In Genève verraste Spyker vriend en vijand met de adembenemende C12 Zagato. Of je de Zagato nou mooi of lelijk vind apart is hij wel. Of toch niet? Want vrijwel direct na de onthulling waren er al mensen die iets herkenden in de nieuwste Spyker. Wat zagen ze dan?
Meerdere mensen herkenden al snel een ander ontwerp van Zagato in de C12 en wel de Zagato Raptor (of Lamborghini Raptor) die al in 1996 onthuld werd in Genève(!). Van deze concept is slechts een exemplaar geproduceerd en de auto was voorzien van een 5.7 liter V12 en 4WD. Als je beide auto’s naast elkaar legt dan zijn de overeenkomsten op zijn minst zeer opvallend. Natuurlijk zijn beide auto’s ontworpen door hetzelfde bedrijf, maar ik kan het gevoel toch niet onderdrukken dat Zagato voor een zacht prijsje een oud ontwerp uit de kast heeft getrokken. Ik zou zeggen kijk naar de foto’s en oordeel zelf!
Zijkant
Beide auto’s hebben de karakteristieke dikke bobbel voor het achterwiel en de spitse neus in combinatie met een ronde achterkant. Ook hebben beide auto’s een “snorkel” op het dak.
Voorkant
De vorm van de koplampen is bij beide auto’s grotendeels identiek, evenals de lage brede opening in de neus. Zowel de Raptor als de C12 hebben daar 2 “pootjes” in zitten, bij de C12 zitten ze iets dichter bij elkaar aangezien het een F1-neus moet voorstellen.
Achterkant
De achterkant van beide auto’s is gelukkig wel redelijk verschillend. Toch zijn hier ook enige overeenkomsten, zoals bijvoorbeeld het ‘double bubble” dak maar dat is een typisch Zagato trekje. Ook de typische vin van de C12 is terug te vinden op de Raptor (niet goed zichtbaar op deze foto).
M Freak zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Fuego zegt
Ik vind de Spyker het mooiste van de twee modellen. Vraag me af wat het prijsverschil eigenlijk is tussen de Spyker en Zagato.
Roy zegt
Ik kan maar niet wennen aan die achterkant van de C12, of minder subtiel: van achteren is ie ronduit lelijk! maarrr voor de rest vind ik het een mooie auto.
zapp zegt
Toch vind ik de spyker mooier…
oly zegt
ja ik zag hm ook en dacht ook al maar nu ik die foto’s inderdaad zie weet ik het zeke van die raptor. maar wel lkkr dan koop je een auto van een ton word je eigelijk gewoon geflashd omdat ie al meerdere keren is uitgekomen alleen nooit in productie is genomen. maarja was toch nie zo gek van die spyker zagato
Leon zegt
Oeps, foetje :)
Dit bedoel ik dus:
robbie zegt
@Leon, en die heeft de Spyker dan weer niet ;)
floryn zegt
ja ik verbaaasde me bij de lancering ook over het gemak waar al die nieuwe modellen mee worden betaald, maar natuurlijk zijn de spyker lui wel slimme zakenmensen
Phils zegt
Die achterkant vcan die spyker komt net uit nfs underground of uit een ghetto-tekenfilm..;
SamSam zegt
ey die zagato heeft slr velgen
Frank zegt
-edit; nutteloze bijdrage-
IFI zegt
Nah ik vind de C8 mooier
Laus zegt
als het model een succes wordt zou Lamborghini zich dus eigenlijk eens achter de oortjes moeten krabben…
Dus doe iets aan die achterkant en zet op de markt! Erg leuk ontwerp, oogt lekker fel en compact. Al heb ik het nog niet live gezien.
david usa zegt
lijkt precies op elkaar! Geef mij maar een normale spyker. Deze is lelijk
Rossi zegt
HOAX :X
Wel super mooie auto, vooral die achterkant ;D heerlijk
Markus zegt
Mwoh, genoeg verschillen lijkt me. Het is wel duidelijk dat Zagato z’n ouwe schets tevoorschijn heeft gehaald, maar wat is daar mis mee? Als Lambo nooit geproduceerd, en nu flink aangepast. Ik vind het best.
PuB zegt
Kheb er in Geneve naastgestaan (mocht op Spykerstand!!!), maar hij valt ongelofelijk tegen. Het is gewoon geen Spyker…
bramwillemse zegt
wat een onzin, ik vind deze auto’s ontzettend van elkaar verschillen! Ze zijn inderdaad allebei van zagato’s hand, maar meer de achter en voorkant en zijkant en bovenkant (het geheel dus) verschillen allemaal op verschillende vlakken van elkaar.
Citrofiel zegt
Hmmm. Idd opvallend. De Spyker is mooier, want eigentijdser, maar zoals PuB al zei, niet echt een Spyker…
Cars zegt
Goed, ze lijken erg op elkaar. Maar ze zijn duidelijk te onderscheiden. Tg eeft niets dat een oud ontwerp is over genomen. Prachtige wagen, het gaat zeker werken, dat afdankertje. :D
steven zegt
Goh, so what dat ze op elkaar lijken of dat het al een stokoud ontwerp is? Tal van autofabrikanten passen dit trukje al eeuwenlang toe. Kijk bv. naar de Porsche’s van nu en tien jaar terug. Zó verschillend zijn ze nu ook weer niet hoor. Het verschil steekt hem in de details, maar onderhuids zal er wel éen en ’t ander verschillend zijn… Ik snap de heisa hier rond niet hoor…
Nigel zegt
ik zie niet zoveer overeenkomsten hoor..
en alsnog?
een masserati Mc12 heeft ook overeenkomsten met een Enzo
ik hoor niemand klagen
floryn zegt
de achterkant van het oude model is wel erg nineties, maar toch mooier dan wat ze er van hebben gemaakt voor spyker………
MarcO zegt
Zagato is al jaren meester in het vervaardigen van lelijke koetswerken. Ongeacht welk origineel ze daarvoor gebruiken. Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet bijzonder zijn. En we vallen allemaal over de eenheid in de lijnvoering bij Seat. Ook bij de grill bij Audi. Maar ik lees geen commentaar over de steeds terugkerende dubbele bolling in het dak bij Zagato. Nee, creatief zijn ze dit keer al helemaal niet geweest. Geef mij de originelen maar.
dekster zegt
achja, moest ik het geld hebben zou ik er niet om geven dat hij gekopieerd is. Het blijft een bloedmooie wagen :shock:
PieterA zegt
De oude vind ik mooier, wat een gedrocht die C12 Zagato…
Svennos zegt
Gelukkig niet echt een Spyker. Want Spykers zien er niet uit.
p.kloppers zegt
Mijns inziens is en blijft de moderne Spyker een lelijk kreng waar niemand op zou moeten willen wachten en dat niets positiefs heeft toe te voegen heeft aan het wagenpark.
De overeenkomst met de Zagato Raptor is er zeer zeker – evenals die van een Daihatsu Cuore en een Aston Martin (hebben namelijk beiden ronde wielen)
wolties zegt
Zagato heeft een eigen ontwerp studio.
Zagato zelf is niet de man die de auto ontworpen heeft maar de 2 hoofddesigners.
Laat dit nou net 2 japanners zijn !
Dat verklaard gelijk waarom het zo’n gedrocht is.
Bertus zegt
’t ding blijft een stuk mooier dan die rare Spykers met hun niet kloppende verhoudingen, en vooral die idiote luchthappertjes op de vreemdste plekken. En dan heb ik het nog niet gehad over dat gedrocht van een SUV van ze.
Nee, dit is nog het beste tot nu toe, en als een derdekluif Zagato ontwerp het beste is wat je hebt moet je eens achter je oren krabben..
RaptorDDG zegt
nou uhh ze lijken wel op elkaar maar er zijn tog grote verschillen. de spyker vin ik tog egt 10x mooier.
appeltje zegt
Bedankt voor de bijdrage p.kloppers…
De overeenkomsten vind ik zelf in ieder geval vrij duidelijk, de loop van de neus, de heupen, en de luchthapper eronder. De neus en koplampen… Allemaal heel typisch Zagato. Kijk trouwens ook eens naar de 575 Zagato en de DB7 Zagato, dat lijkt ook vrij veel op elkaar vind ik!
DAT zegt
De Raptor is mooier.
Ejay zegt
Zagato is gewoon bolletjesdak en hoge heupen. Verder zijn er nog vele andere sportwagens met een lcuhthappen zo onderaan en met een roofscoop. Net zoiets als dat het trend hier is om te roepen “die deurlijn is gewoon van BMW!” o.i.d. zinloos dus.
robbie zegt
@appeltje, en daar past de Diatto Ottovù Zagato past volgens mij ook wel in het rijtje 575 Zagato en DB7 Zagato.
Karaya zegt
Keloel.
Heeft de redactie niks beters te doen?
Joost zegt
beetje zinloos item, ik denk dat zagato hoogstens inspiratie te kort komt. maar ik weet zeker dat ze t niet voor een zacht prijsje hebben gedaan aangezien er toch grote verschillen in het ontwerp zitten en de ontwerpers van top tot teen met een ‘nieuw’ design op de proppen zijn gekomen
Benny zegt
allebei zagato’s he!!!!
Werner zegt
De C12 is een prachtwagen, in tegenstelling tot die Lambo.
supercarlover zegt
Ik vind het echt spijkers op laag water zoeken. Zet maar 2 verschillende merken autos naast elkaar en je vind altijd overeenkomsten. Het is voor de huidige ontwerpers zeer moeilijk om een echt origineel ontwerp te maken. Kijk maar naar de Aston Martins en de Jaguar XK. Laten we ons eigen Spyker hoog houden, zij durven hun hoofd boven het maaiveld uit te steken en tonen veel lef. Ik heb zeer veel respect voor SPYKER. Ga zo door!!!
quiny zegt
hey samsam (beetje laat kziet nu pas voort eerst) die velgen zijn spyker (ze verwijzen naar de jaren dat spyker vliegtuigen bouwde en pas in 2002 terugkwam)
maxsrt8 zegt
mooie auto’s
demoder zegt
lijken alle sportwagens tegenwoordig niet allemaal een beetje op elkaar!!!
RenJie zegt
ik vind de ontwerpen van zagato maar lelijk.. ik bedoel ik vind alle autos die zagato heeft gepimpt in het origineel veel mooier ! :D
Dink zegt
Who cares?
lincoln mark8 zegt
ja … ze hebben ook allebei 4 wielen en een stuur…. typisch zagato
woody zegt
de ontwerper mag herkenbaar blijven in zijn modellen.
een heftig mooi ontwerp van spijker
woody herman
marcel zegt
net een jaren 80 ontwerp.lijkt wel een beetje op de knight rider! zal echt geen klapper worden
heb trouwen zo en zo niet het idee dat spyker dit keer wel een wistgevend bedrijf gaat worden.
Hans zegt
Er worden 24 Zagato’s gemaakt! Pure exclusiviteit!!!
Lars zegt
Tuurlk lijkt ie een beetje op de lambo, maar who cares, k vin die spyker (een van de) mooiste auto’s van dit moment!
Rvh zegt
Heel mooi die spyker. Dat die zagato niet op andere spykers lijkt lijkt me niet heel gek, hij is niet door spyker ontworpen
Rvh zegt
ps: heeft wat vond iedereen van de peking to paris?
Lars zegt
peking to paris was heel…..apart:P
de achterkant is echt te lelijk voor woorden, maar de voorkant en ook het interieur mogen er zeker zijn
ippe zegt
de nieuwe spyker zagato is een vermoderniseerde versie van de rapter en daar is dat hij lijkt op een geile concept auto van lamborghini is alsof je tegen een vrouw zegt dat ze teveel op jennifer lopez lijkt, laten we eerlijk zijn, als deze zagato in productie word genomen staat elke ben afflick ter wereld in de rij om er een te kopen, en volkomen terecht als je het mij vraagt !