Nu de herfinanciering rond is, moeten we eens kijken naar de toekomst van Spyker. En dan met name de D12 SSUV, deze zou oorspronkelijk in december 2007 op de markt komen maar is onlangs uitgesteld naar eind volgend jaar. Vanwege een productiestop van de W12-motor speculeerde Robbie al op een D8, nu is echter bekend geworden dat Spyker aan het shoppen is bij Amerikaanse producenten.
In Beleggers Belangen blikt Muller vooruit. De ontwikkeling van de D12 Peking-to-Paris sports utility vehicle gaat in ieder geval door, maar voor de motor kijken ze nu naar vier Amerikaanse alternatieven. “Vroeger waren ze qua vermogen geen partij voor de Europese concurrentie, maar tegenwoordig wel. Kijk naar het blok dat General Motors in de Corvette gebruikt: dik 500 pk. En de V10 uit de Dodge Viper: ruim 600 pk.”
Naast het feit dat de W12 over een jaar of drie uit productie gaat, lijkt de keuze voor een Amerikaan ingegeven te zijn door de lage dollar. Door de ongunstige wisselkoers ten opzichte van de euro verdient Spyker te weinig aan auto’s die in dollars worden afgerekend. “De Audi-motor wordt te duur. Met Amerikaanse motoren hebben we meteen de dollar een beetje gehedged.”
De kans bestaat zelfs dat de Amerikaanse blokken hun weg gaan vinden naar de sportwagenmodellen. Dat zal niet in het huidige C8-model zijn, maar in diens opvolger (de Spyder II). Deze nieuwe C8 zal volgens Muller in 2010 het licht zien en tegen die tijd zal de 400 pk uit de 4,2 liter V8 van Audi waarschijnlijk te weinig zijn.
Trabbi zegt
Tegen die tijd is de benzine toch onbetaalbaar. Toekomstvisie!
P@ zegt
Is dat niet een beetje imago afbreuk? tuurlijk snap ik dat het een geld kwestie is… maar ik koop em toch minder snel als het geluid lijkt op een draaikolk in de benzine tank…
het is natuurlijk wel een stukje imago wat zo’n amerikaan met zich mee brengt… en das niet altijd positief.
Hans zegt
@P@:
Ik weet niet of je al ooit een Spyker in het echt gehoord hebt, maar bij ons op school (IVA) is er ooit eentje geweest. Ik kan je zeggen dat de Audi V8 ook op een draaikolk in de tank klinkt en dat hij zelfs erg Amerikaans klinkt. Het buldert net zo hard als een Corvette V8 of zoiets dergelijks. Wat dat betreft gaan ze er niks op achterruit.
Jinx zegt
Waarom niet van de eerste keer een Chinees blok erin smijten :)?
RenJie zegt
of produceer hem helemaal niet.
T-Bird zegt
@P@,
Het is echt onzin dat een US V8 altijd klinkt als een holle regenpijp, dat zie je alleen nog bij gepimpte Camaro’s en Caprices en zelfs dan is het eerder het werk van de eigenaar dan van de fabrikant.
Sterker nog, de meeste US V8s draaien comfortabel stil en doen hun werk langdurig naar behoren. Nadeel was wel dat ze lange tijd vrij weinig vermogen uit de motoren haalden, maar ook dat probleem is allang opgelost. Als ze nu rond die motoren ook nog een beetje degelijke autos bouwen komt het wel goed met de Amerikaanse merken. Dus eigenlijk is de combinatie van een US V8 en een handgemaakte auto zo gek nog niet.
jamesBrown zegt
@RenJie: Kijk, jij snapt het.
Wat zijn ze toch dom, dom, dom bij Spyker.
Turbopaultje zegt
Een USA V8 is echt veels te min voor deze overkill SSUV. En de lagere prijs is een armoedig excuus. Hopelijk snapt iemand dat in Zeewolde………
Kareltje zegt
@JamesBrown: Het is veel te duur en moeilijk om een moter te ontwikkelen voor een paar auto’s.
De meeste excluzieve merken hebben een moter van een groter merk.
jamesBrown zegt
Ik doelde meer op het uiterlijk van dit gedrocht, en dat ze d’r waarschijnlijk maar weer een paar van maken :P Plus, ze hadden toch wel iets beters kunnen vinden dan die amerikanen; die passen gewoon niet in een Spyker (ook al is het een afzichtelijk gedrocht) :P
De Oerknal zegt
Mulder is weer terug: Bla bla bla bla.
De Oerknal zegt
@ Mezelf
Moet natuurlijk Muller staan..
Rob zegt
Wel lekker goedkoop zo’n blok uit de VS en om nou te zeggen dat ze slecht zijn lijkt me wat te kort door de bocht. Waar baseer je dat op?
jasper zegt
uurlijk jatten ze weer onderdelen van een andere auto omdat ze het zelf niet kunne maken. echt slap
–edit: leer eerst eens schrijven–
Fej zegt
En wie gaat de Spyder II ontwerpen? Als ze Michiel achter de tekentafel kunnen krijgen zou dat wel een een heel bijzondere wagen gaan worden!!!!
Benjamin zegt
@jasper
Noem dan eens een kleine autofabrikant die wél alles zelf produceert?
Ooh, je weet er geeneen? :roll:
Benjamin zegt
@Fej
Michiel gaat het cker niet doen, helemaal nu muller terug is…
Gerard zegt
@ Fej
Ik ben laatst bij Michiel thuis geweest en daar heb ik hele mooie schetsen zien liggen voor een Spyker.
Maarten zegt
Ow, kunnen ze straks de bocht niet meer om ;)
Poekie Lauda zegt
@Benjamin
TVR
Benjamin zegt
Oke excuses :oops:
Benjamin zegt
Maar aan de andere kant: Zo onbetrouwbaar als de pest
Poekie Lauda zegt
@Benjamin
Daar heb je wel gelijk in, vooral de kleinere onderdelen (knopjes etc.) heb je zo in je handen.
Pomoek zegt
“De Audi-motor wordt te duur. Met Amerikaanse motoren hebben we meteen de dollar een beetje gehedged.”
Ten eerste: Dollar gehedged? Wat is dat voor waanzinnige management-turbo taal? Gatverdamme! Ten tweede: Audi-motor te duur? Voor een auto die 3 ton moet kosten zou ik, als klant (die ik uiteraard niet ben vanwege veel te dunne poeplap), toch verwachten dat op dit soort zaken niet bezuinigd wordt. Natuurlijk zijn de genoemde motoren potente beestjes en zullen ze prima in elkaar steken (ik heb geen idee, ik doe maar een aanname). maar de reden van het aankopen van deze motoren ligt toch in de kosten. Wat een gel*l.
SR zegt
die motor is vind ik wat bijzaak, ze moeten gewoon zorgen dat de auto fantastisch goed rijd en of dat nu met 400 of 600 pk is vind ik wat zever. het grote nadeel van spyker lijkt mij dat ze qua rij eigenschappen te fel onderdoen aan prijsgenoten. of die auto nu 50 000 euro meer of minder kost komt er toch niet meer op aan bij zo’n bedrage
ronald ccx zegt
geen ingewikkelde ohc of dohc blokken he.. das goeikoper
ronald ccx zegt
of wast. dhoc.. :D
Nick zegt
De W12 is binnenkort een end-of-life product, so what?
Hij kan nog prima meekomen, dus ik zie het punt niet.
Als ik een potentiele koper was dan had ik minder interesse in de LS7 waardoor de auto een beetje een off-the-shelf gehalte krijgt aangezien Corvette motoren vooral in kitcars en off-the-shelve supercars zoals Noble’s enz worden gebruikt.
Leuk voor een Cadillac SUV, maar niet leuk in een handgemaakte SSUV van Spyker.
Solstice zegt
Waarom niet gelijk een Chevy Tahoe ladderchassis eronder? Lekker goedkoop en wat voor Cadillac kan moet voor deze suffe Spyker ook kunnen niet dan? Bovendien zijn Amerikanen een beetje deinen en duiken wel gewend ;-)
sacha zegt
@Solstice: En wie zegt dat dat niet gaat gebeuren?
bob zegt
@Solstice … geeft weer aan dat je een beetje in het verleden leeft. Vraag je ook bij BMW of Audi je opa’s fiets terug als je voor een auto shopt?
camiel eurlings zegt
omdat ik niet bij de kudde hoor!. vind ik dat een amerikaan het toch goed zal doen in de mooie d12. ik zou wel een ssuv willen hebben met een lekker rauw geluid.. laten we eerlijk zijn ze zullen niet “waarschijnlijk” hem meteen erin lepelen..
spyker heeft geen imago van euro supercar.. de gemiddelde aard bewoner weet niet eens dat er een spyker is.. als je een zuid-afrikaan vraagt naar spyker krijg je een schroef(of een nagel zo noemen ze dat in limburg..)
hontjenmab zegt
Als die amerikaanse motoren idd niet zo goed ontwikkelt zijn als de europese dan zou spyker met deze potentieel krachtige motor toch juist een verbeterde motor kunnen maken? Dan kan de spyker zich qua motor onderscheiden van zowel audi als de amerikaanse merken
Solstice zegt
@bob: wat ik er maar mee wil zeggen, Spyker heeft zichzelf (met veel blabla) in de markt gezet als een topmerk met alleen het allerbeste voor (uiteraard) veel geld. Als dan opeens een Amerikaans V8 blok een serieus te overwegen optie wordt (en iedereen weet dat die zogenaamde crate engines voor relatief weinig te krijgen zijn), dan lijkt me dat toch niet “het beste” dat er te krijgen is, en ik kan me niet voorstellen dat Spykers suffe SUV nu opeens met VW’s Touareg of Caddie’s Escalade (om maar ’s iets triviaals te noemen) moet gaan concurreren..
w0o0dy zegt
@Solstice: je brengt die Crate Engine naar een serieuze tuner en doet er 30.000 euro bij, moet jij eens opletten hoe speciaal die motor kan worden. Uiteindelijk is de huidige motor ook “maar een Audi-motor”.
Ik denk niet dat de kopers de auto op basis van die w12 motor gekozen hebben…. en ik denk dan ook niet dat er mensen hun order vanwege een Amerikaanse v8 zullen gaan annuleren. Maar wellicht zou de aandrijflijn van de Lexus LS600h een leuk idee zijn? Ook in het kader van milieu en de toekomst….. dat zou ik proberen te regelen.
Solstice zegt
@W0o0dy: de basis van die V8’s blijft middeleeuws met onderliggende nokkenassen en weinig moderne state of the art techniek. En dat is uiteindelijk toch wel wat je graag wil als je veel geld neertelt voor iets wat niet lijkt op de eerste de beste Touareg of Cayenne? Ik vind eigenlijk dat als je zoveel geld vraagt voor het uiteindelijke product je ook bij de ontwikkeling niet op een paar centen moet kijken. Misschien moet men eens met Porsche of BMW gaan praten voor motoren..
Nick zegt
@W0o0dy:
Het is leuk om met een auto rond te trekken die nog een carburateur(s) en een contactpuntje(s) heeft.
Maar om nou te rijden in iets met klepstoters die naar mijn mening ruim 100 jaar geleden vervangen zouden moeten worden, dat maakt het voor mij opeens een stuk minder spannend.
Dan nog liever een X3.
Solstice zegt
edit: onderliggende nokkenas = klepstoters (dank je, Nick ;-) )
Rick dos zegt
Mooi, mogen we er dan ook vanuit gaan dat de prijzen van een Spyker navenant zakken? Of blijf je gewoon afgezet worden maar dan nét wat erger?
Ben trouwens wel nieuwsgierig naar de opvolger van de C8. Zal dit gewoon een facelift worden of gewoon een heel ander model?
En wat ik trouwens ook vreemd vind is dat we geen testauto´s van de SSUV mogen zien rondrijden. Ik bedoel voor de prijs van zo´n ding mag je toch wel verwachten dat er wat échte R&D inzit dan alleen maar computersimulaties….
Nick zegt
We weten immers dat een atmosferische 6 liter W12 meer dan 600 pk kan leveren na het verbreken van het snelheidsrecords en totale afstand tijdens een 24-uurs endurance race op het Nardo circuit door de W12 Coupe.
Wellicht dat het kleppensysteem (of eigenlijk de complete cilinderkop) aan vervanging toe is, maar over het algemeen is de motor prima.
Directe stratified brandstofinjectie zou ook wel een leuke optie zijn i.c.m. Motronic MED 9.1.
In de Touareg en Phaeton doet de 15-jarige W12 nog steeds goed, en kan nog mee met de nieuwere N73 van BMW qua prestaties en brandstofverbruik.
w0o0dy zegt
@Solstice: Porsche en BMW moeten ze niet doen want die zijn vrijwel zeker te duur. Daarnaast is de motor van de Corvette helemaal niet zo ouderwets, alleen wel een pushrod engine. Tijdens tests heeft die motor laten zien dat 8000 toeren geen probleem is voor de motor. Alleen is er niet voor gekozen om dat voor productie door te voeren. Een goede (europese) tuner kan van die motor echt wel iets moois maken en dat is dan ook state of the art, maar dan wel voor 20 of 30 mille (dollars). Dat is toch wel iets anders dan de prijzen die ik verwacht bij Porsche of BMW. Daarnaast hebben dat soort merken ook SUV’s dus die zullen niet happig zijn. Dan maken ze meer kans met de Audi V10.
Toch zou ik gaan praten voor de Lexus LS600h aandrijving. Modern, betrouwbaar en ook nog eens gunstiger voor het milieu, want ook Spyker zal aan de Co2 normen moeten zien te voldoen.
w0o0dy zegt
de Cadillac northstar V8 is wel een DOHC v8 van grotendeels aluminium. Die levert nu 469pk…. en met de supercharger erop is er vast nog meer mogelijk….. Maar de Hemi van Chrysler zou ook kunnen.
Ik kwam ook een gerucht tegen over een aanstaande Cadillac v12 van 7,2 liter. Die motor zou ongeveer 600pk leveren.
“GM V12
On March 21, 2007 it was reported by AutoWeek that GM is planning to develop a 60-degree V12 based on this engine family to power the top version of Cadillac’s upcoming flagship sedan. This engine would essentially consist of two 3.6 L High Feature V6s attached end-to-end on a single crankshaft, and would feature such high-end technologies as direct injection and cylinder deactivation. If so, the engine would displace 7.2 liters, and produce approximately 600 horsepower and 540 ft·lbf of torque. Development of the engine is reportedly being conducted in Australia by Holden.”
Bron: Wikipedia.org
thom zegt
Ik denk niet dat echt het een verstandige keuze is, LS7 is nat een goede motor en zeer goed te tunen maar in de VS en in het midden en verre oosten (wat de belangrijkste afzetmarkten zullen zijn) staan europese een zeker duitse auto’s voor status en dat is is volgens mij net waar spyker zicht op richt. Hier (autoblog) wordt audi niet echt gewaardeerd maar in die landen doet et volgens mij bijna niet onder voor merc of bmw. Et is voor mij ook nogsteeds een raadsel waarom ze er niet meer van verkocht hebben ik denk ook niet dat het minder goede rijgedrag echt een probleem is/was, mensen kopen bvb een aston martin of een jag ook niet omdat ie zo goed rijd. Als ze ipv de F1 er nou voor gezorgd hadden dat die dingen ook verkochten, hadden ze miss wel geld voor nieuwe audi techniek andere mag ook, maar als audi fan vind ik et niet erg dat ze audi motoren gebruiken en de nieuwe V10 TFSi uit de RS6 ipv w12 dan wordt ie nog een stuk sneller ook :)
w0o0dy zegt
@thom: je slaat alleen wel één punt over….. die Audi motoren zijn natuurlijk wel VEEL duurder. Dat maakt voor de klant niets, want die hebben al ingeschreven op een prijs, maar voor de fabrikant is dat essentieel. Een amerikaanse motor zou voor de afzet goed zijn en voor de kostprijs (lage dollar) dus dat is misschien wel een hele goede weg om te kiezen. Het gaat namelijk niet zo heel erg geweldig met dat project en ook niet met Spyker. Ik gok dat die v10 TFSI al gauw iets van 40.000 euro kost incl. versnellingsbak…….
Alex zegt
Laat Spyker eens hun eigen blokken maken.
Wordt hoog tijd.
Net zoals zoveel automerken het doen.
Oneeeeeeeeeee!………….Hebben ze geen geld voor. ;-)
Alex zegt
En oja!
Er zit geen airbag in de Spyker.
Jawel, wel in de D12-SSUV, maar niet in al die anderen.
Vreemd genoeg zitten er wel airbags in de Spykers die richting de USA gaan, omdat het daar eenmaal verplicht is.
Maar waarom bouwen zij dat niet in de Spykers die in NL of elders in Europa blijven.
Toch aso hoor.
Gemiddeld kost zo,n Spyker 2a3 euro ton, en geen ene airbag!
Het lijkt er dus op dat de mensen die in de USA leven wel beschermd moeten worden, en wij kunnen het dan verrekken!
Waarom?
Deze feit moes ik ook even kwijt.
PS wel mooie autos verder hoor :-)
Hans de groot zegt
Aan dit commentaar van de heer muller kun je al gauw zien dat het alleen maar om de centjes draait bij deze meneer. By the way hij heeft wel meer geroepen de afgelopen tijd en bijna niks leek helemaal te kloppen, neem dus ook dit verhaal maar met een dik pak zout. Hoe kun je g*dv%r de g*dv%r nauw bezuinigen op een auto die meer dan 3 ton moet kosten. Tuurlijk als het goedkoper kan dan altijd maar je kunt een motor uit een dodge viper toch niet vergelijken met een moderne audi brommer, denk alleen al eens even aan het verbruik en de uitstoot en de kwaliteit en duurzaamheid onderhoud etc. Die muller moet gewoon bij marketing blijven van een pak vla als het aan mij ligt. Wil je meespelen in het topsegment van de sportauto’s dan moet je kwaliteit leveren en zeggen wat je doet en bovenal doen wat je zegt, een kwaliteit die niet is te verenigen met die kakker van een muller…. Spyker lijkt verworden tot een speelbal van mensen of investeringsfondsen die gaan voor de quick buck, en als je iets duurzaams wil opbouwen dan gaan nog steeds de kosten voor de baat.. Hoeveel auto’s hadden ze ook al weer gemaakt en verkocht de afgelopen 3 jaar…????
sjaak zegt
”Nick schrijft,
21 December 2007 om 18:03
De W12 is binnenkort een end-of-life product, so what?”
Misschien omdat de motor dan niet meer te koop is? denk eens na dan…
”Alex schrijft,
21 December 2007 om 22:51
Laat Spyker eens hun eigen blokken maken.
Wordt hoog tijd.
Net zoals zoveel automerken het doen.
Oneeeeeeeeeee!………….Hebben ze geen geld voor.”
ik vraag me toch wel eens af wat het niveau is van deze site, soms staan er echt reacties tussen waar geen seconden over is nagedacht. Motoren ontwikkelen is heel ingewikkeld en kost enorm veel tijd en geld. Koeningsegg, zonda’s en lotus hebben ook geen motor van eigen ontwerp, daar hoor je niemand over klagen. De koenigsegg heeft zelfs een [b]amerikaanse[/b] motor. Of de ford GT met de motor van een pickup? klaagt ook niemand over.
Opzich is er niks mis met amerikaanse motor, ben geen fan van amerikaanse auto’s en het loopt allemaal jaren achter op wat er uit europa en Japan komt en ze hebben debiel grote motorinhoud en halen daar relatief weinig paardjes uit maar ze hebben ook voordelen. Ze zijn goedkoper omdat ze minder geavanceerd zijn en ze hebben minder onderhoud nodig om dezelfde reden en voor een SUV is dat toch wel handig. Spyker kan wel ala Ferrari een eigen motor bouwen maar als je vervolgens iederen 5000 km voor een servicebeurt langsmoet dan word je ook niet blij.
Ik vind de keuze iig niet zo vreemd, behalve het ontwerp doet spyker toch geen drol zelf aan die auto. Kunnen ze trouwens niet beter gewoon een standaard SUV model nemen en daar het Spyker bodywork overheen pleuren? kost nog minder en komt op hetzelfde neer dan als ze nu doen.
David38 zegt
Mocht dit doorgaan kunnen ze net zo goed de stekker uit Spyker trekken: hun modellen zijn veel duurder dan de doorsnee Italiaanse exoot, en dan blijkt er een armoedige massa-productie USA V8 in te liggen? Of een V10 uit een pick-up truck? Laat maar.
Audi staat voor hightech, voor Duitse topkwaliteit.
Een motor van FoMoCo of GM inkopen kan wel, maar lijkt mij funest voor de naam en gevoel van Spyker: in het verleden zijn al zovelen geweest die zo’n domme fout hebben gemaakt:
De Tomaso, Iso Rivolta, allerlei troep uit Engeland/Zwitserland/Frankrijk: steeds hetzelfde geintje: extreem hoog prijskaartje, “europese” exclusiviteit en vormgeving, en dan een goedkope grote Amerikaanse motor er in lepelen:………… allemaal compleet mislukt.
VonStroke zegt
@Sjaak: akkoord met je uitleg maar er moet even iets rechtgezet worden, Koenigsegg had initieel een Amerikaans blok maar werkt ondertussen met een eigen ontwikkeld blok.
Alex zegt
Sjaak
Dat jij je afvraagd wat voor niveau op deze site is, kan ook aan jou niveau liggen.
En het feit dat je zegd dat men zonder een seconde na te denken een reactie plaatst is natuurlijk BullShit!
Dat zou dus betekennen dat hier niemand verstand van autos heeft, behalve jij.
bob zegt
Er is simpelweg niets mis met een Hemi V8 or met de V8 uit de Corvette. Het vermogen is hetzelfde en voor de fabrikant zijn de kosten gewoon lager. Een crate blok naar een tunert sturen en je heb een heel heel mooi iets onder de motorkap.
Voor de meeste mensen hier geldt gewoon het volgende. Als er een andere president in de VS aan de macht had geweest dan was in ene een Amerikaans motorblok geen probleem geweest, maar het feit dat er 2 mafkezen aan de macht zijn betekend dat alles over 1 kam geschoren wordt.
Alles komt neer op prijs/kwaliteit …
Papa zegt
spyker is te verfijnd om er zomaar een US V8 of V10 in te lepelen, het kan wel maar dan wel met een verfijnd motormanagement enz. maar het zou veel mooier zijn een karakterblok erin te gooien, lambo, ferrari enz, duits is ook goed, porsche V8 enz enz enz.
mikey zegt
@ Alex
de spykers met airbag hebben niet dat meesterlijke 4-spakige stuurtje.. wat het interieur gewoon echt af maakt..
Alex zegt
mikey
Dat snap ik.
Maar in mijn ogen is een beetje bescherming ook niet verkeerd.
bob zegt
Bij 150km/h een ongeluk krijgen maakt het niet uit of je een airbag hebt of niet … het beste kan er dan een mes uit het stuur komen zodat je geen onnodig pijn lijdt.
Alex zegt
Ja hoor.
En waarom helpt un airbag mij wel dan bij 182km/h?
bob zegt
Soms heb je mazzel … ik zou het niet al te vaak proberen …
sebastian zegt
@ bob
huh? ik dacht dat bush 1 persoon was!
sebastian zegt
kunnen jullie niet 2 betere mafkezen kiezen dan?
dan maken jullie eindelijk mooie auto’s (en hebben we minder oorlog)
bob zegt
@sebastian … ik kan niet stemmen in de VS .. ik ben nog steeds Nederlander en heb geen enkele zin om dat op te geven. Bush is een puppet … Cheney heeft alle macht in handen en als je dat niet kunt zien dan ben je blind.
Helaas heeft ie volgens de Amerikaanse wet democratisch gewonnen, daar kun je dan weinig aan doen. Democratie is mooi .. maar soms gebeuren er dingen waar je niet blij mee bent. Mijn verwachting is dat de volgende president wel iets anders gaat doen … moet je nog een jaar wachten. Mijn advies is echter dat je iets moet begrijpen. De mensen die in dit land wonen hebben grotendeels niets te doen met het politieke geleuter en zijn net zo normaal als Jan met de Pet bij jou in de straat. Het over een kam scheren van iedereen is zeer kort door de bocht en geeft aan dat je niet verder kijkt dan je neus lang is.
Er zijn inderdaad een boel behoorlijke belabberde autos in de VS … maar volgens mij zijn er ook een behoorlijk boel belabberde autos in Nederland te koop. Men koopt geen auto voor de luxe in de VS, maar meer voor noodzaak omdat je anders niet op je werk kunt komen. Je gebruikt een auto voor 4 jaar .. dan heeft ie 2 ton gelopen en dan koop je weer een andere. Een andere cultuur waar ik ook aan moest wennen.
sebastian zegt
@ bob
je hoeft niet blind te zijn om niet te kunnen zien wat er gaande is binnen het politieke conjunctuur in amerika.
wat auto’s betreft geef je zelf al aan dat in de usa utiliteit een hogere waarde heeft dan ziel of charisma.
wat mij betreft heb je gelijk dat er wat veel eenzijdig gebashed wordt op amerikanen, maar ze spelen zo graag de gebeten hond…
ik ben in 2008 van plan om 2 maanden door de states te gaan reizen, wellicht zal ik mijn mening herzien…
bob zegt
Voor veel mensen geldt het feit dat ze alleen maar 1 auto kunnen betalen dus practisch gaat voor inderdaad. Ik heb zelf 3 autos .. niks exotisch, maar dat komt ook omdat ik nog niet de garage heb waar ik ze netjes in kan stallen.
Al eens kippenvel gehad met minder dan 2 km/h ? Een auto hoeft niet snel te zijn voor mij om emotie of spanning op te roepen.
In Nederland is het zo dat niemand zijn kop boven het gras mag uitsteken .. doe maar gewoon is het motto. Ik kan me daar niet altijd in vinden. Als je een huurauto gaat nemen .. probeer eens in 2008 de nieuwe Chevy Malibu .. misschien ga je je mening aanpassen :) De VS is echter een groot land .. er zijn een hoop leuke dingen te zien .. jammer dat New Orleans van de kaart is, de restaurants daar waren super. Zelf hou ik meer van San Francisco, Boston, Seattle of van New York om te bezoeken .. niet veel andere grote steden vind ik een ziel hebben. Las Vegas is net een cartoon .. een surreal wereld die eigenlijk niet echt bestaat .. heel raar om te zien. Veel plezier in ieder geval en ik hoop dat je je mening zal herzien.
Turbopaultje zegt
Volgens mij is de heer H. Hugenholtz CEO bij Spyker, ad interim welteverstaan……….
sebastian zegt
@ bob
thanks…. enne… ik ga op de fiets…
lincoln zegt
waar komt dat rare fabeltje vandaan ..
dat amerikaanse motorblokken slecht zijn ??
Hugo zegt
Kan het misschien zo zijn dat Spyker helemaal geen Audi-motoren mag kopen voor de D12?? Alhoewel de prijs van een D12 een stuk hoger ligt dan die van een Q7, is er toch een zekere concurrentie. Geldt trouwens ook voor de andere Spykers.
Silverarrow zegt
Ze zeggen wel eens:”Een ezel stoot zich nooit twee keer aan dezelfde steen.” Waarom krijg ik dan toch het gevoel dat dat hier wel gebeurt?
Ik denk dat Spyker eerst een stabiel bedrijf moet worden (als dat al ooit gebeurt), en daarna moeten ze zich maar eens richten op de ontwikkeling em productie van eigen motoren (en later ook onderdelen). Het bedrijf is nu op vrijwel elk gebied afhankelijk van derden en doet bijna niks aan de productie zelf. En dat zou ik, als ik een potentiele klant zou zijn (wat ik helaas niet ben :P ), toch minder vinden.
Alex zegt
Silverarrow
Helemaal meet je eens.
Het bedrijf is inderdaad erg afhankelijk van derden.
Dat bedoel ik nou met, eigen motoren bouwen en eigen onderdelen.
Als ik klant was, dan had ik echt geen gevoel dat een Spyker een typisch Nederlands auto is.
Er zit Duits dit, Duits dat, en etc in de zogenaamde Nederlandse Spyker.
Citrofiel zegt
Met een Amerikaanse motor gaat wel gevoelsmatig een stuk rafinnement weg bij de SSUV. Maar een groot deel van de klanten zal zelf Amerikaan zijn, dus die zullen het niet erg vinden. Of toch?
bob zegt
@Citrofiel Money talks .. zo werkt het overal.
InfinteNissan zegt
De amerikaanse engine zal vast wel goed werk doen, maar het zal toch ten koste van het imago gaan. Spyker’s imago is naar mijn mening een mixje van high-tech, luxe materialen en toch rauwe auto’s. De constructie van de auto’s en de Audi motor zorgen vind ik voor het high-tech deel en een amerikaanse auto zal dat teniet doen. Wat is er nou beter dan een w12 gebruiken van een maatschappij die hem ook in een bentley propt en ervaring heeft met lamborghini v12’s?
@citrofiel
Ik denk dat juist die amerikaanse klanten het wel erg vinden. Juist dat europese aan Spyker is een sterke selling point.
lincoln zegt
@citrofiel .. hallo .. de mooiste franse mobielen werden uitgerust met amerikaanse blokken .. betere combinatie .. ondenkbaar ..
Nick zegt
@sjaak: Tuurlijk is het blok te verkrijgen als er een nieuwere variant uitkomt. ;)
De stokoude W12 heeft gewoon een update nodig.
Kijk maar naar de nieuwere 3.6 VR6, de cilinderkop is nog steeds hetzelfde als toentertijd de 2.8 VR6 uit was.
Toch zijn er veel betere aftermarket cilinderkoppen te krijgen tot 5 kleppen per cilinder, betere crossflow kanalen, betere olie- en koelvloeistofkanalen, 3 nokkenassen i.p.v. 2 nokkenassen.
Dat laatste klinkt vreemd, maar door de vreemde configuratie (rare blokhoek en slalomvorm) is één nokkenas enkel voor de inlaatkleppen en de ander enkel voor de uitlaatkleppen.
Hierdoor worden de tuimelaars erg lang, dus hogere traagheid, massa, wrijving, etc.
Waarom kan men dit wel bij de Bugatti Veyron vernieuwen en niet voor motorblokken (VR5, VR6, W8, W12) die weldegelijk lucratief is voor het bedrijf?