door een groep zaken vriendjes die allemaal dezelfde hobby hebben en dat zijn auto’s.. geen passie.. geen idee hoe de auto branche inelkaar steekt.. tja met geld kom je er wel.. dat is tegenwoordig met alles..
Armada zegt
Ik heb al langer het vermoeden dat Spyker binnen nu en 5 jaar (wederom) de deuren zal moeten sluiten. Ze weten gewoon niet wanneer ze moeten ophouden met het kopen van speeltjes.
Misshien maar eens iemand bij Donkervoort weg kopen.
Rick dos zegt
Ikzelf kan uit ervaring spreken dat dit soort dingen schering en inslag zijn in de zakenwereld. Dit soort spelletjes worden gewoon gespeeld. Wiij zelf hebben vaak genoeg te maken met investeringsmaatschappijen die invloed willen hebben. Ik wil niet zeggen dat dit ook hier aan de hand is en ik wil ook niet vanuit onze eigen situatie te veel kennis prijs geven. Maar feit blijft, dat dit 9 van de 10 keer een reden heeft dat niks met geld te maken heeft. Er wordt vaak met vingers gewezen, stof waait op en als de stof weer is gaan liggen schudden we elkaar weer de hand en gaan verder met waar we gebleven waren. When all is said and done. At the end, we have a business to run.
Nu moet ik wel zeggen dat ook ik, als buitenstaander, mijn twijfels heb of Spyker idd een gezond draaiende bedrijf is. But hey, who the hell am I to say anything.
Valt me trouwens wel op dat de oorsprong van de negatieve berichten meestal bij de Telegraaf beginnen.
Desalniettemin……Step right up! And place your bets! Hoelang mogen we nog van Spyker genieten?
chrizzzie zegt
“Volgens onze bronnen heeft Karmann alle ontwikkelingskosten van de body’s voorgeschoten, en nu willen ze opeens geld zien”
Dit is onzin. De betalingsafspraken worden nauwkeurig vastgelegd van te voren. Het niet betalen wordt normaal gesproken als pressie middel gebruikt als een van de partijen hun afspraken niet na komt. Opmerkelijk is wel dat als hier niet op ingegaan wordt dat het dan pas naar de buitenwereld wordt vertaald, zoals nu het geval is. Mijn ervaring met Karmann is dat zij niet onzinnige roddels de wereld in sturen.
@ MurcieBoy: Dit is onzin want zo´n bedrijven leve de financieringsregels juist strenger na bij kleinere bedrijven omdat hier de marge al te klein is en ze niet nog meer geld willen verliezen aan betalingsachterstanden.
Winky zegt
@sjaak lombok
=>opdr8 ??
Als je opdracht zo schrijft staat staat je studie er ook niet al te best voor
Jan zegt
Televaag mag graag roddelen. Maar het begint wel vaker voor te komen dat men dit over Spyker hoort. Zal de aandelen vast niet goed doen (en de verkoop van auto’s wellicht ook niet)
June zegt
“# chris schrijft,
24 April 2007 om 10:41
spyker is auto merk wat is opgericht door een groep zaken vriendjes die allemaal dezelfde hobby hebben en dat zijn auto’s.. geen passie.. geen idee hoe de auto branche inelkaar steekt.. tja met geld kom je er wel.. dat is tegenwoordig met alles..
”
Blijkbaar help geld ook niet en als ze maar van die lelijke auto’s blijven maken dan is het einde snel in zicht.
sjaak lombok zegt
ach ja, je moet die hoogleraren ook laten wennen aan de moderne taal;)
Adriaan zegt
Ik weet dat er nog meer leveranciers van diensten jaren hebben moeten wachten op hun geld en pas na procederen hebben gekregen. Ondermeer ingehuurde engineers. Kijk maar uit als je iets voor ze mag doen…
chrizzzie zegt
Spyker is op het moment veel aan wissellen van leveranciers. Ze willen voorzichtig aan van protobouw naar (op kleine schaal) lijnbouw gaan en in sommige gevallen moeten ze hiervoor nieuwe leveranciers hebben waarop de oude leveranciers gaan klagen.
Dit heeft echter helemaal niks met Karmann te maken want die zal wel gewoon hun leverancier blijven.
Jan zegt
@June: Er is wel belangstelling voor Spyker’s, dus al is het lelijk naar jouw mening, er zijn wel mensen die deze wagens willen hebben.
@Adriaan: klinkt erg vaag.
@chrizzzie: klinkt niet onwaarschijnlijk.
jasper zegt
hopelijk is dit de ondergang van spyker . die muller doet het alleen om rijk te worden en niet voor de autos. hij heeft nu waarschijnlijk n huisje in sant tropez late bouwe en vlucht daar heen als het einde nabj is.ik hoop dat het bedrijf wordt overgenomen door autoliefhebbers die met een paar strakke ontwerpen komen waar we als nerderlanders trots op kunnen zijn.
chrizzzie zegt
@ Jasper: Ik ben het niet eens met jou. Ik geloof wel degelijk dat Muller en Mol auto liefhebbers zijn en een blik in hun garage bevestigd dit ook wel. Wat ze echter niet weten is de manier van zaken doen binnen Automotive. Ze denken dat ze er wel komen zolang ze er maar genoeg geld in steken. Zo makkelijk gaat dit echter niet. Als ze straks vinden dat deze “Hobby” hun toch teveel geld kost zullen ze de handdoel in de ring gooien en zich richten op weer een nieuwe business, wat jammer is voor de medewerkers en de Nederlandse autoliefhebbers.
barry330cd zegt
@Jasper, Muller was al zeer rijk voor hij aan Spyker begon, dus dat is niet de drijfveer. Muller heeft wel degelijk passie voor auto’s, het zou helpen als je je eerst eens verdiept in de persoon alvorens er een mening over te vormen en deze dan ongefundeerd als een passieloze geldwolf af te schilderen.
KKL zegt
Op http://www.petrolhead.nl/2007/04/gereden_spyker_double_12s.php hebben ze met zo’n double 12 gereden, toch wel heftige kar en jammer als ie zou verdwijnen…:(
J. zegt
@ chris, met geld alleen kom je er niet, Talpa/Tien lijkt over de kop te gaan, en wat dichter bij huis, Toyota, Red Bull en Honda presteren geen donder in de F1 terwijl ze de grootste budgetten hebben.
w0o0dy zegt
ik heb al een tijdje de indruk dat er een hele groep mensen met diverse motieven bezig is Spyker kapot te maken… En natuurlijk kunnen ze dan straks roepen dat ze gelijk hadden en dat het een lucthbel was, dat Muller een klungel of zelfs een oplichter is etc.
Wat een ziekelijke types zijn er toch in de wereld…. Of ik nou lid zou worden van de Muller fanclub? Nee, als ik de man zie denk ik altijd weer….. “wat een blaaskaak is het toch. Maar als ik kijk naar wat hij heeft bereikt dan kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Dat betekent niet dat ik zijn stijl goedkeur, maar hij is geen idioot en geen dromer….. hij is een doener en een grenzeloze optimist………maar ieder bedrijf is kapot te krijgen als er maar genoeg mensen hun vertrouwen kwijt raken….. als mensen zich nou eens met positieve dingen bezig gaan houden in plaats van dit soort bedrijven kapot te roddelen.
De azijnzeikers zullen ook hier wel weer gelijk krijgen (ooit, laten we hopen pas nadat ze de pijp uit zijn, zodat ze nooit kunnen roepen “zie je nou wel?!”)
Ik heb een veel grotere hekel aan dit soort mensen dan aan mensen zoals muller. Irritant? misschien wel, te weinig realiteitszin? misschien ook wel. Maar hij laat zich niet van zijn plannen afbrengen door pessimisten en alleen daarom al wens ik hem succes toe!
jasper zegt
@w0o0dy- hoe weet jij nou dat de mensen die over hem praten niks bereikt hebben?
knaller zegt
w0o0dy, ik geef je helemaal gelijk. Of Muller nou een rare kakkert is, Spyker lelijke auto’s maakt of andere persoonlijke opvattingen. Feit is wel dat die knakkers in Zeewolde serieus met iets bezig zijn dat waardering verdient voor hun inzet. Die rare hollanders gooien tenminste wel hun ballen op het blok en dat verdient lof. Ik moet daarbij eigenlijk wel melden dat ik een aardige stuiver heb overgehouden aan “speculaties” met hun aandeeltjes dus dat tekent mijn perceptie.
Maar logisch nadenken geeft me nu wel twijfels (daarom ben ik er achteraf gelukkig op tijd uitgestapt) en denk dat de eerste kreukjes in het blazoen niet onterecht zijn. Nogmaals ze verdienen credits voor de inzet maar bedrijfseconomisch ziet het er niet best uit. Is het wel allemaal zoals ons wordt verteld? Accountants geven goedkeuring aan de jaarcijfers maar wel op basis van de gegevens die hen wordt aangereikt! Daarnaast, waar wordt die SSUV gebouwd, hoe hard zijn de cijfers van de orderportefeuille en wat als Karmann echt niet meer zo blij is met Muller cs? De verwachting van een succes heeft de koers doen stijgen maar nu wordt het tijd voor daden, woorden voldoen niet meer. Ik hoop dat het een geweldig succes gaat worden maar de tekenen van serieuze tegenwind komen nu toch wel aardig naar boven……
w0o0dy zegt
Waar staat dat? Jij leest iets heel anders dan dat er staat.
knaller zegt
Oh ja, als ik echt knaken over heb koop ik zeker een Spyker. Ik hoop dat ze het gaan waarmaken…..
knaller zegt
Heb je het tegen mij w0o0dy
Frank zegt
Als ik echt knaken over heb koop ik zeker een Spyker. Zeker als ze failliet gaan, doet de exclusiviteit zeker goed.
alfastrada zegt
ik denk dat er nog veel meer gaat gebeuren!!! let op m,n woorden!!!!!
Nick zegt
@chris: Dat was het wel ooit, toen Maarten de Bruijn er nog werkte.
Nu is het helaas een geldpomp geworden.
Maar, dat ter zijde, waarom maken ze supercars? De originele Spyker maakte grand tourers zoals de Spyker C4 All-weather coupe.
lincoln zegt
@wOoOdy heeft gelijkt…dromers zitten op autoblog…doeners starten een autofabriek….
w0o0dy zegt
@knaller, nee ik had het tegen jasper
RubenBaeten zegt
quote jasper: die muller doet het alleen om rijk te worden en niet voor de autos.
Hoe, in godsnaam, denk jij dit te kunnen zeggen? Muller is een slim zakenman, als hij alleen rijk(er) wilde worden had hij genoeg lucratieve opties, waarvan een oud automerk op goed geluk nieuw leven inblazen er NIET een is. Dat is een mooi en moeilijk streven van een liefhebber.
Al had Muller Pagani opgericht, waar iedereen zo enthousiast over is, dan nog zou het niet goed zijn en zouden de alwetende kneusjes hem van links en rechts neersabelen. En je maakt mij niet wijs dat het allemaal vanwege Maarten de Bruijn is. Want in Nederland zeikt iedereen nou eenmaal graag, lekker en veel. Terwijl we, buiten Koos Spee en BPM, helemaal niet veel hebben om over te zeiken. Echt een kutmentaliteit waar ik inderdaad wel graag over mag zeiken.
Dit is een kaasvretende landgenoot die het in een paar jaar voor elkaar heeft gekregen om een stel bizarre auto’s neer te zetten die internationaal tot de verbeelding spreken. Je kan het met zijn manier van werken eens of oneens zijn, maar hij heeft het wèl gedaan, en jij en ik niet. Enige erkenning?
alfaman zegt
Wat is aan Spyker Nederlands? De naam en Victor.
Spyker is de Nederlandse versie van DeLorean. En daar weten wij hoe het afgelopen is.
robbie zegt
UPDATE 25/04:
ADDITION TO EARLIER STATEMENT ON COOPERATION SPYKER AND KARMANN
Zeewolde, 24 April 2007 – Spyker Cars N.V. would like to add to this morning’s press release that the claim as referred to in De Telegraaf newspaper was settled amicably and that currently the parties are in agreement on payment terms in respect of services rendered by Wilhelm Karmann GmbH to Spyker Cars N.V.
lincoln zegt
@alfaman… kan jij gewoon even je huiswerk doen voor dat je wat opschrijft.
autoblogger zegt
Ok, dat gaat lekker, Spyker spreekt zichzelf nu dus tegen…
Eerst was er niets aan dehand en nu is het “settled”. Yeah right!
chrizzzie zegt
Ik denk dat de discussie over dit topic beetje langs elkaar gaat.
Kijk als eerste moet ik zeggen dat ik het echt wel knap vindt wat Spyker en Muller (Ondanks dat ik zijn verleden o.a. bij McGregor afkeur) al voor elkaar heeft gekregen. Bij de oprichting had ik niet eens verwacht dat ze zo ver zouden komen, de Le Mans auto lijkt het steeds beter te doen, alleen Spyker F1 zag ik vanaf het begin niet zitten en dat lijkt nu wel bevestigd.
Desalnietemin moet ik het ook van een zakelijke kant bekijken en dan zie ik een onderneming waar de groei leidt tot het ingooien van hun eigen ramen. Er zijn meer voorbeelden geweest van kleine sportwagenmerken die het niet gehaald hebben dan wel. Je moet van goede huize komen wil jou merk wel een succes worden. De berichten die nu verschijnen over Spyker zijn in het verleden ook bij die ex-sportwagenmerken geweest en dit heeft normaal gesproken weinig goeds beloofd. Waarom vormt Spyker dan een uitzondering? Daarnaast is Nederland geen makkelijke markt om te starten en de speculaties is iets wat karakteristiek is en wat er nu eenmaal bijhoort.
Conclussie: Het zou fantastisch zijn als het merk Spyker een “tweede Ferrari” wordt maar als je reeel bent dan weet je dat dit maar voor heel erg weinig merken is weggelegd. Waarom dan wel voor Spyker? De berichten komen echt niet uit de lucht vallen en dan lijkt het er toch op dat de toekomst van Spyker niet helemaal rooskleurig is.
Jerro zegt
Ik was gister op de tele-visie beurs voor telecommunicatie in nieuwegein (ik werk bij een telecombedrijf) en daar stond een spyker c8 cabrio van een particulier. wat een gave bak zeg, man om hem in het echt te zien is bizar, wat prachtig mooi!
WE zegt
Vandaag een rondleiding in Zeewolde gehad bij Spyker. Dit bedrijf, en zeker deze auto’s, moeten op de markt blijven! De body van Karmann is trouwens wel kritisch in het proces, als deze wegvalt, wordt het voor Spyker wel moeilijk …
Chief_S5 zegt
Voor mij maakt het niet uit of het blijven of bye bye, zwaai zwaai wordt voor Spyker. Heb hun nooit interessant gevonden… Ik vind hun modellen persoonlijk verschrikkelijk