De duurste Spyker C8 ooit, je kijkt er naar.
Een merk als Spyker had zomaar in de vergetelheid kunnen raken, maar toch dat is gelukkig niet wat er gebeurt. De Spyker C8 lijkt op weg een moderne klassieker te worden. Niet in de laatste plaats vanwege de inspanningen van Jasper den Dopper a.k.a. Spyker Enthousiast, die de herinnering aan Spyker levend houdt.
Afgelopen weekend is deze Spyker C8 onder de hamer gegaan op de prestigieuze veiling van RM Sotheby’s tijdens Monterey Car Week. Dit is niet zomaar een Spyker C8, het betreft een uniek exemplaar.
Dat begint al met de kleurstelling. Dit is de enige Spyker uitgevoerd in Black Olive Green, met een Saddle interieur. Een uiterst smaakvolle combinatie, die Spyker in 2009 tentoonstelde in Genève. Dat is sowieso leuk om te vertellen, dat jouw auto op de Autosalon van Genève heeft gestaan.
Met dit specifieke exemplaar is nauwelijks gereden. Er staat namelijk nog geen 125 kilometer op de teller. De auto was tot 2020 in handen van een verzamelaar, die de Spyker blijkbaar meer als een kunstwerk zag dan een auto.
Een lage kilometerstand staat niet garant voor een goede staat (soms eerder het tegenovergestelde), maar daar heeft Spyker Enthousiast voor gezorgd. Hij nam de auto in 2020 onder zijn hoede en bracht de auto weer helemaal in topconditie. Hij kon het ook niet laten om het originele driespaaks stuur te vervangen voor een propellerstuur.
De auto wordt aangeprezen als de mooiste in zijn soort door RM Sotheby’s. Als dat over een occasion wordt gezegd nemen we dat meestal met een flinke lading zout, maar in dit geval zou het wel eens kunnen kloppen.
Deze Spyker C8 Laviolette had de potentie om de duurste ooit te worden op de veiling. Sotheby’s ging uit van een opbrengst van 450.000 tot 550.000 dollar (515.000 euro). De duurste Spyker C8 tot voor kort bracht 505.000 dollar op, dus deze kon er overheen gaan. Drie keer raden wat er gebeurde afgelopen weekend.
De interesse in de Spyker bleek groots. Toch wel grappig. Het van oorsprong Nederlandse merk is hier uitgegaan met een kaars, maar met name in de Verenigde Staten is Spyker vandaag de dag ontzettend populair. De prijzen zitten daardoor in de lift en daar is deze veiling het levende bewijs van.
De auto overtrof de verwachtingen van het veilinghuis en uiteindelijk kwam het hoogste bod uit op 582.500 dollar (circa 527.000 euro). Een record, niet eerder werd er zoveel geld neergelegd voor een Spyker C8.
baf07 zegt
Nou, ik zou t wel weten…
blogie zegt
Je kan van alles vinden van die Muller,
maar het blijven echt fantastische auto’s om te zien.
outlook zegt
Waarvan akte!
Reimon zegt
Vink! ✔️
307-2.0-chipped zegt
Eensch. Als je bijvoorbeeld ook kijkt naar het interieur, de knoppen.
Prachtig.
Remon zegt
Muller? Ik denk dat de eer voor wat betreft de looks meer naar Maarten de Bruijn moeten gaan 🙂
drdre1 zegt
Blijft gewoon een schitterende auto dit. Jammer van die CEO, maar zonder hem was ‘ie er wss niet gekomen.
isleofman zegt
Prachtige wagen. Startknop tekenen van slijtage na 3x starten?
escort77 zegt
Zou dat niet gezichtsbedrog zijn, een ongelukkige reflectie?
Foramen zegt
Als je de rode tuimelschakelaar erboven ziet laat daar ook het laminaat van het stickertje los.
De o-ringen om de schakelpook zijn ook ingedroogd en het stickertje van het schakelpatroon is ook wat vergaan.
Denk eerder dat deze gewoon vol in de zon heeft staan shinen, zonde, niet gebruikt en toch gesleten.
a_buis zegt
Is beschermfolie op die knoppen.
En zie ik daar nog een oude iPhone connector achter de pook?
madvillain zegt
Is helemaal geen beschermfolie op die knoppen. Dit is gewoon slijtage.
De rubberen ring rond de schakelpook van de mijne was ook ingedroogd, ondanks 4500km op de teller.
Makkelijk op te lossen met een universeel ringetje, maar heb het origineel gehouden.
Heb nog wel de officiële pers-posters van deze Geneve-auto ingelijst hangen in de garage.
Dutchdriftking zegt
Mijn gedachte precies, na 125km al een afgekloven startknop…
Allison Burgers zegt
Eerste eigenaar heeft hem vast een miljoen keer gestart voor het geluid. :)
Hubert zegt
Enige reden waarom spyker niet in de vergetelheid is geraakt, zijn de strapatsen van Muller.
awesome zegt
Nou Rick, voor hoeveel euro moet ik je spullen kopen om deze fabrieksnieuwe auto te kunnen winnen?
Allison Burgers zegt
Helaas, hoor net dat hij gestolen is.
p993 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Dymff zegt
Prachtige wagen. Modern, apart en Klassiek tegelijk.
Maar goed de LM85 editie bij The Gallery vind ik ook heel gaaf..
Niet dat ik voor beide überhaupt geld zou hebben. Maar de keuze vind ik wel lastig.
harrie zegt
Prachtig afgewerkte edelkitsch.
Gulli zegt
De perlage op het dashboard gaat echt nooit vervelen, alsof je in het binnenwerk van een prachtig klassiek horloge mag kijken.
Cabrioot zegt
Deze auto is helemaal niet fabrieksnieuw…..startknop is inderdaad beschadigd en bij rode ignition schakelaar laat plastic al los….tevens zijn de verkeerde raamrubbers gebruikt bij de 2 kleine zijruitjes van de canopy enne op geneve 2009 gestaan ?!? Daar stonden volgens mij een zilveren C8 Aileron, eenC8 LM85 en een oranje C8 spyder….;-)
marius zegt
Ook deze Spyker Laviolette zal ongetwijfeld veel geld opbrengen. Echter ik moet mij wel heel erg vergissen maar vlgs mijn geheugen waren de drie tentoongestelde auto’s op de 2009 Geneve Salon Des Automobiles; Een “Dutch Orange” C8 Spyder, een Laviolette in de LM 85 uitvoering en de eerste echte Aileron (in “silver metalic”).
bietje zegt
Ik vind die Spykers echt rijdende kunstwerkjes, prachtig, en niet omdat ze Nederlands zijn ofzo.
Spyker doet een uitbundig interieur wèl smaakvol, waar ik persoonlijk van bijv Pagani vind dat het echt teveel naar kitch gaat. Maar hey… smaken verschillen natuurlijk.
Wel jammer van die startknop idd, Ik had ook meteen iets van: zie ik dat nou goed ?
petroldrinker zegt
Ik zal 1 vd weinigen zijn, maar vind die propellor sturen heel lelijk en het interieur een stuk kitscher maken dan dat het interieur over komt met de 3 spaaks erin…
Zou er graag 1 willen als investering ofzo, ik verwacht echt wel dat ze voor 2030 de miljoen aanraken voor een niet LM85 editie C8…
991TurboS zegt
Dat stuur ziet er inderdaad vreselijk uit. Mooi stuur voor een boot maar niet voor een auto.
duitslaagvliegen zegt
Een schitterende auto, met duidelijk veel vakmanschap in elkaar gezet. Ondanks dat er wat details zijn nagelaten, hadden ook Ferrari’s en Lamborghini’s uit die tijd hun ‘foutjes’.
Maar waren Spykers nu rijdersauto’s of garagekoninginnen? Ik heb nog nooit iemand juichend horen praten over het fantastische rijgedrag of die geweldige, maar in vergelijking met de eerder genoemde merken toch wat saaie Audi V8.
marius zegt
De SWB (short wheelbase) auto’s als de C8 Spyder en in iets mindere mate de C8 Laviolette konden best tricky zijn als je hem echt uitdaagde, maar de rijsensatie was er niet minder om. De Aileron was echt een fantastische auto om te rijden, jammer dat er zo weinig van gemaakt zijn.
heckblende zegt
het is geloof ik gewoon een handtas voor de R&F
Allison Burgers zegt
https://youtu.be/uzwXmPuSFNc?feature=shared
Richmond zegt
Blijven mooie auto’s. Maar moet het niet saddle gekleurd interieur zijn? Ipv saddle interieur? Het is tenslotte geen zadel interieur.
a_buis zegt
Komkommertijd nog steeds dat een oud bericht gerepost moet worden?
petroldrinker zegt
Ik blijf ervan overtuigd, binnen 10 jaar doen ze een miljoen… Zou er graag 1 hebben in de garage maar dat is helaas buiten budget…
Interieur vind ik wel vrij kitscherig (vooral met dat propellor stuur erin), altijd gevonden. Maar liever dat dan het plastic wat je ook in vele autos tegenwoordig ziet
tenaci zegt
Ik waardeer Jasper, voor alle effort en egineering die hij erin stopt om ze rijdend te houden. Ik benijd Jasper omdat hij zelf een fantastische collectie Spykers bezit en toch…… Ik kan Jasper ook een beetje niet uitstaan. Want kon ik vroeger nog dromer dat ik m’n huis kon verkopen, een Spyker kon kopen en een klein appartementje met garagebox erbij heeft hij er eigenhandig voor gezorgd dat ik jou m’n huis moet verkopen een lening moet nemen en vervolgens in die Spyker moet gaan wonen…… AAAAARRRGGHH
coachbuild zegt
https://www.coachbuild.com/index.php/events/concours-d-elegance/156-debruyn-ferox-v8-the-untold-story
carguy24 zegt
@redactie: kunnen jullie bevestigen of deze auto nu wel of niet op Geneve heeft gestaan? De reageerders hier zijn erg beslist en precies maar kan mij ook niet voorstellen dat er op een dergelijke veiling autos van > half miljoen geveild worden zonder dat de documentatie/herkomst is bevestigd?
grandmasterb zegt
Ik zag er een paar jaar geleden 1 te koop staan voor circa 1 ton, dat was een goede belegging geweest, maar helaas niet er op ingegaan.