In Zeewolde vond vanmiddag een buitengewone aandeelhoudersvergadering (bava) plaats, bestuursvoorzitter Victor Müller maakte oa bekend dat het merk meer onderdelen in het buitenland gaat produceren. Spyker hoopt op die manier de nadelige gevolgen van de lage dollarkoers te omzeilen.
Zo weet omroepflevoland.nl te melden. Müller kan nog niet zeggen in welke landen Spyker onderdelen gaat laten maken. De verwachting is dat het bedrijf deels uitwijkt naar de Verenigde Staten, China of Rusland.
Tevens is Vladimir Antonov per direct benoemd tot lid EN voorzitter van de raad van commissarissen (rvc). Toevallig is de heer Antonov ook voorzitter van de raad van commissarissen van de Litouwse Snoras Bank, de nieuwe geldschieter van Spyker. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB), houder van ruim 4.000 aandelen, stemde tegen. Het mocht niet baten…
Tom# zegt
Hmm misschien word het daar beter van voor Spyker.
Als Vladimir ook even een paar betere (exterior) designers kan regelen..
Apache zegt
Yeah right… China zeker… Rusland… Way to go! Viva onze eigen Gillet zeg ik dan… puur Belgisch en puur racing,… oncommercieel..
Jan C. zegt
@tom#: Design is het probleem niet. Terug in je hok.
lincoln zegt
tja .. logisch .. nederland is natuurlijk lang en breed geen industrieland meer ..
en Snoras zal echt wel weten waar abraham de mosterd haalt ..
op naar het oostblok dan maar ..
Tom# zegt
Woef!
toch vind ik van wel.., kijk naar de D12.., snap je me?
http://www.managementpro.nl/wp-content/uploads/2006/03/spyker%20ssuv.jpg
De C12 Zagato is alleen mooi, en gelukkig is dat het laatse van Spyker wat betekend dat het al de betere kant op gaat.
jvvv zegt
Lol, is dat nog niet failliet? Ze blijven het maar slepen. Dit wordt de L&H van Nederland!
Tom# zegt
maar dat is mijn mening..
Hilversum3 zegt
I agree Jan. Maar het mag op een ietsie pietse andere manier gezegd worden.. ;-)
vjp zegt
waarom was ik niet uitgenodigd voor die vergadering?(ben aandeel houder)
is dat alleen voor mensen met veel aandelen?
apos zegt
Hoezo?
Victor Müller maakt oa bekend dat het merk meer onderdelen in het buitenland gaat produceren.3
Welke onderdelen maken ze in nederland dan??
Er word in Zeewolde toch alleen maar geassembleerd oftewel het in elkaar zetten van op de (wereld) automarkt gekocht onderdelen.
Carrosserie = duits
moter = duits.
Koni = nederlands maar verder word alles al op de wereld automarkt ingekocht er veranderd dus niets.
lincoln zegt
@apos .. die meuk in elkaar flansen is een vrij kostbaar proces .. en dat kunnen litouwers net zo goed als vewende kaaskoppen ..
autoblogger zegt
@apos: het is “motor”… of is dat Belgisch?
http://www.autoblog.nl/huisregels
WG zegt
Voelt goed allemaal… Russen…. Weten nog niet waarheen: China of Rusland.. Nee hier ga ik zeker op inzetten… Kan ik geen aandelen kopen…?? Dit wordt een knaller..
Gideon zegt
Als ze nou door als de publiciteit meer gingen verkopen…..
Echte veranderingen moeten nog komen denk ik dan.
Solstice zegt
Spyker D12 Peking to Litouwen anyone?
Joost zegt
@Tom# Ik vind persoonlijk de d12 beter dan de c12 zagato xD De zagato is meer een of ander spacemobiel-ding. Maar de Laviolette is de mooiste :)
Robin zegt
Kansloos bedrijf, wanneer gaat hij gewoon eens auto’s verkopen?
bakkerst zegt
@ autoblogger,
geniaal, ik lees ze voor het eerst, maar ik mag die instelling wel :D
of is dit té off-topic, goed dan,
antonov, is dat toevallig familie van een andere antonov die al een aantal jaar met zn automatische transmissie loopt te leuren, en die ze al een keertje met een of ander auto getest hebben op zandvoort met redelijk positieve resultaten? en die ook nog iets doen aan sponsoring van het nederlandse A1 GP team? http://www.antonov-transmission.com/
als het familie is wil ie vast even een “balletje opgooien over een nieuwe transmissie” van een bedrijfje “waar hij nog wel eens contact mee heeft”
ben benieuwd
PloegR zegt
Die Antonov transmissie was toch al lang op de fles?
Tom# zegt
ik blijf erbij dat de C12 Zagato de mooiste is, en de D12 de lelijkste.. net een boot op wielen. Maarja, dat is mijn smaak!
monza zegt
mr mol en mr muller ,….oftewel ,de verwende corpsballen …….zijn tot inzicht gekomen dat niemand op een auto wacht met een naam die in het verleden voor kwaliteit stond en vandaag de dag voor onnozelheid,…daarom,heren mol en muller ……ga iets doen waar jullie goed in zijn….bitterballen bakken ofzoiets .
RobTWo zegt
Spyker D12 Samara.
Harry zegt
Ik sta weer te kijken van het gebrek aan bedrijfskundig inzicht van de meeste posts. Uitbesteden aan lage lonen landen is een trend die voorlopig nog wel even doorzet. Audi heeft een groot deel van z’n huidige productie namelijk ook al in Hongarije liggen. Het was alleen een kwestie van tijd tot ook de premium merken voor deze optie zouden kiezen. Het zou me ook absoluut niet verbazen als Aston Martin in een vergelijkbaar land op zoek gaat naar productiecapaicteit voor z’n Rapide. Je kunt wel eigenwijs zijn en vasthouden aan west europese assemblagebedrijven en leveranciers, maar als je auto hierdoor uiteindelijk onbetaalbaar wordt dan heb je er ook geen hout meer aan…
F Spider zegt
Volgens mij is het redelijk simpel. De Dollar heeft 1/3 van z’n waarde verloren. Op hetzelfde moment is de USA de grootste markt voor Spyker. Het heeft dus niets te maken met de Nederlandse markt, maar vooral met de Euro zone, en daar komen nagenoeg alle onderdelen vandaan. Carosserie, chassis, motor etc.
Als ze meer van deze onderdelen in de USA (en dus niet Rusland of China) kunnen laten maken hebben ze minder problemen met de verliezen die de huidige Dollar met zich meebrengt.
Ferrari heeft zelfs de kraan naar de USA behoorlijk dichtgedraaid, om hun Dollar/Euro verliezen te beperken. Voor mij betekent dit dat ik een half jaar langer op m’n 430 Spider moet wachten.
Rijk (New York)
Spyker Owner #107
http://www.spykerowner.com
Gregorius zegt
Hoevel Spykers zijn er eigenlijk in de US verkocht? Zal toch wel meevallen? En zouden er Spyker owners zijn in de US, die NIET 10% extra wilden/konden betalen omdat Spyker er anders geen winst op maakt?
Al die dingen worden toch sws al in het Midden Oosten verkocht?
Ik vind dat onze Victor Muller niet zo moet zeuren of die dollar koers: als hij het zo nadelig vindt: hedgen die troep, dat is prima te regelen. Voor de rest willen die OlieSjeiks tegenwoordig hun olie ook best in Euro’s verkopen, vinden de Chinezen het ook niet erg om in Europa hun geld te stallen ipv in de US en als VM echt graag wil, kan hij ook best wat onderdelen uit de US halen (ok, laat die motor maar even achterwegen…).
Naar mijn mening wil Victor Muller wederom de schuld op iemand anders afschuiven en dit keer is de dollar de sjaak. De volgende keer zal het Dirk Scheringa wel zijn, omdat hij de enige is die VM nog geld wil lenen en daarvoor te hoge rentes vraagt…
Valetparker zegt
@gregorius: heb je gezien hoe weinig de dollar op dit moment waard is. Je hebt het niet over 10%, vriend! Reken maar op een premie van 50% om van je dollar een euro te maken!
3-serie zegt
Misschien denk ik wat te negatief, maar waarom in gods naam wil een russische investeerder in Spyker investeren? moet er zwart geld worden weggesluisd?
bij de weg, het begint een beetje TVR deel 2 te worden
Jopie zegt
Jammer dat er zoveel negatieve reacties komen op alle berichten rondom Spyker. We moeten juist trots zijn op zo’n merk. Een merk dat zich richt op de top van de markt, afkomstig uit het zuinige Nederland. Dat is toch bijzonder!
Hubert zegt
Gezien de aantalen die ze willen maken, heeft het absoluut geen zin om naar low cost countries te gaan. Dit is pas lonend als je in serie gaat produceren (enkele duizenden per jaar)
Je kunt beter je spullen van niet al te ver betrekken. Kun je snel reageren op wijzigingen en heb je dus geen pijpleiding vol aan foute onderdelen ergens op een boot zitten.
Harry zegt
Ik heb weleens gehoord dat zo’n 80 procent van alle auto’s van Spyker naar de VS gaat, dus die stappen klinken met de minuut logischer….