Niet voor het eerst: al weer een onderdeel van Spyker failliet.
Victor Muller heeft op papier de jongensdroom der jongensdromen te pakken. Hij bezit namelijk het automerk Spyker, wat aan het begin van deze eeuw een unieke sportwagen wilde bouwen. De C8 werd ook daadwerkelijk gebouwd. Met veel knipogen naar oude vliegtuigen en klassieke ontwerpen, waren het bijzondere supercars die veelal in de smaak vielen. Op een buitenissige manier.
Veel plannen, weinig modellen. Het is vreemd hoe Spyker al vroeg de concepten had voor een SUV, maar dat niet heeft doorgezet. Gemiste kans? Dat zullen we nooit weten. Wat we wel weten is dat het merk vele winden tegen heeft gehad. Faillissementen, het proberen te redden van Saab, daarna weer failliet gaan, Muller die een rechtszaak aan zijn broek heeft hangen. Muller die weer vrijgesproken wordt en wat recenter Spyker die moeite heeft met rondkomen. Dat leidt tot waar we vandaag zijn: ‘plotseling’ is een onderdeel van Spyker sinds afgelopen vrijdag failliet.
Stopgezet
Het gaat om het bedrijfsonderdeel Spyker Services, dit bedrijf was belast met de after-sales activiteiten van het merk. Het FD sprak met een van de curatoren die aangaf dat de Belastingdienst in december al aandrong op een faillissement. Dat is dan uiteindelijk afgelopen vrijdag uitgesproken. Muller heeft desgevraagd voor het FD echter een verklaring voor zijn recente falen: door het coronavirus zijn veel (Chinese) investeringen stopgezet. Geen geld is geen mogelijkheden om een extra kapitaalsinjectie te doen in het bedrijf. Naar eigen zeggen is het moederbedrijf van Spyker in het Verenigd Koninkrijk nog volledig ‘intact’. Verdere uitspraken over de staat van die onderneming wilde hij tegenover de krant niet doen.
Doorgaan?
Muller ziet nog toekomst in Spyker en wil doorgaan zodra dat weer zou kunnen. Willem Jan van Andel, die het faillissement van een Spyker Events&Branding overziet (faillissemen 2015), zegt dat winst maken in dit bedrijf moeilijk is. Ondanks Muller’s sterke wil, ziet Van Andel maar één einde. En dat is niet het lot wat je Spyker gunt. Toch? (via Financieel Dagblad)
Image-credit: De Spyker-fabriek in Zeewolde, via Autojunk.
Jochempie zegt
Kosten die merkrechten? Wil op zich wel een coach build op basis van de nieuwe Tesla Roadster of een Rimac C_Two maken..
alfalfa zegt
@Jochempie: je gelooft toch niet dat de merkrechten van deze slang in dit faillissement zitten?
Gulli zegt
@Jochempie: misschien mag je het net als bij TVR toen voor een symbolische euro overnemen. Neem je wel meteen ook een paar miljoen schuld over zolang nog niet alles failliet verklaard is.
imarinos zegt
Het verbaast me dat Spyker nog als actief wordt beschreven, al jaren niets meer van gehoord in de media.
basman147 zegt
Voor de merkrechten van Spyker moet je ergens in Rusland zijn, die zijn al jaren geleden verkocht om geld op te halen…
imarinos zegt
Met Muller nog wel als Algemeen Directeur dan… uit het verhaal blijkt dat hij het voor het zeggen heeft en door wil gaan zodra dat kan.
9000cse zegt
Die is me toch echt even te gemakkelijk! Corona de schuld geven voor dit faillissement! Mismanagement zal hij bedoelen! En ook een bekend gezegde valt me hierbij in: Hoogmoed komt voor de val.
mp014 zegt
@9000cse: helemaal mee eens en het ergste is dat dit fiscaal gewoon geslikt wordt naar alle waarschijnlijkheid. De nood maatregelen van de regering zijn goed en welkom maar ik vrees ervoor dat er velen zijn die er misbruik van gaan maken zodat de bedrijven die het clean spelen en er straks toch gebruik an moeten maken helaas geen steun meer krijgen!
eklasse zegt
@9000cse: bij jou denk ik vooral aan:
Onwetendheid is de moeder der hoogmoed.
406_v6 zegt
@eklasse: assumption is the mother off all fuckups
9000cse zegt
@eklasse Klopt! Jij weet ALLES beter. Toch?
crepito zegt
@9000cse: idd gelul anders hadden ze niet zo’n schuld bij de BD.
erikabarth zegt
@9000cse mis management is bij Saab niets vreemd, die kon het zelf ook niet redden.
harrie zegt
Tja wat moet ie anders dan vast blijven houden aan Spyker.
Niemand die nog met die man in zee gaat.
C220AMG zegt
speltip 7 dan maar weer?
turbotoll zegt
Iedereen is die blaaskaak van een Victor Mooiprater zo onderhand wel zat denk ik.
Kan ongetwijfeld goed windmolens gaan verkopen.
Edge zegt
Spijker, het merk an sich vind ik echt prachtig. Nederlands, mooi uniek en klassiek ogend logo, leuke vliegtuigen-heritage… Daar kun je best wat van maken.
Ik zou het ook wel tof vinden als Mercedes-Benz de rechten koopt en er een sublabel van maakt. Er is geen enkel logisch argument voor de bedenken, maar het zou wel historisch verantwoord zijn aangezien het Spijker van vroeger een tijdje onder de naam Spijker-Benz auto’s van de Duitsers in licentie mocht bouwen.
Maar goed, Spijker leeft voort. Over enkele jaren mag Willem-Alexander zijn restomod in ontvangst nemen.
elemento zegt
@Edge: amg blok :-) beter rs4
dutchneon zegt
ik dacht dat er een Audi V8 in lag? is het niet logischer dat Pon zich er gewoon over ontfermt?? die zijn tenslotte ook ervaren in het afhouden van garantieclaims… en kunnen een mooi centje verdienen in de aftersales van deze spijkers
Ik zie ook wel toekomst voor VW voor na het brandstoftijdperk… dit soort auto’s worden dan de typische moneymakers die nog goed onderhouden worden door de verzamelaars.
moveyourmind zegt
Het kon met zo’n man als Victor Muller bijna niet anders, maar het is en blijft jammer dat Spyker het niet gered heeft.
Want je kan zeggen wat je wil, het waren wel heel mooie auto’s.
mopar70 zegt
Give the Victor a break!
jometdebanjo zegt
Hoeveel toeleveranciers heeft hij achtergelaten die nog geld krijgen?
roadster1976 zegt
Ik ga klappen voor victor!
ericd zegt
Triest. De gedachte en de inzet was goed. Soms te doldriest natuurlijk, met het F1 en het Saab avontuur. Het momentum dat Vic dacht ermee in gang te zetten, kwam knarsend tot stilstand. Daardoor was er nooit ruim voorhanden kapitaal, en kreeg je ook dat hij zich met zulke partijen als Snoras moest inlaten. Vraag is of Spyker had kunnen komen daar waar een Pagani nu is, die wel langzaam is gaan voortbouwen?.. Exemplaren die nu her en der over de wereld worden aangeboden, halen nooit de stratosferische bedragen die je voor een Pagani moet neertellen. Misschien gaat dat wel een keer veranderen.
quinn zegt
Wat heeft deze man Muller ons als Nederlandse staat en wij dus als belastingbetaler een enorme hoeveelheid geld gekost. En mijnheer zelf leeft nog steeds in alle weelde. Bizar en ga je diep schamen mafkees!
slickrick zegt
@quinn: ohj ja , wat heeft hij gekost dań ?
quinn zegt
@slickrick: denk alleen al aan de kosten van alle curatoren, de juridische kosten, etc, etc.
slickrick zegt
@quinn: een curator wordt niet door de staat betaald maar door het geld wat hij zelf liquide maakt uit het faillissement
Dutchdriftking zegt
Je kan zeggen wat je wilt, maar Victor kan wel toveren met geld.
mashell zegt
Wegtoveren ja, geld tevoorschijn toveren kan ook Victor niet.
mavre zegt
Spyker staat er al een hele tijd slecht voor, dat heeft niks te maken met het coronavirus. In december 2019 is zijn financieel directeur uitgetreden uit de Engelse LTD, waarschijnlijk om kosten te besparen of omdat deze persoon ook wel zag dat er geen meer eer aan te behalen viel. Alleen Muller is nu nog directeur en aandeelhouder van Spyker LTD.
De LTD staat er ook zeer slecht voor. Ik begrijp niet waarom Muller geen openheid van zaken geeft en waarom journalisten niet wat beter hun huiswerk doen. Alles is gewoon terug te vinden via deze link https://beta.companieshouse.gov.uk/company/09931639
Alhoewel een resultatenrekening ontbreekt is duidelijk te zien over de jaren dat de balans steeds verder is verslechterd. Men heeft dus ongelofelijk ingeteerd en de balans was eind 2018 al zeer ongezond.
Overigens is Spyker LTD nu gevestigd in een doodlopend straatje op een zeer obscuur industrieterrein ergens in Coventry, waar het omringd is door autoslopers, transportbedrijven en oud ijzer boeren. lijkt me niet echt een plaats om auto’s van 300.000 euro plus in elkaar te schroeven.
Ik voorspel dat ook deze onderneming binnenkort zal klappen. En dan zal hij wel snel alles overhevelen naar weer een nieuwe LTD voordat ook deze weer op de fles gaat.
ericd zegt
Iemand die weet wat er van Venator en Preliator terecht is gekomen?
kniesoor zegt
Dat die man er zelf niet moe van wordt, tot in de eeuwigheid aan een dood paard trekken. Zou toch treurig zijn als Muller écht niets beters heeft om z’n energie aan te besteden.
Houthakker zegt
Weet iemand of er de laatste 3 jaar nog überhaupt ergens een nieuwe Spyker op kenteken gezet is ergens? Ik kan me het niet voorstellen namelijk!
grandmasterb zegt
Op de IAMS stond vorig jaar een hele mooie presentatie van minstens 10 glimmende Spykers. Het zijn nu zeer exclusieve auto’s want er zijn er maar weinig en de uitvoeringen zijn zeer apart en fraai. Ik vind al die jaloerse kritiek op Muller nogal kinderachtig, de man heeft in ieder geval ondernemingslust en iets bijzonders gecreeerd, dan kun je van 99,99% van zijn critici niet zeggen.