Het zal ook eens niet.
Het Nederlandse Spyker is technisch gezien nog in leven, van de sportwagenfabrikant hebben we inmiddels alweer enkele jaren weinig tot niets vernomen. Nu we eindelijk iets nieuws horen, heeft het niet te maken met de komst van een nieuw model, maar met verse geldproblemen. What’s new?
In een artikel van Omroep Flevoland wordt onder de aandacht gebracht hoe Spyker in de clinch ligt met de verhuurder van het pand waarin het zijn spullen opslaat. Uit een kort geding tussen de sportwagenfabrikant en de verhuurder is gebleken dat Spyker de huur niet kan betalen. De advocaat van het merk bevestigt dat het inderdaad gaat om “betalingsonmacht”.
Ondanks het feit dat Spyker sinds enkele jaren in Engeland is gevestigd, heeft het tegenwoordig zijn spullen nog altijd in een loods in Zeewolde staan. Omdat de verplaatsing van de gehele inboedel naar de andere kant van Het Kanaal een te grote opgave zou zijn, wil Spyker het pand nog een aantal maanden gebruiken om machines en andere materialen te huizen.
Overigens is het niet hetzelfde gebouw dat Spyker tijdenlang gebruikte om zijn auto’s te produceren. Op die locatie aan de Edisonweg zit inmiddels het Nederlandse Van Amersfoort Racing gevestigd.
Hoewel het niet duidelijk is hoe Spyker er financieel voorstaat, mag het duidelijk zijn dat het spoedig met een smak geld op de proppen moet komen. Het bedrijf van Victor Muller zal voor 3 mei 16.000 euro moeten overmaken om in het pand te mogen blijven zitten. Na 31 oktober moet het dan alsnog volledig zijn vertrokken.
Beeld: Spyker C8 in Rotterdam, door @tcarphotography
lincoln zegt
Komt ie toch lekker in een pand van mij zijn meuk opslaan ..
rob5nismo zegt
@lincoln: en dan kun jij lekker handelen of een blok in 1 van je projecten hangen altijd handig gratis spullen
harrie zegt
Dacht dat Victor alles opgeslagen had in een luchtkasteel.
scorpion80 zegt
@harrie: Humor!
vingers zegt
Spyker was een mooi avontuur maar waarom houdt hij nog zo krampachtig vast aan de laatste restjes Spijker?
harrie zegt
@vingers:
Ja misschien kan ie die zooi vandaag beter op een kleedje verkopen.
scorpion80 zegt
@vingers: Geen humor!
Hubert zegt
@vingers:
Dankzij spijkers van van Leeuwen, hangt Victor er al sinds eeuwen.
Shenkie zegt
@vingers: hij leeft naar zijn motto ‘nulla tenaci invia est via’. M.i. toch wel klasse die volharding!
gandini zegt
Ik zie ook nog wel gebeuren dat het pand op misterieuze wijze in de fik vliegt. En de inboedel stomtoevallig net een maand bovengemiddeld verzekerd blijkt.
lincoln zegt
@gandini:
Een Leitnertje !!
gandini zegt
@lincoln: Haha, ja blijkbaar een beproefde methode.
ghost zegt
Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.
All we know is, he’s called The Vic!
johnwaters zegt
Victor Muller is niet de enige fantast in de auto industrie.
cloverleaf zegt
Zonde dat het nooit iets is geworden met Spyker. Eigenlijk waren de auto’s net iets te hardcore voor de potentiële klanten: de allerrijksten der aarde.
Tegenwoordig is het helemaal schier onmogelijk om als kleine autofabrikant door te breken..
Je kan van Victor zeggen wat je wilt. Maar hij heeft wel wat te vertellen op een verjaardag.
Beter dan die belasting-ontwijkende familie die as we speak door Amersfoort flaneert.
Robert zegt
@cloverleaf: hoezo kan een kleine autofabrikant niet doorbreken? En waarom zou een auto ’te hardcore’ zijn voor de allerrijksten der aarde? Merken als Koenigsegg en Pagani bewijzen toch écht het tegendeel…
cloverleaf zegt
@RRRobert: pagani en Koenigsegg gaan al een stuk langer mee. Schier betekent haast. Ofwel haast onmogelijk. Door hedendaagse eisen aan techniek heb je een inmens startkapitaal nodig!
Robert zegt
@cloverleaf: ik heb het even opgezocht; Spyker Cars is formeel opgericht in 1999 (alhoewel het eerste auto ontwerp al in de periode ’90-’96 is ontwikkeld). Pagani bestaat sinds 1992 en Koenigsegg sinds 1994. Dat maakt ze wat mij betreft ‘ongeveer’ even oud.
elemento zegt
@RRRobert: koenigsegg hadden stabiele geldschieters in dubai
Robert zegt
@elemento: en Spyker (in casu Victor Muller) kreeg de poen van allerlei dubieuze pluimage uit Rusland en de Baltische staten. Waarbij tekorten en schulden telkens weer werden omgezet in nóg meer nieuwe aandelenpakketten. Misschien lag het wel aan het feit dat de Flevopolder onder zeeniveau ligt, dat die bodemloze put daar een oneindige diepte bleek te hebben.
carfreakjim zegt
@cloverleaf: Waar het bij Spyker mis is gegaan is dat ze te veel wilden. Op het moment dat je meer concepts bouwt dan echte auto’s gaat er iets niet goed. Als Spyker gewoon de c8 aileron in productie had genomen en verder niks, hadden ze nu nog bestaan. Sterker nog, ze waren waarschijnlijk succesvol genoeg geweest om de plannen die ze toen hadden wel door te voeren, de markt vraagt namelijk nog steeds om auto’s als Spyker’s.
autodidact zegt
@carfreakjim: Ik denk ook dat het misgegaan is omdat De Victator te snel te veel wilde.
emping zegt
@autodidact: op YouTube is er een docu die het helemaal uitlegt. Ff googelen
mashell zegt
@carfreakjim: een achterhoede formule 1 team draagt meestal ook niet in positieve zijn bij aan de bedrijfsresultaten.
mpgc zegt
Vraag mee af of het nu niet kunnen of niet willen betalen is. Ben niet zo onder de indruk van de manier hoe Muller zaken doet. Lulligst vind ik het nog voor Maarten de Bruijn en Peter van Erp.
bluster zegt
@mpgc: hoe zijn die twee benadeeld? Aan de kant gezet en bedonderd of ook financieel gedupeerd?
laptom zegt
@bluster: Het was eigenlijk hun bedrijf en hun idee, maar ze zochten iemand om het commerciel te krijgen. Helaas kwamen ze in contact met Victor die gouden bergen beloofden, maar uiteindelijk alles kapot heeft gedraaid. Maarten en Peter waren wegens meningsverschillen er al uit gestapt.
pindakoning zegt
@laptom: toch is dat wel een eeuwige strijd. Een commerciële pipo die alles maar belooft en toch voor reuring kan zorgen om verder te komen
ericd zegt
Vestiging in Engeland zou wel eens om meerdere redenen niet zo handig zijn. 1. Hogere invoerrechten op spullen om de Spykers te bouwen. 2. Hogere uitvoerrechten op exportauto’s. 3. Keuringscertificering.