Spyker zou Spyker niet zijn als er geen dubieuze gang van zaken omtrent de laatste halfjaarcijfers zou zijn. Vorig jaar was er wat oponthoud vanwege een zieke accountant (ahum), deze keer was er onduidelijkheid over de exacte reden. Maar op de valreep is er zojuist meer informatie vrijgekomen, alsmede de cijfers van afgelopen halfjaar…
Verkoop F1 team
Reden voor de vertraging was de mogelijke verkoop van het Spyker F1 team. Het is nu duidelijk dat men hier de komende 30 dagen exclusieve besprekingen over heeft met een consortium bestaande uit Strongwind (Familie Mol) en Watson Limited (met de Indiase eigenaar Dr. Vijay Mallya). Er ligt een bod op tafel voor 80 miljoen euro (USD 109 miljoen), Spyker kocht het F1 team een jaar geleden voor USD 106.6 miljoen.
De cijfers
Spyker heeft het eerste halfjaar een verlies geleden van 29,9 miljoen euro. De grootste verliesposten kwamen van het Spyker F1 Team (- 13.0 miljoen) en Spyker Automobielen (- 5.4 miljoen).
Belangrijke quotes uit het rapport
Herfinanciering van Spyker Cars:
Spyker Cars N.V. is actively engaged in negotiations with parties linked to the planned refinancing of the business. These include those with the consortium mentioned earlier in respect of a possible sale of the Formula One Team. It is expected that, if successful, these developments will provide sufficient funds for Spyker to execute its chosen future business strategy.
Vertraging van de D12 (2008 ipv december 2007):
The road car division has continued to work throughout the first six months of 2007 on a broadening of its range with development of the Long Wheelbase (LWB) versions of the C8 (including the option of an automatic gearbox for the first time) continuing apace and investigation of possible supplier partners for the Peking-to-Paris SSUV. Both are planned to enter production during 2008.
Hugo zegt
Ik ben blij dat deze Nederlandse supercarfabrikant nog bestaat :)
For the time being…
Mstr zegt
Verkopen dat F1-team.
En dan zorgen dat alles binnen Spyker op orde is en alleen richten op de Spyker auto’s.
Bruine zegt
ik heb dat F1 team nooit een goed idee gevonden, ik hoop dat dit niet de ondergang van Spyker wordt. Ik ben dan wel een Vlaming, maar die verrekte Spykers hebben wel wat :)
Robin zegt
Een verlies van 29,9 miljoen euro in een half jaar! Wat was de omzet? Voor hoeveel hebben ze dus in totaal aan auto’s verkocht en aan merchandise etc??
opdekop zegt
Ik heb het uitgerekend en in principe hebben ze nog 26 dagen om aan extra geld te komen… Dan is namelijk de huidige 3 miljoen die ze nog maar in kas hebben op. Spyker gaat wederom historie schrijven met het feit dat ze geen toekomst meer hebben.
Snoepie zegt
ik vind dat er nog best veel mensen in spijker blouses lopen..eh ik bedoel Spyker blouses :D
RA999 zegt
@Robin
de omzet was 23,4 miljoen, en aangezien ze maar 7 (!) auto’s hebben verkocht bestaat het grootste deel van de omzet volgens mij uit sponsorinkomsten.
DonaldDuck zegt
Welke Merchandise?
Er zou toch iets in moeten staan van de inkomsten via McGregor.
Of zou McGregor gratis van het beeldmerk gebruik mogen maken.
Berbertje zegt
ik ben blij dat spijker er nog is neem een voorbeeld aan donkervoort die doen het al lang goed en dat F1 team wacht op een iets hoger bod en verkoop het dan:)
RA999 zegt
@opdekop
Ik heb ook zitten rekenen, en als ze nu nog 3 miljoen hebben is hun geld over 18 dagen op. Deze cijfers zijn namelijk van 30 juni, ze hebben dus gemiddeld per dag rond de 165.000 euro verloren, en als ze zo door gaan is die 3 miljoen dus over zo’n twee en een halve week op.
@DonaldDuck
McGregor sponsort Spyker, dus ik denk dat de inkomsten via McGregor allemaal in de grote sponsor-pot gaan.
@Berbertje
Denk je nou echt dat Spyker gaat wachten op een hoger bod? Ze gaan dit bod als het aan hun ligt zo snel mogelijk aannemen, ze hebben het geld hard nodig hoor.
Sjon zegt
Waarom bouwen ze in godsnaam zo weinig auto’s, ze willen er 100 per jaar en zitten nu op 7 in een half jaar?!
RA999 zegt
@Sjon
ze hadden problemen (lees: ruzie) met de leveranciers.
RA999 zegt
@Sjon
oh, ze hebben trouwens 17 auto’s gebouwd, en daarvan zijn er maar 7 verkocht ;)
Jurgen zegt
Je kunt zeggen wat je wil maar Spyker heeft met de koop van het Formule 1 team een hele gevaarlijke zet gedaan.
Toch levert het dadelijk een shitload aan promotie op voor het merk, ondanks dat Spyker nou niet echt super presteerde.
In het vergelijkingsfilmpje van Donkervoort vs Spyker vind ik Donkervoort ook veel te langzaam gaan, want veel verder dan een D8RS zijn ze niet gekomen.
Terwijl Spyker al enkele jaren met het Spyker Squadron rondrijdt.
Tja Donkervoort is misschien voorzichtig, maar iets TE.
Zoiezo moet Spyker als de sodemieter auto’s maken en ze de weg opschoppen, koste wat het kost.
Want 1 ding is zeker, leuk merk maar je ziet er geen kont van. Die 7 auto’s staan vast in het midden oosten of meerdere ervan nog in de garage nog in Zeewolde.
Zoiezo moet Spyker zich niet bezig houden met een Zagato en een D12 Peking to Paris etc etc. Eerst maar eens die C8 succesvol verpatsen.
Dan komt er cash in het laatje en dan kunnen ze eventueel naar een tweede model kijken.
Loop nooit in 7 sloten tegelijk zijn mijn vader altijd.
RA999 zegt
@Jurgen
Ze proberen al koste wat het kost auto’s te maken en de weg op te schoppen, dat schiet alleen niet op als de leveranciers niet leveren, als het aan Spyker lag maakten ze een paar honderd auto’s per jaar. Maar ja, daar hebben ze dus de onderdelen en de mankracht niet voor.
En verder verpatsen ze die C8 best succesvol hoor (zeggen ze zelf), maar als je productie beperkt is schiet dat niet op.
En ze zeggen toch ook dat ze voor de D12 al een paar honderd orders binnen hebben, en dat de C12 Zagato uitverkocht is? Dus als ze de productie daarvan ook op orde hebben, komt er zelfs meer geld in ’t laatje omdat die modellen ook een stuk duurder zijn…
g zegt
ik geef spyker tot kerst met de andere cijfers en dan is het heilige nacht stille nacht he
Guido van H. zegt
@RA999,
Als..als…als!
Maar voorlopig gebeurd er niets!
I.i.g. ben ik het wel met Jurgen eens, dat men zich beter hadden kunnen concentreren op de C8 als “moneymaker” voor Spyker Cars NV.
Berend zegt
Met geen woord wordt er meer gerept over het totaal van de order backlog (in april 2007 nog 346 stuks)
Per 1 juli 2007 stonden er nota bene 10 Spykers die nog geen koper gevonden hadden.
De gemiddelde verkoop was ongeveer 1 auto per maand.
Spyker heeft de media en beleggers altijd fors en bewust voorgelogen over de verkoop.
Beaten zegt
Ik vond het al ambitieus dat ze een LeMans team hadden vlak nadat het merk nieuw leven was ingeblazen..
en toen kwam er ook nog een F1-Team bij.. [dan kan je erop zitten wachten dat het fout gaat]
mensen met teveel geld en een droom..
blijkt meestal toch niet zo’n goede combinatie te zijn ;)
welcome to the real world
Pieter-Jan zegt
Tja. De mechanische verfijning van een middelmatige Kit car, geen speciale prestaties, geen speciale technische hoogstandjes, geen uitgebouwd dealer netwerk, een oud design, en de prijs van een mooie huis. Ze hebben de frivoliteit van de werelds’ rijken een beetje misschat. Je kan zijn zonden vergeven zou de wagen echt uniek zijn, maar ze geraken ze niet kwijt. Je kan er niet mee stoefen, want niemand wil ze hebben.
IPA35 zegt
de zagato is wel het mooiste ontwerp wat ze hebben en de suv is een nieuwe inkomstenbron dus laat ze die maar maken, hoor
H.J. Vaesen zegt
De SSUV kan nog redding bieden. De kern van dit bedrijf (los van het F1 geblaat) is het verkopen van auto’s. Ik had begrepen dat na Genéve er genoeg orders waren. Vraag me af hoeveel er hiervan geannuleerd met als oorzaak het uitstel.
Overigens is het klote dat Muller verdwenen is. Erg capabele vent, zeer in staat om investeerders aan te trekken (dit is zijn trucje). Mol is een blaaskaak met een beperkt resumé.
TT man zegt
Jongens, jongens. Uiteraard willen we allemala trots zijn op Spyker, net als op Donkervoort, maar als je met mannen als Muller in zee gaat dan weet je dat er ellende van komt. Kijk ook naar de andere initiatieven die die opgezet heeft. Je moet hem nageven dat ie goed geld kan ophalen en veel ophef kan maken, maar in de executie gaat het vervolgens dan fout.
Die zogenaamde order backlogs zijn er al jaren, maar voorlopig is er heel weinig echt aan eindklanten verkocht (dus dan tel ik die Basic Instinct auto’s e.d. niet mee). Dat ligt heus niet alleen aan de productie problemen, als er nl echt voldoende getekende klantorders waren, dan krijg je het zaakje wle aan het rollen. Laten we wel wezen: wie wil nu zo’n gedrocht (want echt mooi is ie natuurlij niet) hebben tegen een prijs waar je toch veel meer ander moois (en exclusiefs) voor kan kopen met een betere kwaliteit en design.
Ben vrij positief ingesteld altijd, maar ik hoop dat dit zaakje snel over is en dat iemand met hart voor de zaak de merknaam overneemt en over een tijdje met echte auto’s op de markt komt.
student zegt
….. C8 Laviolette + C8 Spyder + C8 Double 12S + C12 Spyder….. en STOP!!!
….. de D12 is extreem mooi!… laat hem nog maar even in de koelkast staan s.v.p.
Vapid zegt
ze moeten ook gewoon met een middenklasse komen of kleiner
voor een prijs die ook mogelijk is voor normale mensen.
L-Fred zegt
@ Vapid, waarom?
Vapid zegt
@ L-Fred
omdat ze met alleen dure sportauto’s niet ver komen.
een paar gewonen auto’s zou goed helpen.
en mischien is het ook wel goed dat spyker word overgenomen door een ander automerk
L-Fred zegt
@ Vapid,
maar je hoeft je toch niet te richten op het grote publiek om winst te maken? (lees: die goedkopere auto’s kopen)
Om dezelfde winstcijfers te halen hoef je minder dure auto’s met hoge winstmarge te verkopen dan goedkopere auto’s met een lagere winstmarge. Bij goedkopere auto’s speelt de prijs voor een auto nu eenmaal een grotere rol en moet je dus met een lagere winstmarge genoegen nemen.
Net wat je zegt:
Waar autofabrikanten als Spyker mee te maken hebben, is dat ze geen onderdeel zijn van een grotere concert, zie Ferrari, Lamborgini, Rolls Roys enz. Deze autofabrikanten hebben bestaansmogelijkheid omdat er een grote partij achterzit. Wanneer er een samenwerkingsverband / overname van zo’n partij, zie ik meer mogelijkheden.
Esprit_de_Flandre zegt
@Vapid
Dàt is pas gevaarlijk! Een kleine, betaalbare (sport)auto is reeds voor veel kleine merken dé doodsteek gebleken. Een betaalbare auto is niet persé veel goedkoper in ontwikkeling en productie. Daarnaast moet de verkoop veel hoger liggen dan bij een exclusieve wagen, omdat men de ontwikkelingskosten probeert af te schrijven over meer exemplaren, net om het goedkoper te maken.
Laat ze dat maar niet doen. Ik treur nog altijd over mijn grote liefde, FACEL VEGA. snif.
De HK500! slurp!
http://www.shorey.net/Auto/French/Facel%20Vega/1960%20Facel%20Vega%20HK%20500-2.jpg
http://www.classicargarage.com/common/pictures/amicale/2005/0105/hk500-03.jpg
Facel Vega II, een prachtig stukje architectuur.
http://www.shorey.net/Auto/French/Facel%20Vega/1962-64%20Facel%20Vega%20Facel%20II.jpg
De vierdeurs (suicide-doors!) Excellence
http://www.shorey.net/Auto/French/Facel%20Vega/1957%20facel%20vega%20excellence%20saloon%20fvl.jpg
De BOOSDOENER: de Facellia
http://www.shorey.net/Auto/French/Facel%20Vega/1961%20Facel%20Facellia%20Conv-burg-fVr=mx=.jpg
@Autoblogger: wat denk je van een artikeltje over Facel Vega?
Esprit_de_Flandre zegt
Oeps, Facellia staat er niet. Nieuwe poging:
Dit is trouwens een facelift, in de hoop de verkoop omhoog te duwen. Het heeft niet geholpen. Jammer.
Echt waar. Gijse Nollander die van Spyker Houdt, maakt dan Ze nooit ne Kleine Bouwt!
Vince zegt
@ TT man
Als muller toch zo een ellende veroorzaakt waarom gaan de zaken bij McGregor dan de laatste jaren veel beter?
En die auto’s uit basic instinct waren 2 dummys en 2 echte autos die reden. Deze zijn na de opnames weer terug gegaan. Dit zijn nl. de media auto’s van spyker. Een van deze spykers is nl. ook te zien in (volgend seizoen) CSI NY.
Spyker zal men ook niet zomaar laten overnemen. Als men beslag op bepaalde productie delen zou willen leggen dan zullen de grootaandeelhouders in spyker(Boekhoorn, Muller, Mol) snel betalen om te zorgen dat ze weer verder kunnen.
Dus een overname van Spyker Cars Automobielen B.V. zullen zij niet laten gebeuren omdat ze er al genoeg poen in gestoken hebben!
mattie zegt
Wat doen die 186 medewerkers eigenlijk. Alle onderdelen worden aangeleverd. En toch bouwen ze zo weinig auto’s. Bij donkervoort bouwen ze volgens mij meer dan 1 auto per mederwerker per jaar. Volgens mij hebben ze ondertussen genoeg modellen, dus kunnen ze hun geld stoppen in de productie inplaats van de ontwikkeling van nieuwe dingen.
btw. alleen de c8 Spyder en Laviolette SWB zijn mooi, de rest van de auto’s is lelijk.
Sem zegt
Laat Spyker maar overgenomen worden
ik hoop namelijk voor Spyker dat de kwaliteit beter word en dat het design word aangepast; neem als voorbeeld de C12 zagato, prachtige auto maar die achterkant is gewoon Über lelijk! verder vind ik de bedoelingen van spijker geweldig namelijk een supercar met spectaculair (Retro-) design en interieur. maar helaas als ik mezelf zo terug lees ga ik liever naar onze oosterburen en schaf ik een Wiesmann aan ;)
roy zegt
Die ssuv wil volgens mij geen rijke hebben. In zo’n dekadente sloep wil je zelfs in de pc hooft niet gezien worden.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/28/onthuld_spyker_d12_pekingtopar
mashell zegt
@roy
Maar er is een land heel ver weg waar veel rijke mensen zonder enig besef van goede smaak wonen.
J. zegt
Als ik me niet vergis maakt Spyker dan nog wel ruime winst op het F1 team. Ze verkopen het voor een hogere prijs, en het lijkt mij dat de nieuwe eigenaar de betalingen richting Midland ook overneemt. (Nog zo’n 15 miljoen dacht ik.)
Zonde dat Spyker er mee gaat stoppen in de F1, maar het was wel te verwachten. Ze gingen de F1 in omdat het winst op zou moeten leveren die dan doorgeschoven kon worden naar Spyker cars. Een klein kind had ze kunnen vertellen dat een achterhoede team in de F1 een bijna bodemloze put is en dat winst onmogelijk is.
Ik vraag me wel af wat de nieuwe naam zou moeten gaan worden, Mol F1 is ook zo afgezaagd.
H.J. Vaesen zegt
Haha J :)
C-Driver zegt
Als Spyker er financieel bovenop wil komen, moeten ze sowieso meteen van dat F1 team af, daarnaast moeten ze een management team opzetten dat WEL weet hoe een bedrijf fatsoenlijk moet lopen. En ze moeten eens de arrogantie van de eigenaren aan de kant schuiven.
De merknaam Spyker is een zeer waardevolle, waar echt een succesvolle onderneming achter kan zitten, maar het huidige team is daar duidelijk niet toe in staat.
Conundrum zegt
Een update:
http://www.nu.nl/news/1217708/32/AFM_wil_herziening_jaarrekening_Spyker.html
AFM wil herziening jaarrekening Spyker
AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil van Spyker Cars N.V. een herziening van de financiële verslaggeving over 2006. De AFM heeft hiertoe vrijdag een verzoek ingediend bij de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Dat heeft de financiële waakhond zaterdag bekendgemaakt.
Volgens de AFM zijn de gebreken in de jaarrekening dusdanig dat zij de rechter daarover een oordeel wil laten uitspreken.
Dr. Bronx zegt
weg met die kut formule 1 is toch geen donder aan en het brengt schade aan het imago alleen richten op die zeer mooie exclusieve spijkers!
jvvv zegt
achja, was toch sinds dag 1 duidelijk dat het niet goed ging komen met Spyker…
Een paar bouten, platen, wat leder, een rare voorruit en een motor. En het verkopen als exclusief… right…
Berend zegt
Mol en Muller kunnen hun borst vast nat gaan maken.
De Autoriteit Financiële Markten wil van Spyker Cars N.V. een herziening van de financiële verslaggeving over 2006. Indien de Ondernemingskamer van het gerechtshof het met de AFM eens is en gelast tot een herziening, dient er logischer wijs ook een herziening van het eerste kwartaal te komen. De uitkomst van die herzieningen zouden wel eens kunnen leiden tot de conclusie dat het bestuur van Spykercars N.V. “misleidende verslaggeving” heeft gedaan.
Gelet op de uitspraken van de heren Mol en Muller en hun doen en laten, kan tevens gesproken worden van een “onbehoorlijke taakvervulling” Dat levert een onrechtmatige daad jegens de NV, de beleggers en mogelijk anderen op. De heren Mol en Muller hebben om het hardst geroepen dat het F1 team financieel gezond zou zijn. Op dat moment (april/mei 2007) wisten ze dat het financieel niet pluis was. Ook de orderportefeuille zou bomvol zitten, en meer hele en halve leugens. De gevolgtrekking kan niet anders zijn dat ze met hun handelen schade hebben berokkend – ten minste – aan de beleggers.
Nu blijkt dat het F1 team een slordige 15 miljoen euro verlies in plaats van winst oplevert – onder directie van de heer Mol – moet het plots verkocht worden. Waarom die haast. Er zouden toch nog TV-gelden ontvangen worden. De Japanse coureur brengt nu immers ook veel geld in het laatje. Waarom wordt door Spykercars NV de voorkeur gegeven aan de heer Mol en consorten om het F1 team te kopen. De man die zelf het verlies veroorzaakte.
Een f1 team is een begeerlijk product. Verlies maken ze allemaal maar dat maakt ze niet minder begeerlijk. Er zijn er slechts 11 teams en amper 2 zijn te koop. Gaat een vergelijking ABN-AMRO/Barclays op. Zijn er meerdere geïnteresseerden maar mogen die niet aan bod komen ? De kleine belegger zou wel eens de dupe kunnen worden.
Goed dat AFM ingrijpt. De beerput moet open. En een bemoediging voor de misleide beleggers: de aansprakelijkheid is hoofdelijk en Mol schijnt diepe zakken te hebben.
op quotenet
TT man zegt
@Vince: je hebt gelijk hoor, de heer Muller heeft ook wat goede zaakjes lopen (nu en in het verleden) maar het gaat mij meer om de manier waarop: hlave waarheden, rommelen met cijfers, etc; Ook bij McGregor is zoals je weet een hoop rumour geweest (handel met voorkennis, etc), maar als er 1 ding is waar Muller goed in is, is het ophalen van geld voor initiatieven die er op het 1e oog zeer slecht uit zien. Soms komt daar wat moois uit, soms ook niet.
Nogmaals: het gaat me om d emanier waarop. Ook op een eerlijke manier kun je dit soort zaken olpzetten (of niet………..?).
Alex. zegt
Dom zijn ze geweest met de F1 gedoe, en goed ook!!!
Ga gewoon verder met je Exclusieve bolides, en kijk dan pas verder dan je neus lang is.
Sjonge jonge, V.Muller dacht meer uit te halen met de F1 gebeuren, maar Forget t!!!
Kun je toch wel nagaan?
Stap voor stap, en nooit alles te gelijk!!!!
Voorbeeld Ferrari??? misschien???
Het beste voor Spyker toegewenst!!!!
FordGT(sam) zegt
dutch racers ar losers behalve doornbos..:D Go Doornbos
Marian Ruhé zegt
Daar ik geen surfer ben begrijp ik niet waarom ONS MERK er opeens tussen staat.
op zich natuurlijk leuk dat er belangstelling voor is; maar wat ik ook weer niet begrijp is dat er 2 van ONZE FOTO’S gebruikt worden zonder bronvermelding.
kan dat ook anders?
Marian Ruhe/ Amicale Facel Holland