Wie schrijft historie en wint de allereerste sprint kwalificatie in de Formule 1?
Al sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgenomen van ome Bern, ging het gerucht dat het F1 weekend op de schop ging. Het kwalificeren op zaterdag en 300 kilometer racen op zondag kon echt niet meer volgens de Amerikanen. De puristen hielden hun hart vast. Twee races in een weekend, betekent dat dan niet dat je een overwinning ernstig devalueert? Dat zou je toch wel zeggen, zeker als er ook nog eens -oh gruwel- reversed grid race zouden komen. Voordat je het weet rijd je op een oval en wordt er een competition yellow gezwaaid.
Vandaag is het nieuwe concept na veel gemits en gemaar dan eindelijk klaar. Een reversed grid race is gelukkig afgeschoten, maar er is wel voor het eerst een sprint race. Of nou ja, een sprint kwalificatie dan, zoals ‘ie officieel heet. Het wil zeggen dat er gisteren al een traditionele kwalificatie was voor de sprint kwalificatie. Vandaag is er dan een race over 17 rondjes die de definitieve startopstelling bepaalt. Spanning en sensatie?
Start
Gisteren deelden Lewis Hamilton en Mercedes na een aantal smadelijke nederlagen tegen Max Verstappen een tikkie terug uit. Voor eigen publiek pakte HAM de pole voor de sprint kwalificatie. Het verschil met onze held Max was klein, maar pole is pole. Of nou ja, niet dus, want de echte polesitter wordt vandaag pas bekend. Kan Lewis zijn voordeel verzilveren bij de start?
Neen! De start is namelijk zeker niet geweldig voor LH44. Sterker nog, die is gewoon slecht. Max Verstappen schiet zijn titelrivaal met brandende voorremmen en al direct voorbij. Ook Bottas heeft een veel betere start dan Hamilton, maar hij kiest ervoor zijn teamleider niet echt aan te vallen. De Fin sluit aan als derde voor Charles Leclerc.
Achter dit viertal is Sergio Perez de bok. Hij zit in de slag met de McLarens en Alonso. Dat gaat de Mexicaan niet goed af. In plaats van plekjes winnen, wordt SP11 verwezen naar de zevende plaats. Achterin het veld vermaakt Nikita Mazepin ons door teammaat Mick Schumacher te torpederen. Dat wordt weer een leuke Netflix-aflevering van Drive to Survive met Günther Steiner.
Mid Race
Perez is aan het pushen om dichter in de buurt van de kop van het veld te komen. Maar hij pusht te hard. De staart van de Red Bull verliest de grip en Sergio tetst de baan af. Hij weet de RB16B net uit de boarding te houden, maar valt terug naar de staart van het veld. Hier wordt Helmut Marko niet blij van natuurlijk.
Alonso heeft in de beginfase maximaal geprofiteerd van een gok om op sofst deze race aan te vliegen. De Spanjaard is na de fout van Perez opgeklommen naar P5. Nu krijgt hij echter de rekening gepresenteerd. Norris en Ricciardo weten de wenkbrauw te verschalken. Daar ALO vanaf P11 komt is hij op het moment alsnog de grote winnaar (naast Verstappen) van deze eerste sprint kwalificatie
Finish
Hamilton kan lang aanhaken, maar uiteindelijk rijdt Verstappen makkelijk naar de zege. Hij mag dus morgen starten vanaf pole. De teamgenoot van Max is een stuk slechter af. Red Bull besluit Perez in de slotfase dan ook maar binnen te halen, zodat zijn auto niet naar Parc Fermé hoeft. Hierdoor kan er het een en ander aan zijn setup veranderd kan worden. We vermoeden dat Checo wat minder vleugel krijgt voor morgen, zodat hij mensen kan inhalen. Het zal nodig zijn voor een puik resultaat.
Los van de pole en een lauwerkrans pakt Max met zijn zege ook drie extra puntjes. Lewis krijgt er ook twee en geweldige vent Valtteri sprokkelt het laatste puntje. Dit betekent dat Max Verstappen nu -jawel- 33 punten meer heeft dan Hamilton. Of het verschil dit weekend nog groter of juist kleiner wordt zien we morgen, in de traditionele ‘echte’ race.
De volledige uitslag
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Leclerc – Ferrari
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Alonso – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Russell – Williams
- Ocon – Alpine
- Sainz – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Stroll – Aston Martin
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Latifi – Williams
DNQ
Perez – Red Bull
Mazepin – Haas F1
Schumacher – Haas F1
Robert zegt
Zó hard remmen in de opwarmronde dat de boel haast vlam vat, alleen maar om bij de start méér warmte en dus grip te hebben dan je grootste concurrent. En verdomd, het heeft nog gewerkt ook. Dan heb je dus wel ballen van staal, want dit had ook fout kunnen aflopen.
fejjie zegt
Bij de replay van de start zag je vlammen van 20cm uit zijn remmen komen. Zeer gewaagd, maar het heeft wel gewerkt.
Robert zegt
@fejjie: ‘spelen met vuur’ in de meest letterlijke zin van het woord.
Alleen als je het zelfvertrouwen hebt om dit soort geintjes uit te halen, kun je m.i. aanspraak maken op de titel.
sr20det zegt
@RRRobert: ditzelfde probeerde Lewis dus ik Baku om Perez voor te zijn. Daar lukte het dus duidelijk niet..
quincy zegt
Dat kwam niet door die hitte, maar zijn rembalans
Benny_Weisz zegt
@RRRobert:
“No nuts – no glory!”
padoempats zegt
@RRRobert: voorbanden doen niets met grip voor accelleratie. Wel met grip om de eerste bocht wat harder in te kunnen hoeken.
Echter, het kwam alleen omdat hamilton een slechte start had, niet dat verstappen een goede start had
seba zegt
Sprint race, wat mij betreft een succes.
KEV9 zegt
Gaat morgen een uitermate slaapwekkende race worden , gezien de sprintrace
harrie zegt
Mercedes vecht met twee man tegen Max omdat Perez het verkloot heeft vandaag, kan nog interessant worden.
Of Norris moet Bottas onder druk zetten.
outlook zegt
@harrie: of lecler?
nicolasr zegt
Ik vond het erg leuk! Wat mij betreft doen ze het elk weekend zo!
pomoek zegt
Perez, is een binaire racer. Het is aan of uit. Dit was natuurlijk een wanvertoning. Jammer voor Russel dat hij nu alweer een plekje is teruggevallen. Grappig om te zien dat de oude vossen Alonso Raikkonen en Vettel het best goed hebben gedaan!
Eerlijk gezegd was ik er van overtuigd dat Hamilton vandaag weg zou rijden. Maar wederom: Hij maakt een fout(je) bij de start, en de RB lijkt toch sneller dan de MB in racetrim.
Verder voelt het voor mij eigenlijk niet echt als een goede toevoeging aan het race weekend, meer race is natuurlijk leuk, maar dat is het dan ook. Het voordeel dat goede kwalificeerders hebben verdwijnt op deze manier (zoals Hamilton en Russel) en het gaat meer om de racepace van de auto’s.
brammetjedeb zegt
@pomoek: Verstappen had wat problemen in de kwalificatie. Nu was het weer volledig gecontroleerd heb ik het idee. En banden gingen bij beide erg hard eraan. Weer drie punten!
donvliet zegt
Ik vind het een leuke formule!
Joost zegt
Leuk concept, of pakte het alleen leuk uit? Gaaf dat je met pole nu echt iets verdiend.
Normaal kan je in slaap vallen na de start tot de pitstops, nu leek het dichter bij elkaar te blijven.
Hopen op een wonder voor Russell morgen. En een inhaalrace voor Perez 😱
ghini zegt
@ijoost: je verdiende altijd al iets met pole, namelijk de beste start positie.. ik vind het bijzonder raar en een slechte ontwikkeling dat, alleen, top 3 punten krijgt.
lekkerlinksrijden zegt
Ik vond het wel geinig, maar daar is alles mee gezegd. Nou ja, Perez is de schlemiel vd dag. Enige leuke is dat we nu niet weten op welke banden ze gaan starten, maar vrees de meeste op geel en daarna naar wit
ghini zegt
Sprint kwalificatie race helemaal prima, maar dat de top 3, alleen top 3, ook punten krijgt snap ik niet en ziu wat mij betreft er weer uit moeten. Ze willen races spannender maken en strijd in kampioenschap groter. Nu komt er een groter gat tussen top 3 en de rest, iets wat we juist niet willen. Geweldige start van Max. Het was mooi om gister het publiek te horen voor Lewis, en George.. maar hun stilte in eerste ronde was ook wel lekker haha! Morgen wordt gewoon weer spannend, ik denk ook extra veel positie wisselingen in middenveld omdat er vandaag ook plekken zijn gepakt door rijders die normaal iets terug zakken. Zin in morgen!
rolov zegt
Het was vooraf al bekend dat het tussen Max en lewis zou gaan . Tja . Maar achterin verrassend dus wel aardig
pomoek zegt
Volgens mij wordt het beter als ze het volgende doen.
Kwalificatie: geen 3 maar 1 kwalificatieronde, op vrijdag. Tijdens die ronde wordt de startopstelling bepaalt voor de sprintrace.
De sprintrace bestaat uit 3 stints van 5 ronden. De winnaar van ronde 1 krijgt 3 punten en mag niet meer meedoen. De winnaar van ronde 2 krijgt 2 punten en valt af en de winnaar van ronde 3 krijgt 1 punt.
Maar maak de sprintrace in ieder geval korter. 8 ronden maximaal op de zachte band.
harrie zegt
Rondje of 8 is wel een leuke inderdaad, alles op soft en geen gezeik met banden management.
Meeste actie is toch in de eerste paar ronden, en nu moesten Max en Lewis nog oppassen om het eind te halen op deze banden.
supertjeduc zegt
@pomoek: tjonge mag je er wel een boek bij pakken voor de regels
Een 7 ronde sprint dat is dus 12 minuten tv , wat kort hè
harrie zegt
100m sprint voor mannen is nog korter.
harrie zegt
Mwah, de spanning van de kwalificatie is gehalveerd en de toegevoegde waarde van de sprintrace zie ik niet echt. Geen verschillen in tactiek die nog wat spanning kan brengen zodra de verhoudingen na drie ronde bekend zijn. Nog niet overtuigd.
Richmond zegt
Uiteindelijk maakt het niet uit, ze zijn allemaal vooral voorzichtig om de auto niet kapot te maken. Wat van te voren voorspeld was. Het is leuk om meer race te zien, maar om nou te zeggen dat er veel actie en spanning was dat nou ook niet.
harrie zegt
Alleen dankzij Alonso zijn topstart op softs waren er nog wat gevechten.
Richmond zegt
precies hij durfde mensen te pakken bij de start en te verdedigen tegen de 2 mclarens. De rest durfde niks of kon gewoon niks door het eeuwige inhaal probleem/
padoempats zegt
Eigen start met de sprint race de race niet meer op zondag maar op zaterdag. Op zondag hebben we de herstart van de race. Beetje hetzelfde dat je weet dat in lap17 de rode vlag komt.
Er is werkelijk geen verschil, behalve dat de race nu een dag pauseert. Het is geen strijd voor pole, daar is de echte kwali op vrijdag voor.
De sprint race heeft de echte race gewoon verlengd met 100km en een geplande herstart.
racerx zegt
Een sprintrace kan best leuk zijn, maar niet langer dan een ronde of 10 cq max 15 minuten racen op soft.
Daarbij zou ik wat meer punten uitdelen en de kwalificatie leading laten zijn voor zowel sprintrace als main event. De kwali verliest op deze manier wat aan ‘glans’ en belang.
padoempats zegt
@racerx: de kwali is toch net zo belangrijk? De start vd race is nu niet op zondag maar op zaterdag met een herstart op zondag