ZEEWOLDE, The Netherlands (21 December, 2009) – Spyker has been in contact with GM today, and continues to develop its proposal for the purchase of Saab. Spyker has extended the validity of its proposal therefore until further notice.
Zoals je kan zien hebben we bericht uit Zeewolde ontvangen. Het lijkt erop dat GM serieus wil luisteren naar het vernieuwde voorstel dat Spyker gister heeft gedaan. Want oorspronkelijk zou het aanbod van Spyker geldig zijn tot 23:00 vanavond, maar nu wordt er toch door onderhandeld.
Als we de geruchten mogen geloven dan is het grootste verschil met het eerste bod dat er nu niet perse voor 31 december goedkeuring hoeft te zijn van de EIB (European Investment Bank). En dat niet de Convers Group (= Antonov), maar Mubadala (=staatsfonds van Abu Dhabi) de portemonnee trekt om de boel te financieren.
UPDATE: niet Mubadala, maar de Nederlandse Marcel Boekhoorn zou willen investeren in Saab!
Edman zegt
Jippie, want die 9-5 ziet er wel lekker uit!
Jesper zegt
Ik voel een nieuwe automotive soapserie aankomen…
Hoop dat het lukt. Ik zou die SAAB 9-5 toch wel graag in ’t echt zien.
Karel zegt
Nu zal het blijken of GM Saab écht wil verkopen.
asdddffgg zegt
die nieuwe 9-5 station is ook erg mooi
b0z4 zegt
De 9-5 is eigenlijk een Insignia , en moet eerlijk zeggen dat ik de 9-5 mooier vind.
jan1666 zegt
ik sprak laatst met de buurman en die wil er 2 bestellen, de 2 9-5’s die die nu heeft zijn beide 6 (1 voor hem en 1 voor zn vrouw)
Bert zegt
@jan1666: Who cares…….
R77 zegt
@b0z4: de 9-5 is helemaal niet eigenlijk een Insignia, maar hij deelt het platform met de 2010 Buick LaCrosse. Dat platform is een langere versie van het platform dat ook in de Insignia wordt gebruikt, het GM Epsilon II platform.
Daarnaast ‘is’ het ook niet eigenlijk een Insignia als de auto’s alleen het platform (zouden) delen.
J. zegt
Ik hoop zo dat Saab toch nog gered wordt!
Al is het maar om de nieuwe 9-5 te kunnen bewonderen in de showroom!
W1ck3D78 zegt
De Saab 9-5 die eraan zit te komen, is echt iets om naar uit te kijken. Zou jammer zijn mocht die niet op de markt komen.
johan zegt
ik hoop!
b0z4 zegt
@R77 , platform is nagenoeg hetzelfde en de techniek erachter ook , dus ik weet niet wat je poept maar Saab’s zijn de laatste jaren eigenlijk Opel’s ;) dus ga nou niet ontkennen of mensen wijs proberen te maken dat Saab zijn auto’s zelf bouwt. Poep niet als je niet weet hoe je moet poepen ;)
opelsintrafreak zegt
ziet er wel leuk uit, go spyker
–edit: dank u, tips kunnen naar [email protected]–
JW zegt
Hee Robbie, wat zei ik nou?
Klassiekerrally zegt
Ik ben een ongevoelige bastard: Het zou me niet zo veel kunnen schelen wanneer SAAB verdwijnt. Bij een merk als TVR had ik daar meer moeite mee (ja ja, officieel bestaat ’t nog, maar daar houdt ook alles mee op).
SAAB is toch een beetje te veel ver-GM-iseerd in de afgelopen jaren, waardoor het bijzondere er voor mij wat af ging. De magie van bijvoorbeeld een 99 Turbo was al lang foetsie.
Citrofiel zegt
Oke… Maar hebben Convers en Mubadala nou beide nog wat met Spyker te maken, of hadden ze beiden toevallig zin om dat kleine merkje uit Nederland aan wat publiciteit te helpen? Ik volg het niet helemaal meer met die investeerders. :?
robbie zegt
@Citrofiel: Convers = Snoras = dhr. Antonov en die is voor 29,34% eigenaar van Spyker en via een Lets investeringsfonds (Gemini Investments) heeft hij nog eens zeggenschap over 11,91% van Spyker. Mubadala is voor 22,77% eigenaar van Spyker. En Victor Muller bezit nog 14,44%. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere partijen die aandeelhouder zijn.
Maar je moet niet vergeten dat Spyker uiteindelijk zelf GEEN geld zal betalen aan GM voor Saab. Het geld zal betaald worden door een externe financier. In eerste instantie zou dat Convers zijn en nu lijkt het erop dat het Mubadala zal zijn.
Als het allemaal doorgaat natuurlijk (en die kans lijkt mij nog steeds heel erg klein).
Citrofiel zegt
@robbie: Aha, beiden zijn dus aandeelhouders van Spyker, en een van hen gaat mogelijk Saab kopen. Die gebruikt daar de naam van ‘kindje’ Spyker voor, voor de publiciteit. Dank je, het is me weer duidelijk. (geloof ik)
lincoln zegt
@robbie: hallo ..
waarom sta ik er niet bij ??
ik behoor ook tot 1 van de aandeelhouders hoor ..
JW zegt
Ik denk ook niet dat Spyker er met de buit vandoor gaat. Deze onderhandeling zijn een mooi rookgordijn.
Griffin zegt
Volgens Svenska Dagbladet van vanochtend zit niet Mubadala maar een grote Nederlandse investeerder achter de deal van Spyker. Nou ja, afwachten maar…
Griffin zegt
ow ja, bron: SVD
autoblogger zegt
@Griffin: het schijnt te gaan om Marcel Boekhoorn…
Meer info: http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/22/marcel-boekhoorn-is-betrokken-bij-bod-op-saab
BaRa zegt
De 9-5 is net zo veel een Insignia als een Seat een Volkswagen is, en een Audi een Skoda is.
Togi zegt
@BaRa: Precies en de mensen die een Volvo V50 rijden, rijden in principe een Ford Focus of een Mazda 3 en daar hoor je niemand over.(en dit lijstje kunnen we nog wel langer maken met al die boodschappenwagentjes)
Rian zegt
Marcel ontkent:
http://www.quotenet.nl/quoto/marcel-boekhoorn-ik-saab-kopen-pertinente-onzin.php
autoblogger zegt
@Rian: misschien moet je sinds vanochtend de discussies hier even volgen:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/22/marcel-boekhoorn-is-betrokken-bij-bod-op-saab