Beide partijen sluiten een kaderovereenkomst voor een aandeel van 29,9%, een joint venture (JV) voor de D8 SSUV, en een joint venture voor een nieuw modellengamma op basis van het Phoenix-platform.
Via het Saab-avontuur is Victor Muller in contact gekomen met het Chinese Youngman. Zij hadden er destijds wel oren naar te investeren in Saab, maar nu dit failliet is, heeft Muller ze overgehaald hun kennelijk overvloedige miljoenen dan maar in voormalig eigenaar Spyker te stoppen. Misschien geen slecht idee, want als Spyker de rechtzaak tegen GM wint, dan is er flink wat geld te verdelen. Als..
Youngman (voluit: Zhejiang Youngman Passenger Car Group Co, Ltd) zal volgens de overeenkomst 10 miljoen euro in Spyker investeren, wat de meest acute geldhonger moet stillen. Daarnaast wordt er een JV opgericht, Spyker P2P B.V.. Hierin stopt Youngman 25 miljoen euro, wat ze 75% van de JV oplevert. Spyker heeft geen geld, dus hun inbreng beperkt zich tot “transferring the technology it developed for the Spyker D8 Peking-to-Paris as well as the Spyker trademarks.”
Tot slot wordt er ook nog een tweede JV opgericht: Spyker Phoenix B.V.(“Spyker Phoenix”). Hierin wordt het Phoenix-platform uit de Saab-tijd ondergebracht. Youngman had al een licentie op de rechten van dit platform verworven, en het zal ook hier als geldschieter fungeren. In ruil daarvoor krijgt het 80% van de aandelen, de overige 20% is voor Spyker.
Als je het wat oneerbiedig wilt zeggen, dan kan je stellen dat Spyker nu echt Youngmans bitch is geworden. Ook al heeft het volgens deze constructie nog autonomie over zijn eigen bedrijf (met 70,1% van de aandelen), in alle begeleidende JV’s heeft het weinig te vertellen. In ruil voor de techniek krijgen ze slechts een kwart of minder van de taart. Maar ja, wie betaalt, bepaalt, en veel keuze had het bedrijf waarschijnlijk niet. 20% van iets is in ieder geval nog wat, als je bedrijf klapt sta je sowieso met lege handen.
UPDATE: meer info in DIT ARTIKEL!
jens28 zegt
Wat is die SUV lelijk!!!
StijnB zegt
We hebben nu dus Old Spijker, Old Spyker en Young Spyker?
rodger zegt
Toch apart dat er elke keer weer simpele figuren boven water komen die geld komen doneren aan één van Victors geile fantasie projecten
RuVi zegt
Blijft een lelijk ding die P2P. Denk niet dat er nog veel interesse voor is, zeker niet na wat Spyker geflikt heeft met de aanbetalingen van de eerste kopers (jaren geleden).
Alfarobert zegt
Er zijn altijd nog mensen met geld.Mensen die investeren dus ook mensen die het kopen.Gewoon mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen dus.
dubhead zegt
Terwijl blijft Jaap Donkervoort rustig aan zijn kunstwerkjes sleutelen.
Tenzij het hier rond patenten of andere geplunderde delen van Saab gaat weet ik niet wat hen bezielt. Ik vraag me af – als alles ten einde is – hoeveel geld ze werkelijk per Spyker besteed hebben.
Saab leek wel een kandidaat voor een iStream experiment. Zou wel passen bij de eigenzinnigheid en het architecten imago.
sir_smokalot zegt
*Joop
HDM zegt
@dubhead: met alle respect, vind ik Spyker en Saab niet direct vergelijkbaar, alle Donkervoorts lijken/zijn in feite gewoon doorontwikkelde Caterhams of Lotus 7’s of wat het in het begin ook was…
ferrariaron zegt
Dat interieur is echt foeilelijk
Carreza zegt
Hopelijk kunnen ze nu ook wat exemplaren van de C8 Aileron bouwen. De enige mooie Spyker tot op heden.
The360box zegt
Spyker was toch verkocht aan die Rus, wat maakt die Muller er een zooitje van…
damoklets zegt
Foto’s 3,4,6,7 zijn van de C12 Zagato en de laatste is een C8 Spyder…
ukbob zegt
Die Müller gaat er nu natuurlijk alles aan doen om Ooit grijnzend naast een productie versie van de D8 SSUV te kunnen staan… Hoop dat t m lukt! Succes Victor!
Hubert zegt
Een auto kun je van dat geld nooit bouwen.
Beter kunnen ze dat geld gebruiken om goede advocaten in te huren die de zaak aangaan tegen GM.
Dan kan die investering van 10miljoen oplopen tot wel 100miljoen.
Slimme actie!
norge zegt
Dus Spyker had de rechten op het phoenix platform?
robbie zegt
@norge: nee, dat hebben ze niet.
norge zegt
@robbie: Aah ,nu begrijp ik het !?!?! …..(not) ;)
pax1004 zegt
Kan dat ding ook varen? Lijkt er wel op.
nzkiwi zegt
Ik neem aan dat Youngman ook de geldschieter is van Spyker’s proces tegen GM
ar156sw zegt
En ik maar denken dat ze onder de Saab naam elektrische auto’s gingen maken… zelfs al 1 gespot laatst:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ar156sw: lol, mooi he… Is motorverwarming. Standaard voorbereid op elke Saab tot 2002
jordy14 zegt
Die suv hoeft er van mij niet te komen.
desjonnies zegt
De ezel.
een ezel stoot zich in’t gemeen,
niet twee maal aan dezelfde steen.
Maar de ezelin, dat stomme dier,
die stoot zich wel,
een keer of vier.
kickass zegt
Ik vind alles goed, als hij maar niet op die opgepompte C8 gaat lijken…