The saga continues. Oh, en er komt een B6 Venator cabrio!
Vandaag maakte Spyker dan eindelijk de jaarcijfers over 2012 bekend en daaruit komen een aantal zaken naar voren. Zo is in de cijfers te lezen dat Spyker op papier € 114.4 miljoen winst heeft gemaakt doordat ze een aantal schikkingen hebben kunnen treffen rondom financiële verplichtingen. Deels werden schulden omgezet in aandelen en deels werden ze afgelost. Wel is er een operationeel verlies van €6,1 miljoen euro over 2012.
Dankzij de financiële injectie van Youngman (€10 miljoen, waarvan €7 miljoen in aandelen en €3 miljoen als lening met 2,5% rente die uiteindelijk in aandelen wordt terugbetaald) kan Spyker voorlopig verder maar er zullen snel auto’s verkocht moeten gaan worden. Spyker boekte namelijk een omzet van 713.000 euro en je hoeft geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat er dus niet veel auto’s zijn verkocht afgelopen jaar. Laten we voor Spyker hopen dat de B6 Venator daar verandering in brengt, de productie staat voor Europa, het Midden Oosten en een groot deel van Azië gepland voor begin 2014, Amerika volgt in de herfst van 2014. Ook word er weer gesproken over het aanslingeren van de ontwikkeling van de D8 Peking-to-Paris SSUV, een auto die wellicht voor de Aziatische en Amerikaanse markt interessant is. Toch zien we hier op de redactie liever dat Spyker zich even concentreert op de B6 Venator in plaats van allerlei projecten naast elkaar draaiende te houden.
Spyker hoopt “een sterk orderportfolio” te bouwen voor de B6 Venator en verwacht daarnaast dat de productie van de C8 Aileron langzaam op gang zal komen. Ook wordt in het persbericht in één regeltje tekst de onthulling van een B6 Venator Spyder voor later dit jaar aangekondigd. Een logisch vervolg op zich, de Artega GT was immers ook als cabrio in ontwikkeling toen het mis ging. We verwachten dat Spyker de B6 Venator Spyder op Pebble Beach gaat onthullen, aangezien ze daar traditioneel aanwezig zijn en daar eerder ook de Aileron Spyder werd onthuld.
Kortom: Spyker blaakt weer van vertrouwen en heeft wilde plannen. Vraag is of het verstandig is om vanuit het niets vier verschillende auto’s naast elkaar te ontwikkelen / produceren of dat ze zich in Zeewolde beter kunnen concentreren op het in de markt zetten en daadwerkelijk verkopen van de B6 Venator en eventueel de C8 Aileron om op korte termijn geld te kunnen verdienen. De gave plannen kennen we inmiddels wel maar we willen zo graag auto’s van de band zien rollen.
Als laatste willen we nog even meegeven dat de miljardenrechtszaak tegen GM op 10 juni 2013 zijn vervolg krijgt. Wat is jullie visie op de toekomst van Spyker?
jrk68 zegt
Het blijft “trekken aan een dood paard”….
Vincegail zegt
@jrk68: Je kan er beter worsten van draaien inderdaad.
laminaatplaat zegt
@Vincegail: Of rundvlees natuurlijk
560pkferrari zegt
Ik denk dat het ook een kwestie van tijdbis voordat spyker ten onder gaat. met een omzet van 7 ton redt je het natuurlijk niet.
Robert zegt
@560pkferrari: Da’s toch al gauw… 3, 4 auto’s verkocht, op jaarbasis.
Hoeveel vakantiedagen hebben ze daar in Lelystad eigenlijk?
3246cm252kw zegt
@RRRobert: u kan beter vragen hoeveel werkdagen hebben ze eigenlijk…
mezos zegt
@560pkferrari: Als het operationeel verlies van Spyker de komende jaren blijft in plaats van winst dan zal het niet lang bestaan.
thomcarspotter zegt
Wat is jullie visie op de toekomst? Nou ik verwacht dat er binnenkort geen toekomst meer is voor Spyker, en dat zou natuurlijk heel jammer zijn
midasracer zegt
7 ton? Dat zijn 4 auto’s!
CasperH zegt
@midasracer: en dan reken je de omzet van de werkplaats niet mee ;)
erce zegt
@CasperH: ik lolde!!!
robbie zegt
@erce: je kan er om lachen, maar het is wel bittere ernst.
Spyker heeft geen auto’s gebouwd. Misschien dat er een oude model uit de voorraad verkocht is, maar het leeuwendeel van de omzet zal afkomstig zijn van onderdelen, onderhoud en reparaties. Daarnaast zal er nog de nodige rommel aan petjes etc verkocht zijn,
PS Het salaris van Muller is 6 ton.
deladude zegt
@robbie: Maar hoort Victortje zichzelf dan niet achter de oren te krabben? Ik bedoel maar: zijn salaris is ruim 80% van de totale omzet! Hoe lang kan dit nog doorsukkelen dan?
gregorius zegt
@robbie: Het salaris van V.M. is natuurlijk meer symbolisch. Volgens mij heeft hij er nog altijd geld ingepompt. Geen idee hoe hij zijn belastingzaken heeft geregeld, maar ik kan me voorstellen dat deze 6 ton ook, op een bepaalde manier, belastingtechnisch handig was.
robbie zegt
@gregorius: Muller heeft al zijn geld er al doorheen gebrand. Hij heeft deze euro’s hard nodig om niet privé failliet te gaan.
Het geld dat de laatste jaren door Spyker wordt verliest is allemaal afkomstig van andere (domme) investeerders zoals Michiel Mol, Vladimir Antonov en Chinezen.
maarten1972 zegt
@robbie: Spyker schrijft in het jaarverslag dat ze vorig jaar 4 auto’s hebben verkocht, waarvan 2 Ailerons. Dat zullen exemplaren zijn uit de boedel van CPP die in Zeewolde zijn afgebouwd. De andere 2 zullen C8 Laviolette en/of Spyder uit de voorraad zijn die al dan niet zijn aangepast aan wensen van klant. Dat kun je idd geen auto’s bouwen noemen.
Een interessante post in het jv is ‘sales of cars and part’ van EUR 585.000. Zit daar dan de verkoop van deze 4 auto’s plus nog eventueel onderdelen in. Al met al niet veel. Een andere post ‘Finished goods and work in progress’ staat op 12. Zouden er dan nog 12 hele en halve auto’s in Zeewolde staan (uit de CPP boedel).
Het salaris van Muller is de laatste jaren aardig opgetrokken tot inmiddels 6 ton. Meen me te herinneren dat hij enkele jaren geleden nog op een paar ton stond. Maar daar kwam dan nog een bonus bij.
Al met al is er vorig jaar niet veel gebeurd bij Spyker (wat betreft productie). het jv is interessanter voor wat er niet in staat: welke motor komt er nou in de Aileron (vervanger Audi-blok) en de Venator?
robbie zegt
@maarten1972: en de eerste auto die werd gebouwd in Zeewolde uit de CPP boedel stond in maart weer te pronken in Genève.
Gok dat die ‘verkopen’ een broekzak-vestzak verhaal geweest zijn. Zoals in het verleden wel vaker het geval was.
maarten1972 zegt
@robbie: Ik heb nog even gekeken naar eventueel ‘insider transactions’ maar vond niets. In het verleden was het management van Spyker idd vaak goed voor enkele van de verkopen. Dan kocht Vladimir Antonov enkele auto’s.
Spyker telt leveringen aan dealers als verkoop. Eén Aileron schijnt echt aan een klant (eindconsument) in België te zijn verkocht. De andere ook? Of staan die bij een dealer? Dan is het maar de vraag of ze uiteindelijk naar een eindconsument gaan.
robbie zegt
@maarten1972: thnx! Moet nog even de tijd vinden om diep in het jaarverslag te duiken.
Staan altijd interessante zaken in ;)
joejojo2012 zegt
Als ze zich concentreren op max. 2 types wagens, en de sales team de kar harder gaat trekken (huhu, woordgrapje ;) ) dan redden ze het volgens mij wel. Ze moeten het volgens mij dan ook hebben van de Aziatische markt + de VS.
Eerst maar eens geld verdienen voordat VM andere plannen kan gaan uitrollen.
w0o0dy zegt
Bij Spyker wordt dat verhaal van die artega gt ontkend.Er is nog geen chassiss en how men 2014 wil halen weet ik niet, maar klinkt ambitieus. Ook is er nog geen motorleverancier gecontracteerd. Maar goed, hopen dat eind 2014 er een paar honderd Venators verkocht zijn en de fabriek uit beginnen te komen.
Hubert zegt
Ik wordt ook autobouwer : geen auto’s bouwen maar wel 114 miljoen winst.
Daar wordt verschrikkelijk gerommeld met geld. Volgens mij een grote witwasserij voor de Russische en Chinese mafia.
TDI-goeroe zegt
mooie exclusieve auto!
robbie zegt
De sigarenboer op de hoek draait meer omzet.
HDM zegt
@robbie: gefeliciteerd
9000cse zegt
Hoe de toekomst er voor Spyker uit zal zien is natuurlijk puur gissen. Gezond kun je de situatie echter niet noemen bij zo’n omzet. En dat er “gegoocheld” wordt met cijfers is in het bedrijfsleven gemeengoed geworden.
Daarom kan ik alleen maar hoop uitspreken. Hoop, dat ze er in zullen slagen om van het merk Spyker een serieus en stabiel bedrijf te maken. Want als ik die modellen van Spyker bekijk, dan vind ik ze werkelijk prachtig. Ze onderscheiden zich echt van andere sportwagens en hebben werkelijk prachtige details, waaruit blijkt, dat er over is nagedacht met kennis van zaken en liefde voor het vak.
Ik gun ze het voordeel van de twijfel en wens ze alle succes.
Freewarefreak zegt
@9000cse: Ik sluit mij hier bij aan. Ik heb geen inzage in wat er allemaal gebeurt in de boeken, hoe de situatie is, enz. Maar ik hoop van harte dat er eindelijk eens mooie Venators naar buiten gaan rollen. Daar moet toch genoeg animo voor zijn. In de US, Rusland, in de jurken zandbak, China, Monaco, er is overal geld genoeg. Ik gun het Spyker. Ik hoop echt dat ze overleven/gaan floreren. Kijk naar Joop, die kan het ook. Die blijft ook overeind met zijn fabriek in Lelystad.
ropbp zegt
7 ton omzet en 114 miljoen winst……. Ik wil ook zo’n bedrijf :-)
henkspank zegt
ik vind het goed dat ze door gaan, de b6 vind ik een vette auto, als dat hun redding niet is, is het niet meer te redden.
Freewarefreak zegt
@henkspank: De B6 is zeker vet. En de Aileron, dat is echt een beauty. DIE wil ik graag in het echt zien (lees als: dat die verkocht gaat worden, dat die eindelijk gaat lopen in de verkoopcijfers).
Esprit_de_Flandre zegt
Onbegrijpelijk hoe een bedrijf dat niets produceert eigenlijk boven water kan blijven. Je moet toegeven dat Muller op z’n minst dàt talent heeft.
Tevens onbegrijpelijk dat er geen verkocht raken. Het zijn mooie dingen, vast wel duur, maar daar is toch genoeg markt voor.
Hoeveel man werkt er eigenlijk bij Spyker… ?
gregorius zegt
Ergens zou je willen zeggen: kom op Spijker. Schroef die Artega’s in elkaar en verkopen die hap. Zorg dat er wat auto’s van de band af rollen.
Maar goed, dan ga je nadenken. Een auto die 4 jaar geleden ong 75k moest kosten, is nu, met wat extra design-onzin erin een stuk duurder geworden.
Afgezien dat deze versie waarschijnlijk mooier is dan de de Artega versie; ga je wel veel geld vragen van mensen die veel geld hebben. Op het moment deze mensen dus al van deze Spijker hebben gehoord, is het maar een kleine stap om nog even door te vragen…. Zou je dit ding dan nog kopen?
– Het ding is echt duur.
– Als ik zoveel geld had, dan zou ik liever voor een C8 versie zijn gegaan; exclusiever.
– En ik weet dat ik eigenlijk een beetje wordt afgezet!
Dus ja, succes Spijker, maar het lijkt me stug dat deze B6 echt het verschil gaat maken voor Spijker (in omzet). Maar goed, uiteindelijk is dit heel Spijker-gebeuren voornamelijk een financiele onderneming waar ene heleboel geld doorheen gaat en weinig auto’s worden gebouwd! Dus het wordt nog even zien wat er gaat komen!
Zolang het personeel maar wordt betaald, zal t mij allemaal verder joeken!
tridente zegt
doet spyker nog steeds het onderhoud van de goudenkoets?
haroldt zegt
Toch hopen op de B6 dan.. Wat een erg mooie en orginele auto!!
Ik hoop dat het gaat lukken! Ik geloof er wel in!
Vanquish zegt
Ik vind die B6 Venator écht heel lelijk. Gewoon doorgaan met die Aileron, die is nog amper geproduceerd.
ericd zegt
Ik vond de Artega een prachtige understated sportauto. Jammer dat ie er niet meer is. Wat de vraag opbrengt dat je de afgeleide Venator alleen maar kunt produceren als er ook een motor voor is. Iemand daar nog iets van gehoord? En hoe zit het met ‘silent partner’ annex boef Antonov? Laten we hopen dat Spyker nu wel slaagt. Kan Muller inderdaad beter ff de SUV laten voor wat ie is. Van Fisker krijgen we ook nog eens bevestiging hoe moeilijk het is om een automerk van de grond te krijgen. Daar gaven ze bijna 7x zoveel uit als dat de Karma moest kosten. Spyker heeft dat dacht ik kunnen beperken tot een factor 2,5. M.a.w. er moet nog eerst een hoop voor de baat uit geinvesteerd worden voordat er op exploitatiebasis wat verdiend wordt.