Het bericht over een mogelijke overname van F1 team Midland door Spyker heeft tot veel discussie geleid. In de media zijn het vooral mensen die even willen zeiken, zo lijkt het. Jos Verstappen mocht vandaag z’n eerste column in de telesport schrijven, hij maakte van de gelegenheid gebruik om even lekker negatief te doen over de plannen van Spyker.
Jos schrijft: “Als het team volgend jaar weer achteraan rijdt, is dat weer negatief nieuws. Ik vind het van die mensen moedig, maar ik zeg ook: als zij veel geld willen kwijtraken, dan moeten zij ’t doen. Ik weet namelijk één ding zeker: het gaat heel veel geld kosten. Het is een behoorlijke investering en dan heb je nog niks. Een team kopen kan iedereen, bij wijze van spreken, maar dan komt het… Het is niet zo simpel.”
Zou Verstappen niet juist heel erg blij moeten zijn met zo’n initiatief? Wat zit die man nou pessimistisch te doen? Tuurlijk is het moeilijk, tuurlijk is het een behoorlijke investering, maar dat is het uit de grond stampen van een nieuw automerk ook. En dat lijkt toch aardig de goede kant op te gaan…
Want waarom vind iedereen het zo gevaarlijk wat Spyker aan het doen is? Spyker draait op marketing; hoe meer het bedrijf in het nieuws is, hoe beter! Als het merk maar vaak genoeg in de media terugkomt dan heb je kans dat er vanzelf meer kopers komen (dit proces is al even gaande). Uiteindelijke doelstelling van Victor Muller is natuurlijk een overname slash verkoop, en de verkoopprijs van het merk Spyker zal met een eigen F1 team zeker gaan stijgen! Ik denk daarom dat het in dit geval niet gaat om winst maken in de F1, het is gewoon adverteren… en dat kost geld!
En tot slot nog wat extra stof tot nadenken: Michiel Mol zal zijn eigen beweegredenen hebben, maar de Arabieren bezitten een aardig aandeel in Spyker en voor hen is F1 natuurlijk ook erg interessant!
dekster zegt
het is gevaarlijk omdat niemand een wagen wil van een merk dat het slecht doet in de F1 en trouwens ik vind dat spyker er niks te zoeken heeft want grandprix hebben ze toch nooit gereden
Guz zegt
haha, hij heeft het over zinloos investeren. Volgens mij is er maar één zinloze investering geweest in de Nederlandse autosport :) (flame on)
autoblogger zegt
Go go go ;)
Rob zegt
@Dekster
In marketing is het belangrijker dat men de naam vaak hoort dan het resultaat.
Het getuigd van zeer veel lef van Spyker om dit te doen.
Dit is ovverigens dezelfde lef waarmee men destijds besloot een superauto in Nederland te produceren.
Het argument dat ze nog nooit F1 gereden hebben snijdt ook geen hout.
Reden: ALLE merken zijn ooit begonnen met “nooit” F1 gereden te hebben. Een keer moet de eerste keer zijn.
Wij kunnen slechts gissen naar de werkelijke reden van Jos Verstappen, maar de kosten alleen hoeft niet de reden te zijn het niet te gaan doen.
Er staan altijd financiers klaar om zich met dit soort High-Profile zaken te verbinden.
Laten wij “mogelijk” gaan genieten van een Nederlandse renstal en ze voor de volle 100% steunen.
w0o0dy zegt
Negatief doen over wilde plannen is een oeroud Hollands gebruik…. noem het een deel van onze cultuur. Het azijnpissen is één van de zegeningen(?) van het calvinisme (alles is zonde en haal het niet in je hoofd te denken dat jij het goed/beter doet, want ijdelheid is één van de ergste zonden).
Als je alleen maar gaat rekenen dan is de F1 ten dode opgeschreven. De F1 is ook voor een groot deel spectakel en emotie (en kwijlen en sex) en dat is nou juist de ongrijpbare factor waarmee opdrachtgevers (bijvoorbeeld grote internationale klanten voor Lost Boys) over de streep getrokken kunnen worden. Voor Spyker is het een uitstekende marketing tool, want aan de aanschaf van een auto als de Spyker is maar weinig rationeel….. Wil je bij de club van “echte sportwagen merken” gaan horen dan kan het wel eens een hele slimme zet zijn. Eenmaal toegetreden tot de elite van de automerken is er veel meer ruimte voor groei, nieuwe investeerders en voor nieuwe modellen. Vergeet ook niet de inkomsten uit de merchandising, want dat kan om enorme bedragen gaan op termijn.
Ik denk niet dat ze gek zijn, maar zonder visie/droom zal het altijd gepiel in de marge blijven… dus doe gek en neem ee risico! Ik wens de heren/bedrijven veel succes!
marcos zegt
Wat betreft Jos:
Jos heeft het recht niet om te bepalen of het een goed initiatief is of niet. Hij heeft wel het recht om zijn mening te geven. Als je een kolom schrijft, dan mag je een mening geven. Of wij, Michiel Mol, Spijker of zelfs de koningin het er mee eens zijn of niet, dat maakt niet uit. Jos geeft hier zijn mening (Als hij dat wil vind, dan wens ik hem veel succes). Ik ben geen fan van Jos, dus ik persoonlijk neem de moeite niet om zijn kolom te lezen. Dat zou een oplossing kunnen zijn…
Dan de keuze van Mol en co.:
Zij nemen een commerciele gok. Deze gok zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op het verlangen naar een Neerlands team. Of de gok werkt? Dat weten we pas als iemand het probeert. Als zij het durven, kan ik daar alleen respect voor geven. Ik heb uberhaupt geen geld en lef om te gokken. Jij wel?
Dink zegt
Zeuren en speculeren . . . dat kunnen Nederlanders toch zo goed.
Mr.F zegt
ik denk dat dit meschien wel gewoon puur marketing is. ik denk dat spyker nu niet eens iets in de formule 1 gaat doen. maar dat juist het gerucht dat ze naar de formule 1 willen hun reclame is . wat als ik kijk naar de pers hoor je iegelijk nooit iets van Spyker en nu deze geruchte de ronde doen hoor je wel van spyker. en dit zou je niet aleen n nederland horen maar over de hele wereld omdat formule 1 iets internaal is. dus spyker gebruik de formule 1 om reclame te maken en naams bekendheid zonder er aan mee te doen .
of dit waar is zou de toekomst wel uitwijzen
als Spyker in de formule in zou gaan zou ik het te gekvinden maar ik denk niet dat het verstandig is.
Powerslide zegt
Ik snap Verstappen wel. De reacties hierboven gaan voornamelijk over marketing en ja, dat is prima.
Maar F1-technisch is het een ander verhaal. Wil je goed meedoen laat staan het team hoger brengen dan kost het veel tijd, geld en expertise. De reden dat Schnaider het team weer van de hand doet is dat de investeringen hem boven zijn pet gingen. En dat na 1 jaar racen!
Desalniettemin vind ik het een schitterend initiatief en hoop dat het succes gaat opleveren. Al dan niet voor Spyker dan voor Spyker F1.
JH zegt
Zo pessimistisch vindt ik Verstappen niet; eerder realistisch. Om vooraan te rijden heb je echt heeeeel veel geld nodig. Kijk wat Toyota uitgeeft (geloof 400 miljoen) en waar die rijden. F1 kost gewoon ontiegelijk veel geld en ja het zou gaaf zijn als er een Nederlands team meerijdt maar dan het liefst vooraan en niet zoals het nu gaat en dat kost weer veel geld. Verder wat wil Spijker voor reclame daarmee maken. Dan moeten ze eerst een eigen motor bouwen.
F1 kan ook negatieve reclame opleveren (kijk naar Mercedes) en Verstappen heeft lang genoeg in het wereld gezeten om er iets van te weten
Quidam zegt
En daarom is Verstappen nou geen topper (ook al vind iedereen dat wel)
Hij ziet het grotere plaatje niet….
Stan zegt
@ Quidam
Verstappen geen topper? Wie heeft in zijn debuutjaar 2x op het podium gestaan? Hij is alleen in het begin veel te wild geweest, en dat heeft hem zijn plaats in een topteam gekost ( plus geldinbreng van sponsors).
patrick zegt
het is bulleshit dat spyker heeft nog nooit een gp gereden, en dat ze ervaring tekort komen…
de heren kopen een heel f1 team op, inclusief albers, inclusief de fabriek, inclusief de teams van mensen die zich bezig houden met ontwikkelen van de auto/afstelling in een gp weekend..
die mensen zijn wel al heel wat jaar bezig, begin jordan als ik me niet vergis..dat was begin jaren 90….
als je eigenaar bent van een f1 team wil dat helemaal niets zeggen over de ervaring…eigenaren sleutelen tenslotte niet aan de auto…daar hebben ze mensen voor en ze zullen heus wel luisteren naar de technici/teambaas en managers..
ik vind het erg vet van spyker..meer naamsbekendheid, want het merk maakt wel dure exoten! en dat kaan een merk als bmw of toyota niet na vertellen….
fubar zegt
spyker zn stijl past al helemaal niet thuis in de f1 ze maken toch geen echte raceautos ziet er leuk uit maar is t funtioneel nee ,technisch moeten ze veel geavanceerder bezig zijn om het te kunnen maken in de f1 tuurlijk ze zijn wel van plan om meer in eigenhuis te doen.ferarri kan t eigenlijk ook maar net betalen ookal betaalt fiat t grootste deel. maar zou er wel heel graag willen werken hoor laat ze me maar bellen
fubar zegt
en euh toyato is midland kwijt want die gaan in zee met williams en je wil echt niet met een cosworth motor achterin rijden als ze de renault moter kunnen krijgen zeg ik doen waar willen ze t van gaan betalen kostenbesparingen zijn ze al jaren over t lullen bij de fia waar haal je op zn minst ff 150 tot 200 miljoen per jaar vandaan om lkkr mee te kunnen komen????????????? niet bij spyker zelf
Remco zegt
Voordeel van Formule 1 is namelijk dat je ook met de ontwikkeling bezig bent. Met andere woorden, veel technologie in hedendaagse auto’s zijn afkomstig uit Formule 1. Wat Spyker doet is een grote stap, of het positief of negatief uitvalt is gewoon speculatie.
Vr6 Rijder... zegt
Ik ben geen marketingspecialist, maar je naam op 5 continenten om de 2 weken genoemd hebben, kan nooit slecht zijn.
Ik las dat er ook arabieren betrokken zijn bij Spyker, wie weet hoeveel extra geld van buitenaf zij er nog in willen pompen?
hans van dijk zegt
pessimisten hebben gelijk, optimisten hebben succes…
Quidam zegt
@Stan
In je verhaal:
Verstappen geen topper? Wie heeft in zijn debuutjaar 2x op het podium gestaan? Hij is alleen in het begin veel te wild geweest, en dat heeft hem zijn plaats in een topteam gekost ( plus geldinbreng van sponsors).
Beschrijf je precies het probleem.
To finish first you firts have to finish!
Dat heeft Verstappen nooit begrepen.
Voorbeeldje is de A1 GP. Hij wint 1 race en dat is fantastisch maar hoe vaak heb ik zitten kijken dat de boel weer kapot gereden werd. Mensen worden dat spuug zat. Vooral sponsors. Formule 1 is al lang geen sport meer van de sporters maar een sport van de politieke spelletjes, reclame en fans.
Die staan op 1 en als je dat niet snapt zal je nooit ver komen en in een top team de kans krijgen. (en nou niet gaan vertellen dat Jos in 1 top team heeft gezeten want daar was ie snel uit gepoept)
Verder zijn Albers en Doornbos mensen die het redelijk snappen al slaat albers af en toe een beetje door. (Getuige de helm weggooi actie in Rotterdam, Man man man een half uur lopen moeilijk doen om je helm in het publiek te gooien).
Bram zegt
tsja, ik denk dat verstappen wel gelijk heeft,
de afgelopen jaren heeft het team van jordan/midlandf1 en misschien binnenkort spyker het niet heel briljant gedaan.. ze reden steeds letterlijk achter de feiten aan. Wat zou spyker hier aan kunnen veranderen?
Er zit wel een stijgende lijn in bij het huidige Midland, maar als spyker het overneemt kun je er van uitgaan dat dat eerder wat vertragend werkt op de vooruitgang dan versnellend.
En dat is niet wat Albers verdient, is wat Verstappen zegt. Ik denk dat ik het met hem eens ben..
Dit wil niet zeggen dat ik het niet cool zou vinden als Spyker de F1 in zou gaan natuurlijk, zou prachtig zijn!
Sjonnie met petje achterstevoren zegt
Fantastisch verhaal, Autoblog! Jullie hebben het absoluut compleet uit zijn verband gerukt! Door overal … te gebruiken kun je Verstappens commentaar inderdaad als negatief beschouwen. Maar zijn hele verhaal lezende, denk ik dat hij er een heel realistische kijk op heeft! Het kost nu eenmaal een boel geld en je bent niet zomaar een winnend team, zonder te investeren. Verstappen heeft door de jaren heen genoeg aangemodderd in de achterhoede en weet dat je een achterhoedeteam niet zomaar naar de top kunt brengen…
Vanuit Spyker’s perspectief bezien is dit mijns inziens een geniale stap! Veel exposure (iedereen kent Spyker straks en dat is nu nog niet het geval) en met de juiste motor en het aantrekken van de goede mensen kunnen ze van een modderteam misschien nog wel een middenmoter maken in hun debuutseizoen… Tot slot nog even terugkomend op onze “zeikerd” Verstappen: Hij was in zijn column zelfs positief over Albers (algemeen bekend dat dit geen vriendjes zijn)!!! Jullie zijn de azijnzeikers!!!
autoblogger zegt
Dank je! Toch stel ik voor dat je het bovenstaande artikel nog een keer gaat lezen.
En de tijd zal het leren…
autoblogger zegt
Had iemand nog wat positiefs over Verstappen te melden?
Jezus wat een zeikwijf: http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/09/verstappen_ergert_aan_formule.html
Via http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/017910.html
dekster zegt
autoblogger je huisregels ;-)
autoblogger zegt
oh ja ;)
Martijn zegt
Gaat veel geld kosten? Volgens de media heeft de Shnaider (ex-eigenaar van Midland) toch gauw na 1 jaar zijn investering met flinke winst verkocht…
Daarbij gaat Jos ook volledig voorbij aan de reglementswijzigingen voor de komende jaren waardoor de kosten juist omlaag gaan.
gewoon ik zegt
het is ondertussen alweer officieel we hebben ons nl team zoals jullie horen zij ik niet spijker heeft zen team waarom zeg ik het zo?!?!?!?!
omdat spijker het niet alleen doet het is niet voor niets een team.
plus dat we rijden met een ferarie moter ik denk dat we met de juiste instelling en deze mensen er best wat van kunnen maken voor ons is het verder gewoon steunen en we zien het wel
ik geef het een goede kans
wilfred zegt
niet zeuren. geniet gewoon en wees trots op nederland we laten weer wat van ons horen. en kan goed zijn voor de nederland’se eco. dus hou op met zeuren en wees blij met spijker een nederland’s produkt