De auto liep enige vertraging op, maar als het goed is moet dit hem worden: de definitieve Spyker B6 Venator.
Victor Mullers nieuwe droomproject is ietwat beschaafder geworden ten opzichte van de conceptversie, maar in grote lijnen stemt het allemaal nog overeen natuuurlijk. Onder de kap, in het midden, bevindt zich een 350 pk sterke 3,5 liter V6. De productie moet eind 2014 op gang komen, levering in 2015. Voor deze ene keer zullen we geen cynische noten plaatsen, maar gewoon afwachten hoe het project zich ontwikkelt.
Tegenover autoweek.com verklapt Muller dat ze de auto niet zelf gaan bouwen (logisch, ze hebben geen operationele faciliteit meer), maar dat een derde ‘grote partij’ dit gaat doen.
Qua financiering: Victors nieuwe konijn uit de hoge hoed is een Venator-obligatie. Deze bonds kunnen na 3 jaar ingeruild worden voor geld of voor een speciale gelimiteerde Venator, waarvan 100 exemplaren worden gebouwd (details). In dat geval krijg je er ook nog een exclusief horloge bij. De productie-B6 met het concept vergelijken kan in de galleries.
escort77 zegt
Ik hoop zo dat dit gaat lukken…
Maar durf er geen weddenschap op af te sluiten.
dondeboer zegt
Ik zou zo graag willen dat er daadwerkelijk 100 mooie Spykers worden gebouwd, het merk heeft zo’n mooie, unieke vormtaal… Maar erin geloven? Meh…
norge zegt
Mooi model, en nou hoop ik dat er ook nog eens een keertje echt auto’s gemaakt gaan worden.Maar ik ben bang dat het horloge echt zeldzaam gaat worden.
a3aan zegt
Niet gek kom maar op. Ik zou nog niet durven beweren dat dit een Porsche killer is (itt tot dhr. Muller zelf)
stancedjetta zegt
Waarom nou geen vermogen boven de 400 pk?? Zonde
tupperware zegt
@stancedjetta:
Omdat 350PK voor een auto van dit gewicht ruim voldoende is om een hoop lol te hebben..
De Artega waar hij op gebaseerde is woog amper meer dan 1100kg en haalde met “slechts” 300pk de 100 in 4.8 en een top van 270.
Kortom, prestaties waar geen mens zich voor hoeft te schamen.
Donstil zegt
@stancedjetta: Dat komt doordat wij autofanaten verwend zijn met grote getallen. We zien alleen maar getunede wagens, supercars enz online en vergeten daardoor dat een auto met 300pk+ al meer dan prima snel genoeg is.
st170 zegt
A, ze hebben nog wat Artega GT’s gevonden ;)
fritsie zegt
Het is stiekem een F-type S met een andere Badge… Die motor maakt het af.
sydney zegt
‘Een derde grote partij’ Victor heeft dus weer de spotlights nodig in de hoop wat investeerders die een beetje van het padje af zijn te kunnen binnenhalen.
Rob zegt
De chique variant van de Artega GT. Bijzonder fraai, ik zou ze beide dolgraag willen hebben ;-)
Hupke zegt
Dus hij denkt dat er er meer dan 100 van gebouwd gaan worden?
Search zegt
Die auto wordt dus eigenlijk mogelijk gemaakt door middel van crowdfunding, ik moet het allemaal nog maar zien, VM is voor mij totaal ongeloofwaardig.
gash zegt
Doe er ook nog een doos chocola, een bos bloemen en een lang weekend Sporthuis Centrum bij dan wil ik er over nadenken….
berlinetta zegt
Zoals velen hierboven twijfel ook ik aan de geloofwaardigheid van Victor. Maar ik hoop toch wel echt dat deze auto er komt. Ik vind hem werkelijk prachtig. De prijs moet alleen goed zijn, want de F-Type is verdomme een concurrent waar je u tegen zegt.
rolov zegt
@berlinetta: ik krijg bij schuin van achter een leepu idee. Door die vierkante wielkast achter.
Donstil zegt
Wat is er dan anders tov de concept? Ik zie het zo snel niet namelijk.
tupperware zegt
@Donstil:
Ik heb 1 dingetje kunnen vinden, 2 i.p.v. 4 uitlaateindstukjs.
berlinetta zegt
@tupperware: En de mistlampjes zijn anders.
Donstil zegt
@berlinetta: Ooh dat is idd anders, mooier geworden trouwens :)
Donstil zegt
@tupperware: nu je het zegt idd :)
gearhead zegt
Kan iemand die Victor even terugbeamen? Hij leeft echt nog in 1999. Met z’n bonds, exclusieve te dure nepwagens en dure horloges.
macmiller zegt
ik hoop echt dat dit gaat lukken
reistje zegt
Ik vind het knap dat Spyker nog bestaat, de laatste jaren maken ze niks.
Ja af en toe een concept maar er lijken verder geen stappen genomen te worden.
kwaliteituitturijn zegt
Ik wordt echt doodziek van die vent.
Degene die iets van die klaploper koopt moet echt knetter stoned zijn, of niet de beschikking hebben over een krant, tv of internet WTF!!!
moondustfocus zegt
Hoeveel denken ze aan de man te brengen als ook nog een gelimiteerde versie in de pen zit? Vind het een super mooie auto, maar potentiële kopers zullen eerder voor een Porsche of Maserati gaan.
robgooi zegt
Erg mooie auto. Wens ze veel succes want heeft Spyker/ VM verdient.
sydney zegt
@robgooi: Spyker verdient zeker meer dan deze farce,Maarten de Bruijn als oprichter,liefhebber en brein achter deze auto nog veel meer.Victor heeft vanaf dat hij samen met z’n McGregor in Spyker gestapt is dat bedrijf geruïneerd.Ruzie met Audi.Met de F1,met de overname van Saab,en daarbuiten kan Spyker al jaren geen auto’s meer bouwen.Lijkt mij een belangrijk onderdeel van het verkopen daarvan.Victor had in de offshore moeten blijven,daar was hij terecht succesvol.Hij had en heeft helemaal niets in de automotive te zoeken.
Victor Muller is de Napoleon van de automotive in deze tijd.Zijn Waterloo is al heel geleden gekomen,maar toch blijft hij op z’n zetel zitten.
larsyboy1997 zegt
Ik heb liever de C8 Aileron op de weg, maar hopelijk wordt de B6 een succes. Zou echt dik zijn als ze daarna de C8 in productie nemen
Modus zegt
Lijken me gewoon 3D renderings.
maarten1972 zegt
Is nou eindelijk bekend welke motor er in de B6 Venator komt? Spyker zelf heb ik er nog nooit specifiek over gehoord, wel lees ik geruchten dat het om een Toyota-blok gaat (de genoemde 3.5-liter, 345 pk supercharged V6) dat ook de Lotus Evora aandrijft.
Wel slim van Spyker om goed gepland steeds met zogenaamd nieuws over de B6 Venator te komen, maar vooralsnog blijft het bij artist impressions.
ericd zegt
Zou me nix verbazen als alle geruchten over dat de Venator gebaseerd is op de Artega onzin is… en dat ie bij Lotus gebouwd gaat worden, simpelweg omdat dat merk overcapaciteit heeft en… de Evora de eigenlijke basis is van de Venator. Zijn meer bouwers die zich op de Evora of Elise baseren.
mellie zegt
Ik gun het deze man van harte echt waar.
schellekens006 zegt
Spyckers zijn veels te klein, koopt geen hond. Zet hem eens naast een 911 dan lijkt het net een kitcar.
gumball3k zegt
Je kan zeggen wat je wilt, maar het is geen lelijke auto. Het doorzettingsvermogen van de heer Muller is in ieder geval bewonderenswaardig.