Blijkbaar heeft Spyker een beetje moeite om haar modellen in Amerika aan de man/vrouw te brengen. Want ondanks de constant dalende dollar is de prijs van een C8 Laviolette sinds december 2006 met maar liefst 28% gedaald!
In december 2006 moest je namelijk nog $292.500 (excl. belastingen) neertellen voor een C8 Laviolette (coupe) en nu is die prijs al gedaald tot “slechts” $209.990 (excl. belastingen). En dat noem ik toch fors! De C8 Spyder is overigens ook fors goedkoper geworden ($219.990 ipv $269.995), maar met 18,5% is dat iets minder ‘dramatisch’. En even ter vergerlijking een Ferrari F430 kost $173.079 en een Gallardo begint bij $185.600,-
Het is overigens wel opvallend dat Spyker de prijzen van haar modellen in de VS zo drastisch omlaag heeft gegooid, want zoals je ongetwijfeld weet staat de Euro op recordhoogte en zijn de dollars die ze uit Amerika ontvangen dus steeds minder waard geworden. Het is dan ook vreemd dat de prijs zo drastisch omlaag gegooid is. Want ze ontvangen dus niet alleen minder dollars, maar die zijn ook nog eens veel minder Euro’s waard. Een dubbel verlies dus. Aanstaande vrijdag zal Spyker trouwens de jaarcijfers over 2007 presenteren. Ik hou mijn hart vast. (Foto via sphilli911).
mercedes slr zegt
hoeveel kost een spyker in nederland
Apache zegt
Dat is zeker om meer winst te maken?
Damoklets zegt
Sinds het vertrek van Maarten de Bruijn gooien die jongens bij spyker hun naam echt te grabbel. Alles voor de commercie, de sukkels.
k0walsk zegt
Het waren schitterende auto’s die Spykers, maar de laatste modellen (lees: D12 Peking-To-Paris en dat andere gedrocht waarvan ik de naam vergeten ben: het was een aangepaste koets, op basis van de C8 laviolette geloof ik) ien er echt niet uit. Spyker zou echt met een schone lei aan de gang moeten gaan willen ze nog overleven.
the_real_stig! zegt
nog maar goed dat hun f1 droom niet meer door kon gaan anders waren ze al failliet geweest nog voor het einde van de winter testen.
Stef zegt
Voor Europeanen en Chinezen is dit gunstig. Mooi auto’s die op voorraad staan (hoewel ik betwijfel of dat er veel zijn) nu in de VS kopen en direct importeren! Bespaart je gewoon zo een ton. Want volgens mij kosten die dingen hier in euro’s wat ze in de VS in dollars kosten.
Ik ruik handel!
ford zegt
spiker ga je schamen je vern**kt je hele naam met al dit soort dingen
bruistablet zegt
hhmmm spyker …..de handwas doe ik altijd met lauw water wat tegen heet aanzit.
RenJie zegt
wtf? 110.000 euro voor een F430? best aardig + import.. :D
Ik zou een F430 en de Gallardo boven deze verkiezen, maar ze geven wel aan dat ze geld nodig hebben..om die prijzen zo omlaag te gooien.
Kor zegt
Ze mogen de prijzen in Amerika nog wel meer laten zakken. 24.000 dollar duurder dan een Lamborghini Gallardo? En dat voor zo’n lelijk bouwpakket met de naam Spyker!!! Ik heb het altijd al een lelijke auto gevonden. Het is het allemaal net niet. Spyker staat toch echt op een lager niveau dan Ferrari en Lamborghini, minder volwassen. 120000 dollar lijkt me meer dan voldoende.
robbie zegt
@Stef, er staan meer onverkochtte nieuwe Spykers te koop in de VS dan je zou denken. Ik gok minimaal een stuk of 15 op dit moment.
Melvivio zegt
Hoe daadwerkelijk slecht gaat het met Spyker ? ?
w0o0dy zegt
@Kor: dat je de auto lelijk vind ok, maar “bouwpakket” dat slaat echt nergens op…. is een Rolls Phantom dan ook een bouwpakket? En een Bentley Continental GT of Flying Spur?
Dit is een handgemaakte sportwagen van uitstekende kwaliteit, met een interieur dat echt ongelofelijk mooi is van kwaliteit en afwerking… Een vergelijking met een massa productiemodel als de Gallardo of de F430 is dan ook onzin.
Dat Spyker de prijzen omlaag gooit is aan de ene kant logisch (de vraag moet fors omhoog) en de C8 loopt op z’n einde (dus misschien moeten we dit zien als een opruimingsuitverkoop) en aan de andere kant worden de onderdelen duur ingekocht en goedkoper verkocht…. dat je op die manier geen winst gaat maken dat moge duidelijk zijn. Wat nog mee zou kunnen spelen is dat Spyker vanwege de inkoop van motoren in de VS toch dollars wil hebben en de kans dat de dollar op termijn gaat stijgen kan ook nog meespelen. Dollars ruilen voor motoren zou een goede zet kunnen zijn…. dan is de verkoop in de VS natuurlijk belangrijk.
jasper zegt
Nu spykerweken bij AH, bij 20 euro aan boodschappen een gratis spyker.
LilJeezy zegt
misschien gaan ze meer spykers verkopen als ze het interieur anders maken…
Hendrik zegt
@ Jasper haha
Hamsteren!!!
bruistablet zegt
@jasper,gaan de smurfen die bij de ah liggen niet mee akkoord,….smurfen hebben het op dit moment ook al niet makkelijk .
Ashtray zegt
even offtopic: die aileron is wel een van de mooiste auto’s ooit.
Nick zegt
Ik vind de C8 Aileron toch een heuze stap achteruit met die lelijke turbineachtige luchtgaten ten opzichte van het C8 Laviolette-ontwerp.
Ook qua velgen en de canopy is ook veel kleiner, de ramen zijn qua hoogte veel lager wat mij tevens wat minder praktisch lijkt.
Vooral de opening op het dak vind ik nogal onsmakelijk.
Terug naar de tekentafel, oh ja én meer carbonfiber plz!
Kevin zegt
Ik was vrijdag in de spykerfabriek en zo slecht gaat het ook weer niet met spyker ze hebben nog 200 spyker d12 peking to paris in bestelling staan
en ze gaan ook meer de russische markt op
snelste zegt
200, sja tellen kunnen ze ook moeilijk is uit het verleden gebleken.
auto? zegt
Als Nederlander kun je zo’n Spyker dus maar beter in Amerika kopen!
ferrenzi206 zegt
ik vindt dat het zo moet een spyker mag niet veel geld kosten. Het zijn zo’n lelijke slecht makende auto’s. Van mijn part mag spyker af de verkoop!
lincoln zegt
winst maken is nu effe niet belangerijk .. afzet is beter ..
het gaat spyker om de naam en niet om de auto ..
ik vertel toch niets nieuws hoop ik ??
bp zegt
klnikt cruw maar ik heb het niet zo voor spykers ze zijn vrij duur en niet echt mooi
Dink zegt
Spykers zijn net even iets exclusiever dan Italianen van vergelijkbaar (?) allooi.
De Yanks willen ‘m wel hoor.
Citrofiel zegt
En toch betwijfel ik nog of het effect van deze prijsverlagingen merkbaar zal zijn…
Turbo zegt
De VS gaat een keiharde recesie (waarin wij volgen). De animo voor super de luxe auto’s zal een stuk minder zijn.
Het Spyker-bedrijf vol schulden gaat slechte tijden beleven. Benieuwd of dit bedrijf de storm kan overleven.
VinnieG zegt
’tis niet zo heel aantrekkelijk om als nederlander zo’n ding uit de VS te halen hoor, je moet namelijk behoorlijk wat geld bijbetalen:(
19% BTW, 10% importheffing gaat er eerst overheen, dan moet je bij de deur in Rdam nog even BPM betalen, dan komt er nog 56k BPM bij,
dus dan zit je al snel aan ehm,
200*1.19*1.1 = 261k Dollars, = 169k euro’s + 56k = 225k euro’s als hij hier staat! (dan moet je nog lampjes gaan vervangen enzo omdat je anders van die lelijker knipperts hebt)
terwijl de prijs van zo’n ding 234k is geloof ik hier!
robbie zegt
Wat zou de kostprijs zijn van een Spyker? Want een Amerikaanse dealer mag dan wel $210.000 ontvangen voor een auto, maar die pikt natuurlijk ook een deel in. Stel dus even dat de dealer $10.000 “verdiend” aan de verkoop van een Spyker. Dan blijft er dus nog $190.000 over waarvan het grootste deel naar Spyker gaat. Dat is dus “maar” 123.000 euro. Wil Spyker dus geld verdienen dan moet de kostprijs van de auto daar dus (ruim) onder liggen.
Een blik in het jaarverslag leert mij helaas dat de gemiddelde waarde (kostprijs?) van een auto op voorraad (29 stuks) ongeveer 170.000 euro is.
Dat zou betekenen dat er dus bijna 50.000 verlies wordt gemaakt per auto!
Herbie zegt
ik blijf ze toch mooi vinden, deze oranje staat nu in New York.
Kor zegt
@ WOoOdy,
Ik weet wel dat een Spyker geen bouwpakket is hoor. Het is ook maar bij wijze van spreken. Natuurlijk is het een handgebouwde auto!!! Maar ik vind het ontwerp van een dusdanig amateuristisch niveau dat het wel een bouwpakket lijkt. Ik heb het dan over het exterieur en vooral de achterkant is niet echt van topniveau.
Ik blijf er dan ook bij dat deze auto niet zo duur mag zijn. Het mag dan een handgebouwde auto zijn, dat wil niet zeggen dat de kwaliteit beter is dan die van een Ferrari of een Lamborghini. Ik denk eerlijk gezegd dat het andersom is.
bruistablet zegt
okeeee,het intrieur heeft wel wat,…maar de carrosserie is zo kinderlijk ontworpen….die verhoudingen kloppen niet..er zit geen lijn in….en een loods kun je geen fabriek noemen…het is een loods waar dagelijks tientallen koeriers in opdracht van toeleveranciers onderdelen komen dumpen….daarom is de prijs ook veel te hoog…een redelijke prijs voor een spyker….60.000 € met levenslange garantie of 10.000 € met stoepgarantie.
freark zegt
ik hoop dat ze het overleven!
Edwardo zegt
Wie heeft er de dag van vandaag geen moeite om wagens aan Amerika te slijten?
Iedereen heeft last van de dollarkoers.
Als Spyker liever wat wagens verkoopt met minder winst dan veel winst te vragen terwijl je niet kan verkopen dan is dat ook geen slechte keuze denk ik.
Als ze toch van plan zijn om wat onderdelen in Amerika te kopen dan kunnen ze het ook doen met de winst die ze in dollars gemaakt hebben,dan heb je geen last van een wisselkoers.
Hopelijk heeft dat niet teveel invloed op de beurskoers en blijft alles wat stabiel tot vrijdag.
Dink zegt
Wij Nederlanders hebben niet het vermogen om te genieten en trots te zijn op ons top-exportproduct dat de Spyker is.
Hoor de verhalen uit het buitenland en kom uit je effing kooi kaaskoppen! Buitenlanders snappen helemaal niets van de kritische houding naar onze eigen Spyker. die zien een buitengewoon goed gebouwde en bijzonder originele auto die qua prestaties en wegligging niet onderdoet voor Italiaanse sporters.
Kop . . . maaiveld . . .
rider zegt
@ McLaren SLR; kost in nederland omstreeks 400000,- euro. (incl belastingen) Wat ze daar in amerika gaan doen is idd absurd voor woorden. Dubbel verlies. Lijkt Spyker een patent op te hebben. Die jaarcijfers zullen ook wel weer flink mooier gemaakt zijn dan ze daadwerkelijk zijn, of hebben die russen het nu wel duidelijk en helder voor elkaar gekregen en die Victor Muller eens naar rechtsgericht.
TimC zegt
Ik vind spyker best mooie autos, maar ik wanneer ik zo,n type auto zou kunnen aanschaffen zou ik een ding zeker weten en dat is dat het geen spyker zou worden.
carlover zegt
Gelukkig wordt Spyker niet gebouwd voor jullie maar voor mensen die daadwerkelijk verstand van auto’s hebben, ze hebben orders genoeg!
We zouden allemaal wat trotser moeten zijn op ons product!
Ik weet zeker dat ze het gaan redden, de enige kritiek op Spyker komt uit Nederland en dat boeit ze niet want Nederland is absoluut geen markt voor Spyker, dus blijven jullie maar lekker negatief. Jaloezie is een vreemd iets..
ferrenzi206 zegt
Ze zijn lelijk, niet snel, je ziet het in de filmpjes iedereen heeft er problemen mee, onderstuur brand, prijzen omlaag, weinig verkoop, ze kunnen nog niet tellen in hun magazijn. Dumpen die handel
Zoepie zegt
Ik vind Spyker qua design ook niet echt geslaagd, maar damn ik zou er graag een rijden, alleen heb ik het budget niet. Maar gewoon het statement alleen maakt het waard om er een te kopen. En jullie Nederlanders moeten eens leren trots te zijn :)
TimC zegt
gelukkig zijn er ook mensen die objectief naar auto’s kijken, tuurlijk speelt het gevoel een heel belangrijke rol bij het aanschaffen van zo’n auto, maar ik denk dat wanneer je alleen naar de feiten kijkt niemand een spyker zou kopen. tuurlijk mag je trots zijn op deze Nederlandse sportwagen, maar ga nou niet zeggen dat mensen die niet alleen met hun gevoel naar autos kijken jaloers zijn, want dat slaat helemaal nergens op. ( niemand kan beweren dat spyker geen leuke auto is , feit is dat er wel wat beters te koop is voor dat geld)
GJ zegt
Waarom zou iemand >k$200 neertellen voor zo’n wazig karretje terwijl je een dikke Ferrari kan krijgen voor minder!?
jasper zegt
@ferrenzi206, goddank eindelijk iemand die het zelfde denkt als ik!
Rick dos zegt
Een logische stap lijkt mij.
Ze hebben deze auto’s veel te hoog in de markt gezet. De prijzen die ze vragen zijn gewoon onrealistisch. Niet dat de prijzen nu zó realistisch zijn maar het begint er meer op te lijken.
Laten we eerlijk zijn. Hoe kun je een product die zich nog moet bewijzen (en nog steeds) niet een beetje duurder maken dan een Ferrari, Lambo, Porsche, etc. maar véél duurder? Wat is dan je sellingpoint? Exclusiviteit? Oké, maar daar moet dan wel een illustere naam achter staan wil je het op dat punt verkopen. En die is er gewoon niet. Ja, Spyker is misschien in Nederland bekend maar daarbuiten houdt het al heel snel op.
Dan wellicht het design van de auto. Ja, dat kan. Maar dat alleen is geen $291.000 waard.
Al met al heb ik de prijzen van een Spyker nooit begrepen als je succesvol wilt zijn.
w0o0dy zegt
@Rick dos: een Bentley is duurder…… en dat is minder een handgebouwde auto dan de Spyker….. De gebruikte materialen zijn anders (en duurder) dan bij Ferrari. Aluminum body tegenover normaal staal dat uit een grote pers komt…… handwerk is duur. De vergelijking met massa productie zoals bij Ferrari gaat dus in feite niet op. Het enige punt waarop die auto’s concurreren is dat het allebei sportwagens zijn.
Zoals Muller al zei in de video van het interview: “de potentiële klanten van Spyker hebben doorgaans al een Ferrari….
Spyker is inmiddels wel degelijk bekend over de hele wereld.. de grootste groeimarkten zijn het midden-oosten, rusland en China. In nederland verkopen ze naar verhouding weinig.
Rick dos zegt
@W0o0dy
Dat ze concurreren op het gebied van sportwagens is nou juist het hele eiereten en eigenlijk de onderliggende boodschap van mijn comment.
Stel je bent klant, en nu ben je in de luxepositie om te kiezen tussen de verschillende merken. Wat is dan dátgene wat jou, als klant, naar Spyker zou trekken? Zet daar dan eens tegenover wat je van Spyker zou afschrikken. Als potentiele klant zitten er meer tegens tegen een Spyker dan voors.
En laten we wel wezen, de vijver waar Spyker in zit te vissen bestaat voor 98% (?) uit showers (of in de volksmond; patsers). Die vinden het veel belangrijker dat ze kunnen zeggen dat ze een Lambo, Ferrari of Porsche voor de deur hebben staan. En Spyker is (op dit moment) niet een naam waarvan de dames spontaan “verliefd” op je worden.
Dink zegt
“Ja, Spyker is misschien in Nederland bekend maar daarbuiten houdt het al heel snel op.”
:kuch: Dat is dus helemaal niet zo . . . Ik heb aardig wat buitenlandse vrienden die weliswaar in de autobusiness zitten maar wel bekend zijn met Spyker. Die pissen zeker niet op het merk en schatten het IMO veel meer op waarde.
Een Spyker staat voor exclusiviteit, een Ferrari is vaak niet meer dan een dure sportwagen . . .
Rick dos zegt
Oké, en nu nog vrienden hebben die niet in de autobusiness zitten en die zichzelf wel tot potententiële klanten kunnen rekenen.
Ikzelf heb genoeg zakenrelaties in het buitenland waar je nog wel eens “smalltalk” mee voert. En uit die ervaring kan ik je mededelen dat Spyker (bijna) niet bekend is laat staan genoemd wordt.
robbie zegt
@Rick dos, eiereten? Zit je nog een beetje in de paassferen ;)
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar aan de andere kant zijn er natuurlijk altijd genoeg ‘patsers’ die altijd weer op zoek zijn naar iets nieuws en aparts. Als al je vrienden al een Ferrari, Lamborghini of Porsche hebben dan wil jij juist iets anders. En juist op die markt proberen merken zoals Spyker zich te richten.
Waarom denk je bijvoorbeeld dat een “special” zoals de Reventon binnen no-time is uitverkocht. Het biedt niks extra’s behalven een speciaal design (voor een belachelijk hoge prijs).
Rick dos zegt
@robbie
En daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar wat kan je voor de naam Reventon zetten? Precies, Lamborghini.
Waarom verkoopt de Bugatti? Deels door de naam maar vóóral door de 1001pk en 400km/u hype. Dat is de usp van de Bugatti.
Maar wat is de usp van een Spyker? Wat is het dat je van de Spyker kan zeggen waarvan je overtuigd raakt dat je niet voor de Ferrari, Lambo of Porsche moet kiezen maar voor de Spyker?
En als je al moeite hebt om als koper ervan overtuigd te raken van een Spyker, dan is het toch voor de koper nóg moeilijker om zijn vriendjes en vriendinnetjes ervan te overtuigen wat een Spyker nou precies inhoud. En dus is die meer tijd daar aan kwijt dan aan het patsen. ;)
CSL zegt
Hej, daar heb je wel een paar M3’s of Skyline R35’s voor.
Dink zegt
@robbie: De Reventon biedt niets extra’s?
Damoklets zegt
@CSL:
Klopt vast helemaal, maar qua stijl liggen die auto’s nog niet eens in de schaduw van spyker… noem het oppervlakkig, maar wel waar.
@Rick Dos:
Ik denk dat je op een aantal punten wel gelijk hebt. Echter de usp van spyker legt Jeremy Clarkson mooi uit in het filmpje waarin hij de 8c behandelt in Top Gear (zie filmpje op youtube).
Het is een “supersportscar” voor “gentlemen”. “A car you rather wear than drive…” De sophistication van de auto is een punt waar anderen niet bij kunnen, hoe goed ze technisch ook zijn en hoe realistischer de prijs ook is.
De bedoeling van de renaissance van het merk spyker had als doelstelling om een machine te maken met bovenstaande usp.
Reden dat Maarten de Bruijn vertrok bij Spyker was o.a. het laten varen van een stukje craftmanship voor zakelijke bullshit: F1 en een SSUV omdat de markt erom vroeg.
Dus i.p.v. auto’s maken waarvoor de markt wel zou volgen, maken ze nu zoveel mogelijk om maar aan de vraag en wens van de markt te voldoen.
Maar dat neemt niet weg dat de eerste modellen nog wel die ‘sophistication’ hebben die Lamborghini en Ferrari bijvoorbeeld niet hebben…
Het is meer een type Britse gentleman, geen quasi-Italiaans testosteronbolide voor de gladde glijer met een midlifecrisis…
robbie zegt
@Dink, wat biedt een Reventon in jouw ogen extra tov een Murcielago? Behalve het “bijzondere” design dan. De auto is niet sneller, lichter of beter.
Alleen de “huid” is vervangen.
Dink zegt
Afgezien van dat het een mega-unieke auto is – 20 stuks – ziet ie er iets lekkerder uit dan een Murci met ‘just’ een bodykit.
Read all about it:
http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3200.asp?id=13676
Stunning!
Alex zegt
Dat gezur dat Spyker daald in Amerika.
Kijk eens naar hun eigen merken, dat daald net zo hard mee, maar daar hoor je niets over.