• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker gaat verder als Swedish Automobile NV?

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 april 2011 om 15:55 – 60 Reacties

Binnenkort nieuw logo op de voorgevel?


Met de verkoop van de sportwagentak van Spyker Cars NV zat het er aan te komen dat het beursgenoteerde bedrijf een naamswijziging zou ondergaan. Core business is immers Saab, en daar hoort een bedrijfsnaam bij die wat meer met het Zweedse merk overeenstemt. Daarom zal Spyker vanaf de volgende aandeelhoudersvergadering hoogstwaarschijnlijk als Swedish Automobile door het leven gaan.

Deze vergadering vindt over een kleine zes weken plaats, op 19 mei. Tijdens de bijeenkomst zal er, indien er goedkeuring door de aandeelhouders wordt verleend, een statutenwijziging doorgevoerd worden. Een van de wijzigingen betreft dus de naam van het bedrijf. Is het voorgestelde Swedish Automobile NV een goede vondst, of vind je de naam wat tam? Zo ja, wat was een beter alternatief geweest?

Als dit verhaal in mei in kannen en kruiken is, heeft de Nederlandse revival van Spyker al met al ruim een decennium geduurd. In 1999 werd Spyker nieuw leven ingeblazen, 70 jaar na het failissement van het originele Spyker. Laten we hopen dat de rust in Trollhättan spoedig wederkeert en Swedish Automobile geen kort leven is beschoren, of zelfs als doodgeboren kind te boek komt te staan. De komende week zal voor het antwoord hierop nog wel eens cruciaal kunnen zijn.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker, swedish-automobile

Vorig bericht: « Ferrari 458 Italia Black Carbon Edition door Anderson
Volgend bericht: TV-Tip: Megafactories – Bugatti Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. 240sx zegt

    7 april 2011 om 15:57

    Jammer, ik houd wel van de huidige naam.

    Login om te reageren
  2. GOD zegt

    7 april 2011 om 15:58

    Wij bestaan niet veel langer meer NV

    Login om te reageren
  3. kets zegt

    7 april 2011 om 16:06

    ik vind je huidige naam beter

    Login om te reageren
  4. KD-Producties zegt

    7 april 2011 om 16:08

    dat zou ik zo zonde vinde laat het lekker een beetje nederlands!

    Login om te reageren
  5. jobh zegt

    7 april 2011 om 16:10

    Ik snap het wel, eerst had je spyker toen kwam saab er bij en was spyker cars nv de baas, nu is spyker cars nv niet de baas over spyke ren wel over saab. Dat ze dan ook de naam van spyker cars nv veranderen snap ik

    Login om te reageren
  6. Lotus-Omega zegt

    7 april 2011 om 16:14

    dat klinkt niet mooi…
    Spyker klinkt stoer, puur precies zoals de auto zijn…
    Swedish Automobile klinkt zo suf :S alsof ze middenklassers maken en 20% bijtelling uitvoeringen :S

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 april 2011 om 20:13

      @Lotus-Omega: En aangezien Spyker er niet meer bijhoort, en alleen Saab overschiet, met z’n middenklassers en 20% bijtelling uitvoeringen…

      Login om te reageren
  7. zeevink zegt

    7 april 2011 om 16:23

    Het verhaal Spyker/Saab had ergens wel potentie, maar als we de huidige berichten volgen dan is Spyker straks russisch en Saab einde verhaal. Erg jammer van twee merken met een mooie historie.

    Login om te reageren
  8. xtrastrange zegt

    7 april 2011 om 16:24

    Waarom hangt dat Spyker er uberhaupt aan? Eerst heb je Spyker en Saab. Spyker neemt Saab over met externe middelen, dan verkoopt het het eigen bedrijf. Blijft over: Spyker en Spyker, die dan vervolgens haar naam veranderd in SaNV. Verhuis dan naar zweden en noem het SAAB!

    Zo is er veel gebeurd en niks veranderd.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 april 2011 om 16:41

      @xtrastrange: de NV in Nederland houden zal wel leuke belastingvoordelen meebrengen in het belastingparadijs Nederland (het is een belastingparadijs voor multinationals).

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 april 2011 om 20:15

      @xtrastrange: Spyker heeft Saab niet gekocht. Een groep investeerders heeft een nieuwe NV opgericht, daar het bedrijf Spyker ingestopt, dan Saab aangekocht en ook onder diezelfde NV gezet. Die NV hebben ze dan SaabSpyker genoemd…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 april 2011 om 20:28

        @Esprit_de_Flandre: geen onzin praten he ;)

        Saab is gekocht door Spyker Cars NV. Dat is een holding die al jaren bestaat en waar oa Spyker Automobielen onder valt. Er is dus helemaal geen nieuwe NV of wat dan ook opgericht.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          7 april 2011 om 20:51

          @robbie: Oke oke, de NV bestond dus al. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel natuurlijk.

          “Kleine sportwagenfabrikant koopt Saab”, wat een naïeve mensen soms. Zo erg zelfs, dat ze er twee keer intrappen (Koenigsegg) …

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            7 april 2011 om 22:44

            @Esprit_de_Flandre: er is bij de overnamen van Saab door Spyker geen groep investeerders ingestapt. Er zijn toen zelfs geen extra aandelen uitgegeven.

            Spyker heeft alleen wat geld geleend van bestaande aandeelhouders. En ze hebben geld geleend bij de EIB. Ook heeft GM een handje geholpen.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              8 april 2011 om 20:22

              @robbie: Okee Okee! Ik ken er geen zak van! Fine! I’ll shut up!

              Login om te reageren
  9. dennisberkhout zegt

    7 april 2011 om 16:26

    Het kan mij nu niet meer boeien dat de huidige naam van het bedrijf gaat verdwijnen. Nu Spyker waarschijnlijk in Russische handen valt, blijft een van de weinig Nederlandse zaken binnen dat bedrijf Victor Muller. Zou merknaam Spyker verder ook geen goed doen. Echter, het had ook wel een andere Nederlandse naam kunnen worden….

    Login om te reageren
  10. koreantaxiproductions zegt

    7 april 2011 om 16:39

    masterblaster mega force lijkt me een betere naam

    Login om te reageren
  11. Madrileno zegt

    7 april 2011 om 16:43

    Doe dan Swedish Auto Group, afgekort tot SWAG.

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      7 april 2011 om 16:55

      @Madrileno: :lol: leuk gevonden maar past niet echt bij Saab.

      Login om te reageren
  12. Lustigson zegt

    7 april 2011 om 16:50

    Kies dan voor Svenska Automobiles Aktiebolag, ofwel S.A. AB…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 april 2011 om 20:16

      @Lustigson: Saab verandert niet van naam, alleen de eigenaar…

      Login om te reageren
  13. Lustigson zegt

    7 april 2011 om 16:51

    Tjonge, kies dan voor Svenska Automobiles Aktiebolaget, ofwel S.A. AB…

    Login om te reageren
  14. Apache zegt

    7 april 2011 om 16:54

    Kies dan toch voor Svenska Automobiles Aktiebolaget, ofwel S.A AB…

    Login om te reageren
  15. GOD zegt

    7 april 2011 om 16:55

    ^ Ja nu weten we het wel :D

    Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    7 april 2011 om 17:08

    Hebben ze nog wel geld voor een naamsverandering dan? Ik dacht dat ze bezig waren met overleven…

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    7 april 2011 om 17:35

    Gewoon Spiker auto aktie bolag ,klopt helemaal op zijn Zweeds en de naam is veranderd .

    Login om te reageren
  18. kaaskabouter zegt

    7 april 2011 om 17:37

    @ Lustigon en Apache:

    Dat mogen ze niet gebruiken van de defensie afdeling van SAAB, ook niet als acroniem.

    Des te slimmer is de nieuwe naam, want vertaal Swedish Automobiles NV naar het Zweeds en je krijgt: Svenska Automobil AB, kortom SAAB. Het is gewoon hetzelfde maar dan in het Engels en met een Nederlandse Notering.

    Login om te reageren
  19. Priusje zegt

    7 april 2011 om 17:59

    Als dat gebeurt sterft er iets in me…

    Login om te reageren
  20. volvomaster zegt

    7 april 2011 om 18:47

    vindt het jammer van de naam maar!!
    ik wens spyker het beste toe!!
    succes

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 april 2011 om 22:45

      @volvomaster: Spyker blijft gewoon bestaan hoor ;) Die zitten nu in Engeland en dat bedrijf heeft nog gewoon Spyker Automobielen.

      Login om te reageren
  21. fastshifter zegt

    7 april 2011 om 19:05

    voorheen Saab N.V…

    Login om te reageren
  22. Ram-G-maN zegt

    7 april 2011 om 19:19

    SAAB-Spyker Automotive Alliance N.V. 8)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 april 2011 om 20:29

      @AutomotiveDesigner: waarom zouden ze dat doen? Spyker maakt immers geen deel meer uit van het bedrijf.

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        7 april 2011 om 22:22

        @robbie: SAAB Automotive N.V. dan maar? ;)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          7 april 2011 om 22:46

          @AutomotiveDesigner: Ze mogen de naam Saab niet gebruiken voor de Holding. Want daar is SAAB AB (defensie en vliegtuigfabrikant) op tegen.
          http://en.wikipedia.org/wiki/Saab

          Login om te reageren
          • Ram-G-maN zegt

            8 april 2011 om 00:14

            @robbie: Okay, laatste poging, BAAS Automotive N.V.?
            Er is toch verschil tussen de holding en de vliegtuigbouwer op grond de verschillende beurzen waar ze vanuit opereren? Bovendien is de term Automotive zo makkelijk te verwarren met de vliegtuigbouwer? :?
            Whats next? SAAB automobielen mag geen luchtvaart design elementen implementeren en naar luchtvaart historie verwijzen? Ik vind het toegegeven nogal ingewikkelde juridische en economische materie. Ik hou het liever bij design. ;)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              8 april 2011 om 20:29

              @AutomotiveDesigner: Tja, zo’n dingen heb je met bedrijven die dezelfde naam moeten delen. Dan worden daar papiertjes voor opgesteld over hoe met die naam + logo moet omgegaan worden, en die zijn meestal vrij strikt…

              Login om te reageren
  23. kaaskabouter zegt

    7 april 2011 om 19:28

    Overigens:

    (speculatiemode)

    Ik neem aan dat het CPP van Antonov (dat nu naast Spyker ook eigenaar is van Bowler) uiteindelijk van naam verandert naar Spyker Cars. Dan moet het huidige Spyker Cars dus sowieso wel van naam veranderen.
    Ik denk dit omdat CPP (Coventry Prototype Panels) de lading dan totaal niet meer dekt, het is dan immers een holding geworden en is geen groepje paneelslaanders meer. Daarbij is Antonov vriendjes met Mulder, en die zou het wel tof vinden als Spyker toch door ging als conglomeraat van merken (weliswaar zonder saab), want wat te denken van een op een bowler gebaseerde D8 Paris-Dakar?

    (/speculatiemode)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 april 2011 om 20:21

      @kaaskabouter: “want wat te denken van een op een bowler gebaseerde D8 Paris-Dakar?”

      D8PD is volgens mij bedoeld om luxueus te zijn. Bowlers zijn bruut. Te bruut. Ain’t gonna happen…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 april 2011 om 21:19

        @Esprit_de_Flandre & @kaaskabouter: Antonov/CPP heeft de rechten op de D8 P2P helemaal niet gekocht van Spyker Cars.
        (zie het jaarverslag)

        Login om te reageren
        • kaaskabouter zegt

          8 april 2011 om 01:19

          @robbie:

          CPP heeft de Sportwagen tak van Spyker toch in z’n geheel gekocht? Daar hoort dan toch ook de D8 bij of hebben ze alleen de rechten op de Aileron gekocht? In dat geval klopt het niet als ze beweren heel spyker gekocht te hebben.

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            8 april 2011 om 01:23

            @kaaskabouter: lees het jaarverslag er maar op na ;)

            Login om te reageren
            • kaaskabouter zegt

              8 april 2011 om 10:09

              @robbie:

              Inmiddels gedaan. Hoe interpreteer jij dat feit? Zou het erop kunnen duiden dat de d8 dan helemaal niet gebouwd gaat worden? Want als CPP hem niet gaat bouwen, wie dan wel? Of is het mogelijk dat CPP de rechten later nog koopt?

              Login om te reageren
              • robbie zegt

                8 april 2011 om 12:26

                @kaaskabouter: in dit geval durf ik er niks over te zeggen. Het kwam op mij over alsof ze de rechten nu leasen oid. En dat ze er dus wel mee kunnen werken. Op latere termijn kunnen ze het dan alsnog kopen.

        • Esprit_de_Flandre zegt

          8 april 2011 om 20:26

          @robbie: Ik lees geen jaarverslagen. Dat laat ik over aan specialisten zoals jij ;).

          Daarbij, zoals @kaaskabouter zegt, iedereen spreekt over Spyker ‘gekocht’ door CCP. Dan is mijn redenering dat ze het hele handeltje overnemen…

          Login om te reageren
  24. Megakix zegt

    7 april 2011 om 19:48

    Spöker, of Swaab was beter geweest…

    Login om te reageren
  25. dutchcourage86 zegt

    7 april 2011 om 20:00

    Investeer liever in wat nieuwe modellen. Doe eens een betaalbare Roadster.

    Login om te reageren
  26. Grimmie zegt

    7 april 2011 om 20:24

    The soap coninues…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      7 april 2011 om 23:29

      @Grimmie: Inderdaad, ze kunnen het beter GTST noemen. ;)

      Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    7 april 2011 om 20:30

    Jammer, de huidige combinatie SaabSpyker vind ik eigenlijk wel tot de verbeelding spreken. Het zijn beide speciale merken, en als je die bundelt slaat je fantasie al direct een klein beetje door. Stel je voor, een betaalbare Spyker, en een sportieve Saab, samen op hetzelfde platform, zelfde motor (maar dan iets straffer in de Spyker), maar elk een eigen design…

    En daarnaast ook nog bij een aantal Saab-dealers kunnen watertanden bij een Spyker. Meer consistente productie ook bij Spyker, door gebruik te maken van Saab engineering en productiecapaciteit.

    Serieus, vergelijk het verschil in sexyness en ‘X-factor’:

    – SaabSpyker
    – FiatChrysler

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 april 2011 om 20:31

      @Esprit_de_Flandre: Oja, in plaats van FiatChrysler mag je ook kiezen voor ChryslerFiat. Dat horen de US’ers liever. Misplaatst en naïef chauvinisme, als je ’t mij vraagt…

      Login om te reageren
  28. Pixed zegt

    7 april 2011 om 20:53

    Die tip…graag gedaan…pfff…

    Login om te reageren
  29. W115 zegt

    7 april 2011 om 21:42

    De naam veranderen zal er niet voor zorgen dat er meer Saabs verkocht zullen worden. Saabs zijn gewoon relatief gezien te duur.

    Login om te reageren
  30. Jochempie zegt

    7 april 2011 om 23:47

    Wat vragen ze voor de naam “Spyker”?

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      8 april 2011 om 00:22

      @Jochempie: Een revival van de echte Spyker maken? Met volwaardige vierwielaandrijving?
      Ik denk dat de Spyker in de eerste instantie op design aangepakt dient te worden. :P

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        12 april 2011 om 22:13

        @AutomotiveDesigner: Ik dacht in eerste instantie aan een RS5-basis coachbuild. Volledig Quattro dus inderdaad :)

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          13 april 2011 om 14:40

          @Jochempie: Mocht je wat vrije tijd beschikbaar hebben dan moet je dat zeker doen! Kan mooi op je CV staan. ;)
          Ik zou persoonlijk voor de Nissan GT-R gaan, een adaptieve vierwielaandrijvingsysteem met een transversale dubbelekoppelingsversnellingsbak. Het meest geavanceerde aandrijving van dit moment. Lijkt mij wel een uitdaging om een hoogtoerige atmosferische motor combineren met de aandrijving van de GT-R. 8) Als dit alles verpakt wordt in een schitterend gecoachbuild jasje heb je Nederlands glorie!

          Login om te reageren
  31. rikkon zegt

    8 april 2011 om 07:41

    Eerst maar eens 19 mei halen, dan pas een nieuwe naam verzinnen…

    Login om te reageren
  32. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 april 2011 om 10:42

    Vanaf het begin hadden ze de naam al moeten veranderen, had het negatieve imago van Spyker (in Nederland dan natuurlijk, Muller heeft zelf toegegeven dat Saab daardoor in Nederland achterop is geraakt…) er nooit aan gehangen!

    Login om te reageren
  33. Cantago zegt

    8 april 2011 om 20:14

    Waarom de naam Saab nou weer weg doen? Stomme actie als je het mij vraagt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North