Toen ik hier voor het eerst op werd gewezen dacht ik even dat ik de avond ervoor teveel gezopen had, maar dat was niet het geval. Wat is er aan de hand? Het zal je niet verbazen dat Spyker als Nederlands merk graag haar auto’s met een Nederlands kenteken laat rondrijden. Het vreemde is alleen dat ze 1 kenteken gebruiken voor 3 verschillende auto’s! Hoe zit het nou precies? Op 20 maart van dit jaar plaatste Arjan78 op autojunk een foto van een zwarte C8 Spyder met het kenteken 57-TN-LD. Goh leuk maar niks vreemds natuurlijk.
Echter tijdens de Le Mans Drivers Parade van dit jaar dook er plotseling een gele Spyker C8 Spyder op met hetzelfde kenteken en Victor Muller achter het stuur. Diezelfde auto is in Nederland echter ook al diverse malen gespot op een Engels kenteken en met datzelfde Nederlandse kenteken. Maar het verhaal wordt nog veel vreemder! Deze week werden we getipt door een bezoeker dat er in een niet nader te noemen autoblad (Auto#%%*) een test stond met een zilveren C8 Spyder met een wel heel bekend kenteken!
Wat is hier aan de hand? Spuit Spyker de auto’s steeds over? Worden de kentekenplaten op willekeurige auto’s gehangen om de illusie te werken dat er veel Spyker’s een Nederlands kenteken hebben?
De RDW leert ons in elk geval dat het kenteken 57-TN-LD origineel is afgeven voor een zwarte(!) Spyker C8 en wel op 16-11-2006. Aangezien de zwarte Spyker voor zover ik kan zien op een aantal details afwijkt van de gele (geen koelsleuven in de motorkap, oranje vs rode reflectoren etc) ga ik er toch maar vanuit dat we hier te maken hebben met een gevalletje overtreding van de Wegenverkeerswet. Wellicht is het verstandig als ze in Zeewolde Hoofdstuk IV. Kentekens en kentekenbewijzen nog eens goed doorlezen?
Met dank aan iedereen voor de tip!
MiuRa zegt
hmmm vreemd, en ik maar denken dat er zelfs in NL Spykers verkocht werden…helaas
trekveer zegt
wie het AUTO blad leest dat elke WEEK uit komt weet het check poster story!!!
trekveer zegt
voor de zilveren
Mercedes zegt
hebben ze geen geld voor een nieuw kenteken ofzo??
Acolado zegt
Kenteken 57-TN-LD
Voertuigsoort Personenauto
Merk SPYKER
Handelsbenaming C8
Kleur(en) Zwart
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 4163 cm3
Vermogen 253 kW
Aantal zitplaatsen 2
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.400 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 1.650 kg
Massa rijklaar 1.500 kg
BPM Niet geregistreerd
Datum eerste afgifte Nederland 16-11-2006
Datum eerste toelating 16-11-2006
Datum aanvang tenaamstelling 16-11-2006
Vervaldatum APK 16-11-2009
Wacht op keuren Nee
M Freak zegt
Leuk als je wordt aangehouden in je C8 en allemaal die bestuurders apart een boete krijgen :P
PieterA zegt
Het moet niet triester worden, toch eigenlijk redelijk zielig wat voor een idioten daar de touwtjes in handen hebben. In wat is het, 5 jaar tijd een automerk, F1 team + FIA GT team doodleuk opzetten dat kan gewoonweg niet koosjer zijn.
Ze lopen naast hun schoenen en hebben dat altijd al gedaan.
Ik verschiet er niet meer van.
Benjamin zegt
Lol, die gele is afgelopen mei gebruikt bij ons op school om klasse foto’s mee te maken :D toen was ie net 2 weken oud
JPM zegt
@ PieterA
Some are born great, some achieve greatness and some have greatness trust upon them.
Benjamin zegt
Maar ja, het zou wat… Het blijven dikke vette wagens
Jonas zegt
Boeie, blijft een schitterend merk
Robin zegt
Ach, waarschijnlijk vonden ze een groene garage plaat niet mooi staan…
rutger zegt
de conclusie dat ze meer nederlandse auto’s zouden proberen te registreren is natuurlijk een wat knullige conclusie wanneer er drie verschillende auto’s met hetzelfde kenteken worden gespot. Was het juist maar zo voor spijker dat ze voor elk vrijgegeven kenteken drie auto’s hadden verkocht!
o, en robbie, “als nederlands automerk zijnde” is fout nederlands. “als nederlands automerk” of “nederlands automerk zijnde”. Maar ik wil niet met gele pis groene gras zeiken ;)
Carabo zegt
Inderdaad, autobladen vervangen voor photoshoots regelmatig ook tijdelijke platen door een ander (gewoon) kenteken. Maar als deze op de openbare weg met verschillende paintjobs is gespot dan lopen ze of een groot risico op een boete of de panelen zijn makkelijk te vervangen.
rutger zegt
met gele pis op jou groene gras. zo maakt iedereen wel eens een foutje :P
Restrike zegt
Is er ook bekent of elke niet zwarte spyker op de openbare weg zijn gezien met dat kenteken? bijvoorbeeld dat die gele rond reed op straat met dat kenteken? want aan de fotos te zien zie je alleen de zwarte rijden op straat
robbie zegt
@Restrike, hier zie je toch echt een foto van die gele op de openbare weg/openbare parkeerplaats.
robbie zegt
@Carabo, het zou idd kunnen dat het auto blad dat elke week uit komt de kentekenplaten van de zwarte Spyker alleen maar even voor de foto’s gemonteerd heeft. Maar hoe verklaar je dan deze foto’s?
http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=1214748364825052007110238
Het kenteken is helaas onzichtbaar gemaakt, maar als je heel goed kijkt en met een beetje fantasie zou je er wel 57-TN-LD in kunnen herkennen. Het huis ziet er ook eerder uit als iemand die stukjes schrijft voor een blad dat elke week uitkomt dan dat van een Spyker eigenaar. Kortom er is gewoon met die platen op de openbare weg gereden, of niet?
Helaas zal alleen maar de maker van de foto’s daar 100% uitsluitsel over kunnen geven. Iemand die hem kent toevallig?
Used2B_CDD zegt
Met een Spyker moet je doen wat je met een spijker hoort te doen : er een hamer op loslaten. Zo’n gedrocht. En dan heb ik het nog niet eens over Muller z’n boeventronie. Dat hele Spyker stinkt gewoon. Het zou me niet verbazen als ze er later op uit zouden komen dat dat hele Spyker toch vooral één of andere witwas-operatie dan wel belastingscam geweest is.
emiel zegt
waarschijnlijk zijn spyker eigenaren veelal niet op het rechte pad en stelen ze de platen van elkander! :)
firefly zegt
Kwestie van hetzelfde chassisnummer in 2 verschillende auto’s slaan en voila, 2 identieke wagens die aan het kentekenbewijs voldoen.
sacha zegt
Één NL-kenteken voor meerdere auto’s = flinke besparing op de BPM. Goeie truuk!
robbie zegt
@sacha, misschien ook een idee voor het autoblog redactie wagenpark?
Pilz zegt
Ook bij Kroymans kennen ze deze truc. Heb deze Enzo er een keer in de garage zien staan. Het kenteken hoorde toen bij een 360 Modena, maar is nu niet meer bekend bij de RDW. Export???
http://www.freewebtown.com/pilz/Foto081.jpg
sacha zegt
@robbie: Ik wou net zeggen. Allemaal een witte CLK AMG Black Series met hetzelfde kenteken:
pipil zegt
Worden de kentekenplaten op willekeurige auto’s gehangen om de illusie te werken dat er veel Spyker’s een Nederlands kenteken hebben?
ja spyker flopt
DeAutogids.nl zegt
@pipil en iedereen die een rare conclusie trekt uit de kentekenplaten/verkopen van auto:
Als ik 10 verschillende auto’s met een kentekenplaat laat rijden of met 10 platen, wat lijkt beter? Met 10 platen lijkt het toch veel eerder dat ik veel verkoop als met een plaat? Ik begrijp de conclusie niet.
Spyker-fan zegt
Dit is dus die zilveren Spyker waar robbie het over heeft (volgens mij dan…)
robbie zegt
@DeAutogids.nl, wat ik probeer te zeggen is het volgende. Er is geen hond die kijkt wat voor kenteken er precies op een auto zit (de meeste normale mensen in elk geval). Die zien alleen maar “he een Spyker met een Nederlands kenteken”. Dus het is dan heel goedkoop (BPM-verhaal) om hetzelfde kenteken zo af en toe op verschillende auto’s te monteren en op die manier de indruk te wekken dat er een “heleboel” Spyker met mooie gele Nederlandse platen rond rijden.
Volg je mijn gedachtengang?
Porsche zegt
Is er gewoon allemaal op de computer bijgemaakt
Kleine Techno zegt
Mwoahahaha, ze hebben nog geen geld om dikke kentekenplaten te kopen…
Kleine Techno zegt
By the way, wil effe iets laten zien, GL klasse facelift? Is Amerikaanse versie, maar mag in nl van mij ook wel komen….
http://www.jesdc.de/news/news/pics/gl550.jpg
ZIet er dus echt wel vet uit…
Tombnolz zegt
@Acolado: hoe komen jullie toch aan die gegevens bij het kenteken?
Hilversum3 zegt
Mensen mensen mensen, waarom al deze comotie om een stel kentekenplaten?
@robbie: denk je nou werkelijkwaar dat ze bij spyker de indruk willen wekken dat mensen willen laten weten dat er meerdere spykers in dit land rondrijden? Dacht het niet. Voor Spyker zijn de beste markten landen als de VS en Dubai. En dus niet ons eigen landje.
Bovendien zijn ze bij Spyker 100% zeker in het bezit van groene platen (check de filmpjes van Petrolhead)
Waarom zouden ze moeilijk doen als ze die platen hebben?
Ik heb al door dat de meeste mensen hier het Spyker gewoonweg niet gunnen. Als het je eigen bedrijf was geweest had je er met geen kwaad woord over gesproken.
Ik zie Spyker, misschien in gematigde vorm, misschien ook niet echt wel voortbestaan…
Een beetje trots kan geen kwaad hoor, over Donkervoort hoor ik jullie ook nooit.
Adriaan zegt
@ tombnolz
rdw.nl
Roel zegt
Conclusie: Spyker heeft geen geld om de BPM te betalen.
ototaal zegt
Wanneer heeft iemand die zwarte Spyker voor het laatst gezien? Zou het niet zo kunnen zijn dat ze deze demo voorzien hebben van de meest recente specificaties en vervolgens geel gespoten hebben.
Doen fabrikanten vaker met hun prototypes. Zo zijn er Alfa Romeo’s die 3 jaar op een rij als prototype/concept car geintroduceerd zijn, maar eigenlijk niets meer zijn dan een doorontwikkeling van het eerste model.
robbie zegt
@Hilversum3, wij geen aandacht voor Donkervoort?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/10/donkervoort_special_from_holla
Tbosmann zegt
Slim Slim Slim!!
ZO kunnen ze auto’s met een aantal kilometer gewoon opnieuw laten “kentekenen” dus zoals nu n kenteken aanvragen en een 00-XP-XP plaat krijgen en is de auto op kenteken dus ook weer nieuwer!!
Is gewoon ook een stukje bpm ontduiken!;)
mashell zegt
“waarom al deze comotie om een stel kentekenplaten?”
Heel simpel, als zo zoiets simpels al niet volgens de regels doen waar frauderen ze dan nog meer? We willen niet dat Spyker failliet gaat maar de bedrijfsvoering heeft zeker destructieve kantjes.
Vip zegt
In Gorinchem heb ik ooit een spijker zien rijden met dat kenteken die auto was zilver/grijs, bewust het kenteken opgeschreven en de rdw site bekenen maar het was wel degelijke een zilver auto.
Heel vreem dus, maarja met een aandeel wat onder de 6 euro staat……….
Nick zegt
Spyker moet terug trekken uit Formula 1, (of) als het (nog) kan, samen met Audi Sport(en/of Mahle-Cosworth) fuseren tot een groter and meer ervaren Formula 1-team met motoren uit eigen beurs.
Dan hebben ze ook meer kans dan met een hoogstwaarschijnlijk gerestricteerde F1-056H motor.
Samen met Spyker Squadron, aangezien ze toch via Audi hun motoren regelen.
En zover ik weet zoekt Mahle-Cosworth nog steeds een privateer team, en gaat het met hen ook niet al te best.
Ook zouden ze eens kijken of ze hun straatmodellen niet kunnen opknappen, de C12 ziet er nog steeds niet uit met 4 uitlaten.
Bij zo’n Sjonnie-bak als een E92 M3 Coupe kun je dat misschien flikken, maar bij deze auto staat dat totaal niet.
DeAutogids.nl zegt
@robbie: Nee, ik volg het niet. Behalve dat het illegaal is zie ik er geen voordeel in.
@Roel: Of ze het geld niet heeft of geen zin… Ik denk wel dat het goedkoper is, maar volgens mij heeft het met BPM niks te maken.
@Nick: Een samenwerking met Audi in de F1 zie ik wel zitten, maar heeft Audi wel echte plannen? Veel gespeculeer, maar nog weinig actie op dat front. Zeker nu Audi Le Mans rijdt met diesel lijkt me het eigenlijk uitgesloten die weg in te slaan…
DeAutogids.nl zegt
Trouwens De Kameleon is toch ook oer-Fries? En aangezien de naam SPyker van de Frieslandbank is, is het wellicht verkapte Friesland reclame.
robbie zegt
@Vip, heb je dat kenteken toevallig nog ergens rondslingeren? Ben er namelijk wel benieuwd naar!
Hilversum3 zegt
@robbie:”wij geen aandacht voor Donkervoort?”
Ik heb het dan over de negatieve zin van het woord.
RA999 zegt
@Hilversum3
weet jij iets negatiefs over Donkervoort dan? Zou ik dan graag willen horen… ;)
Vip zegt
@Robbie het kenteken wat ik op de auto gezien heb is 57-TN-LD zelfde kenteken als op de gele dus dat viel mij al op tijdens de 24h van Le mans waarop te zien was dat de gele Spyker het zelfde kenteken had.
Kenteken stond opgeslagen in mijn telefoon zodat ik het kon na kijken bij de RDW. ik had het kenteken op dinsdag 16-05-2007 opgeslagen zal dan ook wel de dag zijn dat ik de spyker heb zien rijden.
Zo stond er op de auto ook Test Vehicle onder aan de deuren, en vertelde een vriend die in de buurt woond waar de spyker geparkeerd stond dat die van iemand was die werkzaam is bij spyker en de auto een avond mee nam…….
Waarom een kenteken op 3 autos??? A. je betaalt maar 1 keer BPM. B. Als je de auto verkoop naar het buitenland zit je ook niet met het gedoe van BPM terug vragen etc. etc. C. ze bouwen de auto’s zelf misschien plaatsen ze wel op 3 auto’s precies het zelfde chassisnummer. en zodra die verkocht wordt wijzigen ze het..
Etince2CV zegt
ga nou niet allemaal Spykers op laag water zoeken , die dingen gaan daar toch maar van roesten !
CooperS-lightningblue zegt
Kan me hier niet druk om maken. Welke reden het ook mag hebben, zal vast een hele goede zijn.
Ik wil jullie wel eens horen als je een Nederlands sportautobedrijf zou moeten runnen. Laat ze toch lekker met rust. Straks moeten zij nog tijd en moeite schenken aan een of andere Douanebeambte die eens even een kijkje komt nemen of alles wel in orde is, omdat er hier een paar zijn die hun ‘vrije tijd’ niet op een boeiendere manier kunnen invullen…
bmw6cyl4live zegt
HAHA ja hoor. ik vind het wel een beetje merkwaardig allemaal. persoonlijk vind ik een spyker niet echt mooi. is knap gemaakt. en technische een top wagen maar het uiterlijk vind ik niet mooi.
San Sebastiano zegt
Spyker haalt hetzelfde trucje uit met Engelse kentekens!! ‘C8 SPY’ heb ik ook al op een paar verschillende Spykers gezien!
Jef Wouters zegt
Kennen jullie niet de truc van Smart, lang leve de bodypanels. Spyker kan ook gewoon andere bodypanels hebben geplaatst, al dan niet met of zonder koelsleuven in de motorkap. Hebben ze 3 verschillende auto’s, en eigenlijk toch maar één. Smart heeft het uitgevonden, wie weet volgt Spyker.
robbie zegt
En de andere Spyker’s met een Nederlands kenteken:
17-LH-TT, C8 Spyder
Eerste Spyker op NL kenteken, eigendom van Marcel Boekhoorn
29-TG-JK, C8 Spyder
Eigendom van Spyker aangezien er stickers met testvehicle op zitten?
49-TH-RF, C8 Double 12S
Enige C8 Double 12S op NL kenteken. Was van Harrie van de Moesdijk.
Staat nu te koop bij van Vliet.
Baantjer zegt
Het wordt nog vreemder als je naar de site autogespot.com gaat en je let een beetje op dan zie verschillende auto’s met verschillende kleuren en bekleding op bijna dezelfde tijdstippen. Maarrr…..Ze hebben vaak hetzelfde kenteken. Voorbeelden met het kenteken Nll SPY en KW04 TZX En wie zit er vaak achter het stuur Jawel Victor Muller. Op Nederlandse bodem een auto besturen met een buitenlandse plaat, als Nederlander, dat noemen ze smokkelen. Werk aan de winkel voor de fiscus dus. Zal ze even een klein voor zetje geven:
http://www.autogespot.com/viewcars.php?view=spotter&spotter=LLA
robbie zegt
@Baantjer, het is idd verboden om in Nederland als Nederlander rond te rijden in een auto met buitenlandse platen, maar het feit dat diezelfde (Engelse) platen op meerdere auto’s gebruikt worden is niet zo heel vreemd. Dit omdat Engelse kentekenplaten persoonsgebonden zijn en dus op meerdere auto’s gebruikt kunnne worden. Met Nederlandse platen is dat niet het geval.
Baantjer zegt
@robbie, dan is er een Engelsman met een handvol platen in Nederland die ze op willekeurig auto’s schroeft en Victor Muller er in laat rijden. zie ook:
http://autogespot.com/viewimages.php?id=4216c38d
Luc zegt
Die auto’s moeten vanwege de typegoedkeuring zowiezo in engeland gekentekend word. en daar kan je net zo vaak wisselen van platen als je wil.
de engelse persdemo van de porsche 911 heet daar bijvoorbeeld 991 HUL oid
de duitse persauto’s van porsche zijn altijd S: GO ….
vincegail zegt
@luc:
de duitse persauto’s van porsche zijn altijd S: GO ….
idd, maar altijd met andere cijfer-combinaties er achter.
Porsche heeft gewoon een hele rits S GO platen besteld bij de duitse overheid, en gebruikt dus altijd verschillende platen voor verschillende auto’s. In Zuffenhausen houden ze zich niet bezig met dit soort rare trucjes.
Valetparker zegt
Engelse kentekens zitten op een SPyker van een ‘verhuurbedrijf’ ( met een wereldwijde ongelimiteerde verzekering ) daardoor mag je er met een NL rijbewijs in rijden.
Het is niet zo gek dat de Spyker steeds een andere kleur heeft, omdat ze hem steeds van een nieuwe bodyset voorzien.
Jurgen zegt
Boeie net alsof de politie elk kenteken in NL gaat controleren. Als ze die Spyker zien dan denken die agentjes wow wat een bak !
Maar dat BPM verlopen geloof ik niet zo in, aangezien ze ook groene platen hebben.
Wel slecht trouwens dat er maar 1 C8 Double 12 S verkocht is op NL kenteken, en weer te koop staat….
baantjer zegt
@valetparker..Uw redenatie klopt niet. Kijk op douane.nl. De Nederlandse douane denkt er anders over:
U rijdt in een buitenlands huurvoertuig
Als u als inwoner van Nederland in het buitenland een motorrijtuig huurt en daarmee gebruik maakt van de Nederlandse wegen, dan moet u bpm betalen. Onder voorwaarden kunt u vrijstelling krijgen van bpm. De belangrijkste voorwaarde is dat het huurcontract van het motorrijtuig uiterlijk eindigt op de 2e dag na het gebruik van de weg in Nederland.
Onder voorwaarden kunt u ook vrijstelling van bpm krijgen voor een vervangend huurvoertuig dat u gebruikt in het geval van autopech, ongeluk of diefstal van uw eigen auto.
In alle andere gevallen geeft de Douane u bij een 1e constatering een ‘informatieformulier buitenlandse kentekens’. U wordt dan in de gelegenheid gesteld om uiterlijk op de dag volgend op de constatering het motorrijtuig buiten Nederland te brengen of af te leveren bij de Nederlandse vestiging van het verhuurbedrijf.
De herstelmogelijkheid wordt niet geboden:
* als u eerder een ‘informatieformulier buitenlandse kentekens’ heeft gekregen;
* als u door uw functie of door uw activiteiten op de hoogte bent of zou moeten zijn van de regels voor de heffing van bpm. U bent bijvoorbeeld autohandelaar of im- en/of exporteur van auto’s;
* als u eerder een ‘informatieformulier inrichtingseisen bestelauto’ is heeft gekregen en de Douane constateert dat u nogmaals gebruikmaakt van de weg in Nederland, met hetzelfde motorrijtuig waarvoor het informatieformulier werd uitgereikt. In dat geval legt de Douane u een naheffingsaanslag op wegens eerder geconstateerd gebruik van de weg met dit motorrijtuig.
DIT BETEKENT dat de heer Victor Muller van de FISCUS een naheffingsaanslag kan verwachten. Dat zullen geen geringe aanslagen zijn. Spyker (Muller) is en was in absolute overtreding. Nu nog even kijken welke media dit oppakt.
Arjan78 zegt
Ik ga me bijna schuldig voelen dat ik ‘m gespot heb :-O
robbie zegt
@Valetparker, en vervangen ze dan ook gelijk het complete interieur? Eerst zwart en later creme…
tutticapi zegt
van die nieuwe bodie klopt niet is niet waar
tutticapi zegt
HILVERSUM 3 in amerika staan de spykers nog steeds in de showroom die raken ze maar niet kwijt
Sjon zegt
Ergens ooit is gelezen of op TV gezien is dat de auto waar Muller in rijdt redelijk vaak verkocht wordt aan mensen die er NU één willen hebben. Dus dan recycle je gewoon weer je kenteken. En voor een Nederlands bedrijf is het toch dom om elke keer 100.000 euro aan BPM te lappen?
Sjon zegt
Overigens sinds ze aangekondigd hebben dat ze de korte wielbasis modellen gaan schrappen (Laviolette en Spyder) en alleen nog maar die lwb auto’s gaan maken omdat daar een automaat in past… Mogen ze van mij failliet gaan.
Die met korte wielbasis is de enige Spyker die er nog een beetje uitziet, de rest is echt heel erg bah.
robbie zegt
Wel raar trouwens dat het kenteken inmiddels ingetrokken. De RDW site geeft namelijk de volgende mededeling:
Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken 57-TN-LD
Het zelfde geldt overigens voor de C8 Double 12S die bij Van Vliet te koop stond:
Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken 49-TH-RF
Raar, raar, raar…